Renault Zoé: klein van formaat, groots in rijplezier
(2-3-2005)
Renault onthult op de Autosalon van Genève 2005 haar nieuwe
conceptcar Z17, een kleine, luxe stadsauto die de nadruk legt op
optimaal rijplezier. In antwoord op de behoefte aan compacte,
aantrekkelijke en dynamische autoâs, is de Zoé een geslaagde
combinatie van een strak lijnenspel en ronde vormen.
Het luxueuze en functionele interieur biedt een maximaal gebruik
dankzij de asymmetrische indeling, met drie zitplaatsen en een ruime
bagageruimte. Een andere innovatie van de Zoé is het âpersoonlijke
pas' systeem, dat automatisch de persoonlijke voorkeuren van de
bestuurder oproept. Met één klik worden de muziek, de instellingen
en de totale sfeer aangepast ...
Renault heeft met de Zoé haar nieuwe visie gegeven op de kleine, luxe
en dynamische stadsauto. De Zoé is de moderne vertaling
van âcompacteâ luxe en is âzeer aantrekkelijk dankzij de weelderige
vormen en verleidelijke rondingen, de expressieve voorkant en de
fascinerende aanblik. De Zoé belichaamt charme", aldus Patrick le
Quément, Renault-directeur Corporate Design.
Een kleine, compacte en functionele stadsauto
"De Zoé is speciaal ontworpen voor gebruik in de stad. Uit onderzoek
is gebleken dat een auto gemiddeld slechts 1,4 personen vervoert, maar
dat een 2-zits configuratie als onhandig wordt ervaren. Daarom biedt
de Zoé drie reële zitplaatsen met een bagageruimte achter de
bestuurdersstoel, en dat allemaal gevat in een compacte vormgeving",
legt Patrick Le Quément uit.
Met een lengte van slechts 3,45 m is de Zoé een praktische en
functionele auto. Zijn innovatieve portieren met uitgekiende
bedieningsmechanismen zijn uitermate handig in de stad. Zij maken het
mogelijk om ook op plaatsen met weinig ruimte gemakkelijk in en uit te
kunnen stappen.
Het elektrisch bedienbare portier aan passagierszijde heeft een
speciaal, drie-assig openingsmechanisme met twee scharnieren, voor een
bijzonder gemakkelijke in- en uitstap. De passagier bepaalt zelf
hoever het portier geopend moet worden om bij alleen de voorstoel of
tevens de achterste zitplaats te kunnen komen. Zodoende kan de ruimte
die het geopende portier nodig heeft tot een minimum worden beperkt.
Tegelijkertijd gaat een glazen paneel aan de zijkant van het dak
automatisch omhoog zodra één van de portieren geopend wordt.
De achterklep is voorzien van een dubbel openingsmechanisme, waarbij
de achterruit en de achterklep in elkaar schuiven om zo de totale
benodigde hoogte zo beperkt mogelijk te houden en tevens de toegang
tot de kofferruimte te vergemakkelijken. Een ander praktisch element
is het linker zijruitje, dat verzonken kan worden om kleine voorwerpen
op de hoedenplank of in de bagageruimte te leggen.
Het interieur van de Zoé is uitzonderlijk ruim voor een auto van dit
geringe formaat. De modulaire indeling met drie zitplaatsen maakt
verschillende combinaties mogelijk. Met een âzeester-vormigeâ
schakelaar aan de zijkant van de bestuurdersstoel kunnen drie
verschillende configuraties worden geselecteerd om de ruimte optimaal
te benutten.
Door de âvierde zitplaatsâ te vervangen door bagageruimte is er meer
dan genoeg plaats voor bagage van drie inzittenden.
Met de combinatie van de schuifdeur aan passagierszijde en de
neerklapbare rugleuning van de stoelen ontstaat een vlakke laadruimte
voor het vervoer van grote voorwerpen.
Er is extra veel aandacht besteed aan ergonomie en comfort. In de
achterkant van de rechter voorstoel is een voetsteun ingebouwd,
terwijl de achterstoel kan worden beschouwd als een riante plek.
Overigens bieden alle zitplaatsen dezelfde mate van comfort. Het
interieur zit verder vol met mooi weggewerkte opbergvakjes waarin
waardevolle spullen aan het oog onttrokken kunnen worden.
Een kleine motor voor echt rijplezier
Onder de korte, maar opvallend ontworpen Zoé-motorkap gaat een kleine
Renault benzinemotor schuil; een nieuwe 1.2 liter turbobenzinemotor
met een vermogen van 73 kW (99 pk) en een maximum koppel van 145 Nm.
De ongekende efficiency combineert uitstekende prestaties met respect
voor het milieu, vertaald in een gering brandstofverbruik en de
daarmee verband houdende opvallend lage CO -uitstoot (minder dan140
g/km).
De computergestuurde 5-versnellingsbak wordt bediend via de lepels aan
de stuurkolom.
Een elegante en dynamische buitenkant
De zachte lijnen van de Zoé zijn onmiskenbaar charmant, terwijl de
vloeiende lijnen en de welvingen van de glazen panelen een
ruimtevaartachtige indruk geven, door de gebogen stijlen die de grote,
panoramische voorruit flankeren. De twee glazen schuifdaken lopen door
in de V-vormige achterruit, die de van Renault zo bekende visuele
merkidentiteit benadrukt.
De koplampen zijn ontwikkeld in samenwerking met VALEO en bevatten
zeer krachtige diodes (LEDâs) die een nooit eerder vertoond fonkelend
effect opleveren. Het matglas van de achterlichten geeft een opvallend
zacht licht, terwijl de heldere behuizing van de richtingaanwijzers
een diepgetint knipperlicht onthult. De achterlichtunits zelf hebben
de vorm van kristallen bollen met doorzichtige, door LEDâs verlichte,
ringen die bijdragen aan het futuristische uiterlijk van de Zoé.
De rode kleur âRiberaâ en de korte, duikende motorkap maken een
ongekend dynamische indruk. Evenals de lange wielbasis, de zeer korte
voor- en achteroverhang en de grote spoorbreedte. Deze levendige en
krachtige indruk wordt verder versterkt door de luchtinlaten in de
motorkap, in de vorm van halve concentrische cirkels.
Luxe en comfort in overvloed
Patrick le Quément vindt dat de Zoé volledig in lijn ligt met
eerdere conceptcars van Renault: "Het interieur is simpel en de
vormgeving is om niet snel te vergeten. De Zoé is weer een nieuw
voorbeeld van ons 'Touch Design' concept, dat in 2001 voor het eerst
werd toegepast op de Talisman, voordat het in onze seriemodellen zijn
intrede deed."
Het interieur is zodanig ontworpen dat de inzittende haast intuïtief
zijn vormen begrijpt en kan invoelen. Extra veel aandacht is besteed
aan ergonomie en gebruiksvriendelijkheid. De dunne stoelen, in de vorm
van uitgevouwen bladeren, zijn buitengewoon comfortabel en het
dashboard is ongecompliceerd en overzichtelijk. In de middenconsole
zijn verschillende bedieningselementen opgenomen, zoals de
versnellingspook, de bediening van het multifunctionele scherm in het
midden van het dashboard, de joystick-bediening voor de
stoelafstellingen en het centrale LCD-scherm dat is opgenomen in de
wijzerplaat van de snelheidsmeter.
De snelheidsmeter, die lijkt te zweven op een glazen plaat, straalt
een buitengewone luxe en helderheid uit. De op elkaar gestapelde, in
aluminium randen gevatte doorzichtige cilinders en het diepliggende
scherm geven een technisch tintje aan het geheel. Met een knop op zijn
stoel kan de bestuurder de stand van het scherm aan zijn rijpositie
aanpassen.
De sfeer aan boord ademt luxe en technologie uit. De combinatie van
beige leder en de fluweelachtig gelakte, grijze elementen maken dat de
Zoé eruit ziet als een zachte, chique en comfortabele cocon. Het
interieur is bovendien uitgesproken licht, dankzij twee glazen
dakpanelen die zijn ingelegd met LEDâs, die een sterrenhemel creëren
als de auto in het donker rijdt. In de vloerbedekking keren dezelfde
vormen van de dakpanelen terug, met daarin verwerkte lijnen en punten,
zoals op een printplaat, die enkele van de grootste steden ter wereld
met elkaar verbindenâ¦de voedingsbodem van vele nieuwe trends. De
gevallen handtas, die in de vloermat van de bagageruimte is verwerkt,
en de zwevend lijkende hoedenplank van op wolken lijkende materialen,
geven het geheel een fantasierijk aanzien.
Een âpersoonlijke pas'
De Zoé heeft een âpersoonlijke pasâ, waarop persoonlijke voorkeuren
kunnen worden opgeslagen. Met het invoeren daarvan worden de favoriete
muziek, de sfeer in de auto, de stoelafstellingen, bedieningen voor
het rijden en de afstelling van de spiegels automatisch aangepast.
Deze pas heeft de vorm van een kleine badge welke onder de rechter
deurgreep ingevoerd wordt. Met dit systeem kan iedere gebruiker zijn
eigen vertrouwde sfeer snel oproepen.
AutoRai