SBS BROADCASTING
SBS vergroot eigendomsaandeel in Roemeens tv station...
SBS Broadcasting vergroot eigendomsaandeel in Roemeens
televisiestation Prima TV tot 86% en verwerft een vooraanstaande
radiogroep in Roemenië voor een totaalbedrag van 30,3 miljoen euro
LUXEMBURG, March 2/PRNewswire/ --
- Snelgroeiende Roemeense markt gereed om voordeel te behalen uit
toetreding tot de Europese Unie in 2007
- Benoemt ervaren SBS-team om leiding te geven aan Roemeens
bedrijf
SBS Broadcasting S.A. (NASDAQ: SBTV; Euronext Amsterdam N.V.: SBS)
heeft vandaag aangekondigd dat het haar aandeel in het vermogen van
Prima TV tot 86% heeft vergroot, na de aankoop van nog eens 48,8%
indirecte vermogensaandelen en Prima TV schulden voor 7,8 miljoen euro
van Romanian Investment and Development srl, dat eigendom is van
Cristian Burci, voormalige Roemeense partner van SBS bij Prima TV. SBS
heeft sinds juli 2001 een minderheidsbelang in Prima TV en begon
oorspronkelijk in maart 2000 in Prima TV te investeren.
SBS heeft vandaag eveneens aangekondigd dat het Roemenië's
vooraanstaande FM radiostations Kiss FM en Radio Star heeft verworven
voor een totaalbedrag van 22,5 miljoen euro van MG Media Group Holding
S.A. De verwerving van de radiostations is onderhevig aan
concurrentiebepalingen voor goedkeuring door de overheid, die naar
alle verwachting verleend zal worden.
Als onderdeel van de algehele reorganisatie van Prima TV en de
verwerving van de Roemeense radiostations heeft SBS ook de volgende
bekendmakingen
gedaan:
- de benoeming van Christoph Buerge, een voormalig lid van het
managementteam van het SBS station TV2 in Hongarije, tot Chief
Operating Officer van de Roemeense afdeling van het bedrijf;
- de benoeming van Peter W. Thrane, voormalig financieel directeur
van de Deense televisieactiviteiten van SBS, als Chief Financial
Officer van de Roemeense afdeling van het bedrijf; en
- het aftreden (en uitkopen) van Cristian Burci, Chief Executive
Officer van Prima TV.
In reactie op de aankondiging zei Markus Tellenbach, Chief
Executive Officer van SBS Broadcasting: 'Deze strategische transacties
geven ons een sterke aanwezigheid op één van Europa's snelst groeiende
markten. De leiding over Prima TV en één van Roemenië's belangrijkste
radiogroepen verschaft ons een Roemeens uitzendplatform dat zal
profiteren van de groeiende economie en in ontwikkeling zijnde
consumentenmarkt van het land terwijl Roemenië zich voorbereidt op het
volledige lidmaatschap van de Europese Unie in 2007. We blijven zoeken
naar andere mogelijkheden om ons vermogensaandeel, dat ons in staat
stelt onze inhoud, bedrijfservaring en pan-Europese aanwezigheid te
gebruiken, verstandig uit te breiden.'
Tellenbach vervolgde: 'Wij zijn verheugd dat Christoph Buerge en
Peter W.
Thrane leiding zullen geven aan ons mediabedrijf in Roemenië. Deze
twee ervaren managers komen met een jarenlange industriekennis naar
dit bedrijf die van pas zal komen bij onze inspanningen om ons
marktaandeel te vergroten en de winstgevendheid van met name ons
televisiebedrijf in Roemenië te verbeteren, dat naar verwachting dit
jaar een positieve omzet zal hebben. We zijn Cristian Burci dankbaar
voor zijn jaren van leiderschap bij het lanceren en opbouwen van Prima
TV, Kiss FM en Radio Star en wensen hem het beste bij zijn toekomstige
activiteiten.'
Prima TV werd in 1997 opgericht als een van de eerste commerciële
televisiestations in Roemenië. Prima TV bereikt 89% van de stedelijke
bevolking in Roemenië via aardse- en satellietkabelverbindingen. Prima
TV richt zich op goed opgeleide stedelijke kijkers van 15 tot 44 jaar
en heeft een aantal succesvolle televisieshows in Roemenië
uitgebracht, waaronder de Roemeense versies van Who Wants to be a
Millionaire, Big Brother, Kids Say the Darndest Things en Cheaters. In
januari 2004 was Prima TV het op drie na best bekeken commerciële
televisiestation in Roemenië met een gemiddelde kijkersdichtheid van
7,2%. Prima TV had in 2004 een opbrengst van ongeveer
9,8 miljoen euro en een exploitatieverlies van ongeveer 2,4 miljoen
euro.
Kiss FM werd in november 2003 gelanceerd met een formule van
eigentijdse hits en is sindsdien uitgegroeid tot het populairste
commerciële radiostation in Roemenië met een luisteraandeel van
ongeveer 22% in de doelgroep van stedelijke luisteraars van 15 tot 44
jaar. Kiss FM bereikt ongeveer 73% van 'de Roemeense stedelijke
bevolking via een netwerk van 34 plaatselijke radiolicenties en zeven
aangesloten stations.
Radio Star werd in januari 2003 gelanceerd en heeft een
eigentijdse formule voor volwassenen met een luisteraandeel van
ongeveer 3% in de doelgroep van stedelijke luisteraars tussen 15 en 44
jaar. Radio Star bereikt ongeveer 45% van de stedelijke bevolking van
Roemenië via een netwerk van 14 plaatselijke radiolicenties en acht
aangesloten stations.
Kiss FM en Radio Star hadden in 2004 een gemeenschappelijke
geschatte opbrengst van ongeveer 5,5 miljoen euro en een bedrijfsomzet
van ongeveer 2,5 miljoen euro.
Christoph Buerge komt met dertien jaar ervaring in de amusement-
en televisie-industrie naar SBS. Dhr. Buerge komt weer terug naar SBS
van Swiss National Television (SFDRS), waar hij sinds mei 2004 hoofd
programmaontwikkeling was. Daarvoor was Dhr. Buerge vanaf 2002
creative director van het SBS televisiestation TV2 in Hongarije. Van
1999 tot 2001 was hij hoofd programma en amusement bij TV3 in
Zwitserland. Eerder was Dhr.
Buerge producent van talrijke variété- en amusementsprogramma's op
SFDRS en plaatsvervangend manager van de amusementsafdeling.
Peter W. Thrane brengt een uitgebreide ervaring op het gebied van
financieel beheer bij de televisie naar het Roemeense bedrijf van SBS.
Dhr.
Thrane is sinds 1999 financieel directeur van het Deense
televisiebedrijf van SBS. Dhr. Thrane werkte eerder als financieel
beheerder bij Nordic Film Group en heeft verschillende andere
leidinggevende financiële posities bekleed.
Roemenië is met meer dan 21 miljoen mensen het op een na
dichtstbevolkte land in Centraal-Europa en een van Europa's snelst
groeiende economieën met een geschat reëel GDP-groeipercentage van
meer dan 7% in 2004. Het inflatiepercentage van Roemenië is in de
afgelopen jaren aanzienlijk afgenomen tot 9,3% in 2004.
Op de toekomst gerichte uitspraken
Sommige beweringen in dit persbericht zijn op de toekomst gericht,
inclusief, zonder beperkingen: de bewering dat de leiding over Prima
TV en een van Roemenië's belangrijkste radiogroepen ons een Roemeens
uitzendplatform verschaft dat zal profiteren van de groeiende economie
en in ontwikkeling zijnde consumentenmarkt van het land terwijl
Roemenië zich voorbereidt op het volledige lidmaatschap van de
Europese Unie in 2007; de bewering dat we blijven zoeken naar andere
mogelijkheden om ons vermogensaandeel, dat ons in staat stelt onze
inhoud, bedrijfservaring en pan-Europese aanwezigheid te gebruiken,
verstandig uit te breiden; en de bewering dat deze twee ervaren
managers een jarenlange industriekennis naar dit bedrijf brengen die
van pas zal komen bij onze inspanningen om ons marktaandeel te
vergroten en de winstgevendheid van met name ons televisiebedrijf in
Roemenië te verbeteren, dat naar verwachting dit jaar een positieve
omzet zal hebben. Wij doen bovendien op de toekomst gerichte
uitspraken in latere rapporten aan de Securities and Exchange
Commission en in schriftelijk materiaal, persberichten en mondelinge
uitspraken die door of namens ons afgelegd worden. Tot op de toekomst
gerichte uitspraken behoren uitspraken met betrekking tot onze
intentie, overtuiging of huidige verwachtingen of beweringen gedaan
door onze functionarissen over verschillende aangelegenheden
(inclusief beweringen die voorafgegaan of gevolgd worden door of
toekomstgerichte terminologie bevatten zoals 'kan', 'zal', 'zou',
'gelooft', 'vermoedt', 'verwacht', 'schat', 'blijft' of soortgelijke
uitdrukkingen of vergelijkbare termen).
Het is belangrijk er nota van te nemen dat onze feitelijke
resultaten afhankelijk zijn van een aantal belangrijke factoren en
dientengevolge wezenlijk kunnen verschillen van de verwachte
resultaten zoals beschreven in de op de toekomst gerichte uitspraken.
Tot deze factoren behoren: de gevolgen van en de veranderingen in het
overheidsbeleid en de regulatorische voorschriften, de gevolgen van
veranderingen in het algemene economische klimaat, de gevolgen van
veranderingen in de advertentie-uitgaven, het effect van de
concurrentie en hoe goed wij erin slagen de risico's die uit deze
factoren voortkomen, te beheersen. Sommige van deze risico's worden
uitgebreid besproken in het jaarverslag van SBS op Form 20-F voor het
jaar dat verliep op 31 december 2003.
Alle in dit persbericht gedane uitspraken die op de toekomst
gericht zijn, zijn gebaseerd op informatie die ons ten tijde van dit
bericht ter beschikking stond. Wij zien ons niet verplicht om de op de
toekomst gerichte uitspraken die in dit persbericht of anderszins door
of namens ons gedaan zijn, bij te werken.
SBS is een Europees commercieel televisie- en radio-omroepbedrijf,
werkzaam in West- en Centraal-Europa. SBS zendt momenteel o.a. uit in
de volgende landen: België (Vlaanderen), Denemarken, Finland,
Griekenland, Hongarije, Nederland, Noorwegen, Roemenië en Zweden.
Ga voor verdere informatie naar: www.sbsbroadcasting.com
Source: SBS Broadcasting
Ga voor verdere informatie naar: www.sbsbroadcasting.com, of neem
contact op met: Investeerders: Pers: Michael Smargiassi /Jon Lesko
Jeff Pryor Catriona Cockburn; Brainerd Communicators Pryor Associates
Citigate Dewe Rogerson; Tel: +1-212-986-6667, Tel: +1-818-338-3555,
Tel: +44(0)207-282-2924
02 mrt 05 14:23