Première West McLaren Mercedes MP4-20 in Barcelona
(4-2-2005)
Op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona beleefde de West McLaren
Mercedes MP4-20 vorige week zijn première. Met deze auto nemen de
Finse rijder Kimi Räikkönen en de Colombiaan Juan Pablo Montoya het
komend seizoen deel aan het wereldkampioenschap Formule 1.
Het ontwerp van de nieuwe MP4-20 is voor een groot deel bepaald door
belangrijke wijzigingen in het technisch en sportief reglement van de
Formule 1. Deze wijzigingen hebben vooral betrekking op de levensduur
van de motor, de banden die tijdens de race niet meer mogen worden
gewisseld, aërodynamica en het verloop van een raceweekend, met name
tijdens de kwalificatietraining.
Räikkönen legde in Spanje de eerste ronden met de nieuwe auto af.
Zijn commentaar: âIn deze nieuwe auto is veel tijd, energie en werk
geïnvesteerd. De technici hebben meer dan ooit hun best voor ons
gedaan. Mijn eerste indruk na een paar ronden is goed, maar nu begint
het werk voor mij en mijn teamgenoten pas echt om klaar te zijn voor
de eerste Grand Prix, op 6 maart in Melbourne.â Naast Räikkönen en
Montoya maken ook de Oostenrijker Alex Wurz en de Spanjaard Pedro de
la Rosa deel uit van het team.
Ron Dennis, âteameigenaarâ van het West McLaren Mercedes-team,
verklaart: âSinds de motor op 20 januari om half drie âs nachts voor
het eerst werd gestart in het McLaren Technology Centre, wachtte
iedereen met spanning op de eerste testresultaten. De presentatie en
de test zijn de eerste zichtbare stappen in de voorbereidingen van ons
team op het seizoen 2005, waar we natuurlijk achter de schermen al
lange tijd volop mee bezig zijn.â In vergelijking met zijn voorganger
ziet de MP4-20 er opmerkelijk anders uit. Zo is de voorvleugel 50 mm
hoger geplaatst en staat de achtervleugel 150 mm verder naar voren.
Adrian Newey, technisch directeur van McLaren, vertelt: âWe begonnen
al met het ontwerp in mei 2004 en hebben daarna eerste tests in de
windtunnel uitgevoerd. De definitieve reglementen werden echter pas in
een heel laat stadium vastgesteld. Dat maakte het voor ons extra
moeilijk, maar met de hulp van al onze partners is het gelukt om de
auto op tijd klaar te krijgen.â
Norbert Haug, vice-president Mercedes-Benz Motorsport, zegt: âDe
Formule 1 kent in 2005 een groot aantal veranderingen, die op diverse
fronten beperkingen met zich meebrengen. Zo moet de motor volgens het
reglement tweemaal zo lang meegaan als tot dusver, waarbij het
vermogen gelijk moet blijven. Ook de beperkingen op het gebied van
aërodynamica en banden vormden een grote uitdaging.â
Het ontwerpproces van de MP4-20 omvatte meer dan 4500 tekeningen. In
totaal werd de nieuwe Formule 1-bolide zoân 3600 uur in de windtunnel
getest. De Mercedes-Benz FO 110R V10-motor liep al zes maanden op de
testbank voordat de auto zijn eerste kilometers op het circuit aflegde
en bestaat uit circa 10.800 onderdelen.
AutoRai