Gemeente Utrecht
GEMEENTE UTRECHT PAKT NAZORG VEELPLEGERS OP
De gemeente Utrecht start binnenkort met de nazorg voor de circa 550 veelplegers in de stad. De gemeente trekt hiervoor de komende jaren ¬ 600.000 per jaar uit. De nazorg is bedoeld om te voorkomen dat veelplegers nadat ze uit de cel komen opnieuw de fout in gaan. Ook leidt dit ertoe dat een groot aantal in staat wordt gesteld een menswaardiger bestaan op te bouwen.
De nazorg voor veelplegers, waarover het college van B&W onlangs een besluit nam, vloeit voort uit de strengere aanpak van veelplegers door politie en justitie. Op grond van een nieuwe wettelijke maatregel die sinds oktober vorig jaar van kracht is, kunnen personen die zich regelmatig schuldig maken aan criminaliteit een justitiële maatregel van maximaal twee jaar aan de broek krijgen. Vervolgens zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de nazorg. Die houdt in dat (ex)veelplegers hulp krijgen bij de aanvraag van een uitkering, het vinden van werk, schuldsanering, huisvesting en zorg. Vroeger was dit werk dat door de reclassering gebeurde. Tegenwoordig is de reclassering echter alleen nog maar actief voor mensen, die in een justitieel traject zitten.
Het bedrag van ¬ 600.000 dat de gemeente jaarlijks in de nazorg steekt, komt beschikbaar uit de middelen van het grotestedenbeleid. Vrijdag 11 maart ondertekenen de grote steden, waaronder Utrecht, een convenant over het grotestedenbeleid in de periode 2005 - 2009.
Samenwerking en informatie-uitwisseling
Om de nazorg te laten slagen is samenwerking nodig tussen een groot aantal organisaties, waaronder de politie, het Openbaar Ministerie, de penitentiaire inrichtingen, de reclasseringsorganisaties, zorginstellingen, instellingen in de maatschappelijke opvang en diverse onderdelen van de gemeente, zoals sociale zaken en de GG&GD. Nu gebeurt het bijvoorbeeld, dat een (ex)gedetineerde onverwacht vrijkomt en zonder identiteitspapier vergeefs een bijstandsuitkering komt aanvragen. Omdat dit soort zaken nu niet goed geregeld is, is de kans groot dat hij onmiddellijk weer het foute pad op gaat. Binnenkort zal dit soort problemen opgelost zijn. De penitentiaire inrichting Wolvenplein, waar de Utrechtse veelplegers zullen worden gedetineerd, zorgt dat er geen veelpleger zonder identiteitspapier vertrekt; de gemeente zorgt ervoor dat de aanvraag van een bijstandsuitkering ruim voor het eind van de justitiële maatregel ter hand wordt genomen.
Afspraken over samenwerking tussen de genoemde organisaties zijn in een vergevorderd stadium van voorbereiding. Waarschijnlijk volgende maand zullen zij hierover een convenant tekenen. In de samenwerking speelt het door het Openbaar Ministerie geïnitieerde Veiligheidshuis een belangrijke rol. De gemeente stelt een ambtelijk coördinator voor veelplegers aan, die (deels vanuit het Veiligheidshuis) de nazorg de komende jaren in goede banen zal leiden. Overigens heeft de gemeente Utrecht al ruime ervaring met de zorg voor veelplegers; al jaren wordt zorg verleend aan verslaafden en mensen met een psychiatrisch probleem. Deze inspanning blijft behouden: nu komt er een sluitende aanpak voor de gehele groep veelplegers.
Een deel van de nazorg zal worden uitgevoerd door de reclasseringsorganisaties in opdracht van de gemeente. Ook zorginstellingen, zoals Centrum Maliebaan (verslavingszorg) en Altrecht (psychiatrische zorg) spelen een rol in de nazorg, omdat 60 tot 70 procent van alle veelplegers kampt met verslaving aan drugs of drank en/of met psychiatrische problemen. Nu al krijgt een groot deel van deze groep begeleiding van een zogenoemde casemanager, omdat zij als dakloze of verslaafde of vanwege psychiatrische problemen zijn geïndiceerd voor zorg. Ook de bestaande strafrechtelijke opvang van verslaafden (SOV) is onderdeel van de veelplegeraanpak.
Heroïneverstrekking onder medisch toezicht
In het aanloopjaar 2005 wordt de helft van het nazorgbudget (¬ 300.000) besteed voor de beoogde uitbreiding van de heroïneverstrekking onder medisch toezicht. Steden konden tot 31 december 2004 bij het rijk aanvragen voor uitbreiding indienen. Utrecht heeft een aanvraag voor 50 extra plaatsen gedaan. Het rijk hoopt in de loop van april 2005 een besluit te nemen over de aanvragen. Dan zal ook duidelijk worden hoeveel subsidie het rijk geeft voor de exploitatie van de uitbreidingen van heroïneverstrekking. Utrecht wil graag uitbreiden, omdat de resultaten van deze behandelingsvorm voor verslaafden en voor de veiligheid in de stad heel goed zijn. Maar het ziet er naar uit dat gemeenten de exploitatie van de uitbreidingen van de heroïneverstrekking grotendeels zelf moeten betalen. Daar is Utrecht het niet mee eens. Daarom wachten we nu af hoe het rijk beslist over de aanvraag en over de exploitatiesubsidie. Pas daarna neemt Utrecht een definitief standpunt in over de uitbreiding. Duidelijk is wel dat een eventuele uitbreiding niet op de huidige heroïne-unit op de Kaatstraat komt; daar is plaats voor maximaal 50 deelnemers.
Uiteindelijk moet de nazorg een bijdrage leveren aan vermindering van recidive en daling van de criminaliteit De effectiviteit van de nazorg zal de komende jaren worden gemeten aan de hand van criminaliteitscijfers van de politie en monitors van de gemeente.
Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sari Klatter, Bestuurscommunicatie, 030-286 14 09.