Rotterdam, 8 maart 2005
Ads & Architects toont de rol die architecten spelen in reclame
Tentoonstelling van 8 maart t/m 15 mei in het Nederlands
Architectuurinstituut (NAi)
"Architecten staan voor succes, betrouwbaarheid, creativiteit en
smaak", dat is een van de antwoorden die het NAi vond op de vraag
waarom architecten de afgelopen jaren steeds vaker opduiken in
reclame-uitingen. In de nieuwe tentoonstelling 'Ads & Architects'
komen 90 voorbeelden aan bod van reclames waarin architecten en
reclamemakers elkaar gebruikten voor het creëren en versterken van hun
imago's. Daarnaast worden er deskundigen aan het woord gelaten uit de
reclamewereld, de architectuur en de journalistiek. Bovendien kan de
bezoeker zelf in de huid van een architect kruipen en een rol in een
advertentie spelen 'Ads & Architects' is van 8 maart tot en met 15 mei
te zien in Zaal 3 van het NAi.
In de reclame zien we de afspiegeling van maatschappelijke tendensen
en wordt ingespeeld op de behoeften die vanuit die tendensen ontstaan.
Het lijkt alsof de wereld steeds kleiner wordt; succes ligt binnen
handbereik en we voelen ons wereldburgers in een urbane setting. Als
symbool van economische voorspoed, prijst een gecaste architect het
product aan en schetst een stedelijke sfeer om het product heen. De
echte architect versterkt middels zijn naamsbekendheid de merkbeleving
van het product. Tegelijkertijd bouwt hij daarmee, bewust of onbewust
aan het eigen imago.
In Ads & Architects staat de manier waarop architecten als
marketinginstrument gebruikt worden centraal. Voorbeelden van
reclamespotjes en advertenties waarin het type 'de architect' of een
bekende echte architect een rol speelt, laten zien welk beeld
reclamemakers schetsen van de architect. Daarnaast geven deskundigen
als Architect Ben van Berkel, reclame strateeg Hans van Gils, cultuur
filosoof en modejournalist Guus Beumer, media- en
beeldvormingdeskundige van de Chris Vos (Erasmus Universiteit) en
acteur/caster Janek Boerland hun mening over het gebruik van de
architecten in de reclame en een verklaring hiervoor.
De tentoonstelling is gerealiseerd met medewerking van Arconiko
architecten i.s.m. Gerd Streng
---
Voor nadere informatie en beeldmateriaal kunnen journalisten zich
wenden tot de persafdeling van het team Marketing en Communicatie van
het NAi:
Edwin Pelser (coördinator), tel 010-4401235
Paul van den Bogaard (perscontacten), tel 010-4401271
fax 010-4366975, e-mail press@nai.nl
Publieksinformatie over tentoonstelling Ads & Architecture
Lezingen Ads & Architecture
Nederlands Architectuurinstituut