Kwaliteit keuringen liften en kranen onder druk
Keurders nemen onvoldoende maatregelen tegen marktdruk
De kwaliteit van periodieke keuringen van liften en hijskranen staat
onder druk door grote concurrentie op de keuringsmarkt. Certificatie-
en keuringsinstellingen (cki's) op die werkvelden concurreren met
elkaar op prijs, keuringsduur en klantvriendelijkheid. De cki's doen
onvoldoende om de kwaliteit van de keuringen te waarborgen. De druk is
het grootst bij de keuring van hijskranen. Dat blijkt uit de vandaag
gepubliceerde rapporten 'Hoog spel; een onderzoek naar effecten van
liberalisering van de keuringsmarkt op de kwaliteit van keuringen van
liften en hijskranen' en 'Onafhankelijkheid bij periodieke
liftkeuringen'.
Cki's voor hijskranen ervaren de grootste marktdruk van hun
concurrenten. De liftkeurders staan vooral onder druk van enkele grote
afnemers, zogenoemde liftenfirma's. Omdat de liftkeurders voor een
steeds groter deel van hun omzet afhankelijk worden van die grote
firma's, komt hun onafhankelijkheid in het geding. De cki's in de
werkvelden liften en kranen zijn zich bewust van de bedreigingen voor
de kwaliteit van de keuringen, maar doen niet genoeg om de ongewenste
ontwikkelingen tegen te gaan. Ze werken onvoldoende samen. Dat komt
vooral door een gebrek aan onderling vertrouwen. De inspectie is van
mening dat de cki's onvoldoende duidelijke uitvoeringsnormen hebben
vastgesteld.
Sinds eind jaren negentig wordt, onder invloed van Europese
regelgeving, de verlening van certificaten voor arbeids- en
productveiligheid opengesteld voor verschillende aanbieders. In 1997
werd de keuringsmarkt voor hijskranen geliberaliseerd, in 2001 de
markt voor liftkeuringen. Ten tijde van het onderzoek had de minister
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op beide markten vier
instellingen aangewezen als certificatie- en keuringsinstelling. Op de
keuringsmarkt voor liften is dat nog steeds zo. Op de markt voor
kranen zijn inmiddels zeven cki's actief.
persbericht IWI, 8 maart 2005
Inspectie Werk en Inkomen