Wessanen NV

Amstelveen, 8 maart 2005

Wessanen realiseert solide verbetering van resultaten over 2004

Belangrijkste ontwikkelingen 2004
Financiële resultaten aanzienlijk verbeterd

· EBITAE stijgt van EUR 9,9 miljoen naar EUR 60,2 miljoen
· Nettoresultaat neemt toe van EUR 33,2 miljoen negatief tot EUR 1,8 miljoen positief
· Werkkapitaal verminderd met EUR 54 miljoen Balans verder versterkt

· Nettoschuld neemt af met EUR 81 miljoen tot EUR 96 miljoen Operatie Phoenix volgens tijdschema uitgevoerd met jaarlijkse besparingen conform doelstelling

· Besparingen van EUR 102 miljoen (op jaarbasis)
· Aantal arbeidsplaatsen gereduceerd met 1442 (doel: 1270-1325), waarvan 1042 in 2004 Resultaten `Build on the Roots' (herstructurering Noord-Amerikaanse distributieactiviteiten):

· Afname van aantal SKU's met 30%

· Verbetering van serviceniveaus met 4 procentpunten
· Personeelsreductie van 220 arbeidsplaatsen Dividendvoorstel van EUR 0,58 per aandeel voor 2004; verhoging tot EUR 0,65 in 2005

Belangrijkste ontwikkelingen 4e kwartaal 2004
EBITAE nam toe van EUR 5,0 miljoen tot EUR 15,9 miljoen. Bij constante wisselkoersen daalde de omzet van EUR 624 miljoen naar EUR 556 miljoen, voornamelijk door beëindiging van onrendabele activiteiten en afnemende low-carb-verkopen in de VS.
In Europa nam de EBITAE toe met 7,5% tot EUR 18,7 miljoen (4e kwartaal 2003: EUR 17,4 miljoen) bij een gelijkblijvende omzet.
In Noord-Amerika nam de EBITAE toe van EUR 9,5 miljoen negatief in het vierde kwartaal van 2003 tot EUR 1,7 miljoen negatief dit kwartaal.

Handelsregister Amsterdam . KvK Amsterdam nr 33145851

Vooruitzichten 2005
Voor geheel 2005 verwacht Wessanen dat de EBITAE zich verder zal verbeteren en zal uitkomen op een bedrag ergens in de bandbreedte van EUR 70 tot 85 miljoen. De verbeteringen zullen naar verwachting intreden in de tweede helft van het jaar. Het eindresultaat zal uiteindelijk worden beïnvloed door diverse factoren, waaronder marktontwikkelingen en de effecten van de prijsdruk in Europa, de snelheid waarmee de omslag bij de Amerikaanse distributieactiviteiten kan worden bewerkstelligd en de verdere ontwikkeling van zowel de opwaartse trend in de prijzen van grondstoffen (vlees, brandstof, harsen) als de low-carb-verkopen. Zodra wij meer zicht hebben op de ontwikkeling van deze factoren, zal het concern de bandbreedte nader preciseren.

Financiële resultaten
in EUR miljoen, tenzij anders aangegeven Boekjaar Boekjaar
4e kw 2004 4e kw 2003 Delta % 2004 2003 Delta % 508,2 624,3 -19% Netto-omzet 2.119,5 2.431,8 -13% 556,0 624,3 -11% Netto-omzet bij constante wisselkoersen 2.253,1 2.431,8 -7%
15,9 5,0 EBITAE (bedrijfsresultaat vóór afschrijving goodwill en bijzondere 60,2 9,9 posten)

-14,3 -30,5 Bijzondere posten -49,5 -64,5
-1,1 -28,8 EBIT (bedrijfsresultaat) 0,5 -65,9 11,6 6,4 Nettoresultaat vóór afschrijving goodwill en bijzondere posten 36,1 9,7
-0,4 -4,3 Nettoresultaat 1,8 -33,2 0,17 0,09 Winst per aandeel (in euro's) vóór afschrijving goodwill en bijzondere 0,52 0,14 posten

CEO Ad Veenhof: "Solide financiële resultaten vormen basis voor toekomstige groei" "In 2004 hebben we daadwerkelijk een verandering ten goede weten te bewerkstelligen binnen het concern. Ten eerste zijn onze financiële resultaten sterk verbeterd: onze EBITAE is aanzienlijk toegenomen, onze marges ontwikkelen zich richting benchmark-niveaus en onze kasstroom is gezond. Voorts zijn we erin geslaagd onze schulden te verlagen met als gevolg een verdere versterking van onze balans. Ten derde hebben we de controle over onze activiteiten verbeterd door nieuw management aan te stellen, systemen voor stringente monitoring te installeren en onze processen en procedures opnieuw te definiëren en te verbeteren.

De in 2004 bereikte resultaten vormen de basis voor de kansen die zich in 2005 aandienen. Boven aan onze prioriteitenlijst staat de introductie van de nieuwe merk- en marketingconcepten die wij hebben ontwikkeld voor diverse van onze belangrijkste merken in de Europese markt. Deze concepten zijn nodig voor groei van onze activiteiten, aangezien wij verwachten dat de
---

Europese markt zelf in 2005 onder druk zal blijven staan. In de Verenigde Staten hebben we de komende zes tot acht maanden nog nodig om de geplande verbeteringen bij de Amerikaanse distributieactiviteiten af te ronden, naast implementatie van nieuwe branding en marketingconcepten voor onze divisie US Branded. Om ons portfolio verder te versterken, zullen kleinere acquisities overwogen worden.

Het doet mij genoegen dat de resultaten tot dusverre onderstrepen dat we op de juiste koers zitten. Niettemin realiseren wij ons dat 2005 opnieuw een cruciaal jaar wordt in de transformatie van Wessanen tot een succesvol bedrijf. Het afgelopen jaar hebben wij het pad geëffend door te snijden in de kosten en de juiste mensen en structuren in te zetten, waardoor een sterke basis voor toekomstige groei is gecreëerd."

Operationele ontwikkelingen 2004
De agenda van het management werd in 2004 gedomineerd door herstel van onze financiële resultaten, implementatie van de kostenbesparingen in het kader van Operatie Phoenix, introductie van nieuwe organisatiestructuren en nieuw management in Noord-Amerika en Europa, en uitwerking van initiatieven voor toekomstige groei.

Solide verbetering financiële resultaten
We hebben een solide verbetering van onze financiële resultaten gerealiseerd. De EBITAE steeg van EUR 9,9 miljoen in 2003 naar EUR 60,2 miljoen in 2004. Het werkkapitaal gaf een daling te zien van EUR 54 miljoen, voornamelijk door afgenomen voorraadniveaus en striktere facturerings- en betalingsprocedures. De brutomarges verbeterden doordat verlieslijdende activiteiten werden afgestoten en een beter inkoopbeleid werd geïmplementeerd. De operationele lasten werden sterk teruggedrongen door het wegvallen van 1262 arbeidsplaatsen in 2004, oftewel 13% van het totale personeelsbestand van Wessanen. De balans werd verder versterkt door reductie van onze nettoschuld met EUR 81 miljoen tot EUR 96 miljoen. Dit resulteerde in een solvabiliteitsratio van 50% ondanks een dividendbetaling van EUR 40 miljoen. De kasstroom uit operationele activiteiten, ten slotte, was sterk en kwam uit op EUR 82,2 miljoen (2003: EUR 12,2 miljoen).

Operatie Phoenix en `Build on the Roots' maken beloften waar Uitvoering van de diverse Operatie Phoenix-initiatieven vroeg veel van onze aandacht in 2004, vooral in de eerste helft van het jaar. In Europa hielden deze initiatieven onder meer het volgende in: sluiting van fabrieken in België en het VK, consolidatie van activiteiten in Tilburg (NL), België en Frankrijk, sluiting van vestigingen in Frankrijk en Spanje, reductie van het aantal managementlagen en uitbesteding van magazijnactiviteiten. Tevens werden de magazijn- en
---

distributieactiviteiten gericht op speciaalzaken voor gezondheidsvoeding in Nederland en België gecombineerd. Al deze projecten zijn met succes tot een goed einde gebracht zonder noemenswaardige verstoring van de dagelijkse gang van zaken. In Noord-Amerika lag de nadruk op verbetering van de serviceniveaus, productportfolio's en -voorraden, implementatie van de juiste processen en aanstelling van het juiste management om het bedrijf naar een niveau hoger te tillen.
Het `Build on the Roots'-programma, dat in november 2003 van start ging, heeft inmiddels geleid tot een vermindering van het aantal SKU's met 30%, een verbetering van de serviceniveaus en een sterke verbetering van de resultaten. In de tweede helft van 2004 zagen de Noord- Amerikaanse activiteiten zich echter geconfronteerd met afnemende low-carb-verkopen en incidentele gebeurtenissen, zoals orkanen, waardoor wij ons in januari 2005 genoodzaakt zagen een verdere intensivering van ons Noord-Amerikaanse reorganisatieprogramma aan te kondigen en door te voeren.

Afgezet tegen de doelstellingen die wij bij de lancering in augustus 2003 hebben geformuleerd, heeft Operatie Phoenix wat betreft reductie van het aantal arbeidsplaatsen een beter dan verwacht resultaat opgeleverd, namelijk een reductie van 1042 arbeidsplaatsen in 2004 tegenover het gestelde doel van 900 - 1000. De besparingen op jaarbasis ten bedrage van EUR 102 miljoen waren conform de doelstelling.

Aanpassing organisatiestructuur
Als basis voor toekomstige groei is de organisatiestructuur in lijn gebracht met onze strategie. In Europa zijn onze dochterondernemingen getransformeerd van een verzameling grotendeels onafhankelijke werkmaatschappijen tot een hechte en coherente groepsstructuur die profiteert van synergie, flexibiliteit en speed-to-market. De Europese groep bestaat nu uit twee business lines die zich elk direct richten op de behoeften van een bepaald retailkanaal. Eén business line richt zich op onze (merk-)producten voor supermarkten en de out-of-home-markt, de andere business line legt zich toe op bediening van lokale, onafhankelijke aanbieders van gezonde voeding in elk van onze Europese markten. Als vitaal onderdeel van de Europese structuur worden category management, productinnovatiebeheer en inkoop op Europees niveau gecoördineerd. Landen-units met gedeelde serviceteams zijn opgericht om de beide business lines te ondersteunen. De huismerkactiviteiten worden momenteel gestroomlijnd zodat deze integraal deel uitmaken van onze merkenportfolio.

In Noord-Amerika wordt begin 2005, in het kader van `Build on the Roots', een nieuwe organisatiestructuur geïmplementeerd. De veranderingen houden in dat de zeven regio's worden teruggebracht tot drie, waarmee Tree of Life's activiteiten worden geconcentreerd in kantoren in
---

St. Augustine, Florida, Dallas, Texas, en Bloomington, Indiana, ieder verantwoordelijk voor diverse satelliet-distributiecentra. Bovendien zijn de inkoopgerelateerde activiteiten gereorganiseerd: de inkoopfunctie is nu opgesplitst in category management, leveranciersbeheer en voorraadbeheer. Deze structuur zal leiden tot bevordering van focus en business excellence op het gebied van supply chain management, productassortiment, brutomarge en serviceniveau binnen ons gehele nationale netwerk.

Voorbereidingen voor groei
Een ander doel voor 2004 was het creëren van basisvoorwaarden voor structurele toekomstige groei. In dit opzicht zijn diverse initiatieven ontplooid in Europa. Nieuwe merk- en marketingconcepten zijn ontwikkeld voor onze belangrijkste merken Bjorg, Beckers, Zonnatura, Whole Earth en Gayelord Hauser, en aan andere wordt gewerkt. Op basis van uitgebreid consumentenonderzoek worden positioneringen verfijnd, nieuwe innovatieve producten ontwikkeld, verpakkingen en/of logo's opnieuw ontworpen en marketingcampagnes voorbereid. In de loop van 2005 zou dit moeten leiden tot een duidelijk zichtbare vernieuwing van onze portfolio in de Health- en Premium Taste-schappen.

Na een herbeoordeling van ons portfolio in de Verenigde Staten zijn nieuwe branding, marketingconcepten and producten geïntroduceerd, of staan op het punt geïntroduceerd te worden, voor onder meer de merken Daily's, Sesmark en Ka-Me.

In onze divisie Distribution is een `Smart Assortmentsm'-marketinginstrument ontwikkeld dat een cruciale rol zal spelen bij het afstemmen van Health- & Premium Taste-assortimenten op de behoeften van individuele lokale retailers. Op basis van uitgebreide databases met demografische gegevens en marktgegevens kan TOL NA dankzij deze strategie lokale retailers helpen bij het vergroten van hun omzet, vooral ook door TOL NA's diepgaande kennis van en ervaring met de Health- en Premium Taste-categorieën.

Amerikaanse activiteiten
De implementatie van Operatie Phoenix-initiatieven en van TOL NA's `Build on the Roots'- programma had een belangrijk positief effect op de resultaten van Wessanens Noord- Amerikaanse activiteiten. De bedrijfslasten waren duidelijk lager dan vorig jaar met een index van 83; Return on Sales steeg van 2,1% negatief naar 0,1% positief. Het werkkapitaal nam met EUR 62 miljoen af tot EUR 163 miljoen. Bovendien vielen in 2004 766 arbeidsplaatsen weg in Noord-Amerika; dit aantal zal in 2005 toenemen met nog eens 125 arbeidsplaatsen als gevolg van de verdere herstructurering in januari 2005, en met 25 arbeidsplaatsen bij de divisie US Branded.

---

Groeiend vertrouwen in onze bedrijfsactiviteiten blijkt niet alleen uit grotere tevredenheid onder bestaande klanten, maar ook uit het feit dat we wederom nieuwe omzet mogen verwelkomen, recent van Smart & Final (77 winkels in Californië) en eq-life, een innovatief nieuw winkelconcept in Minneapolis, en een donderonderneming van Best Buy. Deze nieuwe klanten volgen op de nieuwe klanten Penn Traffice Company en Coborn's Inc., die werden aangekondigd in januari 2005.

Deze positieve ontwikkelingen werden deels tenietgedaan door een sterke daling van de low-carb- verkopen en door een extreem orkaanseizoen. De ongunstige ontwikkeling in de markt voor low- carb-producten hield aan gedurende het vierde kwartaal (effect op omzet USD 27 miljoen negatief), maar zal naar verwachting stabiliseren in de tweede helft van 2005. Door deze ontwikkelingen, boven op de bewuste beëindiging van verliesgevende omzet, daalde de omzet van de Noord-Amerikaanse distributieactiviteiten in lokale valuta met 18% in 2004.

De EBITAE verbeterde fors in 2004, hoewel nog veel moet gebeuren. De invloed van low-carb in Q3 en Q4 op EBITAE was USD 11 miljoen. De EBITAE in het vierde kwartaal werd voor een bedrag van EUR 2,5 miljoen negatief beïnvloed door een herclassificatie van bijzondere posten uit het derde kwartaal.

Onze merkactiviteiten in de VS realiseerden een autonome groei van 9% in het vierde kwartaal (1% over geheel 2004) en combineerden dit met een sterke ontwikkeling van de EBITAE (EUR 3,2 miljoen in het vierde kwartaal van 2004 tegenover EUR 0,5 miljoen negatief in hetzelfde kwartaal van 2003). Behalve de sterke resultaten van onze sappen- en drankenactiviteiten had ook de integratie van de merkactiviteiten van Tree of Life in de divisie US Branded een positief effect op de financiële resultaten.

Europese activiteiten
In Europa, met besparingen gegenereerd door Operatie Phoenix, werden moelijke marktomstandigheden en stijgingen van de grondstofprijzen succesvol gecompenseerd. De Return on Sales steeg van 6,2% naar 7,6%. De omzet nam met 2,2% toe, maar omdat 2,6% van deze stijging het gevolg was van acquisities in 2003 die in 2004 volledig werden meegerekend, en 0,3% het gevolg was van verschillen in de wisselkoers van het Britse pond sterling kwam de autonome groei fractioneel negatief uit op (0,7%) door bewust beëindigde omzet.

De merkactiviteiten gaven een duidelijke verbetering te zien van de EBITAE bij een stabiele omzet, waarmee een stevige basis is gelegd voor toekomstige winstgevende groei. De verbetering van de EBITAE was hoofdzakelijk te danken aan besparingen in het kader van Operatie Phoenix.
---

Met de herstructurering van Beckers in termen van SKU-reductie, merkherpositionering en aanpassing van de organisatie, zou de druk op de resultaten van deze activiteit in de loop van 2005 gecompenseerd moeten kunnen worden.

Een sterke bijdrage aan de positieve prestaties van de Europese divisie werd geleverd door de huismerkactiviteiten, die profiteerden van enerzijds een strategie gericht op producten met toegevoegde waarde en anderzijds de implementatie van diverse Operatie Phoenix-initiatieven. Momenteel worden maatregelen getroffen om de huismerkactiviteiten nog meer in lijn te brengen met de merkactiviteiten.

De distributieactiviteiten presteerden conform verwachting, met een geringe groei en gezonde marges.

Dividendbeleid
Tijdens de komende jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 27 april 2005 zal Wessanen een dividend voorstellen van EUR 0,58 per aandeel over 2004. In de komende jaren wil Wessanen het dividend verhogen tot een niveau van EUR 0,65 per aandeel. Deze voorgestelde stijging van het dividend heeft strategische redenen. Wessanens belangrijkste streven is erop gericht om eind 2007 te beschikken over een activiteitenportfolio die voor 50% uit merkactiviteiten en voor 50% uit niet-merk-/distributieactiviteiten bestaat, gelijkelijk verdeeld over de Verenigde Staten en Europa. Uitgaande van de huidige omzetbasis en de voorspelde organische groei, alsmede het voornemen om de huismerkactiviteiten verder in lijn te brengen met de merkactiviteiten, is het gat in de portfolio dat met acquisities van merkactiviteiten moet worden opgevuld, gelijk aan een bedrag van circa EUR 400 miljoen aan omzet. Het concern verwacht dat deze ambitie verwezenlijkt kan worden dankzij de sterke balans, terwijl tevens kapitaal naar de aandeelhouders kan terugvloeien in de vorm van een toename van het dividend.

Overige financiële aspecten

Bijzonder bedrijfsresultaat
De bijzondere posten binnen de EBIT in het vierde kwartaal bedroegen in totaal EUR 14,3 miljoen. Daarvan was EUR 5,5 miljoen gerelateerd aan het Noord-Amerikaanse `Build on the Roots'-programma en EUR 0,8 miljoen was het gevolg van het Phoenix-project. Andere herstructureringsprojecten resulteerden in bijzondere operationele uitgaven in het vierde kwartaal ten bedrage van EUR 5,8 miljoen, hoofdzakelijk bij Beckers, ABC, Tree of Life NA en het hoofdkantoor van Wessanen.

---

Het totale bijzondere bedrijfsresultaat over 2004 bestaat uit de volgende posten:

In EUR miljoen

Operatie Phoenix (25,6) Build on the Roots (10,8) Overige herstructureringsprojecten (10,0) Speciaal balansonderzoek VS (2,5) Opbrengst uit de verkoop van de specialiteitenpartners in de VS 1,1 Vrijval voorzieningen en overlopende posten 1,7 Overige items (3,4)

(49,5)

Overige bijzondere posten
Gedurende het vierde kwartaal van 2004 zijn geen andere bijzondere posten gerapporteerd.

Kasstroom en balans
De kasstroom uit operationele activiteiten nam in 2004 toe tot EUR 82 miljoen. De verbeterde controle over het werkkapitaal resulteerde in een positieve kasstroom van EUR 54 miljoen, die deels werd gecorrigeerd door de mutatie in latente belastingen en voorzieningen. De kasstroom uit operationele activiteiten in 2004 werd voornamelijk gebruikt om de nettoschuld met EUR 81 miljoen te verlagen.

IFRS
Met ingang van kalenderjaar 2005 zal Koninklijke Wessanen nv de International Financial Reporting Standards (IFRS) toepassen. Voor het eerst zal op deze basis gerapporteerd worden over het eerste kwartaal van 2005 en de vergelijkende cijfers over 2004 zullen worden herrekend. Bij de publicatie van onze resultaten over het tweede kwartaal van 2004 hebben we toegelicht wat de belangrijkste wijzigingen zullen zijn in de balans en de winst- en verliesrekening. De belangrijkste veranderingen in ons eigen vermogen betreffen een hogere voorziening voor pensioenen die deels wordt gecompenseerd door de activering van enkele thans niet gewaardeerde merken. Doordat afschrijving van goodwill wordt beëindigd, verwachten wij een positieve impact op het netto resultaat. Hogere pensioenlasten en een herrubricering van afschrijvingen op geactiveerde merken naar bedrijfslasten hebben een matig effect op de EBITAE.


---

De tabel hierna toont de effecten van IFRS op elk van de genoemde punten op de balans en de winst & verliesrekening.

Invloed IFRS op de openingsbalans per 31 december 2004: Vaste activa Matige opwaartse invloed Vlottende activa Zeer geringe opwaartse invloed

Groepsvermogen Zeer geringe neerwaartse invloed Langlopende verplichtingen, waaronder Belangrijke opwaartse invloed voorzieningen
Kortlopende schulden Zeer geringe neerwaartse invloed

Invloed IFRS op de nettowinst van 2004

Netto-omzet Geen invloed Operationele lasten Zeer geringe negatieve invloed EBITAE Matige negatieve invloed Afschrijving van goodwill Verdwijnt Bijzondere posten Geen invloed EBIT Zeer belangrijke positieve invloed Financiële baten en lasten, per saldo Zeer geringe negatieve invloed Winst vóór belasting Zeer belangrijke positieve invloed Winstbelasting Matige positieve invloed Winst uit participaties en Geen invloed minderheidsdeelnemingen
Nettowinst Zeer belangrijke positieve invloed

Zeer gering Gering 1 ­ 5 %
Matig 5 ­ 10 %
Belangrijk 10 ­ 50 %
Zeer belangrijk > 50 %

Belangrijke data
27 april 2005 Algemene Vergadering van Aandeelhouders 11 mei 2005 Publicatie resultaten eerste kwartaal 2005 31 augustus 2005 Publicatie resultaten tweede kwartaal 2005
9 november 2005 Publicatie resultaten derde kwartaal 2005
---

Meer informatie
Pers: neem contact op met Corporate Communications; tel. +31 (0)20 547 94 59, e-mail corporate.communications@wessanen-hq.com.
Investor Relations: neem contact op met Investor Relations; tel. +31 (0)20 547 94 14, e-mail investor.relations@wessanen-hq.com.

Lees alle achtergrondinformatie in Websanen, het on line kwartaalmagazine van Wessanen: www.wessanen.com/websanen

Bedrijfsprofiel
Koninklijke Wessanen nv is een in Nederland gevestigd multinationaal voedingsmiddelenconcern dat opereert op de Europese, Amerikaanse en Canadese markt. Met de focus op authentieke voeding van hoge kwaliteit hebben wij een productaanbod dat varieert van zuiver natuurlijke en gezonde voedingsproducten tot Premium Taste-producten. Wij streven ernaar de waarde voor onze aandeelhouders voortdurend te vergroten door maximaal gebruik te maken van onze onderscheidende kwaliteiten op het gebied van category management, sterke merken, distributieservices met toegevoegde waarde en transatlantische afstemming.

Bijlagen
Groepsresultaten
Verkorte winst- en verliesrekening
Verkorte balans
Verkort kasstroomoverzicht
Kerncijfers
Financiële informatie per aandeel

Toekomstige ontwikkelingen
Alle informatie over toekomstige ontwikkelingen onder voorbehoud.

Op dit kwartaalbericht is geen accountantscontrole toegepast. De gecontroleerde jaarrekening 2004 van Koninklijke Wessanen is beschikbaar op onze website zodra het jaarverslag is gepubliceerd op 12 april 2005.

10

Bijlagen bij resultaten 2004 Wessanen

Groepresultaten

Totaal Noord-Amerikaanse bedrijven

Q4 2004 Q4 2003 Delta % in miljoenen euro, tenzij anders aangegeven Boekjaar 2004 Boekjaar 2003 Delta % 292,8 403,5 -27% Netto-omzet 1.251,9 1.582,9 -21% 340,2 403,5 -16% Netto-omzet bij constante wisselkoersen 1.388,1 1.582,9 -12%
-1,7 -9,5 EBITAE 1,6 -34,0
-0,6% -2,4% EBITAE-marge (als % van netto-omzet) 0,1% -2,1%
-9,7 -33,2 Bijzondereposten -19,4 -61,1
-11,6 -39,4 EBIT -19,5 -93,0

Noord-Amerika Branded

Q4 2004 Q4 2003 Delta % in miljoenen euro, tenzij anders aangegeven Boekjaar 2004 Boekjaar 2003 Delta % 31,9 32,1 -1% Netto-omzet 134,6 145,1 -7% 34,9 32,1 9% Netto-omzet bij constante wisselkoersen 147,1 145,1 1% 3,2 -0,5 EBITAE 11,3 6,6 10,0% -1,6% EBITAE-marge (als % van netto-omzet) 8,4% 4,5%
-2,0 -7,7 Bijzondereposten -2,3 -7,7
1,3 -8,2 EBIT 9,2 -1,1

Noord-Amerika Distributie

Q4 2004 Q4 2003 Delta % in miljoenen euro, tenzij anders aangegeven Boekjaar 2004 Boekjaar 2003 Delta % 260,9 371,5 -30% Netto-omzet 1.117,3 1.437,8 -22% 305,3 371,5 -18% Netto-omzet bij constante wisselkoersen 1.241,0 1.437,8 -14%
-4,9 -9,0 EBITAE -9,7 -40,6
-1,9% -2,4% EBITAE-marge (als % van netto-omzet) -0,9% -2,8%
-7,7 -25,5 Bijzondereposten -17,1 -53,4
-12,9 -31,2 EBIT -28,7 -91,9


---

Total Europese bedrijven
Q4 2004 Q4 2003 Delta % in miljoenen euro, tenzij anders aangegeven Boekjaar 2004 Boekjaar 2003 Delta % 215,4 220,7 -2% Netto-omzet 867,6 848.9 2% 215,8 220,7 -2% Netto-omzet bij constante wisselkoersen 865,0 848.9 2% 18,7 17,4 EBITAE 65,6 52.3 8,7% 7,9% EBITAE-marge (als % van netto-omzet) 7,6% 6.2%
-5,2 -10,8 Bijzondereposten -25,7 -10,8 11,9 5,8 EBIT 36,0 38,3 Europa Branded
Q4 2004 Q4 2003 Delta % in miljoenen euro, tenzij anders aangegeven Boekjaar 2004 Boekjaar 2003 Delta % 118,8 122,2 -3% Netto-omzet 480,0 488,2 -2% 119,0 122,2 -3% Netto-omzet bij constante wisselkoersen 479,4 488,2 -2% 8,1 9,6 EBITAE 36,4 33,4 6,8% 7,9% EBITAE-marge (als % van netto-omzet) 7,6% 6,8%
-2,7 -10,0 Bijzondereposten -8,5 -10,0 4,9 -1,0 EBIT 25,3 21,0 Europa Distributie
Q4 2004 Q4 2003 Delta % in miljoenen euro, tenzij anders aangegeven Boekjaar 2004 Boekjaar 2003 Delta % 32,0 34,0 -6% Netto-omzet 133,2 113,6 17% 32,1 34,0 -6% Netto-omzet bij constante wisselkoersen 132,3 113,6 16%
1,2 1,2 EBITAE 5,0 3,6
3,7% 3,5% EBITAE-marge (als % van netto-omzet) 3,8% 3,1% 0,1 0,0 Bijzondereposten -2,7 0,0
1,0 1,2 EBIT 2,1 3,5 Europa Private Label
Q4 2004 Q4 2003 Delta % in miljoenen euro, tenzij anders aangegeven Boekjaar 2004 Boekjaar 2003 Delta %
64,6 64,4 0% Netto-omzet 254,4 247,1 3%
64,7 64,4 0% Netto-omzet bij constante wisselkoersen 253,3 247,1 3%
9,4 6,6 EBITAE 24,2 15,3
14,6% 10,2% EBITAE-marge (als % van netto-omzet) 9,5% 6,2%
-2,6 -0,8 Bijzondereposten -14,5 -0,8
6,0 5,5 EBIT 8,6 13,8


12

Bijlagen bij resultaten 2004 Wessanen

Verkorte winst & verliesrekening
in miljoenen euro, tenzij anders vermeld

Q4 2004 Q4 2003 Boekjaar 2004 Boekjaar 2003

Netto-omzet 508,2 624,3 2.119,5 2.431,8 Bedrijfslasten 492,3 619,3 2.059,3 2.421,9 EBITAE 15,9 5,0 60,2 9,9 Afschrijving goodwill -2,7 -3,3 -11,2 -11,3 Bijzondere posten -14,3 -26,1 -49,5 -64,5 EBIT -1,1 -24,4 -0,5 -65,9 Financiële baten en lasten, netto -0,9 -2,1 -11,7 -9,1 Buitengewone financiële bate -0,2 11,2 Winst vóór belastingen -2,2 -26,5 -1,0 -75,0 Belastingen 1,4 22,3 1,5 41,8 Aandeel in resultaat deelnemingen en aandeel 0,4 -0,1 1,3 - derden
Nettoresultaat -0,4 -4,3 1,8 -33,2

Nettoresultaat vóór bijzondere posten en 11,6 6,4 36,1 9,7 afschrijving goodwill

Verkorte balans
in miljoenen euro, tenzij anders vermeld


31 december, 2004 31 december, 20031

Vaste activa 400,2 434,6 Vlottende activa 563,9 653,2
964,1 1.087,8

Groepsvermogen 491,6 502,3 Voorzieningen 54,6 67,5 Langlopende schulden 114,6 26,0 Kortlopende schulden 303,3 492,0
964,1 1.087,8


1 2003 cijfers gereclassificeerd teneinde aan te sluiten bij 2004 rubricering
13

Bijlagen bij resultaten 2004 Wessanen

Verkort kasstroomoverzicht
in miljoenen euro, tenzij anders vermeld

Q4 2004 Q4 2003 Boekjaar 2004 Boekjaar 2003

Operationeleactiviteiten
Nettoresultaat -0,4 -4,3 1,8 -33,2 Non cash winst op verkochte bedrijfsactiviteiten -1,0 - -1,0 - Afschrijving op materiële vaste activa 7,0 8,8 29,7 32,3 Afschrijving op immateriële vaste activa 4,6 7,5 13,4 15,5 Bijzondere waardevermindering vaste activa - 7,9 9,3 21,6 Mutatie in werkkapitaal en voorzieningen -23,1 -18,4 30,1 -25,5 Aandeel in resultaat deelnemingen en aandeel derden -0,4 0,1 -1,1 1,5 Kasstroom uit operationele activiteiten -13,3 1,6 82,2 12,2

Investeringsactiviteiten
Investeringen in materiële vaste activa -8,9 -8,4 -28,1 -22,9 Desinvesteringen van materiële vaste activa 4,3 1,1 6,4 3,2 Financiële vaste activa 2,4 -3,5 8,6 1,1 Immateriële vaste activa, exclusief goodwill -0,8 -3,6 -1,3 -3,6 Aankoopprijs acquisities - -1,2 - -16,3 Desinvestering van deelnemingen 0,3 - 0,3 - Kasstroom uit (des)investeringsactiviteiten -2,7 -15,6 -14,1 -38,5

Financiering
Langlopende schulden -,6,2 1,2 90,1 -7,0 Terugbetaling private placement - - -100,3 - Kortlopende financiering 12,5 63,8 -47,4 89,0 Dividend - - -40,4 -40,7 (Aankoop) verkoop eigen aandelen 1,7 -31,4 33,1 -31,8 Kasstroom uit financieringsactiviteiten 8,0 33,6 -64,9, 9,5 Kasmutatie -8,0 19,6 3,2 -16,8


14

Kerncijfers
in miljoenen euro, tenzij anders vermeld

Boekjaar Boekjaar Q4 2004 Q4 2003 2004 2003 EBITAE marge (als % van de omzet) 3,1% 0,8% 2,8% 0,4% Gemiddeld geïnvesteerd vermogen 431,7 566,8 472,1 562,6 ROI (% van het gem. geïnvesteerd vermogen) 14,7% 3,5% 12,8% 1,8% Toename economic premium 15,7 0,9 62,8 -36,6 Gemiddelde goodwill 504,5 518,6 510,1 521,5 ROIC (% van het gem. geïnvesteerd vermogen 6,8% 1,8% 6,1% 0,9% Eigen vermogen in procenten van het totale vermogen 50,1% 45,5% 50,1% 45,5% EBITDAE/interestdekkingsratio 25,4 6,6 7,7 4,6

Financiële informatie per aandeel
in euros
Boekjaar Boekjaar Q4 2004 Q4 2003 2004 2003 Nettoresultaat vóór bijzondere posten en afschrijving goodwill 0,17 0,09 0,52 0,14 Nettoresultaat -0.00 -0,06 0,03 -0,47, Gemiddeld aantal uitstaande aandelen, excl. eigen
aandelen 69.916.669 69.247.006 69.321.279 69.946.431 Totaal aantal uitstaande aandelen per 31 december 2004, resp. 31 december 2003 72.588.501 72.588.501 72.588.501 72.588.501

Corporate Communications
Prof. E.M. Meijerslaan 2 . Postbus 410
1180 AK Amstelveen t +31 20 547 95 28 . f +31 (0)20 547 94 45 corporate.communications@wessanen-hq.com www.wessanen.com


---- --