Nederlands Detachement in Irak
Eerste Nederlandse underslung-operatie in Irak
Op de valreep is het dan toch
gelukt!
SFIR 5 heeft de eerste en enige
Nederlandse underslung Operatie in
Irak uitgevoerd.
Vanaf SFIR 1 is er materiaal
meegenomen en de specialisten,
zelfs uit 11 Luchtmobiele Brigade,
om eventueel ladingen onder een
helikopter te vervoeren.
Gezien de risico's die zo'n
operatie met zich mee brengt (de
heli kan minder snel manouevreren,
en moet stilhangen om de lading
aan en af te haken) is hier vanaf
gezien gedurende alle SFIR
missies, totdat....
Een geplande "gunnery"
(schietoefening) van onze Apache
helicopters zou beter tot zijn
recht komen, als er ook hellfire
raketten afgeschoten konden worden
op zogenaamde "harde doelen". Oude
containers, watercontainers en
wrakken zouden hiervoor uitkomst
kunnen bieden.
Maar deze middelen zijn niet
altijd voorhanden. Tijdens de
werkzaamheden voor de redeploymen
werden echter toch een aantal van
deze attributen gevonden. De
doelen waren daarmee voorhanden en
moesten naar de schietbaan worden
gebracht. Toen is het plan
ontstaan om een van de wrakken als
een "authorised load", in een
speciaal daarvoor bestemd net (Net
cargo 5600kg), te vervoeren.
Dit moest natuurlijk op een
veilige wijze gebeuren. De gehele
operatie is onder leiding van de
Sergeant-majoor
Helicopteroperaties met een AS-532
Cougar helicopter uitgevoerd.
Er is voor gekozen om op de weg
van de schietbaan de lading te
prepareren (weg van de bevolking)
en vervolgens de lading het
doelengebied in te vliegen. Vooraf
zorgde de EOD ervoor dat de drop
off locatie, de locatie waar de
lading neergezet zou worden, werd
vrijgemaakt van eventueel
aanwezige munitie.
Personeel van de best opgeleide
heli handling compagnie, de
Bevoorradingscompagnie van 11
Luchtmobiele Brigade, zorgde voor
het aan- en afhaken van de lading.
Uiteindelijk stond het wrak op de
schietbaan en hebben we weer een
luchtmobiel aspect kunnen trainen.
FOTO's: Gerben van Es/SFIR 5