De Nederlandse Bank
MOB-rapportage
Datum 09/03/2005
Gebruiksvriendelijkheid betaalautomaten, bereikbaarheid bankdiensten,
advies overstapservice, terugdringen identiteitsfraude en advies
venstertijden waardevervoer. Dit zijn in 2005 de belangrijkste
aandachtspunten van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer
(MOB).
Deze aandachtspunten staan vermeld in de jaarrapportage die op 8 maart
aan de Minister van Financiën is verstuurd. Daarnaast rapporteert het
MOB uitgebreid over de activiteiten in 2004, onder meer over de
bereikbaarheid van bankdiensten, contante opnames in winkels, het
afronden op 5 eurocent en ontwikkelingen rondom valse euro's.
Gebruiksvriendelijkheid betaalautomaten
In 2005 zal het MOB richtlijnen vaststellen die de toegankelijkheid
van betaalautomaten beogen te verbeteren voor vooral blinden en
slechtzienden.
Bereikbaarheid basisbankdiensten
In 2005 zal het MOB zich richten op concrete oplossingen om de
basisbankdiensten beter bereikbaar voor ondernemers te maken.
Advies overstapservice
In 2005 zal het MOB een advies uitbrengen naar aanleiding van het
onderzoek naar de overstapservice dat het Ministerie van Financiën in
2005 gaat uitvoeren. De overstapservice hebben de banken in 2003
ingevoerd om het klanten eenvoudiger te maken om met hun
betaalrekening van bank te veranderen.