Provincie zet jonge ondernemers in de schijnwerpers met BizBoomerZ
Provincie start serie BizBoomerZ op regionale TV
Om jongeren een beeld te geven van zelfstandig ondernemerschap start
vanaf zaterdag 5 maart aanstaande op de regionale TV op initiatief van
de Provincie Limburg een serie van dertien uitzendingen over jonge
zelfstandige ondernemers. Aan de serie van dertien zogenaamde
infomercials is een competitie verbonden. Jonge zelfstandige
ondernemers presenteren zichzelf, vertellen wat hen heeft aangezet om
een eigen bedrijf te starten en hoe leuk het is. Met deze serie hoopt
de Provincie Limburg ook andere jongeren te stimuleren om zelfstandig
ondernemerschap te overwegen. Ondernemerschap biedt jongeren een kans
om toe te treden tot de arbeidsmarkt.
De serie bestaat uit 14 X 3 minuten infomercials (waarvan één
compilatiefilmpje), die tussen begin maart en eind mei zowel op L1 als
TV Limburg in commerciële zendtijd worden uitgezonden. In samenwerking
met de Media Groep Limburg wordt de jonge ondernemer iedere week
voorafgaande aan de uitzending gepresenteerd in de Limburgse
dagbladen. In elk filmpje wordt een jonge ondernemer geportretteerd
(in totaliteit 13). De serie geeft een breed beeld van de
ondernemersmogelijkheden in diverse sectoren, voor mensen met een
diploma middelbaar- of hoger beroepsonderwijs, maar ook voor jongeren
zonder kwalificatie. Aan de serie is een eenvoudige competitie tussen
de jonge ondernemers verbonden. Een panel bestaande uit twee studenten
uit het hoger beroepsonderwijs (HBO) en twee jonge ondernemers geven
aan het eind van elk filmpje een korte reactie. Vervolgens kan het
kijkerspubliek via een interactieve internetsite ( www.bizboomerz.nl
)een cijfer geven aan de afzonderlijke presentaties.
De eerste uitzending laat zien hoe drie jonge knullen uit Sittard,
waaronder twee broers, met veel enthousiasme een zelfstandige
scooterwerkplaats en verkoop van scooters en brommers zijn gestart.
In de tweede aflevering komt de 26-jarige Roeland Gordijn in beeld,
een bedrijfseconoom die sinds enkele jaren zijn liefde voor literatuur
en poëzie heeft omgezet in een onderneming in tweedehands en
antiquarische boeken en prenten in Maastricht. Onlangs heeft hij samen
met zijn vader een tweede winkel geopend.
Aan het eind van de 13 uitzendingen bepaalt de kijker wie winnaar van
de competitie wordt en zich BizBoomer 2005 mag noemen. De winnaar
wordt op 6 juni door gedeputeerde Eurlings bekend gemaakt tijdens een
speciale bijeenkomst in het Gouvernement.
28-2-2005 15:48
terug
leeg
Provincie Limburg