FloraHolland


Januari Februari Maart

---

Weekbericht FloraHolland week 9

FLORAHOLLAND (8 maart 2005) -Snijbloemen
De omzet van snijbloemen lag in week 9 bij FloraHolland 13 procent hoger dan in dezelfde week vorig jaar, waarbij de middenprijs uitkwam op een niveau van 0,28 (+ 0,03).
Daarbij moet wel worden benadrukt dat de gegevens over aanvoer en prijsvorming niet geheel vergelijkbaar zijn met vorig jaar, omdat Engelse moederdag vorig jaar twee weken later viel. De verkoop voor Engelse moederdag viel dit jaar samen met de verkoop voor de Internationale Vrouwendag en de Franse grootmoederdag. Dit zorgde voor een enorme piek op één moment. Vorig jaar was dat meer verspreid.

Afgelopen week vond namelijk de inkoop / verkoop voor drie belangrijke vrouwendagen plaats. Het betrof Engelse moederdag (6 maart), grootmoederdag in Frankrijk (6 maart) en Internationale vrouwendag (8 maart).
Bloemen zijn nog steeds een belangrijk cadeau om weg te geven aan vrouwen. De producten tulpen, chrysanten en lelies worden in alle landen het meest verkocht.
Vanwege publiciteit in Rusland is deze laatste feestdag met name in dit land bekend, maar ook in diverse Oostbloklanden en Italië wordt deze dag gevierd.

Roze producten populair
Met name de grootbloemige rozen 'Grand Prix' en 'Ilios' zijn gewild bij de Russische consument. In de Oostbloklanden zijn juist de goedkopere soorten zoals 'Happy Hour' en 'Red Berlin' populair. Opvallend is de grote vraag naar roze producten voor Engelse moederdag. Roze en witte violieren zijn interessant voor de Engelse markt en vormen traditioneel gezien een belangrijk onderdeel van het assortiment in Engeland. De middenprijzen op klok Naaldwijk schommelden tussen 0,50 en 0,60 per steel.
Ook tulpen, en dan met name de cultivar 'Furand', zijn zeer populair in Rusland voor vrouwendag. Op diverse dagen liep de middenprijs voor deze tulp zelfs op tot ongeveer 0,65 per steel. Het is een tendens dat er grote partijen tulpen worden ingekocht. De pluischrysanten 'Anastasia' (wit), 'Zembla' (wit en crèmekleurig) en 'Shamrock' (groen) hebben afgelopen week hoge prijzen gekend in de verkoop naar Rusland, met middenprijzen rondom 1,60 per steel. Groene en roze pluischrysanten zijn met name gewild in Engeland.

Vrouwendag vergelijkbaar met Valentijnsdag
In 2003 is er door het Productschap Tuinbouw in Hongarije voor het eerst een onderzoek gehouden onder mannen vanwege vrouwendag. Daaruit bleek dat 99 procent van de Hongaarse mannen ermee bekend is. Daarmee is de bekendheid met vrouwendag gelijk aan die van Valentijnsdag. Het percentage kopers dat met vrouwendag een bloemetje cadeau doet is zeer hoog: 79 procent. Dit percentage bloemenkopers ligt aanzienlijk hoger met vrouwendag dan met Valentijnsdag. Ook al zijn het alleen de mannen die met vrouwendag bloemen kopen, dan nog worden er meer bloemen met vrouwendag gekocht dan met Valentijnsdag. Rood is de meest populaire kleur, gevolgd door wit, geel en roze. Rood is juist géén favoriete kleur met Engelse moederdag.

Franse grootmoederdag in opkomst
Op FloraHolland was de verkoop voor de Internationale Vrouwendag in Oostbloklanden en Rusland vorige week zo goed als voorbij. Er werd in week 9 nog wel ingekocht voor de Engelse moederdag. Langzaam aan begint de Franse grootmoederdag ook in opkomst te komen. Hoewel het aandeel van deze feestdag nog niet te vergelijken is met de andere vrouwendagen, is het een belangrijke bloemendag (in opkomst). Ook hier zijn met name rozen en tulpen een belangrijk cadeau. Op de tribunes van, met name de vestigingen in Rijnsburg en Naaldwijk, was de laatste dagen van week 9 de verkoopgolf echter aan het afnemen.

Ondanks de slechte weersomstandigheden in geheel Europa en de lage buitentemperaturen lagen de prijzen op een interessant niveau. Dit ondanks het feit dat de markt- en straathandel tijdelijk is stil gezet. Daarbij speelt ook mee dat de lokale productie in Zuid-Frankijk, Italië en Spanje grotendeels is weggevallen als gevolg van de slechte weersomstandigheden.

Planten
De afgelopen week werd de afzet van de planten beïnvloed tussen enerzijds winters weer en anderzijds de Engelse moederdag. Bij de kamerplanten won de Engelse moederdag. De gemiddelde prijs van de kamerplanten lag op hetzelfde niveau van vorig jaar, de aanvoer was 7 procent hoger.
De tuinplanten legde het wel af tegen het winterse weer. De aanvoer was 17 procent lager dan vorig jaar, de gemiddelde rijs daalde ook nog eens met 17 procent. Voor de tuinplanten is het wachten op betere weersomstandigheden.
Bij het BB werden 5 procent meer kamerplanten afgezet tegen een gemiddelde prijs die 2 procent boven het niveau van vorig jaar lag. Bij de klokken werd 9 procent meer aangevoerd. Hiervan had de prijsvorming toch wat te leiden. De gemiddelde prijs daalde met 4 procent.


---