Typisch SEAT: Leon Prototipo
(2-3-2005)
SEAT heeft op de autotentoonstelling van Genève de nieuwe Leon
Prototipo onthuld. Deze auto is een voorproefje van de volgende
generatie Leon die voortborduurt op het sportieve karakter van het
huidige model. De Leon Prototipo draagt veel elementen van de goed
ontvangen concept car Salsa uit 2000 met zich mee.
De Salsa was in alle opzichten een realistisch studiemodel waarin de
toon werd gezet voor de toekomstige modellen van SEAT. De komst van de
Altea en de Toledo bewijst dat die lijn ook daadwerkelijk is ingezet;
beide modellen hebben sterke overeenkomsten met de Salsa. Vooral het
krachtige front en de elegante Dynamic Line over de flanken, springen
daarbij in het oog, wat typisch SEAT is.
Uiteraard wordt deze nieuwe lijn ook voortgezet in de Leon Prototipo
wat resulteert in een auto met de uitermate sportieve inslag die ook
de Salsa kenmerkte.
De sportiefste ânieuwe SEATâ
De nieuwe Leon is het derde model van de compleet nieuwe
SEAT-generatie die is ingezet door de Altea en de Toledo.
Door zijn onderscheidende en moderne coupélijn heeft de Leon
Prototipo een sportief karakter, maar van binnen biedt hij ruimte en
comfort die vergelijkbaar zijn met die van een sedan in dezelfde
categorie. Zijn lengte van 4,34 meter maakt hem zeer geschikt voor
gebruik in een stedelijke omgeving, terwijl zijn ruime wielbasis en
spoorbreedte hem een even perfect als veilig weggedrag bezorgen.
Daardoor is de auto ook op bochtige buitenwegen zeer in zijn element.
Hoewel de Leon Prototipo een vierdeurs koetswerk heeft, ziet hij er
uit als een rasechte coupé. Dat komt door de vorm van de achterste
ramen en door het ontbreken van op de koets gemonteerde deurgrepen.
Het praktische aspect van de auto wordt onderstreept door de brede
achterklep.
Het ontwerpteam van SEAT heeft bijzondere aandacht aan het interieur
van de Leon Prototipo besteed. Daarbij werd uitsluitend gebruik
gemaakt van materialen van de hoogste kwaliteit, maar ook van de
modernste technieken. Het interieur is uitgevoerd in 2+2-configuratie,
maar dan wel op een manier waarbij ondanks de lage daklijn toch
voldoende ruimte beschikbaar is. Uiteraard is het interieur zeer
sportief uitgevoerd en sluit daardoor naadloos aan bij de fraaie
lijnvoering van het koetswerk.
Prototipo-power
De Leon Prototipo beschikt over een 2.0 liter FSI (directe injectie)
turbomotor die zijn maximale vermogen van 200 pk (147 kW) afgeeft
tussen 5.100 en 6.000 tpm. Deze motor is gekoppeld aan de automatische
DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling, die het vermogen aan de
voorwielen doorgeeft. De prestaties zijn van hoog niveau: de
topsnelheid bedraagt 236 km/h en voor de acceleratie van 0-100 km/h is
maar 6,9 seconden nodig.
Exclusieve kenmerken
Naast de sportieve lichtmetalen velgen (19 inch met 265/30-banden)
beschikt de Leon Prototipo over een keur aan bijzondere details.
Zo is de auto uitgerust met adaptieve bi-xenon koplampen, vier
videocameraâs en een dvd-speler.
De vier cameraâs stellen de bestuurder in staat de auto en zijn
omgeving beter te overzien en dat komt de veiligheid ten goede. Eén
camera is aan de bovenkant van de motorkap gemonteerd, een ander op de
buitenspiegel aan bestuurderszijde en de derde exterieurcamera bevindt
zich op het derde remlicht. Daarnaast is er nog een interieurcamera,
die in de lichtmodule van de dakbekleding is geïntegreerd.
De beelden die deze cameraâs âzien,â worden zichtbaar gemaakt op twee
afzonderlijke displays. Bovendien kunnen de inzittenden dankzij een
dvd-speler onderweg een film bekijken â vooral op langere reizen iets
waar kinderen én ouders blij mee zullen zijn â¦
In de Leon Prototipo komen concept, design en technologie samen om de
auto van de toekomst zichtbaar te maken, maar vooral ook een auto die
een van de belangrijkste merkwaarden van SEAT uitdraagt: een sportief
karakter.
Meer SEAT nieuws in Genève
De Altea en de Toledo, zijn de meest recente modellen van SEAT en
daarom spelen ze een belangrijke rol op de SEAT-stand in Genève, van
beide modellen worden de twee (top)uitvoeringen tentoongesteld: de 150
pk sterke 2.0 FSI en de 140 pk sterke 2.0 TDI.
Daarnaast is er veel aandacht voor de sportieve modellen van SEAT. De
FR- en Cupra-modellen staan nadrukkelijk in de spotlights met als
hoogtepunt de sterkste productie-SEAT van het moment: de Leon Cupra R.
Deze krachtpatser wordt geflankeerd door de Ibiza Cupra met de 180 pk
sterke 1.8 20 VT-krachtbron. Overigens is de Ibiza Cupra ook leverbaar
met een 160 pk sterke TDI.
In de FR-reeks, laat SEAT in Genève de Leon met 150 pk sterke TDI
zien, terwijl van de Ibiza FR in benzine-uitvoering (1.8 20 VT, 150
pk) wordt geshowd. Het Ibiza FR-gamma bestaat daarnaast uit een versie
met een 130 pk sterke TDI en bij de Leon is ook een 180 pk sterke 1.8
20 VT met het FR-uitrustingsniveau te combineren.
De productieversie van de Leon zal begin september in Nederland
geïntroduceerd worden.
AutoRai