Standpunt college OV-as
Het College van B&W heeft op 1 maart haar standpunt bepaald over het
al dan niet omleggen van (delen van) de OV-as. De Gemeenteraad heeft
het College in december 2004 gevraagd de varianten te onderzoeken.
Het College overweegt dat:
* de meningen over dit thema in de stad absoluut verdeeld lijken,
afhankelijk van de opvattingen over voordelen en risico's,
individuele en collectieve belangen, etc
* het eerder door de Raad vastgestelde scenario (in de rapporten als
Gubbelstraat-scenario aangeduid) waarin de OV-as over Markt loopt,
tot stand is gekomen na een zeer zorgvuldig en uitgebreid
communicatie- en inspraaktraject waarin alle partijen optimaal in
de gelegenheid zijn geweest hun opvattingen kenbaar te maken. Een
fundamentele afwijking van dit scenario verdient een even
zorgvuldig traject alsvorens tot een standpunt te komen
* bij de besluitvorming inzake de start van het onderzoek niet
bekend was dat de Sphinx-locatie - samen met de locaties Bassin en
Landbouwbelang - naar verwachting al in 2007 in herontwikkeling
kan worden genomen. Dat betekent dat snel wordt gestart met de
ontwikkeling van een stedebouwkundig plan waarvan ruimtelijke en
infrastructurele aanhaking aan de bestaande (binnenstad-)
verbindingen integraal onderdeel uitmaakt, en dat zou kunnen
leiden tot aanpassingen van de huidige infrastructuur. Tevens
betekent dit dat binnen afzienbare tijd gestart wordt met sloop-
en bouwwerkzaamheden waardoor een grote opgave zal bestaan om de
binnenstad bereikbaar te houden, zeker in combinatie met
werkzaamheden aan de A2
* uit het BRO-rapport blijkt dat er risico's zijn voor de
levendigheid en daarmee het economisch functioneren van de Markt
indien daar geen/weinig bussen meer zouden halteren, ook bij een
gereed-situatie van Boschsstraat/Sphinx/Bassin. Wij voegen daar
aan toe dat in een bouwsituatie in dat gebied in de tussenperiode
de risico's wellicht nog groter zullen zijn voor de daar
gevestigde economische functies
* indien de Raad nu zou besluiten tot omleggen van de OV-as er ook
dekking van de (investerings- en exploitatie)kosten moet worden
gegeven, hetgeen in het licht van de huidige bezuinigingsopgave en
het ongunstig financieel meerjarenperspectief een zware druk zal
leggen op de realisatiemogelijkheid van andere beleidswensen van
de Raad
* er inderdaad sprake is van een mogelijk leefbaarheidsrisico op de
Markt in het Gubbelstraat-scenario (de Gubbelstraat is ontworpen,
wetende dat dit een OV-as verbinding zou zijn) maar elke andere
variant in de huidige context substantiële andere risico's in
termen van economie, geld en ook leefbaarheid op andere locaties
met zich meebrengt.
Op basis van deze overwegingen is het College tot de conclusie gekomen
dat keuze voor het `Gubbelstraat-scenario' (OV-as via de Markt) op dit
moment de de voorkeur verdient. Het College is van mening dat door het
onderzoek uiterst relevante informatie is verkregen die het mogelijk
maakt een alternatieve route voor de OV-as mee te nemen als optie in
het stedebouwkundig plan Sphinx/Bassin/Landbouwbelang, en het sluit
zeker niet uit dat op basis van de dan voorliggende informatie een
nieuw afwegingsmoment aan de orde kan zijn.
De Gemeenteraad vergadert op 22 maart over het al dan niet omleggen
van de OV-as.
Gemeente Maastricht