Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Ecodubbelverpakking voor Imation CD's en DVD's
Vijf maal twee schijfjes in een kartonnen hoesje
Schiphol-Rijk, 10 maart 2005 -- Imation, leverancier van verwisselbare opslagmedia, voegt een nieuwe
verpakking toe aan haar assortiment. DVD- en CD-schijfjes zijn voortaan ook te koop in een doosje van tien,
met vijf ecodubbelverpakkingen*. De verpakking van herbruikbaar en afbreekbaar karton is kleiner en lichter,
wat leidt tot lagere transport- en opslagkosten. De uitbreiding van de verpakkingslijn van Imation-producten
biedt de eindgebruiker en de tussenhandel daarmee een ecologischer en economischer alternatief.
Imation heeft vooraf een klantonderzoek gehouden waaruit bleek dat een ruime meerderheid de
ecodubbelverpakking verkiest boven andere verpakkingen vanwege zijn lage gewicht, het handige formaat,
om het praktische voordeel dat je twee schijfjes in een doosje kunt bewaren en vanwege de
milieuvriendelijkheid.
"Er is gebleken dat er in de markt behoefte is aan dit soort verpakking. Imation-schijfjes in de kartonnen
ecodubbelverpakking bieden zowel de handel als de consument toegevoegde waarde. De handel waardeert
het geringere beslag op de schapruimte in de winkels. Consumenten waarderen het innovatieve ontwerp, de
milieuvriendelijkheid en de mogelijkheid dat er twee schijfjes in een verpakking passen.", zegt Peter
Klinckenberg, EMEA Product Marketing Manager bij Imation Europe BV.
* Stora Enso Discbox Slider
PublieksWerk / Imation 1/2
"De materiaalkosten voor kunststof doosjes blijven stijgen, karton wordt steeds voordeliger. De
dubbelverpakking verdubbelt dat voordeel nog eens", zegt Joakim Stockhaus, Sales & Marketing Director
Media Solutions van de leverancier van de ecodubbelverpakking, Stora Enso.
Marktleider
De wereldmarkt voor DVD-R's groeit snel, van 2,5 miljard stuks in 2004 tot naar verwachting 3,8 miljard
stuks in 2005. Het aantal CD-R's lijkt te stabiliseren op acht miljard stuks per jaar. Imation neemt met een
marktaandeel van twaalf procent de wereldwijde nummer een-positie in wat betreft CD-R's en is de nummer
vijf wat betreft DVD-R's.
Verkooppunten
Imation-producten in ecodubbelverpakking zijn verkrijgbaar bij de erkende wederverkopers. Meer informatie
over de verkooppunten is te vinden op de website van Imation www.imation.nl/verkooppunten.
Stora Enso
Voor de ecodubbelverpakking heeft Imation gekozen voor de Stora Enso Discbox Slider. Stora Enso is
wereldwijd marktleider met bosbouwproducten als tijdschriftenpapier, krantenpapier, houtvrij papier,
verpakkingskarton en houtproducten. De onderneming behaalde in 2004 een omzet van 12,4 miljard euro
en heeft 45.000 werknemers in 40 landen en heeft een productiecapaciteit van 16,4 miljoen ton papier en
karton per jaar. Aandelen van Stora Enso zijn genoteerd in Helsinki, Stockholm en New York.
Imation
Imation Corporation is ontwikkelaar, fabrikant en leverancier van magnetische- en optische- verwisselbare
opslagmedia. Het brede productassortiment van Imation voorziet in opslagbehoeften variërend van een paar
megabyte tot honderden gigabytes. Imation is in meer dan zestig landen vertegenwoordigd en heeft
producten voor zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt. Met meer dan driehonderd patenten en
dankzij meer dan driehonderd onderzoekers en ontwikkelaars die bij Imation werkzaam zijn, weet Imation
haar positie als pionier op het gebied van magnetische- en optische-mediatechnologieën te handhaven.
In december 2004 had Imation wereldwijd 2550 mensen in dienst. Het hoofdkantoor van Imation bevindt
zich in Oakdale, Minnesota, V.S. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Schiphol-Rijk. Meer informatie
is te vinden op de website www.imation.com en op de Nederlandse website www.imation.nl.
Meer informatie:
Persberichten, achtergrondinformatie en foto's zijn te vinden op pressroom.imation.com
PublieksWerk B.V. Imation International B.V.
Marije Verdouw Mady Wiessenberg
00 31 (20) 486 21 39 00 31 (20) 654 21 54
marije@publiekswerk.nl mdwiessenberg@imation.com
PublieksWerk / Imation 2/2
---- --