Banengarantie bij Nedcar moet overeind blijven
Nedcar moet de werkgelegenheidsgarantie voor zijn 3500 werknemers in
stand houden en duidelijkheid geven over de toekomst van de
autofabriek in Born. Zo reageert FNV Bondgenoten op een nieuwe
productieverlaging met 28 duizend auto's.
"Gedwongen ontslagen kunnen niet aan de orde zijn", vindt Wiel Crins,
de voorzitter van de bedrijfsafdeling van FNV Bondgenoten. "We zijn er
niet van overtuigd dat onze klanten - Daimler Chrysler en Mitsubishi -
al het mogelijke doen om de auto's aan de man te brengen."
De vakbond overlegt donderdag met de directie over de aangekondigde
maatregelen. Naar schatting heeft Nedcar, gezien het gesnoeide volume,
nu meer dan vijfhonderd werknemers teveel in dienst.
Volgens Crins moet Nedcar donderdag met een personeelsaankoopregeling
komen. "Dan kunnen de medewerkers onze auto's kopen en rijden. Dat is
de beste en goedkoopste reclame."
Nedcar gaf de vaste werknemers in december een
werkgelegenheidsgarantie voor 2005. Wel verloren duizend
uitzendkrachten hun werk. De afspraak met de bonden voorzag bovendien
in het schrappen van 135 banen op kantoor.
De operatie was gebaseerd op een productie van 210 duizend auto's in
2005. De planning is inmiddels bijgesteld naar 141 duizend. Vooral de
productie van de Smart wordt naar beneden bijgesteld.
Vrijdag legt Nedcar de fabriek stil. De werkgever vraagt de werknemers
dan op vrijwillige basis een dag verlof op te nemen. De doorlooptijd
van de auto's wordt verlengd waardoor andere vrije vrijdagen juist
vervallen. De verlenging van een dienst met een half uur wordt
uitgesteld.
FNV Bondgenoten maakt zich sinds een maand grote zorgen over de
continuïteit van Nedcar. Aanleiding was het besluit van Daimler
Chrysler om niet de helft van de aandelen in Nedcar van Mitsubishi
over te nemen, ondanks een eerdere afspraak daartoe.
FNV