Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits (28 februari - 4 maart 2005) (04/03/05)
Wekelijks ontvangt u een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we
een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Het is ondertussen duidelijk: VLD, SP.A en Spirit hebben het woord
onverwijld uit hun woordenboek geschrapt. Na de uitvlucht van de
synoptische tabel, gaven ze de biechtvaders extra tijd om een tweede
ronde te openen en stemde ze in met het voorstel om in de
Kamercommissie hoorzittingen met grondwetsspecialisten te organiseren.
Hiermee leven ze duidelijk de letter en geest van het Vlaams
regeerakkoord niet na. Binnen onze fractie en die van onze
kartelgenoot leefde de wens om een duidelijk signaal te geven aan onze
coalitiegenoten dat het ons inzake het dossier B-H-V menens is.
Woensdagnamiddag, tijdens de stemmingen van de moties bij de
beleidsnotas, hebben zich dan ook 5 mensen van CD&V en N-VA onthouden:
de drie volksvertegenwoordigers van Halle-Vilvoorde (met Mark
Demesmaeker) en de twee delegatieleden van de biechtstoelprocedure
(met Bart De Wever). Ook de volgende dagen zullen we duidelijk maken
dat we staan op de volledige naleving van het Vlaams regeerakkoord.
Niet meer, maar zeker niet minder.
Het Federale Planbureau maakte vorige week vrijdag nieuwe verlaagde
economische parameters bekend voor 2004 en 2005 die heel wat gevolgen
hebben bij de opmaak van de begrotingscontrole 2005 van de Vlaamse
overheid. Reden, vond Jan Peumans, om op woensdag hierover de minister
te ondervragen tijdens het Actuele Vragenuurtje. Blijkbaar heeft
minister Van Mechelen in een vertrouwelijke nota hierover op de
Vlaamse regering van vrijdag 25/02 een mededeling gedaan. Door de
nieuwe federale parameters zal Vlaanderen maar liefst 78 miljoen euro
mislopen. Bij de opmaak van de begroting was er een conjunctuurbuffer
opgebouwd van 90 miljoen euro, die bij positieve evaluatie ging
gebruikt worden voor de afbouw van de impliciete schuld (verschil
tussen beleidskredieten en betalingskredieten). Hiervan zal dus niet
veel in huis komen door de slechte BNI-parameter. Dit Bruto Nationaal
Inkomen (voor 2004 bijgesteld van 2.2 % naar 1.5 %) wordt gehanteerd
als parameter voor de dotatie aan Vlaanderen in het kader van de
Financieringswet. Ironisch genoeg (of is dit geen toeval?) steeg bij
de nieuwe cijfers van het Planbureau de meer betrouwbare parameter van
het BBP (Bruto Binnenlands Product) van 2.4% naar 2.7%. Vlaanderen is
samen met de andere deelstaten al hele tijd vragende partij om het BBP
te gebruiken. We moeten erop toezien dat dit in het nieuwe
samenwerkingsakkoord in het kader van het Stabiliteitspact wordt
opgenomen en dat de financieringswet in die zin herzien wordt.
Jan Peumans en Bart De Wever woonden donderdag een werkbezoek van de
Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel bij. Na de twee hoorzittingen met
de BAM konden nu de parlementsleden in Antwerpen de maquette van het
ganse project bekijken. Visueel was de maquette een echte voltreffer.
Het geeft een goed beeld van de impact die de brug, de Lange Wapper,
zal hebben op de ganse omgeving. Met de realisatie van die brug wordt
de ring rond Antwerpen aan westelijke en noordelijke zijde
vervolledigd. Hoewel Jan en Bart principieel positief tegenover dit
project staan, stellen ze zich wel ernstige vragen bij de financiële
haalbaarheid van het totale masterplan.
De laatste weken heeft Jan Loones veel tijd en energie gestoken in de
beleidsnota Toerisme van minister Bourgeois. Hij steunt het beleid van
de minister volledig. Kwaliteit is voor Jan een centraal begrip in
zijn visie op toerisme. Zo is hij voorstander van een streven naar
meerwaardetoerisme. Die meerwaarde kan men vinden in cultuur,
zelfontplooiing, psychische en fysieke gezondheid, ... Ook wil hij
afstappen van de huidige benadering van het toerisme. De zee-zon-zand
benadering zou moeten plaatsmaken voor een kwaliteitsvolle benadering
waarvan kennis/informatie/cultuur, ontspanning en landschap/natuur de
basis vormen. Hiermee wil men het massatoerisme en de louter
materialistische visie vervangen door een bredere
kwaliteitsbenadering. Een ander aandachtspunt voor Jan is het element
water. Op dit moment is de actieve vakantiebeleving, onder de koepel
recreatie, hoofdzakelijk afgestemd op Fietsen en Wandelen. Voor hem
kan het actieve werkwoord Varen eraan toegevoegd worden. Hij pleit dan
ook voor het opzetten van een veelzijdig project Vlaanderen Waterland.
Dinsdag werd het positieve-actieplan 2005 van de Dienst
Emancipatiezaken besproken in de commissie Bestuurszaken. Bedoeling is
een betere vertegenwoordiging van kansengroepen binnen de Vlaamse
overheid. Helga Stevens had dit actieplan uitgespit en vooral rond
personen met een handicap legde zij de vinger op de wonde. Deze
kansengroep is nog steeds sterk ondervertegenwoordigd binnen de
administratie, er bestaat geen compensatieregeling voor
rendementsverlies (zoals die wel bestaat voor de privésector) en veel
personen met een handicap zitten vast op een laag niveau en stromen
niet door. Bovendien bestaan er nog steeds geen cijfergegevens over
het aantal personen met een handicap bij de Vlaamse overheid.
Woensdag hield Helga Stevens ook een uitgebreide tussenkomst bij de
bespreking van de beleidsnota Welzijn. Zij legde vooral nadruk op de
onduidelijkheid rond het decreet persoonsgebonden budget, het
persoonlijke assistentiebudget, de versnelde afbouw van de
wachtlijsten, het streven naar één centrale wachtlijst, het
hulpmiddelenbeleid, trajectbegeleiding, diagnose en indicatiestelling,
de noodzaak van één sociaal loket, het probleem van de versplintering
van de bevoegdheden tussen het Vlaams en het federaal niveau, het
gebrek aan aandacht voor personen met een meervoudige handicap, de
problemen bij het Vlaams Infrastructuurfonds voor Persoonsgebonden
Aangelegenheden, de problemen in de kinderopvang, de Vlaamse
zorgverzekering en de noodzaak aan verdergaande defederalisering in de
welzijnssector met het oog op een beter welzijnsbeleid.
De volledige tussenkomst kan u nalezen op haar webstek:
www.helgastevens.be
Tijdens de bespreking van de beleidsnotas Cultuur en Sport in de
plenaire zitting woensdag, nam Kris Van Dijck voor onze fractie het
woord. Hij wees er in zijn tussenkomst op dat men op basis van het
beschikbare statistische materiaal kan concluderen dat het met de
sport in Vlaanderen ronduit dramatisch gesteld is: zowel het aantal
sporters als het aantal sportclubs daalt. Hij pleit ook voor een
verhoging van het begrotingsbudget sport. Hij gaf bevoegd minister
Anciaux tot slot wel een waarschuwing: in een sportbeleid is er meer
dan topsport alleen. De bespreking van de beleidsnota Cultuur werd
vooral overschaduwd door het politiek nummertje dat Bart Somers
opvoerde. Kris beklemtoonde twee zaken. Vooreerst is en blijft
cultuurparticipatie een belangrijke uitdaging. We moeten participatie
permanent accentueren en concretiseren. Hij haalde het voorbeeld aan
van een recente enquête. Daaruit bleek dat volgens ouders theater te
duur was en niks voor kinderen. Uit diezelfde enquête (van Klasse voor
Ouders) bleek evenwel dat een doorsnee theaterbezoek goedkoper is dan
een voetbalwedstrijd. Daarnaast stelde Kris dat we in deze
regeerperiode op het vlak van cultuur niet al te veel decreetgevend
werk mogen verrichten. Tijdens de vorige bestuursperiode werden er
heel wat decreten goedgekeurd, die moeten nu uitgevoerd worden, met
aandacht voor aanpassingen waar nodig.
Kamer van Volksvertegenwoordigers
Patrick De Groote hekelde donderdag in de Kamer scherp het bochtenwerk
van Spirit aangaande een referendum over de Europese Grondwet. Spirit
was voorstander van zo een referendum totdat de SP.A hen op de vingers
tikte en Spirit plots tégen zo een referendum was. Vervolgens maakte
Spirit zichzelf belachelijk door een plaspauze in te lassen op het
ogenblik dat er in de Commissie gestemd moest worden over een
grondwetswijziging die het invoeren van een referendum over
internationale verdragen mogelijk zou maken. Door de strategische
afwezigheid van Spirit was er geen meerderheid in de Commissie.
Donderdag verwierp Spirit dan het rapport van de Commissie dat door
haar eigen onnozel gedrag geen meerderheid voor een aanpassing van de
grondwet had gevonden. Bent u nog mee? Deze kampioenen van de directe
democratie zijn blijkbaar toch niet echt gerust in het gezond verstand
van het volk. Blijkbaar willen ze enkel het volk consulteren als het
hen goed uitkomt, en als ze zeker zijn van de uitslag.
Donderdag stemde De Kamer ook over de omzetting van een Europese
richtlijn betreffende auteursrechten in Belgisch recht. Bij deze
omzetting wilden zowel de MR als de PS een artikel toevoegen dat een
belasting op computermateriaal door middel van een Koninklijk Besluit
mogelijk maakt. Belastingen op computers in tijden dat de overheid
elektronische identiteitskaarten ronddeelt, ons op allerlei manieren
verplicht om aan e-goverment, e-banking te doen, ... Pure Kafka
waartegen Patrick De Groote scherp reageerde. Hij wees op het
verzwakken van onze concurrentiepositie en de asociale gevolgen van de
digitale kloof die door dit soort dwaasheden enkel zal toenemen!
Spirit is grote voorstander van deze nieuwe belasting op PCs omdat dit
het verlies aan auteursrechten door het illegaal downloaden
compenseert. Waarmee Spirit er dus van uitgaat dat alle PC-gebruikers
criminelen zijn. Maar dat lost Spirit dan wel weer op door het
illegaal downloaden te legaliseren. Dit moet echt wel een voorstel
zijn van de M-generatie: Me, Myself and I.
Auteur:
Wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge
Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be