09-03-2005
Aanbieding visiedocument 'Wetenschap en techniek in het
basisonderwijs'
Woensdag 9 maart heeft prof. dr. W.J.M. Levelt, president van de KNAW,
namens de Expertgroep Wetenschap en Techniek Basisonderwijs het
visiedocument Wetenschap en techniek in het basisonderwijs aangeboden
aan het Platform Bèta Techniek.
De groep wetenschappers en experts concludeert dat aandacht voor
natuurwetenschappelijke fenomenen en voor technische principes in het
basisonderwijs noodzakelijk is. Wetenschap en techniek vullen elkaar
prima aan en kunnen in combinatie een verrijking zijn voor het
basisonderwijs.
'Ieder kind heeft van nature een onderzoekende houding. Deze houding
verdient het om gestimuleerd, gevormd en uitgedaagd te worden. Dit is
nodig voor het ontwikkelen van elementair begrip van kinderen van de
wereld om zich heen. Het draagt daarnaast bij aan het ontwikkelen van
een "rationele geesteshouding" en een betere weerbaarheid van kinderen
in een complexe moderne maatschappij', zo stelde prof. dr. W.J.M.
Levelt, president van de KNAW.
Op basis van het advies is tegelijkertijd het startschot gegeven voor
een pilotproject gericht op het stimuleren van onderzoekend leren van
jongeren in het basisonderwijs.
De Expertgroep Wetenschap en Techniek Basisonderwijs is in september
2004 totstandgekomen op initiatief van het Platform Bèta Techniek en
in nauw overleg met de KNAW. Naast onderwijsexperts van Cito en
Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) en science centre Nemo hadden
onder andere prof. dr. W.J.M. Levelt, president van de KNAW, en prof.
dr. R. Dijkgraaf, universiteitshoogleraar aan de Universiteit van
Amsterdam, zitting in de groep.
Meer informatie:
* Persbericht Platform Bèta\techniek (pdf)
* Visie op wetenschap en techniek in het basisonderwijs (pdf)
* Rolf Schreuder, communicatiemanager Platform Bèta Techniek, tel.
070-3119711 of 06-22806001, e-mail: r.schreuder@deltapunt.nl,
http://www.platformbetatechniek.nl/
Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen