10 mrt 2005
Vlaams Parlement plaatst spijbelen en schoolverzuim op de politieke agenda
In een groot aantal Europese landen staat de spijbelproblematiek hoog
op de (onderwijs)politieke agenda. Ook Vlaanderen wordt geconfronteerd
met dit probleem.
De Commissie voor Onderwijs onderzoekt momenteel de aanpak van
spijbelen en absoluut schoolverzuim. Daartoe organiseerde de commissie
op 16 december 2004 en op 22 februari 2005 een gedachtewisseling met
experts uit de onderwijswereld. Die gesprekken maakten duidelijk dat
er een duidelijk onderscheid moet gemaakt worden tussen de
problematiek van het absoluut schoolverzuim en het spijbelen en raakte
de verschillende oorzaken van dit ongewenst gedrag aan. De experts
gaven duiding over mogelijke oorzaken, zoals leerachterstand, gebrek
aan motivatie, familiale problemen, onmacht van de ouders, saaie
lessen, enzovoort. Uit de hoorzitting bleek dat veel schoolverzuimers
al spijbelend begonnen zijn. Zo waren in Vlaanderen tijdens het
schooljaar 2002-2003 3686 leerlingen meer dan 30 halve dagen ontwettig
afwezig. Opmerkelijk gegeven is dat hoe ouder de leerlingen zijn, hoe
langer ze spijbelen.
Vlaams Parlementsvoorzitter Norbert De Batselier, op voorstel van de
commissie, wil echter het standpunt van de Vlaamse Onderwijsraad over
deze problematiek kennen alvorens concrete voorstellen voor aanpak te
formuleren. Het advies van de raad is op 9 maart jl. gevraagd en wordt
ingewacht tegen eind april.
Contactpersoon:
Ann Schoeters
Adviseur voorzitter
Tel: 02/552 11 08
Fax: 02/552 11 56
Ann.schoeters@vlaamsparlement.be
Vlaams Parlement