AutoRai

Renault Zoé: klein van formaat, groots in rijplezier

(2-3-2005)
Renault onthult op de Autosalon van Genève 2005 haar nieuwe conceptcar Z17, een kleine, luxe stadsauto die de nadruk legt op optimaal rijplezier. In antwoord op de behoefte aan compacte, aantrekkelijke en dynamische autoâs, is de Zoé een geslaagde combinatie van een strak lijnenspel en ronde vormen. Het luxueuze en functionele interieur biedt een maximaal gebruik dankzij de asymmetrische indeling, met drie zitplaatsen en een ruime bagageruimte. Een andere innovatie van de Zoé is het âpersoonlijke pas' systeem, dat automatisch de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder oproept. Met één klik worden de muziek, de instellingen en de totale sfeer aangepast ...

Renault heeft met de Zoé haar nieuwe visie gegeven op de kleine, luxe en dynamische stadsauto. De Zoé is de moderne vertaling van âcompacteâ luxe en is âzeer aantrekkelijk dankzij de weelderige vormen en verleidelijke rondingen, de expressieve voorkant en de fascinerende aanblik. De Zoé belichaamt charme", aldus Patrick le Quément, Renault-directeur Corporate Design.

Een kleine, compacte en functionele stadsauto
"De Zoé is speciaal ontworpen voor gebruik in de stad. Uit onderzoek is gebleken dat een auto gemiddeld slechts 1,4 personen vervoert, maar dat een 2-zits configuratie als onhandig wordt ervaren. Daarom biedt de Zoé drie reële zitplaatsen met een bagageruimte achter de bestuurdersstoel, en dat allemaal gevat in een compacte vormgeving", legt Patrick Le Quément uit.

Met een lengte van slechts 3,45 m is de Zoé een praktische en functionele auto. Zijn innovatieve portieren met uitgekiende bedieningsmechanismen zijn uitermate handig in de stad. Zij maken het mogelijk om ook op plaatsen met weinig ruimte gemakkelijk in en uit te kunnen stappen.

Het elektrisch bedienbare portier aan passagierszijde heeft een speciaal, drie-assig openingsmechanisme met twee scharnieren, voor een bijzonder gemakkelijke in- en uitstap. De passagier bepaalt zelf hoever het portier geopend moet worden om bij alleen de voorstoel of tevens de achterste zitplaats te kunnen komen. Zodoende kan de ruimte die het geopende portier nodig heeft tot een minimum worden beperkt. Tegelijkertijd gaat een glazen paneel aan de zijkant van het dak automatisch omhoog zodra één van de portieren geopend wordt.

De achterklep is voorzien van een dubbel openingsmechanisme, waarbij de achterruit en de achterklep in elkaar schuiven om zo de totale benodigde hoogte zo beperkt mogelijk te houden en tevens de toegang tot de kofferruimte te vergemakkelijken. Een ander praktisch element is het linker zijruitje, dat verzonken kan worden om kleine voorwerpen op de hoedenplank of in de bagageruimte te leggen.

Het interieur van de Zoé is uitzonderlijk ruim voor een auto van dit geringe formaat. De modulaire indeling met drie zitplaatsen maakt verschillende combinaties mogelijk. Met een âzeester-vormigeâ schakelaar aan de zijkant van de bestuurdersstoel kunnen drie verschillende configuraties worden geselecteerd om de ruimte optimaal te benutten.

Door de âvierde zitplaatsâ te vervangen door bagageruimte is er meer dan genoeg plaats voor bagage van drie inzittenden.

Met de combinatie van de schuifdeur aan passagierszijde en de neerklapbare rugleuning van de stoelen ontstaat een vlakke laadruimte voor het vervoer van grote voorwerpen.

Er is extra veel aandacht besteed aan ergonomie en comfort. In de achterkant van de rechter voorstoel is een voetsteun ingebouwd, terwijl de achterstoel kan worden beschouwd als een riante plek. Overigens bieden alle zitplaatsen dezelfde mate van comfort. Het interieur zit verder vol met mooi weggewerkte opbergvakjes waarin waardevolle spullen aan het oog onttrokken kunnen worden.

Een kleine motor voor echt rijplezier
Onder de korte, maar opvallend ontworpen Zoé-motorkap gaat een kleine Renault benzinemotor schuil; een nieuwe 1.2 liter turbobenzinemotor met een vermogen van 73 kW (99 pk) en een maximum koppel van 145 Nm. De ongekende efficiency combineert uitstekende prestaties met respect voor het milieu, vertaald in een gering brandstofverbruik en de daarmee verband houdende opvallend lage CO -uitstoot (minder dan140 g/km).

De computergestuurde 5-versnellingsbak wordt bediend via de lepels aan de stuurkolom.

Een elegante en dynamische buitenkant
De zachte lijnen van de Zoé zijn onmiskenbaar charmant, terwijl de vloeiende lijnen en de welvingen van de glazen panelen een ruimtevaartachtige indruk geven, door de gebogen stijlen die de grote, panoramische voorruit flankeren. De twee glazen schuifdaken lopen door in de V-vormige achterruit, die de van Renault zo bekende visuele merkidentiteit benadrukt.

De koplampen zijn ontwikkeld in samenwerking met VALEO en bevatten zeer krachtige diodes (LEDâs) die een nooit eerder vertoond fonkelend effect opleveren. Het matglas van de achterlichten geeft een opvallend zacht licht, terwijl de heldere behuizing van de richtingaanwijzers een diepgetint knipperlicht onthult. De achterlichtunits zelf hebben de vorm van kristallen bollen met doorzichtige, door LEDâs verlichte, ringen die bijdragen aan het futuristische uiterlijk van de Zoé.

De rode kleur âRiberaâ en de korte, duikende motorkap maken een ongekend dynamische indruk. Evenals de lange wielbasis, de zeer korte voor- en achteroverhang en de grote spoorbreedte. Deze levendige en krachtige indruk wordt verder versterkt door de luchtinlaten in de motorkap, in de vorm van halve concentrische cirkels.

Luxe en comfort in overvloed
Patrick le Quément vindt dat de Zoé volledig in lijn ligt met eerdere conceptcars van Renault: "Het interieur is simpel en de vormgeving is om niet snel te vergeten. De Zoé is weer een nieuw voorbeeld van ons 'Touch Design' concept, dat in 2001 voor het eerst werd toegepast op de Talisman, voordat het in onze seriemodellen zijn intrede deed."

Het interieur is zodanig ontworpen dat de inzittende haast intuïtief zijn vormen begrijpt en kan invoelen. Extra veel aandacht is besteed aan ergonomie en gebruiksvriendelijkheid. De dunne stoelen, in de vorm van uitgevouwen bladeren, zijn buitengewoon comfortabel en het dashboard is ongecompliceerd en overzichtelijk. In de middenconsole zijn verschillende bedieningselementen opgenomen, zoals de versnellingspook, de bediening van het multifunctionele scherm in het midden van het dashboard, de joystick-bediening voor de stoelafstellingen en het centrale LCD-scherm dat is opgenomen in de wijzerplaat van de snelheidsmeter.

De snelheidsmeter, die lijkt te zweven op een glazen plaat, straalt een buitengewone luxe en helderheid uit. De op elkaar gestapelde, in aluminium randen gevatte doorzichtige cilinders en het diepliggende scherm geven een technisch tintje aan het geheel. Met een knop op zijn stoel kan de bestuurder de stand van het scherm aan zijn rijpositie aanpassen.

De sfeer aan boord ademt luxe en technologie uit. De combinatie van beige leder en de fluweelachtig gelakte, grijze elementen maken dat de Zoé eruit ziet als een zachte, chique en comfortabele cocon. Het interieur is bovendien uitgesproken licht, dankzij twee glazen dakpanelen die zijn ingelegd met LEDâs, die een sterrenhemel creëren als de auto in het donker rijdt. In de vloerbedekking keren dezelfde vormen van de dakpanelen terug, met daarin verwerkte lijnen en punten, zoals op een printplaat, die enkele van de grootste steden ter wereld met elkaar verbindenâ¦de voedingsbodem van vele nieuwe trends. De gevallen handtas, die in de vloermat van de bagageruimte is verwerkt, en de zwevend lijkende hoedenplank van op wolken lijkende materialen, geven het geheel een fantasierijk aanzien.

Een âpersoonlijke pas'
De Zoé heeft een âpersoonlijke pasâ, waarop persoonlijke voorkeuren kunnen worden opgeslagen. Met het invoeren daarvan worden de favoriete muziek, de sfeer in de auto, de stoelafstellingen, bedieningen voor het rijden en de afstelling van de spiegels automatisch aangepast.

Deze pas heeft de vorm van een kleine badge welke onder de rechter deurgreep ingevoerd wordt. Met dit systeem kan iedere gebruiker zijn eigen vertrouwde sfeer snel oproepen.