Volvotreinen voorbeeld van succesvol internationaal
railproduct
De speciale treinen met Volvo onderdelen die sinds medio december van
het Zweedse Älmhult via Duitsland en Nederland naar Gent en vice versa
rijden, tonen aan dat een degelijke voorbereiding en integrale
transportbewaking onderweg tot goede resultaten leidt. Er rijden 19
treinen per week die het traject gemiddeld binnen 24 uur afleggen. In
februari reed meer dan 90% van de treinen op tijd, d.w.z. binnen het
met de klant afgesproken tijdvenster. Bij afwijkingen zorgde het
transportbewakingssyteem voor een vroegtijdige melding naar de klant,
zodat die zijn logistieke model op tijd kon aanpassen. Voorheen reed
de trein een andere route via België waarbij volgens het `klassieke'
spoormodel aan iedere grens van locomotief en personeel moest worden
gewisseld.
Met het nieuwe dienstregelingsmodel wordt een speciaal team van
Belgische en Nederlandse machinisten ingezet die afwisselend de
multi-inzetbare loc 6400 respectievelijk 77 gebruiken en aan de
Belgisch-Nederlandse grens niet meer stoppen. De treinen worden
bovendien speciaal `gevolgd' door de transportbewakingsteams van de
verschillende landen. Het succes van de Volvotreinen toont aan dat ook
met internationaal railvervoer door vijf (!) landen een hoge
betrouwbaarheid kan worden gehaald.
Railion Nederland N.V. is Nederlands grootste railtransportbedrijf en
behoort tot de Stinnes groep.