Ingezonden persbericht


Beeldmateriaal bij dit bericht vindt u in de bijlage

Persbericht

2 maart 2005

SPSS biedt Yamaha Motor Europe inzicht in klanten

~ verbeterde concurrentiepositie door goed inzicht in productwensen ~

Yamaha Motor Europe N.V., het Europese hoofdkantoor van Yamaha Motor Corporation, zet SPSS-technologie in om de reacties van klanten over de nieuwe productontwerpen te achterhalen. Hierdoor heeft Yamaha Motor Europe zijn nieuwe product-evaluatieproces en het concurrerend vermogen van bestaande producten verbeterd.

Yamaha Motor Europe verzamelt feedback van klanten over nieuwe productontwerpen en over de nieuwe motor designs door enquêtes toe te voegen aan het online portal, het Yamaha Design Café. Het portal, dat kan worden bereikt via de website van Yamaha Motor Europe, is gericht op motorliefhebbers en biedt achtergrondinformatie over de nieuwste motoren van Yamaha. Yahama gebruikt de SPSS survey research oplossing, mrInterview", voor het ontwikkelen en analyseren van de enquêtes. Daarnaast ondersteunt mrTranslate" onderzoekers van Yamaha bij het vertalen van de Europese onderzoeksresultaten. mrInterview en mrTranslate maken deel uit van SPSS Dimensions" survey research platform.

Met de hulp van SPSS-technologie heeft het Yamaha Design Café direct vruchten afgeworpen als een nieuwe product-evaluatietool , zei Hennes Fischer, product planning consultant, Yamaha Motor Europe. Het is ontzettend belangrijk om te weten hoe onze klanten over onze producten denken. Dankzij de SPSS survey research oplossing kunnen we dit continu monitoren. Dit geeft ons de zekerheid dat we een product leveren dat aan de verwachtingen van de klant voldoet.

Zoals Yamaha Motor Europe heeft ontdekt, biedt SPSS een kwantitatieve basis voor het identificeren, evalueren en het uitvoeren van nieuwe marketingkansen , aldus Jack Noonan, SPSS President en CEO. Onze survey research oplossing biedt fabrikanten goed inzicht in de steeds veranderende wensen en aankooppatronen van klanten, waardoor de risico s en de kosten van productontwikkeling afnemen.

(278 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over SPSS
SPSS is een wereldwijde leverancier van oplossingen voor data collectie, PredictiveMarketing en Predictive (Web) Analytics (Nasdaq:SPSS). In 2002 heeft de groep een omzet van 209 miljoen dollar gerealiseerd. De organisatie is actief in meer dan 80 landen en heeft ruim 1300 medewerkers.

SPSS is al 35 jaar actief op de markt voor analytische toepassingen en bekleedt een belangrijke positie op de markt voor data mining, text mining, web mining, data collectie en voorspellende marketing en biedt organisaties instrumenten om strategische beslissingen te nemen (datawarehousing, reporting, analyse, simulation en e-Metrics).

Met de geavanceerde en elkaar aanvullende oplossingen van SPSS kunnen organisaties al hun gestructureerde gegevens (on en off-line) en ongestructureerde gegevens integreren en analyseren om hun beslissingsprocessen en klantrelaties te optimaliseren. Meer informatie: www.spss.nl

Safe Harbor Statement
This press release contains forward-looking information made pursuant to the safe harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Forward looking statements can be identified by phrases such as "anticipates," "believes," "estimates," "expects," "plans," "intends," "could," "designed," "should be" and other similar expressions which denote expectations of future events rather than statements of fact. These forward-looking statements involve factors that are subject to risks and uncertainties. These risks and uncertainties, which may not be currently ascertainable and many of which are beyond the Company s control, may cause the Company s actual results, performance or achievements to be materially different than the results, performance or achievements expressed in or implied by the forward-looking statements. These risks and uncertainties are described in the Company s filings with the Securities and Exchange Commission ("SEC"). Copies of these filings are available either on the SEC s website at www.sec.gov or from the Company s investor relations department. In light of these risks and uncertainties, the inclusion of forward-looking statements in this press release should not be regarded as a representation by the Company that any future results, performance or achievements will be attained. These forward-looking statements speak only as of the date on which they are made. The Company assumes no obligation to update the forward-looking statements contained in this press release.

# # #

Persinformatie

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met Marieke van Zuien of Kim van den Brand van LEWIS, Global Media relations: Tel: +31 (0)40 235 46 00 Fax: +31 (0)40 235 46 01 E-mail: mariekev / kimvdb@lewispr.com http://www.lewispr.com

Voor verdere algemene informatie kunt u contact opnemen met Wiepke van der Wal van SPSS: Tel: +31 (0)183 651 777
E-mail: wiepke@spss.com http://www.spss.nl

LEWIS Global Public Relations

Petunialaan 28
5582 HA Waalre
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com