Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Gebruikswaarde Suwinet-
Inkijk

Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk

R05/02, maart 2005

ISSN 1383-8733
ISBN 90-5079-118-2

2 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk

Voorwoord

Suwinet-Inkijk is het ICT-instrument waarmee medewerkers van de ketenpartners Centrum voor Werk en Inkomen, het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen en de gemeente- lijke sociale diensten direct toegang krijgen tot relevante gegevens over cliënten. Het instru- ment is sinds het begin van 2002 operationeel.
Inmiddels zijn er meer dan 20.000 geregistreerde gebruikers bij CWI, UWV en sinds kort ook in het gemeentelijk domein. Met een dergelijk gebruikersaantal wordt de vraag relevant of het gebruik van de geboden ICT-ondersteuning aansluit bij de doelen die ermee zijn beoogd. In dit rapport geeft de inspectie hierover een oordeel.
Mr. L.H.J. Kokhuis
Inspecteur-generaal

3 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk

4 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk

Inhoud


1 Inleiding 7
2 Gebruik Suwinet-Inkijk 9 2.1 Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen 9 2.2 Centrum voor Werk en Inkomen 9 2.3 Gemeenten 9
3 Inzet Suwinet-Inkijk 11 3.1 Preventie 11 3.2 Uitkeringsverstrekking 11 3.3 Activering 12 3.4 Handhaving 12
4 De meerwaarde van Suwinet-Inkijk 15 4.1 Efficiency en klantvriendelijkheid 15 4.2 Performance, functionaliteit en kwaliteit van gegevens 15 4.3 Alternatieven voor Suwinet-Inkijk 15 4.4 Onbenutte kansen 16
5 Conclusies en oordeel 17 5.1 Wat is de gebruikswaarde van Suwinet-Inkijk? 17 5.2 Sluit het gebruik van Suwinet-Inkijk aan bij de verwachtingen van de wetgever? 17 5.3 Oordeel 18
6 Reacties betrokken uitvoeringsinstellingen 19 6.1 Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen 19 6.2 Centrale organisatie werk en inkomen 19 6.3 Vereniging van Nederlandse Gemeenten 19 6.4 Bureau Keteninformatisering werk en inkomen 19 6.5 Nawoord IWI 19 Lijst van afkortingen 21 Bijlage 1: Bestudeerde documenten 22 Bijlage 2: Reactie Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen 23 Bijlage 3: Reactie Centrale organisatie werk en inkomen 27 Bijlage 4: Reactie Vereniging van Nederlandse Gemeenten 31 Bijlage 5: Reactie Bureau Keteninformatisering werk en inkomen 35 Publicaties van de Inspectie Werk en Inkomen 39 5 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk

6 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


1 Inleiding

Voor een goede samenwerking binnen het stelsel van werk en inkomen is gegevensuitwisseling tussen de ketenpartners essentieel. Om de gegevensuitwisseling te ondersteunen is een gemeenschappelijke infrastructuur ontwikkeld onder de naam Suwinet. Een van de functionali- teiten hiervan is Suwinet-Inkijk: een on line-applicatie waarmee geautoriseerde medewerkers van de ketenpartners direct toegang krijgen tot relevante gegevens over cliënten. De wet verplicht de ketenpartners Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), het Uitvoerings- instituut Werknemersverzekeringen (UWV) en gemeentelijke sociale diensten om Suwinet te gebruiken en via deze infrastructuur gegevens te verstrekken. Over de mate waarin en de wijze waarop dat dient te gebeuren wordt niet uitgewijd. Suwinet heeft tot doel bij te dragen aan klantvriendelijkheid en efficiency. Electronische uitwis- seling van gegevens maakt omvangrijke overdrachtsdossiers, dubbele gegevensuitvraag en het raadplegen van verschillende instanties overbodig. Ook de kwaliteit van de gegevens en de tij- dige overdracht ervan moet door gebruik van Suwinet verbeteren. De applicatie Suwinet-Inkijk speelt daarnaast een rol bij de verificatie van gegevens. Tot slot moet Suwinet eraan bijdragen dat klanten de samenwerkende ketenpartners als één organisatie ervaren (conform de één- loketgedachte).
De Inspectie Werk en Inkomen (IWI) heeft onderzocht hoe de ketenpartners Suwinet-Inkijk gebruiken en in hoeverre de applicatie bijdraagt aan zowel de beoogde hierboven genoemde doelen als de doelstellingen van de wetgever op het gebied van preventie, uitkeringsverstrek- king en activering (de hoofddoelen van de sociale zekerheid). Het onderzoek richt zich op de uitvoeringspraktijk bij CWI, UWV en gemeentelijke sociale diensten. Bij iedere ketenpartner heeft de inspectie de belangrijkste groep van daadwerkelijke gebruikers van Suwinet-Inkijk in het onderzoek betrokken. De inspectie heeft in kaart gebracht hoe zij Suwinet-Inkijk gebruiken bij hun taken op het gebied van preventie, uitkeringsverstrek- king en activering, welke alternatieven er zijn voor Suwinet-Inkijk en in hoeverre er verschillen bestaan in het gebruik van Suwinet-Inkijk. Vervolgens zet de inspectie de praktijk af tegen de
1 uitgangspunten die UWV, CWI en Divosa hanteren ten aanzien van Suwinet-Inkijk.1 Ten tijde Bijlage1 bevat een overzicht van van het onderzoek lag in de Eerste Kamer een wetsvoorstel op grond waarvan in de toekomst geraadpleegde literatuur.
ook andere instanties (zoals de Sociale inlichtingen- en opsporingsdienst) toegang krijgen tot Suwinet-Inkijk, ten behoeve van de opsporing van strafbare feiten. Deze voorgenomen wijziging heeft de inspectie in dit onderzoek buiten beschouwing gelaten. Voor het onderzoek heeft de inspectie gebruikgemaakt van gegevens van het Bureau Keteninformatisering werk en inkomen (BKWI). Als beheerder van Suwinet monitort BKWI het gebruik en de werking van Suwinet-Inkijk. Verder heeft de inspectie bij zes vestigingen van CWI, zes vestigingen van UWV en twaalf gemeenten interviews gehouden en schriftelijke enquêtes afgenomen over het nut en de benutting van Suwinet-Inkijk. Het onderzoek heeft plaatsgevonden in de periode juli tot en met november 2004. De uitkom- sten hebben betrekking op deze periode.
7 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


8 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


2 Gebruik Suwinet-Inkijk

De inspectie heeft onderzocht in hoeverre medewerkers van de ketenpartners gebruikmaken van Suwinet-Inkijk. Uit de analyse van de door BKWI gemonitorde gegevens over het daadwer- kelijk gebruik van Suwinet-Inkijk blijkt dat met name bij CWI en gemeenten de intensiteit van het gebruik grote verschillen vertoont per vestiging/gemeente. Over de oorzaken hiervan kan de inspectie op basis van dit onderzoek geen harde uitspraken doen. Wel zijn zowel vestigingen in het onderzoek betrokken waar medewerkers weinig gebruikmaken van Suwinet-Inkijk als waar de applicatie veel wordt gebruikt.
2.1 Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
Vanuit alle UWV-locaties kunnen medewerkers toegang verkrijgen tot Suwinet-Inkijk. UWV is - mede vanuit performanceoverwegingen - gestart met de uitrol van de applicatie voor de pri- maire groep gebruikers: de medewerkers Werkloosheidswet (WW) binnen de divisie WW. Deze medewerkers zijn verplicht Suwinet-Inkijk te gebruiken voor uitvoering van de WW-pro- cessen.
Waar mogelijk is Suwinet-Inkijk ook beschikbaar gesteld aan andere medewerkers, met als gevolg dat de beschikbaarheid van het systeem binnen de diverse divisies van UWV momenteel ongelijkmatig is. Met de uniformering van de werkprocessen binnen de divisies van UWV zal een verdere uitrol plaatsvinden in de UWV-omgeving en zal het gebruik een gelijkmatiger beeld gaan vertonen. Voorts zal het verdere gebruik mede bepaald worden door de gevolgde fasering van het traject van schoning van accounts en autorisaties van Suwinet-Inkijk binnen UWV. Vooralsnog kunnen de mogelijkheden van Suwinet-Inkijk echter niet binnen alle divisies worden benut.
2.2 Centrum voor Werk en Inkomen
Alle CWI-kantoren hebben toegang tot Suwinet-Inkijk. Het centraal niveau geeft aan dat het gebruik ervan in de werkprocessen van CWI is voorzien en beschreven; voor de identiteitscon- trole (GBA-controle) is het gebruik zelfs verplicht gesteld. De inspectie merkt echter op dat het Referentiewerkproces 2003 slechts beperkt melding maakt van Suwinet-Inkijk. De CWI-vestigingen kunnen op basis van lokale afspraken en omstandigheden hun organisatie en werkprocessen inrichten, waarbij het referentiewerkproces richtinggevend is. De zogeheten adviseurs werk en inkomen op het CWI-kantoor zijn in hoge mate vrij om te kiezen of ze het instrument gebruiken bij hun werkzaamheden. Mede hierdoor verschilt de intensiteit van het gebruik van Suwinet-Inkijk per vestiging.
2.3 Gemeenten
Gemeenten hebben sinds kort de beschikking over Suwinet-Inkijk. Het gebruik van Suwinet- Inkijk binnen de gemeenten is niet verplicht gesteld: medewerkers maken er in de uitvoering vrijwillig gebruik van. In hoeverre Suwinet-Inkijk inderdaad wordt gebruikt, hangt af van de inrichting van het werkproces en de lokale werkafspraken tussen gemeente en CWI. Gemeenten gebruiken de applicatie meer voor de werkprocessen `inkomen' dan voor de werk- processen `werk'. Dit kan samenhangen met de informatie die Suwinet-Inkijk thans ontsluit. Er is binnen Suwinet wel werkgerichte informatie beschikbaar, echter de hoeveelheid ervan is momenteel nog bescheiden.

9 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


10 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


3 Inzet Suwinet-Inkijk

Hoofddoelen van de sociale zekerheid zijn preventie, activering en uitkeringsverstrekking. Om te bepalen welke bijdrage Suwinet-Inkijk levert aan het bereiken hiervan, heeft de inspectie onderzocht of en hoe de ketenpartners Suwinet-Inkijk inzetten bij de taken op dit gebied. Ook de inzet van Suwinet-Inkijk bij handhavingstaken is hierbij meegenomen. 3.1 Preventie
Suwinet-Inkijk ondersteunt CWI-adviseurs bij hun poortwachtersactiviteiten. Zij kunnen Suwinet-Inkijk in het kader van bemiddeling en voorlichting gebruiken om de achtergronden van een cliënt te leren kennen. Het systeem maakt het bijvoorbeeld mogelijk om het arbeids- verleden van de werkzoekenden te bekijken en te gebruiken bij het opstellen van het klantpro- fiel. Aan de hand daarvan bepaalt de adviseur welke dienstverlening beschikbaar is voor de klant en verwijst hij eventueel door.
De mate waarin gemeenten Suwinet-Inkijk gebruiken voor preventietaken varieert. Gemeenten zijn voor de invulling van hun preventietaken (poortwachter) voor een deel afhankelijk van CWI.
3.2 Uitkeringsverstrekking
Bij de WW-divisie van UWV gebruiken vooral de medewerkers vooradministratie en verwer- ving Suwinet-Inkijk om de informatie te verzamelen die nodig is voor de beoordeling van het recht, de duur en de hoogte van de WW-uitkering. Zij raadplegen het systeem vooral als de gegevens twijfelachtig lijken of ontbreken. Ook gebruiken ze het als aanvulling op al beschikbare gegevens en incidenteel als (extra) controle op de juistheid van de voorliggende gegevens. Verder toetst UWV met behulp van Suwinet-Inkijk of een cliënt nog steeds recht heeft op een uitkering en controleert UWV de werkbriefjes onder andere aan de hand van de inschrijving bij het CWI.
De CWI-adviseurs gebruiken Suwinet-Inkijk vooral bij het maken van een zogenoemde voor- aankondiging. Dit is een melding aan UWV of gemeente (die via een van de andere applicaties van Suwinet wordt verstuurd) dat een potentiële uitkeringsgerechtigde zich bij het CWI heeft gemeld. Hiervoor maakt de adviseur over het algemeen een uitdraai uit Suwinet-Inkijk. Deze vroegtijdige berichtgeving is erop gericht dat UWV het proces van uitkeringsverstrekking kan versnellen.
Verder speelt Suwinet-Inkijk een ondersteunende rol bij de diverse intakes die de CWI-advi- seur uitvoert (intake aanvraag WW, werkintake en uitkeringsintake WW en WWB (Wet werk en bijstand)). De adviseur gebruikt Suwinet-Inkijk om te beoordelen of iemand recht heeft op voorliggende voorzieningen, voor de opbouw van het advies aan UWV aan de hand van het arbeidsverleden, of om de uitkering te indiceren. Adviseren, coördineren, doorverwijzen en begeleiden van de klant staan bij dergelijke werkzaamheden centraal. Gemeenten gebruiken Suwinet in bijna alle werkprocessen die te maken hebben met de uitke- ringsverstrekking op grond van de WWB. Zo levert het systeem gegevens voor de beoordeling of iemand recht heeft op een bijstandsuitkering aan de hand van onder andere arbeids- en uit- keringsverleden, adres- en opleidingsgegevens. Ook gebruiken gemeenten Suwinet-Inkijk bij de beoordeling van de rechtmatigheid van uitkeringen. Suwinet-Inkijk laat bijvoorbeeld zien of iemand inkomsten heeft uit werk en is ingeschreven bij CWI.

11 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk

3.3 Activering

Bij UWV maken de casemanagers WW over het algemeen intensief gebruik van Suwinet-Inkijk. De casemanager heeft tot taak om het reïntegratieadvies van CWI te beoordelen en werkzoe- kenden aan te melden bij reïntegratiebedrijven. Ook zorgt hij voor de begeleiding van en voor- lichting aan de cliënt en controleert hij de voortgang van het reïntegratietraject en overige ver- plichtingen van de cliënt. De casemanager gebruikt Suwinet-Inkijk om te bepalen of iemand in aanmerking komt voor een reïntegratietraject en/of moet worden opgeroepen voor een per- soonlijk gesprek. Ook bij de begeleiding en voorlichting aan uitkeringsgerechtigden speelt Suwinet-Inkijk een rol: de gegevens in het systeem geven een beeld van de achtergronden en motieven van klanten en dat biedt een handvat voor een gesprek. Wel blijkt dat sommige casemanagers (afkomstig van het voormalige GAK) het zogenoemde WWO-systeem voor ontslagwerkloosheid (van het GAK) prefereren boven Suwinet-Inkijk. Volgens hen is Suwinet-Inkijk overbodig omdat de informatie uit WWO deels nuttiger en actu- eler is.
De CWI-medewerkers gebruiken Suwinet-Inkijk slechts op zeer beperkte schaal bij activerings- activiteiten. Bij hun bemiddelingstaken raadplegen de adviseurs Suwinet-Inkijk om te zien of een klant weer aan het werk is of om het arbeidsverleden te bekijken. Ook kan het systeem gebruikt worden bij het opstellen van een curriculum vitae ten behoeve van werk.nl. Als het gaat om bemiddeling speelt Suwinet-Inkijk een beperkte rol, omdat het systeem geen gegevens bevat over sollicitatieactiviteiten. Daarom gebruiken de adviseurs hiervoor een alternatief: het primair gemeenschappelijke informatiesysteem (PGI). Dit systeem ondersteunt binnen CWI het arbeidstoeleidingsproces en een aantal omliggende processen: het bevat gegevens op het gebied van vacatures, beroepen en opleidingen.
De gemeenten zouden bij de reïntegratie van uitkeringsgerechtigden via Suwinet-Inkijk informa- tie kunnen achterhalen over opleidingsniveau en werkervaring. Uit het onderzoek is niet geble- ken dat gemeenten Suwinet-Inkijk ook daadwerkelijk op deze manier inzetten. 3.4 Handhaving
UWV gebruikt Suwinet-Inkijk onder meer om te bepalen of er sprake is van verwijtbaarheid. Het systeem toont bijvoorbeeld of er een dienstverband bestaat dat de klant niet heeft opgege- ven en of iemand is ingeschreven bij CWI (een voorwaarde om in aanmerking te komen voor een uitkering). Veel respondenten in het onderzoek gaven aan dat ze Suwinet-Inkijk binnen hun werkzaamheden graag meer zouden gebruiken als verificatiemiddel, maar dat de tijd daarvoor ontbreekt.
Een ander handhavingsaspect betreft de opsporing van ongeldige identiteitsbewijzen. Via Suwinet-Inkijk is het mogelijk om paspoorten en rijbewijzen op geldigheid te controleren, van- wege de koppeling met het Verificatie Identificatie Systeem (VIS). VIS was binnen UWV alleen nog maar beschikbaar in het kader van een pilot (divisie Werkgevers). Daarnaast maakt de afdeling Fraude Preventie en Opsporing (FPO) in toenemende mate gebruik van de gegevens uit Suwinet-Inkijk. Deze onderdelen zijn niet in dit onderzoek betrokken. Volgens de respondenten is de zogenoemde LRD-koppeling (Landelijke Raadpleegbare Deel- verzameling die basisgegevens van de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) bevat) nog niet bij iedere gebruiker van Suwinet-Inkijk operationeel. Formeel is UWV nog niet geautoriseerd voor het gebruik van de LRD. Hiervoor dient het agentschap Basisadministratie Persoons- gegevens en Reisdocumenten (BPR) de autorisatie voor het gebruik van de LRD door UWV vrij te geven. Om deze functionaliteit te kunnen gebruiken moet de autorisatie van het gebruik van GBA-gegegevens op organisatieniveau geregeld worden. Hieraan wordt nu gewerkt. Voor CWI is Suwinet-Inkijk een belangrijk verificatie-instrument, bijvoorbeeld om na te gaan of er sprake is van een uitkering, wie de laatste werkgever is en hoe lang iemand heeft gewerkt. Ook kunnen adviseurs in Suwinet-Inkijk bekijken of er sprake is van een samenloop van uitke- ring en werk. Hoewel de controle van GBA-gegevens verplicht is, geven sommige respondenten aan dit (nog) niet via Suwinet-Inkijk te kunnen. Dit ligt niet aan technische beperkingen, maar
12 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk

aan het feit dat niet iedere medewerker op het CWI autorisatie heeft voor Suwinet-Inkijk.

Verder geven de respondenten aan dat nog niet iedereen de beschikking heeft over VIS. Een landelijke uitrol van VIS heeft nog niet plaatsgevonden. De gegevens van BKWI laten inderdaad zien dat het gebruik van de inkijk op VIS nog verre van optimaal is. Gemeenten gebruiken Suwinet-Inkijk veelvuldig voor verificatie en controle. Vooral bij de pro- cessen terugvordering en verhaal is het instrument erg welkom, omdat het eenvoudiger en minder tijdrovend is geworden om klanten of hun werkgevers te vinden en loongegevens en dienstverbanden te verifiëren. Daardoor zijn verhaal en incasso (via beslaglegging bij werkge- vers) vaker mogelijk.
Gemeenten hebben nóg twee controle-instrumenten tot hun beschikking die controle achteraf mogelijk maken, namelijk de belastingsignalen en de samenloopapplicatie van de Stichting Inlichtingenbureau Gemeenten (IB). IWI heeft in 2004 ook onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de afhandeling van belastingsignalen door gemeenten. Hieruit is gebleken dat er grote kwa- liteitsverschillen bestaan. Aanvullend op de komst van het IB in 2002 blijkt de afhandeling van belastingsignalen relevant te blijven voor het opsporen van witte fraude. Via het IB komt infor- matie over samenloop van een bijstandsuitkering en andere inkomsten weliswaar sneller beschikbaar, maar de IB-signalen bevatten minder informatie dan belastingsignalen. Het signaal uit Suwinet-Inkijk is actueler. Het verschil is echter dat controle via Suwinet-Inkijk ad hoc plaatsvindt, terwijl belastingsignalen en signalen uit de Samenloopapplicatie - hoewel minder actueel - wel op een meer structurele wijze worden afgegeven.
Uit de gegevens van BKWI blijkt dat het gebruik van VIS nog niet volledig is ingeburgerd. Ook kan nog niet iedere respondent hiervan gebruikmaken. Tot slot levert autorisatie voor de LRD- koppeling mogelijk een probleem op. Het gaat erom dat het gemeenten wettelijk niet is toege- staan hun eigen gegevens via de Landelijk Raadpleegbare Deelverzameling van het GBA te raad- plegen. Indien men via Suwinet-Inkijk een pagina zou bekijken met klantgegevens uit de gehele keten, dan mag op dat moment de informatie uit de LRD wel worden getoond aan CWI-mede- werkers, maar niet aan medewerkers van een sociale dienst. Dit probleem is momenteel opge- pakt door de Ministeries SZW en BZK.


13 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


14 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


4 De meerwaarde van Suwinet-Inkijk

4.1 Efficiency en klantvriendelijkheid Bij UWV leidt gebruik van Suwinet-Inkijk tot een efficiënter werkproces, doordat medewerkers niet meer alle (externe) bronnen afzonderlijk hoeven te raadplegen om gegevens te verkrijgen. Zij kunnen contactmomenten minimaliseren en hoeven gegevens slechts eenmalig uit te vragen. CWI en gemeenten gebruiken Suwinet-Inkijk om efficiënter gegevens te verkrijgen en om deze gegevens te verifiëren. Bij CWI geldt dit vooral voor de uitkerings- en werkintake en de verifi- catie van de identiteit. Gemeenten zien de gegevens van Suwinet-Inkijk als een indicatie en doen altijd navraag. Wel kan de klant nu gerichter worden uitgevraagd, en kunnen sneller de juiste bronnen worden benaderd. Ook kunnen medewerkers meer deskresearch doen en hoeven ze niet altijd de klant persoonlijk te spreken. 4.2 Performance, functionaliteit en kwaliteit van gegevens Randvoorwaarde voor een constructief gebruik van Suwinet-Inkijk is dat de gegevens betrouw- baar en beschikbaar zijn. Bij UWV zijn de gegevensleveringen ten behoeve van Suwinet-Inkijk na verbeteracties in de loop van 2004 structureel verbeterd. Ook de overzichtelijkheid en de snelheid van het systeem is toegenomen. Toch zijn er nog steeds vestigingen die te kampen hebben met een problemati- sche toegankelijkheid/beschikbaarheid van het systeem. Volgens UWV komt dit door lokale 2 tekortkomingen aan de technische infrastructuur. Een belangrijk aandachtspunt vormt het feit Uit het IWI-onderzoek naar de dat de beschikbaarheid van gegevens per ex-uvi sterk verschilt. Gegevens van sommige ex-uvi's doelmatigheid en doeltreffendheid
GVI 2004 is gebleken dat de zijn onvolledig, helemaal niet of ongelijkmatig via Suwinet beschikbaar. Dit heeft te maken met betrouwbaarheid van de gegevens de functionele verschillen en gegevensdefinities van de bronsystemen. Ook is het USZO WW- uit GVI, als een van de gegevens-
bronnen van Suwinet-Inkijk, sterk is systeem nog niet gekoppeld aan Suwinet-Inkijk. verbeterd (maar nog niet optimaal Een aanvulling op papier die naar de ex-uvi's wordt gestuurd leidt niet in alle gevallen tot een is). In dit onderzoek is niet de kwa-
liteit van de aanlevering van gege- aanpassing van de gegevens in de gegevensbronnen van Suwinet. Verder voeren de ex-uvi's vens door de werkgevers onder- gegevens soms verkeerd in, of komen gegevens pas in een te laat stadium in Suwinet-Inkijk zocht, terwijl deze gegevens voor
gebruikers van Suwinet-Inkijk mede beschikbaar. Respondenten geven aan dat zij bepaalde belangrijke informatie niet uit Suwinet- aanleiding kunnen zijn om de gege- Inkijk kunnen halen.2
vens uit Suwinet-Inkijk als nog niet
volledig betrouwbaar te bestempe- Respondenten noemen diverse mogelijkheden om de gegevens die de Sociale Verzekeringsbank len. (SVB) beschikbaar stelt aan te wenden, bijvoorbeeld in het kader van het verzorgingsforfait en 3 de Toeslagenwet.3
Of de gegevens van de SVB via
Suwinet-Inkijk beschikbaar dienen
te komen, vormt onderwerp van Bij CWI geven de respondenten aan dat er nog steeds storingen bestaan en niet altijd gegevens een actuele discussie. beschikbaar zijn. Bovendien twijfelen zij soms aan de betrouwbaarheid van de informatie uit Suwinet-Inkijk. Bijvoorbeeld de registratie van dienstverbanden bij werkgevers is niet optimaal. CWI hanteert dan ook de regel dat de cliënt verantwoordelijk is voor de gegevens in het dos- sier. Adviseurs bij CWI laten cliënten tekenen voor het eindresultaat van de uitkeringsintake. Respondenten bij gemeenten constateren dat het systeem sinds kort minder storingen ver- toont, meer gegevens bevat en een verbeterde lay-out heeft. Wel zijn er nog steeds problemen met de betrouwbaarheid van de informatie. De gegevens worden bij de bron niet altijd up to date gehouden, zoals informatie over dienstverbanden. Tot slot geven respondenten aan dat gegevens van de SVB een meerwaarde kunnen hebben bij de uitvoering van de WWB. 4.3 Alternatieven voor Suwinet-Inkijk Hoewel het gebruik binnen de uitkeringsprocessen van WW verplicht is, kan UWV in nood- situaties ook zonder. Medewerkers kunnen terugvallen op de verwijsindex SV-uitkeringen en dienstverbanden (GVI), waaruit aan de hand van sofi-nummers informatie op te vragen is over
15 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk

uitkeringen en dienstverbanden. Ook hebben medewerkers de beschikking over de eigen mate-

riesystemen (waaronder het eerder genoemde WWO-systeem), kunnen ze gegevens van de ex-uvi's raadplegen of in uiterste nood teruggevallen op het fysieke dossier. Volgens sommige respondenten zijn dit echter geen volwaardige alternatieven, onder meer omdat ze meer tijd vergen.
CWI geeft aan in principe geen alternatieven te hebben voor Suwinet-Inkijk. Terugvaloptie is om de gegevens bij de klant uit te vragen of aanvullende gegevensbronnen te gebruiken, zoals PGI.
Respondenten bij gemeenten noemen diverse alternatieven voor Suwinet-Inkijk, zoals het opvragen van informatie bij UWV en/of Belastingdienst en de afdeling Burgerzaken. Ook wordt het Inlichtingenbureau genoemd voor de samenloopsignalen. Zonder de gegevens van Suwinet- Inkijk zouden gemeenten echter meer informatie bij de klant moeten uitvragen. Voor de incasso bij terugvordering en verhaal betekent het zeer waarschijnlijk dat de gemeenten minder zouden kunnen incasseren, omdat het meer tijd zou kosten de klanten op te sporen. 4.4 Onbenutte kansen
Bij UWV is sprake van diverse onbenutte mogelijkheden. Voor de medewerkers AG levert Suwinet-Inkijk namelijk in grote lijnen hetzelfde nut op als voor de medewerkers WW. Binnen de AG-werkprocessen is Suwinet-Inkijk echter niet in dezelfde mate ingeburgerd als binnen de divisie WW. Bij AG heeft nog lang niet iedereen de beschikking over Suwinet-Inkijk. UWV stelt dat in 2005 Suwinet-Inkijk breder ingezet zal worden binnen AG. Daarnaast blijken de opties die Suwinet-Inkijk heeft niet bij alle medewerkers in dezelfde mate bekend. De respondenten geven aan geen handleiding of een andere instructie te hebben. In de praktijk betekent dit dat het gebruik van Suwinet-Inkijk mede afhankelijk is van de tijd die iemand heeft en zijn vermogen om met het instrument te werken.
Ook bij CWI zijn veel gebruikers zich niet bewust van alle mogelijkheden van Suwinet-Inkijk. Dit is het gevolg van gebrekkige scholing en informatie over het instrument. Om de acceptatie en het (effectief) gebruik ervan te vergroten is ondersteuning wenselijk, bijvoorbeeld met behulp van handreikingen.


16 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


5 Conclusies en oordeel

5.1 Wat is de gebruikswaarde van Suwinet-Inkijk?
Suwinet-Inkijk is het meest inzetbaar bij de werkprocessen die te maken hebben met de uitke- ringsverstrekking. Bij CWI ondersteunt Suwinet-Inkijk de uitvoering van de werk- en uitkering- sintake en de opstelling van de vooraankondiging. UWV gebruikt Suwinet-Inkijk om de informa- tie te verzamelen die nodig is voor de beoordeling van het recht, de duur en de hoogte van de WW-uitkering. Met name als controle- en aanvullingsinstrument bij onduidelijkheden bewijst Suwinet-Inkijk goede diensten. Ook bij gemeenten levert Suwinet-Inkijk een belangrijke bijdrage aan de werkprocessen die te maken hebben met de verstrekking van bijstandsuitkeringen. Daarnaast is Suwinet-Inkijk in het kader van handhaving een belangrijk verificatie-instrument. Het instrument wordt onder meer ingezet bij terugvordering, verhaal en incasso. Ook levert het systeem gegevens om te bepalen of een cliënt verwijtbaar gedrag vertoont en of de cliënt aan zijn verplichtingen voldoet. Verder speelt het een rol in de identiteitscontrole en GBA- gegevenscheck. Op dit vlak worden echter nog niet alle mogelijkheden van Suwinet-Inkijk benut.
Suwinet-Inkijk speelt verder een beperkte rol bij de activering en preventie. Ketenpartners gebruiken het systeem bij de beoordeling van het reïntegratieadvies van CWI. Daarnaast helpt Suwinet-Inkijk bij het verkrijgen van een algemeen beeld van de cliënt bij klantcontacten en speelt het een beperkte rol bij bemiddelingsactiviteiten van CWI. Hoewel Suwinet-Inkijk zou kunnen bijdragen aan reïntegratieactiviteiten van gemeenten, is niet gebleken of en zo ja hoe dat gebeurt.
Ondanks het feit dat alle ketenpartners gebruikmaken van Suwinet-Inkijk, wordt het systeem nog niet optimaal benut. Bij UWV zou het ook goede diensten kunnen bewijzen bij andere divi- sies (zoals AG). Verder blijken medewerkers niet altijd autorisatie te hebben voor het systeem en niet altijd op de hoogte te zijn van alle mogelijkheden. Handleidingen en instructies ontbre- ken veelal.
5.2 Sluit het gebruik van Suwinet-Inkijk aan bij de verwachtingen
van de wetgever?
Verplichtend gebruik
De verplichting die UWV en CWI hebben gesteld ten aanzien van het gebruik van Suwinet- Inkijk is in sommige gevallen niet te realiseren. Dit geldt bijvoorbeeld voor de GBA-controle en heeft te maken met autorisatie van medewerkers. Overigens is moeilijk te controleren of medewerkers inderdaad gebruikmaken van Suwinet-Inkijk; er waren enkele respondenten in het onderzoek - zij het ver in de minderheid - die het nut van Suwinet-Inkijk niet inzagen en liever een alternatief gebruikten (zoals het WWO-systeem).
Klantvriendelijkheid
In sommige gevallen gaan medewerkers volledig uit van de gegevens in Suwinet-Inkijk. Een klant hoeft dan zijn verhaal niet (nogmaals) te doen. Niet altijd worden de gegevens in Suwinet-Inkijk echter als dusdanig `authentiek' beschouwd dat verificatie bij de cliënt achterwege kan blijven. Wel leidt Suwinet-Inkijk tot gerichtere uitvraag van de klant. Dit minimaliseert contactmomen- ten (en dus belasting). Tot slot draagt Suwinet-Inkijk bij aan het verkrijgen van een beeld van de cliënt voor een gesprek. Dit heeft in het kader van klantvriendelijkheid zeker een (positieve) uitwerking op het consulent-cliënt-contact.
Voorkomen dubbele gegevensuitvraag/één-loketgedachte
De functie van Suwinet-Inkijk als belangrijk verificatie-instrument zou kunnen leiden tot eenma- lige uitvraag van gegevens bij de cliënt. Uit het onderzoek is echter gebleken dat medewerkers
17 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk

nog veelvuldig gegevens opvragen bij collega's, ex-uvi's, werkgevers en dergelijke. Dit hangt

samen met de beperkte actualiteit, betrouwbaarheid en volledigheid van gegevens in Suwinet- Inkijk.

Efficiency
Suwinet-Inkijk maakt de gegevensverzameling efficiënter en bespaart tijd doordat niet afzonder- lijk alle (externe) bronnen hoeven te worden geraadpleegd. Bovendien kunnen sneller de juiste bronnen worden benaderd. De efficiency komt echter alleen uit de verf als het systeem vol- doende beschikbaar, toegankelijk en betrouwbaar is.
Verhoging kwaliteit van de gegevens en tijdige overdracht
Suwinet-Inkijk kan alleen bijdragen aan verhoging van de kwaliteit van gegevens als onjuiste gegevens direct worden gecorrigeerd. Dat is echter niet het geval. Suwinet-Inkijk draagt bij aan een tijdige overdracht van gegevens indien de gegevens in Suwinet- Inkijk betrouwbaar, toegankelijk en beschikbaar zijn. Bepaalde gegevens blijken echter niet aan- wezig, niet betrouwbaar of niet gedetailleerd genoeg. Sommige respondenten geven aan dat het nuttig zou zijn als ook de gegevens van de SVB via Suwinet beschikbaar zouden zijn. 5.3 Oordeel
De inspectie is van oordeel dat het gebruik van Suwinet-Inkijk in het licht van de beoogde wet- telijke doelen van Suwinet-Inkijk - efficiency, klantvriendelijkheid, kwaliteit van de gegevens en een tijdige gegevensoverdracht - voldoende, maar nog niet optimaal is. Dit heeft logischerwijs ook haar weerslag op de bijdrage die Suwinet-Inkijk levert aan de hoofddoelen van de sociale zekerheid te weten preventie, uitkeringsverstrekking en activering. De oorzaak is op de eerste plaats gelegen in het instrument Suwinet-Inkijk zelf. Optimaal gebruik impliceert dat aan alle randvoorwaarden wordt voldaan. Dit is niet het geval wanneer het gaat om de bronkwaliteit van het instrument en de performance van de gekoppelde syste- men. De inspectie hecht een groot belang aan het feit dat deze performance momenteel onder- werp van onderzoek door ketenpartners is en dat in het Ketenprogramma 2005 oplossingen worden aangedragen. De inspectie vraagt expliciete aandacht voor de tekortkomingen die te maken hebben met de actualiteit en juistheid van de administraties. Op de tweede plaats ligt een oorzaak bij de inzet van het middel bij de ketenpartners. Hier is nog veel winst te behalen. Te denken valt aan de huidige gebrekkige voorlichting over het ins- trument, bepaald lokaal beleid en autorisatieperikelen. Bovendien heeft nog niet iedereen die het vanuit de doelen bezien wel zou moeten heeft toegang tot (alle onderdelen van) Suwinet- Inkijk.


18 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


6 Reacties betrokken uitvoerings-

instellingen
De inspectie heeft de conceptrapportage voor een bestuurlijke reactie voorgelegd aan UWV, CWI, VNG en BKWI. In dit hoofdstuk komt de kern van deze reacties aan de orde alsmede het nawoord van IWI. De volledige reactie van de betrokken instellingen is opgenomen als bijlage. 6.1 Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
Het oordeel van de inspectie over de gebruikswaarde van Suwinet-Inkijk komt grotendeels overeen met het beeld dat bij UWV hieromtrent bestaat. Wel plaatst UWV de kanttekening bij het oordeel dat het systeem nog niet optimaal wordt benut. UWV geeft in dit kader aan dat de voordelen voor de divisie WW veel groter zijn dan voor AG, maar dat desondanks Suwinet- Inkijk steeds verder zal worden geïntegreerd in het werkproces. Verder geeft UWV aan dat het rapport een goed beeld geeft van de toegevoegde waarde van Suwinet-Inkijk voor de ketenpro- cessen en dat het de ambitie voor verdere ontwikkeling en verbetering van Suwinet-Inkijk posi- tief ondersteunt. UWV kondigt voor 2005 diverse verbeteracties aan, zoals onder meer het verbeteren van de gegevenslevering en de beveiliging.
6.2 Centrale organisatie werk en inkomen
Het CWI heeft geen inhoudelijke opmerkingen van bestuurlijke aard. 6.3 Vereniging van Nederlandse Gemeenten
De VNG kan zich in grote lijnen vinden in de bevindingen in dit rapport en onderstreept de conclusie dat de gebruikswaarde van Suwinet-Inkijk nog aanzienlijk kan verbeteren door onder andere de verhoging van actualiteit en betrouwbaarheid en uitbreiding van de beschikbare gege- vensset.
De VNG geeft daarnaast aan dat de gemeentelijke beleidsvrijheid slechts aanwezig is op onder- delen in het proces en in de politieke verantwoordelijkheid. Ook benadrukt de VNG dat het IB een noodzakelijke en gewenste aanvulling betreft op de reeds bestaande mogelijkheden van fraudebestrijding via belastingsignalen.
Daarnaast is zij van mening dat de vergelijking tussen belastingsignalen en de functie van het IB niet past in dit onderzoek.
6.4 Bureau Keteninformatisering werk en inkomen
BKWI geeft aan dat het rapport een realistisch beeld schept van de werkelijkheid. BKWI onderschrijft de aangehaalde mogelijke verbeteringen door de inspectie en geeft aan dat zij zich volledig zal inzetten deze verbeteringen in de komende periode te realiseren. 6.5 Nawoord IWI
De inspectie onderschrijft de opvatting van UWV dat de voordelen van het gebruik van Suwinet-Inkijk binnen de divisie WW groter zijn dan binnen de divisie AG. De inspectie heeft naar aanleiding van de reactie van de VNG de tekst omtrent de beleidsvrij- heid van gemeenten aangepast. Ditzelfde geldt voor de opmerking van de VNG over de functie
19 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk

van het IB. De onderlinge vergelijking tussen belastingsignalen en de samenloopsignalen van het

IB heeft de inspectie aangebracht, omdat in het onderzoek naar voren is gekomen dat gemeen- ten, behalve van belastingsignalen en samenloopsignalen, ook veelvuldig gebruik maken van Suwinet-Inkijk voor verificatie en controle.
Met genoegen neemt de inspectie kennis van de voorgenomen verbeteringen en de inzet van de ketenpartners op dit terrein.


20 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk

Lijst van afkortingen

AG Arbeidsgeschiktheid
BKWI Bureau Keteninformatisering werk en inkomen
BZK Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties CWI Centrum voor Werk en Inkomen
Divosa (Vereniging van) Directeuren van Overheidsorganen voor Sociale Arbeid FPO Fraude, preventie en opsporing
GBA Gemeentelijke basisadministratie
GSD gemeentelijke sociale dienst
GVI gemeenschappelijke verwijsindex
IB Stichting Inlichtingenbureau Gemeenten
IWI Inspectie Werk en Inkomen
PGI primair gemeenschappelijk informatiesysteem
SVB Sociale Verzekeringsbank
SZW Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
USZO Uitvoeringinstelling Sociale Zekerheid voor Overheid en Onderwijs UWV Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
VIS Verificatie Identificatie Systeem
VNG Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Wet SUWI Wet Structuur uitvoering werk en inkomen
WW Werkloosheidswet
WWB Wet werk en bijstand
WWO Systeem voor ontslagwerkloosheid


21 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk

Bijlage 1

Bestudeerde documenten


· Vangnet met veerkracht, Raad voor Werk en Inkomen, juli 2004
· Suwinet-Inkijk, resultaten gebruikersgesprekken, BKWI, oktober 2004
· Kompas 2005, De koers van UWV

· Richtlijnen voor inrichting Suwinet-Inkijk gebruikersbeheer
· Programma ketenresultaten 2003 - 2004, AKO 2003/3

· Wet Suwi

· Regeling Suwi

· Stelselontwerp Suwinet

· Memorie van toelichting Wet Suwi

· Diverse Kamerstukken

· Kwartaalverslagen BKWI

· Uitvoering in perspectief, Kompas 2 (24 maart 2004)

· Inventariserend onderzoek naar Suwinet-Inkijk (interne rapportage), IWI januari 2004
· Jaarplan 2005, Inspectie Werk en Inkomen


22 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk

Bijlage 2

Reactie Uitvoeringsinstituut
Werknemersverzekeringen


23 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


24 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


25 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


26 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk

Bijlage 3

Reactie Centrale organisatie werk en
inkomen


27 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


28 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


29 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


30 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk

Bijlage 4

Reactie Vereniging van Nederlandse
Gemeenten


31 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


32 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


33 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


34 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk

Bijlage 5

Reactie Bureau Keteninformatisering
werk en inkomen


35 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


36 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


37 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk


38 Inspectie Werk en Inkomen Gebruikswaarde Suwinet-Inkijk

Publicaties van de Inspectie Werk en

Inkomen