De Nederlandse Bank


MOB-rapportage

Datum 09/03/2005

Gebruiksvriendelijkheid betaalautomaten, bereikbaarheid bankdiensten, advies overstapservice, terugdringen identiteitsfraude en advies venstertijden waardevervoer. Dit zijn in 2005 de belangrijkste aandachtspunten van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB).

Deze aandachtspunten staan vermeld in de jaarrapportage die op 8 maart aan de Minister van Financiën is verstuurd. Daarnaast rapporteert het MOB uitgebreid over de activiteiten in 2004, onder meer over de bereikbaarheid van bankdiensten, contante opnames in winkels, het afronden op 5 eurocent en ontwikkelingen rondom valse euro's.

Gebruiksvriendelijkheid betaalautomaten
In 2005 zal het MOB richtlijnen vaststellen die de toegankelijkheid van betaalautomaten beogen te verbeteren voor vooral blinden en slechtzienden.

Bereikbaarheid basisbankdiensten
In 2005 zal het MOB zich richten op concrete oplossingen om de basisbankdiensten beter bereikbaar voor ondernemers te maken.

Advies overstapservice
In 2005 zal het MOB een advies uitbrengen naar aanleiding van het onderzoek naar de overstapservice dat het Ministerie van Financiën in 2005 gaat uitvoeren. De overstapservice hebben de banken in 2003 ingevoerd om het klanten eenvoudiger te maken om met hun betaalrekening van bank te veranderen.