Sneller zaken doen dankzij internet
Slimme digitalisering zorgt ervoor dat tussenpersonen en verzekeraars
razendsnel en foutloos kunnen communiceren over polissen en andere
transacties. Bijvoorbeeld via de Generieke Interface Manager (GIM),
die onlangs werd geïntroduceerd door Meeting Point, het
internetplatform waaraan een handvol verzekeraars en 2.500
tussenpersonen deelnemen. Honderd tussenpersonen maken nu gebruik van
GIM.
Gemiddeld doet een onafhankelijke tussenpersoon met een stuk of tien
verzekeraars zaken. Elke verzekeraar heeft eigen producten, maar ook
eigen computerprogrammas om over offertes, producten en andere
transacties te kunnen communiceren. Om het zakelijke verkeer en de
communicatie tussen tussenpersonen en verzekeraars makkelijker en
sneller te maken, heeft een aantal verzekeraars Meeting Point in het
leven geroepen: één gezamenlijke digitale snelweg via internet (in
plaats van een heleboel verschillende), waarbij communicerende
partijen direct met elkaar in contact staan, vooralsnog over
eenvoudiger schadeproducten, ziektekosten en inkomensverzekeringen.
Via Meeting Point worden inmiddels vele duizenden verzekeringen per
jaar afgesloten.
Sneller en zekerder
De GIM-koppeling houdt in dat tussenpersonen vanuit hun eigen
administratiesysteem automatisch en direct kunnen doorlinken naar de
administratie van een verzekeraar, zonder dat ze gegevens hoeven over
te tikken. Voor iedereen een enorme winst. Steven Jonkman, directeur
van Meeting Point: Je weet onmiddellijk of je een verzekering kunt
sluiten en tegen welke premie en voorwaarden, omdat je als het ware
bij de verzekeraar op schoot zit. De verzekeraar ziet real time of
alles goed en volledig is.
Minder fouten
Behalve snelheid en de mogelijkheid om in korte tijd meer offertes uit
te brengen, is de verminderde kans op fouten een groot voordeel van
deze digitale snelweg. Jaarlijks worden verzekeraars door
tussenpersonen beoordeeld op prestaties. Ik kan me voorstellen dat
verzekeraars die van Meeting Point gebruikmaken, hoger scoren bij hun
tussenpersonen dan anderen. Ze kunnen hun klanten veel makkelijker en
sneller van dienst zijn, aldus Jonkman.
Verzekerd!, maart 2005
Verbond van Verzekeraars