Internetproviders zorgen voor irritaties bij consumenten
2 maart 2005
Consumentenbond bemiddelt bij problemen met Tiscali
Consumenten voelen zich oneerlijk behandeld door internetprovider
Tiscali. Ook over andere internetaanbieders komen bij de
Consumentenbond veel klachten binnen. De bond start daarom vandaag een
bemiddelingsactie voor mensen die klachten hebben over Tiscali. Verder
roept de bond klagers over andere internetproviders op om zich massaal
te melden. De Consumentenbond gaat krachtig optreden tegen alle
internetproviders die consumentenleed veroorzaken.
Sinds een half jaar krijgt de Consumentenbond klachten over
ADSL-abonnementen die consumenten konden afsluiten bij
internetaanbieder Tiscali. Het aanbod hield in dat ze geen
aansluitkosten hoefden te betalen en een gratis modem kregen. In de
praktijk bleek dat mensen dit "cadeau" moesten voorschieten en het
geld niet, of pas na aandringen, terugkregen. Ook komen er bij de bond
andere klachten over Tiscali binnen zoals laat of niet reageren op
vragen van klanten.
Verder krijgt de bond veel kritiek over andere internetaanbieders.
Afgelopen half jaar werden er diverse ongenoegens geuit: overstappen
naar een andere provider duurt erg lang, de snelheid van de verbinding
blijkt onbetrouwbaar, wijzigingen van voorwaarden worden niet of
onduidelijk kenbaar gemaakt en mensen kunnen opeens minder downloaden
dan in eerste instantie was afgesproken.
Dit is voor de Consumentenbond aanleiding om de internetmarkt nader
onder de loep te nemen. Als eerste treedt de Consumentenbond op als
bemiddelaar tussen Tiscali en diens ontevreden klanten. Leden van de
bond kunnen hun klacht, ongeacht waar het over gaat, indienen via het
speciale formulier op Consumentenbond.nl. Ook kunnen leden zich
telefonisch aanmelden bij de Consumentenbond. Deelnemers betalen EUR5
als bijdrage in de kosten die de Consumentenbond maakt. Blijkt de
klacht gegrond te zijn, dan betaalt Tiscali dit geld terug aan de
gedupeerde.
Om nog sterker te staan richting de internetproviders roept de bond
iedereen op die een klacht heeft over zijn internetaanbieder, die in
te dienen op www.consumentenbond.nl. Ook tegen andere providers dan
Tiscali die problemen voor consumenten veroorzaken komt de bond in het
geweer.
Naar de actie Problemen met Tiscali of andere internetproviders?
Consumentenbond