| |Nr. |2005-101 | | |Arnhem|2 maart 2005 | | |, | |ZWEEFVLIEGCENTRUM TERLET BLIJFT OP DE VELUWE
Gedeputeerde Staten hebben besloten dat het zweefvliegcentrum Terlet op de Veluwe blijft. Dit is de conclusie van een globale verkenning naar de toekomstmogelijkheden en de mogelijke verplaatsing van zweefvliegcentrum Terlet, die in het kader van de nota "Veluwe 2010" is uitgevoerd.
De globale verkenning heeft uitgewezen dat er zowel binnen als buiten Gelderland geen alternatieve vestigingsmogelijkheden zijn. Bovendien bleek dat er goede mogelijkheden zijn om Terlet duurzaam in te passen als een positief element op de Veluwe dat zich leent voor een toeristisch-recreatieve ontwikkeling die gericht is op de natuur- en rustminnende recreant. Daarom zet de provincie in op consolidatie van het huidige gebruik van Terlet en een optimale inpassing binnen het Centraal Veluws Natuurgebied (CVN). De provincie Gelderland wil in overleg met alle betrokken instanties komen tot een toekomstvisie voor Terlet, die leidt tot optimalisatie van de ruimtelijke kwaliteit en van de afstemming met de omliggende natuurterreinen.
Milieuhinder
Gezien de grote kwetsbaarheid van het omliggende CVN zal de provincie optimaal gebruikmaken van de bevoegdheden die zij krijgt in de nieuwe Wet Luchtvaart om de geluidsproductie op Terlet en als gevolg daarvan de overlast te minimaliseren. Datzelfde doel streeft de provincie na voor de milieu-effecten van zowel het militair als het burgergebruik van vliegveld Deelen. Omdat de provincie over Deelen geen zeggenschap heeft, wordt op korte termijn het milieu-overleg met het ministerie van Defensie in de Commissie Overleg Veiligheid en Milieuhygiëne Deelen nieuw leven ingeblazen.
Aanleiding
Steeds meer zweefvliegers uit het westen van Nederland maken gebruik van de vliegvelden Terlet en Deelen, vanwege afnemende ruimte in het luchtruim en sluiting van vliegvelden. Hoewel zweefvliegen een relatief stille vorm van luchtvaart is, kan door het gebruik van sleep- en hulpmotoren wel degelijk geluidshinder ontstaan voor omwonenden en recreanten en is het tevens een belasting voor de stiltegebieden. Dit was aanleiding om het onderzoek naar Terlet op te nemen als één van de projecten in de nota "Veluwe 2010".