Vlaams Parlement

10 mrt 2005

Vlaams Parlement plaatst spijbelen en schoolverzuim op de politieke agenda

In een groot aantal Europese landen staat de spijbelproblematiek hoog op de (onderwijs)politieke agenda. Ook Vlaanderen wordt geconfronteerd met dit probleem.

De Commissie voor Onderwijs onderzoekt momenteel de aanpak van spijbelen en absoluut schoolverzuim. Daartoe organiseerde de commissie op 16 december 2004 en op 22 februari 2005 een gedachtewisseling met experts uit de onderwijswereld. Die gesprekken maakten duidelijk dat er een duidelijk onderscheid moet gemaakt worden tussen de problematiek van het absoluut schoolverzuim en het spijbelen en raakte de verschillende oorzaken van dit ongewenst gedrag aan. De experts gaven duiding over mogelijke oorzaken, zoals leerachterstand, gebrek aan motivatie, familiale problemen, onmacht van de ouders, saaie lessen, enzovoort. Uit de hoorzitting bleek dat veel schoolverzuimers al spijbelend begonnen zijn. Zo waren in Vlaanderen tijdens het schooljaar 2002-2003 3686 leerlingen meer dan 30 halve dagen ontwettig afwezig. Opmerkelijk gegeven is dat hoe ouder de leerlingen zijn, hoe langer ze spijbelen.

Vlaams Parlementsvoorzitter Norbert De Batselier, op voorstel van de commissie, wil echter het standpunt van de Vlaamse Onderwijsraad over deze problematiek kennen alvorens concrete voorstellen voor aanpak te formuleren. Het advies van de raad is op 9 maart jl. gevraagd en wordt ingewacht tegen eind april.

Contactpersoon:

Ann Schoeters
Adviseur voorzitter
Tel: 02/552 11 08
Fax: 02/552 11 56
Ann.schoeters@vlaamsparlement.be