Nederlands Architectuurinstituut

Rotterdam, 8 maart 2005

Ads & Architects toont de rol die architecten spelen in reclame

Tentoonstelling van 8 maart t/m 15 mei in het Nederlands Architectuurinstituut (NAi)

"Architecten staan voor succes, betrouwbaarheid, creativiteit en smaak", dat is een van de antwoorden die het NAi vond op de vraag waarom architecten de afgelopen jaren steeds vaker opduiken in reclame-uitingen. In de nieuwe tentoonstelling 'Ads & Architects' komen 90 voorbeelden aan bod van reclames waarin architecten en reclamemakers elkaar gebruikten voor het creëren en versterken van hun imago's. Daarnaast worden er deskundigen aan het woord gelaten uit de reclamewereld, de architectuur en de journalistiek. Bovendien kan de bezoeker zelf in de huid van een architect kruipen en een rol in een advertentie spelen 'Ads & Architects' is van 8 maart tot en met 15 mei te zien in Zaal 3 van het NAi.

In de reclame zien we de afspiegeling van maatschappelijke tendensen en wordt ingespeeld op de behoeften die vanuit die tendensen ontstaan. Het lijkt alsof de wereld steeds kleiner wordt; succes ligt binnen handbereik en we voelen ons wereldburgers in een urbane setting. Als symbool van economische voorspoed, prijst een gecaste architect het product aan en schetst een stedelijke sfeer om het product heen. De echte architect versterkt middels zijn naamsbekendheid de merkbeleving van het product. Tegelijkertijd bouwt hij daarmee, bewust of onbewust aan het eigen imago.

In Ads & Architects staat de manier waarop architecten als marketinginstrument gebruikt worden centraal. Voorbeelden van reclamespotjes en advertenties waarin het type 'de architect' of een bekende echte architect een rol speelt, laten zien welk beeld reclamemakers schetsen van de architect. Daarnaast geven deskundigen als Architect Ben van Berkel, reclame strateeg Hans van Gils, cultuur filosoof en modejournalist Guus Beumer, media- en beeldvormingdeskundige van de Chris Vos (Erasmus Universiteit) en acteur/caster Janek Boerland hun mening over het gebruik van de architecten in de reclame en een verklaring hiervoor.

De tentoonstelling is gerealiseerd met medewerking van Arconiko architecten i.s.m. Gerd Streng

---

Voor nadere informatie en beeldmateriaal kunnen journalisten zich wenden tot de persafdeling van het team Marketing en Communicatie van het NAi:
Edwin Pelser (coördinator), tel 010-4401235
Paul van den Bogaard (perscontacten), tel 010-4401271 fax 010-4366975, e-mail press@nai.nl

Publieksinformatie over tentoonstelling Ads & Architecture

Lezingen Ads & Architecture