Volvotreinen voorbeeld van succesvol internationaal railproduct

De speciale treinen met Volvo onderdelen die sinds medio december van het Zweedse Älmhult via Duitsland en Nederland naar Gent en vice versa rijden, tonen aan dat een degelijke voorbereiding en integrale transportbewaking onderweg tot goede resultaten leidt. Er rijden 19 treinen per week die het traject gemiddeld binnen 24 uur afleggen. In februari reed meer dan 90% van de treinen op tijd, d.w.z. binnen het met de klant afgesproken tijdvenster. Bij afwijkingen zorgde het transportbewakingssyteem voor een vroegtijdige melding naar de klant, zodat die zijn logistieke model op tijd kon aanpassen. Voorheen reed de trein een andere route via België waarbij volgens het `klassieke' spoormodel aan iedere grens van locomotief en personeel moest worden gewisseld.
Met het nieuwe dienstregelingsmodel wordt een speciaal team van Belgische en Nederlandse machinisten ingezet die afwisselend de multi-inzetbare loc 6400 respectievelijk 77 gebruiken en aan de Belgisch-Nederlandse grens niet meer stoppen. De treinen worden bovendien speciaal `gevolgd' door de transportbewakingsteams van de verschillende landen. Het succes van de Volvotreinen toont aan dat ook met internationaal railvervoer door vijf (!) landen een hoge betrouwbaarheid kan worden gehaald.

Railion Nederland N.V. is Nederlands grootste railtransportbedrijf en behoort tot de Stinnes groep.