Gemeente Maastricht

Standpunt college OV-as

Het College van B&W heeft op 1 maart haar standpunt bepaald over het al dan niet omleggen van (delen van) de OV-as. De Gemeenteraad heeft het College in december 2004 gevraagd de varianten te onderzoeken.

Het College overweegt dat:


* de meningen over dit thema in de stad absoluut verdeeld lijken, afhankelijk van de opvattingen over voordelen en risico's, individuele en collectieve belangen, etc

* het eerder door de Raad vastgestelde scenario (in de rapporten als Gubbelstraat-scenario aangeduid) waarin de OV-as over Markt loopt, tot stand is gekomen na een zeer zorgvuldig en uitgebreid communicatie- en inspraaktraject waarin alle partijen optimaal in de gelegenheid zijn geweest hun opvattingen kenbaar te maken. Een fundamentele afwijking van dit scenario verdient een even zorgvuldig traject alsvorens tot een standpunt te komen
* bij de besluitvorming inzake de start van het onderzoek niet bekend was dat de Sphinx-locatie - samen met de locaties Bassin en Landbouwbelang - naar verwachting al in 2007 in herontwikkeling kan worden genomen. Dat betekent dat snel wordt gestart met de ontwikkeling van een stedebouwkundig plan waarvan ruimtelijke en infrastructurele aanhaking aan de bestaande (binnenstad-) verbindingen integraal onderdeel uitmaakt, en dat zou kunnen leiden tot aanpassingen van de huidige infrastructuur. Tevens betekent dit dat binnen afzienbare tijd gestart wordt met sloop- en bouwwerkzaamheden waardoor een grote opgave zal bestaan om de binnenstad bereikbaar te houden, zeker in combinatie met werkzaamheden aan de A2

* uit het BRO-rapport blijkt dat er risico's zijn voor de levendigheid en daarmee het economisch functioneren van de Markt indien daar geen/weinig bussen meer zouden halteren, ook bij een gereed-situatie van Boschsstraat/Sphinx/Bassin. Wij voegen daar aan toe dat in een bouwsituatie in dat gebied in de tussenperiode de risico's wellicht nog groter zullen zijn voor de daar gevestigde economische functies

* indien de Raad nu zou besluiten tot omleggen van de OV-as er ook dekking van de (investerings- en exploitatie)kosten moet worden gegeven, hetgeen in het licht van de huidige bezuinigingsopgave en het ongunstig financieel meerjarenperspectief een zware druk zal leggen op de realisatiemogelijkheid van andere beleidswensen van de Raad

* er inderdaad sprake is van een mogelijk leefbaarheidsrisico op de Markt in het Gubbelstraat-scenario (de Gubbelstraat is ontworpen, wetende dat dit een OV-as verbinding zou zijn) maar elke andere variant in de huidige context substantiële andere risico's in termen van economie, geld en ook leefbaarheid op andere locaties met zich meebrengt.

Op basis van deze overwegingen is het College tot de conclusie gekomen dat keuze voor het `Gubbelstraat-scenario' (OV-as via de Markt) op dit moment de de voorkeur verdient. Het College is van mening dat door het onderzoek uiterst relevante informatie is verkregen die het mogelijk maakt een alternatieve route voor de OV-as mee te nemen als optie in het stedebouwkundig plan Sphinx/Bassin/Landbouwbelang, en het sluit zeker niet uit dat op basis van de dan voorliggende informatie een nieuw afwegingsmoment aan de orde kan zijn.

De Gemeenteraad vergadert op 22 maart over het al dan niet omleggen van de OV-as.