Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits (28 februari - 4 maart 2005) (04/03/05)

Wekelijks ontvangt u een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Het is ondertussen duidelijk: VLD, SP.A en Spirit hebben het woord onverwijld uit hun woordenboek geschrapt. Na de uitvlucht van de synoptische tabel, gaven ze de biechtvaders extra tijd om een tweede ronde te openen en stemde ze in met het voorstel om in de Kamercommissie hoorzittingen met grondwetsspecialisten te organiseren. Hiermee leven ze duidelijk de letter en geest van het Vlaams regeerakkoord niet na. Binnen onze fractie en die van onze kartelgenoot leefde de wens om een duidelijk signaal te geven aan onze coalitiegenoten dat het ons inzake het dossier B-H-V menens is. Woensdagnamiddag, tijdens de stemmingen van de moties bij de beleidsnotas, hebben zich dan ook 5 mensen van CD&V en N-VA onthouden: de drie volksvertegenwoordigers van Halle-Vilvoorde (met Mark Demesmaeker) en de twee delegatieleden van de biechtstoelprocedure (met Bart De Wever). Ook de volgende dagen zullen we duidelijk maken dat we staan op de volledige naleving van het Vlaams regeerakkoord. Niet meer, maar zeker niet minder.

Het Federale Planbureau maakte vorige week vrijdag nieuwe verlaagde economische parameters bekend voor 2004 en 2005 die heel wat gevolgen hebben bij de opmaak van de begrotingscontrole 2005 van de Vlaamse overheid. Reden, vond Jan Peumans, om op woensdag hierover de minister te ondervragen tijdens het Actuele Vragenuurtje. Blijkbaar heeft minister Van Mechelen in een vertrouwelijke nota hierover op de Vlaamse regering van vrijdag 25/02 een mededeling gedaan. Door de nieuwe federale parameters zal Vlaanderen maar liefst 78 miljoen euro mislopen. Bij de opmaak van de begroting was er een conjunctuurbuffer opgebouwd van 90 miljoen euro, die bij positieve evaluatie ging gebruikt worden voor de afbouw van de impliciete schuld (verschil tussen beleidskredieten en betalingskredieten). Hiervan zal dus niet veel in huis komen door de slechte BNI-parameter. Dit Bruto Nationaal Inkomen (voor 2004 bijgesteld van 2.2 % naar 1.5 %) wordt gehanteerd als parameter voor de dotatie aan Vlaanderen in het kader van de Financieringswet. Ironisch genoeg (of is dit geen toeval?) steeg bij de nieuwe cijfers van het Planbureau de meer betrouwbare parameter van het BBP (Bruto Binnenlands Product) van 2.4% naar 2.7%. Vlaanderen is samen met de andere deelstaten al hele tijd vragende partij om het BBP te gebruiken. We moeten erop toezien dat dit in het nieuwe samenwerkingsakkoord in het kader van het Stabiliteitspact wordt opgenomen en dat de financieringswet in die zin herzien wordt.

Jan Peumans en Bart De Wever woonden donderdag een werkbezoek van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel bij. Na de twee hoorzittingen met de BAM konden nu de parlementsleden in Antwerpen de maquette van het ganse project bekijken. Visueel was de maquette een echte voltreffer. Het geeft een goed beeld van de impact die de brug, de Lange Wapper, zal hebben op de ganse omgeving. Met de realisatie van die brug wordt de ring rond Antwerpen aan westelijke en noordelijke zijde vervolledigd. Hoewel Jan en Bart principieel positief tegenover dit project staan, stellen ze zich wel ernstige vragen bij de financiële haalbaarheid van het totale masterplan.

De laatste weken heeft Jan Loones veel tijd en energie gestoken in de beleidsnota Toerisme van minister Bourgeois. Hij steunt het beleid van de minister volledig. Kwaliteit is voor Jan een centraal begrip in zijn visie op toerisme. Zo is hij voorstander van een streven naar meerwaardetoerisme. Die meerwaarde kan men vinden in cultuur, zelfontplooiing, psychische en fysieke gezondheid, ... Ook wil hij afstappen van de huidige benadering van het toerisme. De zee-zon-zand benadering zou moeten plaatsmaken voor een kwaliteitsvolle benadering waarvan kennis/informatie/cultuur, ontspanning en landschap/natuur de basis vormen. Hiermee wil men het massatoerisme en de louter materialistische visie vervangen door een bredere kwaliteitsbenadering. Een ander aandachtspunt voor Jan is het element water. Op dit moment is de actieve vakantiebeleving, onder de koepel recreatie, hoofdzakelijk afgestemd op Fietsen en Wandelen. Voor hem kan het actieve werkwoord Varen eraan toegevoegd worden. Hij pleit dan ook voor het opzetten van een veelzijdig project Vlaanderen Waterland.

Dinsdag werd het positieve-actieplan 2005 van de Dienst Emancipatiezaken besproken in de commissie Bestuurszaken. Bedoeling is een betere vertegenwoordiging van kansengroepen binnen de Vlaamse overheid. Helga Stevens had dit actieplan uitgespit en vooral rond personen met een handicap legde zij de vinger op de wonde. Deze kansengroep is nog steeds sterk ondervertegenwoordigd binnen de administratie, er bestaat geen compensatieregeling voor rendementsverlies (zoals die wel bestaat voor de privésector) en veel personen met een handicap zitten vast op een laag niveau en stromen niet door. Bovendien bestaan er nog steeds geen cijfergegevens over het aantal personen met een handicap bij de Vlaamse overheid. Woensdag hield Helga Stevens ook een uitgebreide tussenkomst bij de bespreking van de beleidsnota Welzijn. Zij legde vooral nadruk op de onduidelijkheid rond het decreet persoonsgebonden budget, het persoonlijke assistentiebudget, de versnelde afbouw van de wachtlijsten, het streven naar één centrale wachtlijst, het hulpmiddelenbeleid, trajectbegeleiding, diagnose en indicatiestelling, de noodzaak van één sociaal loket, het probleem van de versplintering van de bevoegdheden tussen het Vlaams en het federaal niveau, het gebrek aan aandacht voor personen met een meervoudige handicap, de problemen bij het Vlaams Infrastructuurfonds voor Persoonsgebonden Aangelegenheden, de problemen in de kinderopvang, de Vlaamse zorgverzekering en de noodzaak aan verdergaande defederalisering in de welzijnssector met het oog op een beter welzijnsbeleid. De volledige tussenkomst kan u nalezen op haar webstek: www.helgastevens.be

Tijdens de bespreking van de beleidsnotas Cultuur en Sport in de plenaire zitting woensdag, nam Kris Van Dijck voor onze fractie het woord. Hij wees er in zijn tussenkomst op dat men op basis van het beschikbare statistische materiaal kan concluderen dat het met de sport in Vlaanderen ronduit dramatisch gesteld is: zowel het aantal sporters als het aantal sportclubs daalt. Hij pleit ook voor een verhoging van het begrotingsbudget sport. Hij gaf bevoegd minister Anciaux tot slot wel een waarschuwing: in een sportbeleid is er meer dan topsport alleen. De bespreking van de beleidsnota Cultuur werd vooral overschaduwd door het politiek nummertje dat Bart Somers opvoerde. Kris beklemtoonde twee zaken. Vooreerst is en blijft cultuurparticipatie een belangrijke uitdaging. We moeten participatie permanent accentueren en concretiseren. Hij haalde het voorbeeld aan van een recente enquête. Daaruit bleek dat volgens ouders theater te duur was en niks voor kinderen. Uit diezelfde enquête (van Klasse voor Ouders) bleek evenwel dat een doorsnee theaterbezoek goedkoper is dan een voetbalwedstrijd. Daarnaast stelde Kris dat we in deze regeerperiode op het vlak van cultuur niet al te veel decreetgevend werk mogen verrichten. Tijdens de vorige bestuursperiode werden er heel wat decreten goedgekeurd, die moeten nu uitgevoerd worden, met aandacht voor aanpassingen waar nodig.

Kamer van Volksvertegenwoordigers

Patrick De Groote hekelde donderdag in de Kamer scherp het bochtenwerk van Spirit aangaande een referendum over de Europese Grondwet. Spirit was voorstander van zo een referendum totdat de SP.A hen op de vingers tikte en Spirit plots tégen zo een referendum was. Vervolgens maakte Spirit zichzelf belachelijk door een plaspauze in te lassen op het ogenblik dat er in de Commissie gestemd moest worden over een grondwetswijziging die het invoeren van een referendum over internationale verdragen mogelijk zou maken. Door de strategische afwezigheid van Spirit was er geen meerderheid in de Commissie. Donderdag verwierp Spirit dan het rapport van de Commissie dat door haar eigen onnozel gedrag geen meerderheid voor een aanpassing van de grondwet had gevonden. Bent u nog mee? Deze kampioenen van de directe democratie zijn blijkbaar toch niet echt gerust in het gezond verstand van het volk. Blijkbaar willen ze enkel het volk consulteren als het hen goed uitkomt, en als ze zeker zijn van de uitslag.

Donderdag stemde De Kamer ook over de omzetting van een Europese richtlijn betreffende auteursrechten in Belgisch recht. Bij deze omzetting wilden zowel de MR als de PS een artikel toevoegen dat een belasting op computermateriaal door middel van een Koninklijk Besluit mogelijk maakt. Belastingen op computers in tijden dat de overheid elektronische identiteitskaarten ronddeelt, ons op allerlei manieren verplicht om aan e-goverment, e-banking te doen, ... Pure Kafka waartegen Patrick De Groote scherp reageerde. Hij wees op het verzwakken van onze concurrentiepositie en de asociale gevolgen van de digitale kloof die door dit soort dwaasheden enkel zal toenemen! Spirit is grote voorstander van deze nieuwe belasting op PCs omdat dit het verlies aan auteursrechten door het illegaal downloaden compenseert. Waarmee Spirit er dus van uitgaat dat alle PC-gebruikers criminelen zijn. Maar dat lost Spirit dan wel weer op door het illegaal downloaden te legaliseren. Dit moet echt wel een voorstel zijn van de M-generatie: Me, Myself and I.

Auteur:
Wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be