`Wiskunde op school moet weer méér worden dan het aanleren van trucjes'
De wiskunde die op de middelbare school wordt gegeven is eigenlijk
`wiskundig modelleren'. Dat is niet gunstig voor het imago van het
vak, aldus prof.dr. Stephan van Gils. In zijn ogen is het niet het
aanleren van trucjes, maar de abstractie en de efficiëntie die de
wiskunde zo mooi en boeiend maakt. Als dat uit beeld verdwijnt, krijgt
de leerling te weinig bagage mee. Van Gils, die ook
opleidingsdirecteur is van de UT-opleiding Toegepaste Wiskunde, zegt
dit in zijn intreerede op 10 maart, als hoogleraar Niet-lineaire
Analyse aan de Universiteit Twente.
Met wiskundig modelleren is niets mis, benadrukt Van Gils. Het is een
belangrijke vaardigheid voor bijvoorbeeld de wiskundig ingenieur, die
wiskunde gaat inzetten in uiteenlopende vakgebieden. Maar het heeft
het gevaar in zich dat het vooral een `mooi plaatje' is, zonder dat de
achterliggende berekening nog aandacht krijgt. "Teveel overheerst het
idee dat alles leuk moet zijn," aldus Van Gils. Gevolg is dat de
leerling die uit het huidige studiehuis komt, trucjes heeft geleerd en
is overladen is met een realistische benadering, maar niet geprikkeld
is door abstracte kennis. Ook een universitaire opleiding als
Toegepaste Wiskunde moet een goed gevulde gereedschapskist van
analyse, algebra, stochastistiek en kansrekening bieden, met
daarbovenop de wiskundige modellering.
Van Gils illustreert in zijn oratie de schoonheid van de wiskunde met
bijvoorbeeld de symmetrie die, evenals in de muziek of de beeldende
kunst, een belangrijke rol speelt. Algebra en analyse gaan bij de
bestudering hiervan hand in hand, aldus Van Gils. Hij vindt het dan
ook een misvatting dat algebra "meer iets voor de algemene
universiteiten" zou zijn. De symmetrie en de periodiciteit komen
bijvoorbeeld mooi tot uiting in supergeleidende structuren, een
onderzoeksgebied waar wiskundigen en natuurkundigen van de UT elkaar
ontmoeten. De wiskundige heeft aan dit soort onderzoek toegevoegde
waarde te bieden, juist doordat hij of zij uitspraken kan doen over de
vergelijkingen zonder dat de precieze toepassing centraal staat.
De hoogleraar ziet niet zoveel in het `verpakken' van wiskunde in een
brede bachelor-opleiding, om toch maar belangstelling voor het vak te
krijgen. Liever verkent hij de mogelijkheden om op de middelbare
school al interesse te kweken, door bijvoorbeeld leerlingen
mogelijkheden te bieden om al op de universiteit vakken te volgen. Om
vervlakking van het vakgebied te voorkomen, vindt hij daarnaast de
samenwerking met de TU's in Delft en Eindhoven belangrijk.
Noot voor de pers
Prof.dr. Stephan van Gils houdt zijn oratie op donderdag 10 maart in
gebouw De Vrijhof, om 16.00 uur
De redetekst `Samen staan we sterk' is digitaal beschikbaar
Contactpersoon voor de pers: ir. Wiebe van der Veen, tel (053)
4894244, email w.r.vanderveen@utwente.nl
Laatst gewijzigd op 10-03-2005 © Universiteit Twente Printversie
(opent in een nieuw venster)
Universiteit Twente