De nieuwe MenSport maart/april is uit
04/03/2005
Lochem, 4 maart 2005
Wat valt er te lezen in de nieuwe MenSport?
VAN TESTCASE TOT WEDSTRIJDWAGEN
Voor een nieuwe menwagen op de markt komt, wordt hij uitgebreid
getest; pas als alle kinderziektes zijn bezworen is hij klaar voor
presentatie aan het grote publiek. Dat testen gebeurt in de
werkplaats, maar ook door ervaringsdeskundigen in het veld en op het
wedstijdterrein. Pony enkelspanrijder Wim Veldboom is zo'n testrijder.
In het bijzijn van verschillende wagendealers en de Poolse bouwers
demonstreerde de menner uit Zeewolde de plussen en minnen van twee
marathonwagens. MenSport keek mee.
PARTNERS IN DE SPORT
Sinds in 1998 het eerste wereldkampioenschap voor enkelspannen in het
Oostenrijkse Ebbs werd gehouden, heeft de nationale enkelspansport in
Nederland een gigantische groeispurt meegemaakt. Was er voor die tijd
geen nationale rubriek, anno 2005 komen er maar liefst 16
enkelspanrijders aan de start en de sport wordt steeds professioneler.
Twee van hen zijn Martin van den Broek en Leonne van Gestel uit
Eindhoven, partners in het leven en in de sport. Een dubbelportret,
gemaakt door Marie de Ronde.
GESTREEPTE UITDAGING
Drie jaar kostte het hem. Om iets in de showpiste te brengen, wat
niemand hem na doet. De Belgische stuntrijder Ivan Peeters dresseerde
een zebra voor de wagen en onder het zadel. Het publiek op de beurs
Paard & Koets kreeg de primeur en inmiddels heeft Zorro, zoals het
gestreepte 'monster' heet, zijn eerste optredens achter de rug. Met
succes. Tekst en foto's van Mario Broekhuis.
GEEN KWESTIE VAN 'ZAND EROVER'
Als je zo eens om je heen vraagt wat iemand weet van goede rijbodems
in een buiten- of een binnenbak, krijg je vaak als enig antwoord:
,,duur!'' Maar op de vraag: ,,hoe duur dan?'' haalt men z'n schouders
op en waagt een gokje: ,,zo'n twintig tot dertigduizend euro
minstens.'' MenSport ging op onderzoek uit, niet alleen naar de prijs,
maar naar alle benodigde werkzaamheden en materialen. We wilden
openheid van zaken. En die kregen we. Tekst en foto's van Madeleine
Calkoen
MEER ZICHT DOOR MINDER KLEP
Over de voor en nadelen van het gebruik van oogkleppen wordt al een
eeuw lang gediscuseerd en bij tijd en wijle is het onderwerp weer
helemaal in het nieuws. Zoals in dit jaar, want nadat pony's al eerder
werden 'vrijgesteld' heeft de FEI de verplichting tot het dragen van
oogkleppen in de wedstrijdsport nu ook voor paarden laten vervallen.
Tijd dus om een aantal deskundigen eens naar hun mening te vragen.
Madeleine Calkoen raadpleegde oude lectuur, keek naar de draf- en
rensport, informeerde bij ervaringsdeskundigen en zette een
tuigenmaker aan het werk.
WANNEER JE ALLES AL GEWONNEN HEBT
Henk Ingeveldt is een bekende verschijning in het wereldje van de
klassementsritten. Zo werd de Limburger met zijn tweespan Friezen voor
de Landaulette in 2003 Nederlands kampioen authentiek gerij en in 2004
bemachtigde hij de Tinello-trofee. Na deze successen achtte de gewezen
beroepsschauffeur uit Roermond de tijd rijp om ruimte te maken voor
nieuwe sterren aan het klassieke menfirmament en besloot zich niet
langer te laten jureren. Een interview door Meike Merks.
NOG ALTERNATIEF VOOR CHIPPEN?
Vanaf het moment dat het chippen werd ingevoerd, is er hevig tegen
geageerd. Met name de groep Nijhof (niet te verwarren met team Nijhof
uit Geesteren) voerde, zich gesteund wetend door
paardensport-grootheden als Anky van Grunsven en IJsbrand Chardon,
actief campagne tegen dit lichaamsvreemde object. Dat de strijd om de
chip nog niet is gestreden bleek eind januari, toen de Tweede Kamer
landbouwminister Veerman op verzoek van de oppositie verzocht om de
uiterste datum van de chipontheffing, die stond gesteld op 1 februari
jl., tot nader order uit te stellen. Tekst en foto's van Meike Merks.
WIE KENT ZE NOG?
Er zijn van die aangespannen tochten waarover nog jaren later met
bewondering en respect wordt gesproken. Omdat ze werden georganiseerd
vanwege een bijzondere reden, de route zo lang en zwaar was dat de rit
ontaardde in een ware uitputtingsslag, of werden verreden met
opvallende rijtuigen. In deze MenSport de 'vergeten tocht van Harry de
Ruyter'. MenSport wil in de komende nummers aandacht besteden aan deze
in het verleden geleverde bijzondere men-prestaties. Heeft u een
ooggetuige verslag en/of foto's van zo'n tocht, laat het ons dan
weten. Wie weet wordt uw bijdrage een bron van inspiratie voor
hedendaagse men-avonturiers. Mail uw verhaal naar info@mensport.nl of
stuur naar postbus 154, 7250 AD Lochem.
Vereniging Samengestelde Wedstrijd Mensport Nederland