Persbericht
Brussel, 2 maart 2005
InBev kondigt voor 2004 een interne EBITDA-groei aan van +8,9%
Hoogtepunten
. Interne volumegroei van +3,3%, tweemaal het groeicijfer van de wereldbiermarkt
. Interne groei van de netto-omzet +4,3%, interne groei van het bedrijfsresultaat (EBIT) +11,5%
. De wereldwijde topmerken Stella Artois® en Beck's® boekten een gezamenlijke groei van bijna +5% wereldwijd
. De totale wereldwijde volumegroei (inclusief vier maanden AmBev) bedroeg +57%
. Voorgesteld dividend: 0,39 euro per aandeel, een stijging met +8,3% in vergelijking met 2003, ondanks een stijging met 33,3% van het aantal aandelen in omloop per einde 2004
John Brock, CEO (Algemeen Directeur) van InBev, becommentarieerde de resultaten als volgt: "De algemene resultaten voor 2004 tonen dat onze nieuwe onderneming goed op weg is om in 2005 en de volgende jaren duurzame interne volume- en winstgroei en een expansie van de EBITDA-marge te realiseren. De resultaten zijn de weerspiegeling van de sterke prestaties van InBev en van haar vertrouwen in de toekomst. Het verheugt me dat we vandaag al de resultaten zien van de combinatie van Interbrew en AmBev en ik kijk uit naar het vervolg op het succes van onze wereldwijde topmerken Stella Artois, Brahma en Beck's."
|Miljoen euro |Geconsolideerde |Algemee|Interne | | |kerncijfers |n |groei % ( | | |(geauditeerd) |verschi| | | | |l | | | | |% ( | | | |2004 |2003 | | | |Netto-omzet |8.568 |7.044 |+21,6 |+4,3 | |Bedrijfsresultaat vóór |2.112 |1.498 |+41,0 |+8,9 | |afschrijvingen en | | | | | |waardeverminderingen | | | | | |(EBITDA) | | | | | |(genormaliseerd)(1) | | | | | |Bedrijfsresultaat (EBIT) |1.251 |839 |+49,2 |+11,5 | |(genormaliseerd)(1) | | | | | |EBITDA marge |24,6% |21,3% |+330bp |+90bp | |Netto winst |621 |505 |+23,0 | | |(genormaliseerd)(1) | | | | | |Kasstroom uit |1.384 |1.151 |+20,2 | | |bedrijfsactiviteiten | | | | | |Euro | | | | | |Winst per aandeel |1,69 |1,45 |+16,6 | | |(genormaliseerd) (1) | | | | | |Winst per aandeel |1,95 |1,45 |+34,5 | | |Voorgesteld dividend |0,39 |0,36 |+8,3 | |(1) "Genormaliseerd" betekent resultaat vóór eenmalige items, zoals opgenomen op bladzijde 2. De impact van eenmalige items op EBITDA, EBIT en netto winst van 2004 bedroeg respectievelijk +213 miljoen euro, +59 miljoen euro en +98 miljoen euro.
Overzicht van de bedrijfsactiviteiten
Wijzigingen in de consolidatiekring:
1) In
. Centraal- en Zuid-Amerika: AmBev (vanaf september 2004) . China: Lion Group (vanaf januari 2004), Ningbo (12 maanden in 2004, 8 maanden in 2003), Zhejiang Shiliang (vanaf juli 2004) . Servië: Apatin (12 maanden in 2004, 3 maanden in 2003) . Duitsland: Spaten-Franziskaner en Dinkelacker-Schwaben (vanaf oktober 2004)
2) Uit
. Carlsberg USA
. Carlsberg Canada
. Guinness Canada
. FEMSA beheerkosten (4 maanden)
. Heineken VK
Belangrijke eenmalige items
Sommige eenmalige financiële gebeurtenissen hadden een sterke invloed op de algemene resultaten voor 2004:
|Verkoop ondernemingen: |+473 miljoen euro | |Herstructureringskosten (cash) |-158 miljoen euro | |Herstructureringskosten |-73 miljoen euro | |(bijzondere waardeverminderingen)| | |Andere bijzondere |-81 miljoen euro | |waardeverminderingen | | |Overige kosten, vnl. uitkoop |-102 miljoen euro | |Alfa-Eco | | |Totaal |+59 miljoen euro |Prestaties per zone
West-Europa
2004 was een moeilijk jaar in West-Europa, waar sommige markten werden geconfronteerd met een volumedaling. Het marktaandeel van InBev presteerde verschillend van land tot land: het kende een lichte daling in het VK en Duitsland, maar het bleef stabiel of steeg in de andere markten.
De strategie in het VK om voorrang te geven aan de positionering en prijszetting van de luxemerken boven volumegroei leidde tot een daling met -2,6% van de Stella Artois®-volumes. Ondanks een daling met -1,6% van de Tennent's® Lager-volumes, groeide het marktaandeel van dit merk in de Schotse markt, die achteruit ging met -2,1%. Het volume van Castlemaine XXXX® steeg met bijna 11%.
In Duitsland kende Beck's® een volumegroei van +11,2%, terwijl Hasseröder® zijn daling na prijscorrectie afremde tot -7,0%. Ons team in Duitsland heeft zich gericht op het zo snel en zo doeltreffend mogelijk integreren van de activiteiten.
In België bleef het marktaandeel van Jupiler® goed presteren. In de andere West-Europese landen waar InBev actief is, lagen haar prestaties grotendeels in lijn met de algemene ontwikkelingen in de lokale markten.
Ondanks een moeilijke economische omgeving realiseerden onze activiteiten in deze zone een interne groei van de EBITDA-marge van +10 basispunten.
Centraal- en Oost-Europa
De goede interne volumegroei van +12,1%, die vooral in Oost-Europa werd gerealiseerd, leidde tot een iets lagere interne groei van de EBITDA (+11,7%) en de EBIT (+8,7%). Dit was te wijten aan moeilijkheden in een aantal Centraal-Europese markten, zoals de impact van het invoeren van goedkope Duitse blikjes in Hongarije en de algemene daling van de biermarkt in Kroatië.
De interne volumegroei bedroeg +2,5% voor Centraal-Europa en +18,3% voor Oost-Europa. Het succes van Beck's® en Stella Artois® droeg bij tot een gecombineerde volumestijging van 200.000 hectoliter.
In Rusland steeg de markt met bijna +11%, terwijl de volumes van Sun Interbrew in de thuismarkt groeiden met bijna +20%. Zowel de wereldwijde merken (+66%) als het lokale luxemerk Sibirskaya Korona® (+37,9%) stegen aanzienlijk sneller.
In Oekraïne groeide de markt met +14,3%, terwijl Sun Interbrew steeg met +18,3%. Voor het vijfde opeenvolgende jaar presteerde Chernigivske®, dat steeg met +33,5%, het best van alle merken. In beide landen sloot InBev het jaar af met een marktaandeel dat nooit hoger was: 15,6% in Rusland en 35,5% in Oekraïne.
De interne EBITDA-marge daalde met -140 basispunten, ten dele als gevolg van een schaarste aan mout en flessen in Oost-Europa. De EBITDA-marge onderging ook de invloed van de hogere logistieke kosten voor InBev, meer bepaald in Rusland, als gevolg van de grote afstanden waarover de producten worden vervoerd.
Noord-Amerika
In Noord-Amerika behaalde InBev uitstekende resultaten. De interne volumegroei van +3% leidde tot een interne EBITDA-groei van +17,4%.
De belangrijkste factoren voor deze prestatie ware de volumegroei in de VS, prijs/mix winsten in deze zone en een verbetering van onze kostenstructuur. De bijkomende inkrimping van het personeelsbestand in Canada met ongeveer 6% in december 2004 zal de efficiëntie dit jaar nog vergroten.
De Canadese markt groeide met +1,3%, vooral dankzij de groei in het luxesegment en het segment 'witte producten'. De beëindiging van het licentiecontract met Carlsberg leidde tot een stabiel volume en een iets lager totaal marktaandeel.
InBev USA verhoogde haar verkopen aan eindverbruikers met +4,4% en haar invoer met +4,2%. Stella Artois® steeg met +50%, andere Belgische merken met +43%; Beck's® steeg met +5,2%; Bass® daalde met -5,7% tegen -14,2% in 2003. De Mexicaanse merken stegen met +10%, terwijl de familie van Canadese merken daalde met -2,5%.
De interne groei van de EBITDA-marge bedroeg +230 basispunten in Noord-Amerika.
Centraal- en Zuid-Amerika
In Brazilië verhoogde AmBev haar aandeel op de biermarkt van een laagtepunt van 62,5% in november 2003 tot 68,1% eind december 2004.
De uitstekende resultaten van AmBev in 2004 blijken het best uit de stijging van de EBITDA-marge in de nationale biersector met +110 basispunten tot 42%, ondanks een toename van de commerciële uitgaven met 55 miljoen euro. De EBITDA-marge van koolhydraathoudende frisdranken steeg tot 29,3%, dankzij de combinatie van de betere integratie van de verkoop en distributie van bier en frisdranken, en van de prijszetting en de kostenbesparing.
Andere landen in Centraal- en Zuid-Amerika die beter presteerden dan verwacht, zijn Venezuela, Paraguay en Bolivië.
Azië
Het totale activiteitenvolume in Azië is vorig jaar meer dan verdubbeld met de acquisities in China. Als gevolg van de lagere gemiddelde verkoopprijzen bleef de financiële impact van deze acquisities vrij bescheiden. De interne groei in deze zone was vooral het gevolg van onze activiteiten in China.
Met de flinke volumes die we in 2004 verwierven, bedraagt de totale capaciteit in China vandaag 30 miljoen hectoliter. De groei van de nieuw verworven activiteit oversteeg onze verwachtingen. De bestaande activiteiten in China realiseerden een verbetering van de biermix, wat resulteerde in een interne groei van de netto-omzet.
In Zuid-Korea woog de volumegroei van Cass® (+6,5%) niet op tegen de daling van OB® (-11,7%). Het totale marktaandeel van InBev daalde met 1,3% tot 41%. De prijsstijging met +7,9% voor Q Pack® in mei leidde tot een algemene verbetering van de biermix.
Ondanks de schaarste aan mout en de daaruit voortvloeiende prijsstijgingen bedroeg de interne groei van de EBITDA-marge in Azië +100 basispunten.
Segmentinformatie
| |2003 |Interne|Acquisities/|Wisselko|2004 | | | |groei |Desinvesteri|ers-effe| | | | | |ngen |ct | | |Volumes (miljoen hectoliter) | |West-Europa |40,2 |-0,9 |NVT |NVT |39,3 | |Centraal- & |28,4 |3,5 |2,4 |NVT |34,3 | |Oost-Europa | | | | | | |Noord-Amerika |16,8 |0,5 |-0,3 |NVT |17,0 | |Centraal- & |NVT |NVT |38,7 |NVT |38,7 | |Zuid-Amerika | | | | | | |Azië |10,3 |0,1 |11,8 |NVT |22,2 | |Export & Holdings |2,2 |NVT |NVT |NVT |2,2 | |Wereldwijd |97,9 |3,2 |52,6 |NVT |153,7 | |Miljoen euro | |Netto-omzet | |West-Europa |3.523 |-2 |-73 |16 |3.464 | |Centraal- & |1.022 |194 |76 |-39 |1.253 | |Oost-Europa | | | | | | |Noord-Amerika |1.849 |115 |-24 |-88 |1.852 | |Centraal- & |NVT |NVT |1.205 |NVT |1.205 | |Zuid-Amerika | | | | | | |Azië |496 |-2 |179 |-31 |642 | |Export & Holdings |154 |-2 |NVT |NVT |152 | |Wereldwijd |7.044 |303 |1.363 |-142 |8.568 | | | |EBITDA | | | | | | |(genormaliseerd)(1) | | | | | | |West-Europa |685 |2 |-6 |3 |684 | |Centraal- & |232 |27 |19 |-9 |269 | |Oost-Europa | | | | | | |Noord-Amerika |387 |68 |-12 |-17 |426 | |Centraal- & |NVT |NVT |476 |NVT |476 | |Zuid-Amerika | | | | | | |Azië |145 |4 |23 |-10 |162 | |Export & Holdings |49 |32 |14 |NVT |95 | |Wereldwijd |1.498 |133 |514 |-33 |2.112 | | | |EBIT | | | | | | |(genormaliseerd)(1) | | | | | | |West-Europa |334 |-12 |5 |2 |329 | |Centraal- & |113 |9 |7 |-5 |124 | |Oost-Europa | | | | | | |Noord-Amerika |272 |68 |-25 |-14 |301 | |Centraal- & |NVT |NVT |375 |NVT |375 | |Zuid-Amerika | | | | | | |Azië |76 |2 |-28 |-5 |45 | |Export & Holdings |44 |29 |4 |NVT |77 | |Wereldwijd |839 |96 |338 |-22 |1.251 |(1) "Genormaliseerd" betekent resultaat vóór eenmalige items, zoals opgenomen op bladzijde 2. De impact van eenmalige items op EBITDA en EBIT van 2004 bedroeg respectievelijk +213 miljoen euro en +59 miljoen euro.
Financiële informatie
De netto-financieringskosten zijn gestegen met +29%, op basis van de cijfers voor 2004 vóór een eenmalige winst van 213 miljoen euro netto op de EBITDA en van 59 miljoen euro netto op de EBIT. Dit is vooral het gevolg van hogere gemiddelde rentevoeten die we betaalden en van een stijging van de financiële schuld met 840 miljoen euro. De rentedekking van 7,5 is het bewijs van een gezonde financiële positie.
Aandeelhoudersagenda
Analistenpresentatie en live webcast: 09.00 uur (CET) op de hoofdzetel van InBev, Brouwerijplein 1, Leuven, België. Presentatie ook beschikbaar op www.InBev.com.
Persconferentie: 11.00 uur (CET) op de hoofdzetel van InBev, Brouwerijplein 1, Leuven, België.
Jaarverslag 2004
Het volledige jaarverslag van 2004 zal vanaf 30 maart 2005 beschikbaar zijn op www.InBev.com. De gedrukte versie van het jaarverslag zal beschikbaar zijn vanaf 11 april 2005.
Financiële kalender
o Algemene aandeelhoudersvergadering: 26 april 2005 o Betaling van het voorgestelde dividend: 27 april 2005 o Mededeling vóór aanvang van gesloten periode: 14 juli 2005 o Halfjaarresultaten: 8 september 2005
o Update over de activiteiten van de eerste negen maanden: 3 november 2005 o Resultaten van 2005: 1 maart 2006
Over InBev
InBev is een beursgenoteerd bedrijf (Euronext: INB) met hoofdzetel in Leuven, België. Het bedrijf, waarvan de oorsprong teruggaat tot 1366, is vandaag de grootste brouwer ter wereld in volume. De strategie van InBev bestaat erin haar lokale platformen te versterken door belangrijke posities uit te bouwen in de belangrijkste biermarkten ter wereld. Dit wordt gerealiseerd door interne groei, maximale efficiëntie, gerichte overnames en door de consument op de eerste plaats te zetten. InBev heeft een portfolio van meer dan 200 merken, waaronder Stella Artois®, Brahma®, Beck's®, Skol® - het derde beste verkopende bier wereldwijd - Leffe®, Hoegaarden®, Staropramen® en Bass®. InBev stelt ongeveer 77.000 mensen te werk en heeft activiteiten in meer dan 30 landen in Amerika, Europa en Azië. In 2004 realiseerde InBev een netto-omzet van E8,57 miljard (inclusief 4 maanden AmBev). Bezoek voor meer informatie onze website www.InBev.com.
Contactinformatie
Marianne Amssoms Patrick Verelst
Corporate Media Relations Director VP Investor Relations Tel: +32-16-27-67-11 Tel: +32-16-27-65-41
Fax: +32-16-50-67-11 Fax: +32-16-50-65-41
E-mail: marianne.amssoms@inbev.com E-mail: patrick.verelst@inbev.com
Geauditeerde geconsolideerde resultatenrekening
|Boekjaar afgesloten op 31 december |2004 |2003 | |Miljoen euro (behalve cijfers met betrekking tot de | | | |aandelen) | | | | | | | |Netto omzet |8.568 |7.044 | |Kostprijs verkochte goederen |(3.996) |(3.385) | |Brutowinst |4.572 |3.659 | | | | | |Distributiekosten |(953) |(778) | |Verkoop- en marketingkosten |(1.544) |(1.377) | |Administratiekosten |(728) |(615) | |Overige bedrijfsopbrengsten/(kosten) |(96) |(50) | |Bedrijfsresultaat vóór éénmalige opbrengsten/(kosten)|1.251 |839 | | | | | |Eénmalige opbrengsten/(kosten) |59 |- | |Bedrijfsresultaat |1.310 |839 | | | | | |Netto financiële kosten |(172) |(131) | |Aandeel in resultaat van geassocieerde ondernemingen |23 |35 | |Winst vóór belastingen |1.161 |743 | | | | | |Belastingen |(263) |(185) | |Winst na belastingen |898 |558 | | | | | |Minderheidsbelangen |(179) |(53) | |Netto winst |719 |505 | | | | | |Gewogen gemiddeld aantal gewone aandelen (miljoen |480 |432 | |aandelen) | | | |Volledig verwaterd gewogen gemiddeld aantal gewone |483 |434 | |aandelen (miljoen aandelen) | | | |Aantal gewone aandelen per einde boekjaar (miljoen |576 |432 | |aandelen) | | | | | | | |Netto winst per aandeel (euro) |1,50 |1,17 | |Netto winst per aandeel na verwateringseffect (euro) |1,49 |1,16 | | | | | |Netto winst per aandeel vóór goodwill en éénmalige |1,69 |1,45 | |opbrengsten/(kosten) (euro) | | | |Netto winst per aandeel vóór goodwill en éénmalige |1,68 |1,44 | |opbrengsten/(kosten) na verwateringseffect (euro) | | | |Netto winst per aandeel vóór goodwill (euro) |1,95 |1,45 |Geauditeerde geconsolideerde staat van geboekte winsten en verliezen
|Boekjaar afgesloten op 31 december |2004 |2003 | |Miljoen euro | | | | | | | |Omrekeningsverschillen |(106) |(342) | |Cash flow hedges: | | | | Effectief aandeel van verandering in reële waarde|(18) |10 | | Overgebracht naar de resultatenrekening |4 |(8) | |Netto winst rechtstreeks geboekt via eigen vermogen |(120) |(340) | | | | | |Netto winst |719 |505 | |Totaal geboekte winst |599 |165 |Geauditeerde geconsolideerde balans
|Per 31 december |2004 |2003 | |Miljoen euro | | | | | | | |Activa | | | |Vaste activa | | | |Materiële vaste activa |5.298 |3.342 | |Goodwill |7.459 |3.744 | |Immateriële vaste activa, andere dan goodwill |246 |228 | |Intresthoudende verstrekte leningen |49 |9 | |Deelnemingen in geassocieerde ondernemingen |6 |443 | |Beleggingen in effecten |274 |247 | |Latente belastingen |743 |169 | |Personeelsvoordelen |39 |31 | |Vorderingen op lange termijn |550 |324 | | |14.664 |8.537 | | | | | |Vlottende activa | | | |Intresthoudende verstrekte leningen |11 |2 | |Beleggingen in effecten |2 |- | |Voorraden |847 |460 | |Te ontvangen belastingen |119 |30 | |Handels- en overige vorderingen |1.977 |1.509 | |Liquide middelen |976 |445 | | |3.932 |2.446 | | | | | |Totaal activa |18.596 |10.983 | | | | | | | | | |Passiva | | | |Eigen vermogen | | | |Geplaatst kapitaal |444 |333 | |Uitgiftepremies |6.471 |3.215 | |Reserves |(353) |(232) | |Overgedragen winst |1.968 |1.404 | | |8.530 |4.720 | | | | | |Minderheidsbelangen |412 |410 | | | | | |Schulden op meer dan één jaar | | | |Intresthoudende leningen |2.217 |2.200 | |Personeelsvoordelen |371 |300 | |Handels- en overige schulden |401 |40 | |Voorzieningen |502 |200 | |Latente belastingen |314 |251 | | |3.805 |2.991 | | | | | |Schulden op ten hoogste één jaar | | | |Kortetermijnschulden bij kredietinstellingen |100 |85 | |Intresthoudende leningen |2.074 |612 | |Te betalen belastingen |310 |122 | |Handels- en overige schulden |3.284 |1.956 | |Voorzieningen |81 |87 | | |5.849 |2.862 | | | | | |Totaal passiva |18.596 |10.983 |Geauditeerde geconsolideerde financieringstabel
|Boekjaar afgesloten op 31 december |2004 |2003 | |Miljoen euro | | | | | | | |Bedrijfsactiviteiten | | | |Netto winst |719 |505 | |Afschrijvingen op materiële vaste activa |621 |504 | |Afschrijvingen en bijzondere waardeverminderingen op |216 |120 | |goodwill | | | |Afschrijvingen op immateriële vaste activa |49 |37 | |Bijzondere waardeverminderingen (andere dan goodwill) |135 |(1) | |Waardeverminderingen op vaste en vlottende activa |3 |1 | |Niet-gerealiseerde wisselkoers(winsten)/verliezen |(25) |26 | |Netto intrest(opbrengsten)/uitgaven |196 |107 | |Netto (opbrengsten)/kosten uit beleggingen |(39) |(5) | |Verlies/(winst) op verkoop geassocieerde ondernemingen|(488) |- | |Verlies/(winst) op de realisatie van materiële vaste |(31) |(19) | |activa | | | |Verlies/(winst) op de realisatie van immateriële vaste|3 |- | |activa | | | |Belastingsuitgaven |263 |185 | |Aandeel in resultaat van geassocieerde ondernemingen |(23) |(35) | |Minderheidsbelangen |179 |53 | |Bedrijfswinst vóór wijziging in bedrijfskapitaal en |1.778 |1.478 | |voorzieningen | | | | | | | |Afname/(toename) van handels- en overige vorderingen |(194) |- | |Afname/(toename) van voorraden |(63) |(25) | |Toename/(afname) van handels- en overige schulden |329 |- | |Toename/(afname) van voorzieningen |(60) |(96) | | | | | |Cash uit bedrijfsactiviteiten |1.790 |1.357 | | | | | |Betaalde intresten |(252) |(139) | |Ontvangen intresten |75 |33 | |Ontvangen dividenden |8 |58 | |(Betaalde)/ontvangen belastingen |(237) |(158) | | | | | |Kasstromen uit bedrijfsactiviteiten |1.384 |1.151 | | | | | | | | | |Investeringsactiviteiten | | | |Ontvangen uit de verkoop van materiële vaste activa |135 |83 | |Ontvangen uit de verkoop van immateriële vaste activa |- |3 | |Ontvangen uit de verkoop van deelnemingen |1.155 |100 | |Ontvangen uit aflossing van verstrekte leningen |3 |7 | |Verkoop van dochterondernemingen, na aftrek van |7 |- | |afgestane liquide middelen | | | |Acquisitie van dochterondernemingen, na aftrek van |(899) |(383) | |verworven liquide middelen | | | |Acquisitie van materiële vaste activa |(812) |(544) | |Acquisitie van immateriële vaste activa |(48) |(137) | |Acquisitie van overige deelnemingen |(12) |(62) | |Verstrekking van leningen |(32) |(6) | |Kasstromen uit investeringsactiviteiten |(503) |(939) | | | | | |Financieringsactiviteiten | | | |Ontvangen uit hoofde van uitgifte van aandelen |29 |7 | |Aankoop eigen aandelen van een filiaal |(74) |- | |Uitkering van kapitaal |(6) |- | |Ontvangen uit hoofde van leningen |4.941 |6.228 | |Aflossing van leningen |(5.015) |(5.985) | |Terugbetaling schulden financiële leasing |(7) |(9) | |Uitgekeerde dividenden |(229) |(168) | |Kasstromen uit financieringsactiviteiten |(361) |73 | | | | | |Netto toename/(afname) in liquide middelen |520 |285 | | | | | |Netto liquide middelen (inclusief kortetermijnschulden|360 |93 | |bij kredietinstellingen) bij het begin van het | | | |boekjaar | | | |Invloed wisselkoersfluctuaties |(4) |(18) | | | | | |Netto liquide middelen (inclusief kortetermijnschulden|876 |360 | |bij kredietinstellingen) op het einde van het boekjaar| | |
-----------------------
---- --