Ingezonden persbericht


Persbericht Thuiswinkel Markt Monitor

Online thuiswinkelen naar recordomzet van EUR 1,7 miljard Omzet stijging van 35% tov 2003

De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse Internetters blijft substantieel verder doorgroeien; in 2004 is deze markt met 35% gegroeid naar een totale omzet van EUR 1,68 miljard. In de 2e helft van 2004 is in totaal EUR 903 miljoen online omgezet, een groei van 16% ten opzichte van de eerste helft van 2004. Dit blijkt uit de 'Thuiswinkel Markt Monitor 2004-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen en overige verkopen op afstand van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.

De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de meer dan 200 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig consumentenonderzoek. Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online shopping markt op betrouwbare wijze in kaart gebracht.

De markt voor online verkopen groeit nog steeds substantieel harder in vergelijking met de reguliere detailhandelsverkopen. De groei van de totale Nederlandse detailhandelomzet bedroeg volgens het CBS in 2004 -2,1%. Het aandeel van de totale online verkopen in 2004 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelsomzet stijgt van 1,6% naar 2,1%.

Het aantal online kopers is in 2004 gegroeid naar bijna 4 miljoen, een stijging van 16% ten opzichte van 2003. De stijging in de markt wordt met name veroorzaakt door een stijging in het gemiddeld bestede bedrag per online koper, dit is in inmiddels gestegen van EUR 364 in 2003 naar EUR 424 in 2004. Deze stijging wordt met name veroorzaakt doordat consumenten vaker online bestellingen doen met hogere aankoopbedragen, zoals het online boeken van een reis of het online afsluiten van een verzekering. Ook zijn online kopers relatief vaker gaan bestellen, een teken van toenemend vertrouwen in de markt.

De markt voor online verkopen blijft dus boven verwachting stevig doorgroeien, volgens Frank Sibbel, manager E-media Blauw Research. Er zijn een aantal onderliggende oorzaken aan te wijzen voor de verder aanhoudende groei; onder andere de sterke stijging van breedbandgebruik in Nederland, het toenemende online aanbod van producten/diensten en het stijgende vertrouwen in winkelen via internet. "Online kopen is niet langer het domein van de early adopters, maar is inmiddels gemeengoed geworden binnen de Nederlandse huishoudens". "Ook de sterke stijging van het online boeken van reizen is een echte market accelerator, de omzet in dit segment is met EUR 740 miljoen bijna goed voor de helft van de totale online thuiswinkelmarkt ". Het toenemend vertrouwen in internet blijkt ook uit de belangrijke rol die Internet inneemt niet alleen als transactiekanaal maar juist ook als informatiekanaal. Uit eerder onderzoek is gebleken dat maar liefst 93% het internet gebruikt als oriëntatiekanaal bij de aanschaf van producten of diensten. Daarnaast zien we een positieve ontwikkeling met betrekking tot het aandeel consumenten dat het afgelopen halfjaar een bestelling heeft afgebroken, dit percentage is verder gedaald van 46% naar 34%.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: "De groeicijfers voor 2004 zijn opnieuw een bevestiging van het sterk groeiende consumentenvertrouwen. Internet shoppen is voor velen gewoon 'cool', voor anderen wordt het meer en meer de gewoonste zaak van de wereld. Naast belastingen en voetballen zijn je internet aankopen een van de onderwerpen op feestjes en partijen. En laten we wel wezen: goede mond-op-mond reclame, goede ervaringen op online marktplaatsen, ze dragen allen bij aan de voort durende omzet groei van de thuiswinkel branche", aldus Jongen.

TABEL: Thuiswinkel Markt Monitor 2004
Ontwikkeling omzet online consumentenbestedingen in miljoenen euro's per jaar 1998:: EUR 41,-
1999: EUR 147,-
2000: EUR 312,-
2001: EUR 527,-
2002: EUR 937,-
2003: EUR 1.237,-
2004: EUR 1.678,-
Bron: Thuiswinkel Markt Monitor, Blauw Research/Thuiswinkel.org, 2004-2

EINDE PERSBERICHT

Opzet Thuiswinkel Markt Monitor
Online shopping via Internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van produkten/diensten voor privé-doeleinden, waarbij de bestelling van de produkten via Internet (online) heeft plaatsgevonden. Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b) en het aankopen van aandelen en telebankieren wordt niet tot online shopping gerekend.

De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers ism met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers waaronder de leden van Thuiswinkel.org Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=1500) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shopping markt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en zeer betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken.

In de rapportage 'Online Shopping Monitor 2e helft 2004' staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, betaalmethoden, en consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.

BLAUW RESEARCH

Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van EUR 9 mln. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Door wezenlijke informatie en heldere inzichten te leveren op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties: Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate Communication en Beleid in de publieke sector. Meer over Blauw Research vindt u op http://www.blauw.com/ .

THUISWINKEL.ORG

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van inmiddels meer dan 200 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus post, tv, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader

Noot voor de pers:
Voor meer informatie over de Thuiswinkel Markt Monitor kunt u contact opnemen met Blauw Research, Frank Sibbel (frank.sibbel@blauw.com) of met Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org (06-55876968 of wijnandjongen@thuiswinkel.org)

Blauw Research Thuiswinkel.org
Weena 125 Horaplantsoen 20
3013 CK ROTTERDAM 6717 LT EDE
tel: 010-4000900; fax 010 - 4000901 tel: 0318-648576 of 06-55876968 http://www.blauw.com http://www.thuiswinkel.org info@blauw.com info@thuiswinkel.org