Provincie Limburg

Provincie zet jonge ondernemers in de schijnwerpers met BizBoomerZ Provincie start serie BizBoomerZ op regionale TV

Om jongeren een beeld te geven van zelfstandig ondernemerschap start vanaf zaterdag 5 maart aanstaande op de regionale TV op initiatief van de Provincie Limburg een serie van dertien uitzendingen over jonge zelfstandige ondernemers. Aan de serie van dertien zogenaamde infomercials is een competitie verbonden. Jonge zelfstandige ondernemers presenteren zichzelf, vertellen wat hen heeft aangezet om een eigen bedrijf te starten en hoe leuk het is. Met deze serie hoopt de Provincie Limburg ook andere jongeren te stimuleren om zelfstandig ondernemerschap te overwegen. Ondernemerschap biedt jongeren een kans om toe te treden tot de arbeidsmarkt.

De serie bestaat uit 14 X 3 minuten infomercials (waarvan één compilatiefilmpje), die tussen begin maart en eind mei zowel op L1 als TV Limburg in commerciële zendtijd worden uitgezonden. In samenwerking met de Media Groep Limburg wordt de jonge ondernemer iedere week voorafgaande aan de uitzending gepresenteerd in de Limburgse dagbladen. In elk filmpje wordt een jonge ondernemer geportretteerd (in totaliteit 13). De serie geeft een breed beeld van de ondernemersmogelijkheden in diverse sectoren, voor mensen met een diploma middelbaar- of hoger beroepsonderwijs, maar ook voor jongeren zonder kwalificatie. Aan de serie is een eenvoudige competitie tussen de jonge ondernemers verbonden. Een panel bestaande uit twee studenten uit het hoger beroepsonderwijs (HBO) en twee jonge ondernemers geven aan het eind van elk filmpje een korte reactie. Vervolgens kan het kijkerspubliek via een interactieve internetsite ( www.bizboomerz.nl )een cijfer geven aan de afzonderlijke presentaties.

De eerste uitzending laat zien hoe drie jonge knullen uit Sittard, waaronder twee broers, met veel enthousiasme een zelfstandige scooterwerkplaats en verkoop van scooters en brommers zijn gestart. In de tweede aflevering komt de 26-jarige Roeland Gordijn in beeld, een bedrijfseconoom die sinds enkele jaren zijn liefde voor literatuur en poëzie heeft omgezet in een onderneming in tweedehands en antiquarische boeken en prenten in Maastricht. Onlangs heeft hij samen met zijn vader een tweede winkel geopend.

Aan het eind van de 13 uitzendingen bepaalt de kijker wie winnaar van de competitie wordt en zich BizBoomer 2005 mag noemen. De winnaar wordt op 6 juni door gedeputeerde Eurlings bekend gemaakt tijdens een speciale bijeenkomst in het Gouvernement.

28-2-2005 15:48

terug

leeg