9-3-2005
Onderwerp
Verkeersonderzoek bij Leeghwaterbrug in Alkmaar moet leiden tot minder
oponthoud
L. Zwart
Verkeersonderzoek bij Leeghwaterbrug in Alkmaar moet leiden tot minder
oponthoud
Van 7 tot en met 18 maart zal de Leeghwaterbrug in Alkmaar in verband
met een verkeersonderzoek wat vaker openstaan dan gebruikelijk. Doel
van het onderzoek is te bekijken of een aanpassing van de
bedieningstijden kan leiden tot voordeel voor zowel weg- als
scheepvaartverkeer.
Voor het onderzoek zal de brug tijdens werkdagen op min of meer vaste
tijdstippen worden geopend, ook wanneer er geen aanbod van scheepvaart
is. Dit is noodzakelijk om de maximale druk van brugopeningen op de
afwikkeling van het wegverkeer te kunnen observeren en de effecten in
beeld te brengen van de twee verschillende bedieningsregimes die
worden onderzocht.
In de eerste week, van 7 maart tot en met 11 maart, wordt de
Leeghwaterbrug volgens het huidige regime bediend. Dit houdt in dat de
brug tussen 06.30 en 9.30 uur en tussen 15.45 en 18.30 uur alleen
tijdens vaste bedieningsblokken voor het scheepvaartverkeer geopend
zal worden. De brug zal in totaal vier maal geopend zijn en wel op
tijdstippen die liggen tussen 07.35 en 07.45 uur, 08.35 en 08.45 uur,
16.45 en 16.55 uur, en 17.50 en18.00 uur.
In de tweede week, van 14 maart tot en met 18 maart, is periode dat de
brug op vaste tijden wordt bediend een half uur korter, en loopt om
respectievelijk 9.00 en 18.00 uur af. In deze week krijgt het
scheepvaartverkeer tijdens deze perioden slechts één maal de
gelegenheid de brug door te varen. Dit zal zijn tussen 08.00-08.10 en
tussen 17.05-17.15 uur. Ook zal in deze week de brug om 09.00 uur en
18.00 uur geopend worden.
Buiten de genoemde tijden en in de weekenden wordt de brug bediend
volgens het reguliere bedieningsregime, d.w.z. als er aanbod is van
scheepvaartverkeer.
De vaste bedieningsblokken zijn ooit in het leven geroepen om het
wegverkeer tijdens de ochtend- en avondspits zo min mogelijk oponthoud
te bezorgen. Provincie Noord-Holland hoopt dat een scherpere
afstemming van de bedieningstijden zal leiden tot een betere
doorstroming van het wegverkeer, en tevens voordelen oplevert voor de
scheepvaart.
Op verschillende manieren wordt ruchtbaarheid gegeven aan het
onderzoek. De scheepvaartsector wordt met een Bericht aan de
scheepvaart geïnformeerd over de wijzigingen. Hulpdiensten zal in
principe doorgang worden verleend.
De proef wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de
beheersorganisatie van het Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) systeem
Alkmaar/Midden Noord-Holland Binnen dit systeem werken de
verschillende wegbeheerders samen om de doorstroming van het weg- en
scheepvaartverkeer te bevorderen. In de beheersorganisatie zijn
de provincie Noord-Holland, de gemeente Alkmaar en Rijkswaterstaat
(directie Noord-Holland) vertegenwoordigd .
De betrokken partijen realiseren zich dat het onderzoek tijdelijk tot
overlast zal leiden maar menen dat deze aanvaardbaar is, omdat het
onderzoek kan leiden tot een betere afstemming van de
bedieningstijden. En dit is in het voordeel van zowel het wegverkeer
als de scheepvaart. Zij vragen daarom het begrip van de weggebruiker.
Informatie: Andre Severens, Afdeling Beheer en Uitvoering, tel. 023 -
514 5301
Provincie Noord-Holland