Kenniscentrum Elektronische Overheid

2 mrt 2005

ICTU introduceert elektronische handtekening voor alle medewerkers

Als eerste organisatie in Nederland stelt de ICTU de elektronische handtekening beschikbaar voor al haar medewerkers. In een feestelijke uitreiking heeft de directeur van DigiNotar, de heer Dick Batenburg, vandaag om 13.00 uur de eerste nieuwe ICTU-pas uit aan de directeur van ICTU, de heer Siep Eilander.

De nieuwe ICTU-pas is voorzien van het persoonsgebonden PKIoverheid-certificaat. Dit certificaat stelt ICTU-medewerkers onder meer in staat online documenten te ondertekenen zoals e-mailberichten of documenten.
Het betreft een zogeheten gekwalificeerde elektronische handtekening. Deze handtekening is wettelijk gelijk aan de handgeschreven handtekening. Zij voldoet aan de hoogste, op Europees niveau vastgestelde, eisen en is in heel Europa geldig.

De elektronische handtekening, eventueel gecombineerd met andere functionaliteiten op de pas, betekent een administratieve lastenvermindering en levert ook efficiƫntieverbetering op. Het voordeel zit m vooral in de mogelijkheid tot volledige automatisering van procedures, gegevensverwerking en archivering.

Ook kan men dankzij de PKI-technologie een betrouwbaar Virtual Private Network (VPN) tot stand brengen, waardoor bijvoorbeeld thuiswerkers ook vanuit huis toegang kunnen hebben tot documenten op het netwerk van de organisatie.

Het PKIoverheid-certificaat maakt gebruik van de gelijknamige technologie: Public Key Infrastructure (PKI). Dit is de technologie die gegevens kan versleutelen, ontsleutelen en waarmerken. Informatie die daarmee over het internet wordt verstuurd, is op deze wijze met een hoog niveau van betrouwbaarheid beveiligd.