Gemeente Schiedam


Tien vragen over de WOZ/OZB

Vorige week zijn de WOZ-beschikkingen/aanslagen onroerende-zaakbelastingen (OZB) door de Gemeente Schiedam verstuurd.Voor het eerst worden de WOZ-beschikking en de OZB-aanslagen op één biljet gecombineerd. Bij Team Heffingen en Invordering komen ook dit jaar schriftelijk en telefonisch veel vragen binnen. In dit artikel leest u antwoorden op de meest gestelde vragen.

Ik ben bezig met de aangifte Inkomstenbelasting 2004. Welke WOZ-waarde moet ik gebruiken?

Voor 1 april 2005 dient u de aangifte Inkomstenbelasting 2004 voor de Rijksbelastingdienst in te vullen. Aangezien het een belasting voor 2004 betreft dient u uit te gaan van de ¿oude¿ WOZ-waarde. Deze WOZ-beschikking heeft u in 2001 ontvangen. Ook staat de WOZ-waarde vermeld op de OZB-aanslagen voor de jaren 2001 tot en met 2004. De nieuwe WOZ-waarde, die u vorige week heeft ontvangen, geldt voor de jaren 2005 en 2006. Deze waarde moet u gebruiken voor belastingen voor de jaren 2005 en 2006.

Ik krijg nu de aanslag OZB terwijl ik vroeger eerst de aanslag Rioolrecht ontving?

Gemeenten zijn verplicht om binnen de eerste acht weken van het jaar de WOZ-beschikkingen te versturen. Daarnaast zijn gemeenten ook verplicht om de WOZ-beschikking en de OZB-aanslag op één biljet te combineren. Met andere woorden: de aanslag OZB moet dus binnen acht weken na het begin van het jaar worden opgelegd. Dit jaar wordt de aanslag met dagtekening 28 februari opgelegd. De aanslag rioolrecht verschuift derhalve een maandje en wordt met dagtekening 31 maart verstuurd.

Ik ga in de loop van het jaar verhuizen. Heeft dit nog gevolgen voor de aanslag?

De situatie op 1 januari is bepalend en geldt voor de rest van een jaar. Verhuizing in de loop van het belastingjaar heeft daarom geen consequenties voor de hoogte van de aanslag. U ontvangt overigens geen aanslag voor de woning waarin u in de loop van het jaar gaat wonen.

Ik ga mijn huis verkopen. Wat betekent dit voor de aanslag OZB?

De situatie op 1 januari is bepalend en geldt voor de rest van een jaar. Verkoop in de loop van het belastingjaar heeft daarom geen consequenties voor de hoogte van de aanslag. Indien u in het koopcontract met de nieuwe eigenaar vastlegt dat deze de zakelijke lasten voor dat deel van het belastingjaar dat hij eigenaar is zal vergoeden, vindt verrekening plaats via de notaris bij de overdracht. De meeste notarissen in de Rijnmond volgen deze gedragslijn. De gemeente heeft hier geen bemoeienis mee.

Wat is een taxatieverslag en hoe kom ik in het bezit van een taxatieverslag?

De gegevens die de basis vormen voor de taxatie van uw pand kunt u in de vorm van een zogeheten taxatieverslag bij de gemeente Schiedam opvragen of downloaden via het WOZ-portaal van de gemeente (zie www.schiedam.nl). Uw schriftelijk verzoek kunt u richten aan de Gemeente Schiedam, Team Heffingen en Invordering, Postbus 1501, 3100 EA Schiedam. Telefonisch kunt u het taxatieverslag opvragen via 010-246 5 666.

Kan ik wachten met het indienen van bezwaar totdat ik het taxatieverslag heb ontvangen?

Voor het indienen van bezwaar geldt een wettelijke termijn van zes weken na dagtekening van het aanslagbiljet. Indien u de vastgestelde WOZ-waarde nader wilt beoordelen kunt u verzoeken om een taxatieverslag. De gemeente zal uiteraard zijn best doen het taxatieverslag zo spoedig mogelijk aan u toe te sturen. Let u er dan wel op dat uw bezwaarschrift toch binnen de genoemde termijn van zes weken bij de gemeente ontvangen moet zijn.

Moet ik iets betalen als ik bezwaar maak?

Ja, u dient dat deel van het aanslagbedrag te betalen dat niet door u wordt betwist. Bent u bijvoorbeeld van mening dat de waarde van uw woning bijvoorbeeld 15.000 te hoog is dan krijgt u uitstel van betaling voor dit deel. U kunt zelf uitrekenen wat dit betekent voor het te betalen gedeelte van de OZB door dit bedrag te delen door 2.268 en de uitkomst hiervan te vermenigvuldigen met het tarief.

In voorgaande jaren kwam er op mijn aanslag een regel ¿lastenverlichting¿ voor. Op de aanslag van 2005 wordt deze niet meer vermeld.

Tot en met 2004 werd de lastenverlichting (voorheen: Zalmsnip) verrekend met de aanslag onroerende-zaakbelastingen. Van het Rijk ontvingen de gemeenten een bijdrage om de lasten van de burgers te verlichten. Het Rijk heeft besloten om de vergoeding aan de gemeenten vanaf 2005 niet meer uit te keren. De gemeente Schiedam kan derhalve helaas de lastenverlichting niet meer uitkeren / verrekenen met de aanslag onroerende-zaakbelastingen.

Bij de aanslag tref ik een extra acceptgirokaart aan?

U mag de aanslag in twee termijnen betalen. Minimaal de helft van het totale bedrag dient u voor 31 maart te betalen. Het resterende bedrag moet uiterlijk 31 mei op de rekening van de gemeente ontvangen zijn. Omdat u in twee keer kunt betalen zijn er ook twee acceptgiro¿s bijgesloten. Uiteraard kunt u het bedrag ook in één keer betalen voor de eerste betaaltermijn.

Hoe krijg ik meer informatie?

Op de internetsite van de Gemeente Schiedam (www.schiedam.nl) treft u onder het kopje WOZ-portaal meer algemene informatie aan. Ook kunt u via het WOZ-portaal de gegevens van uw eigen woning opvragen. Heeft u nog vragen dan kunt u bellen met 010-246 5 666. De eerste twee dagen nadat de WOZ-beschikkingen waren verstuurd ontstonden er op sommige momenten wachttijden. Deze zijn inmiddels verholpen.