AutoRai

Ford SAV Concept richt zich op nieuwe marktniche

(2-3-2005)
De SAV Concept van Ford of Europe laat in twee opzichten een frisse benadering zien. Ten eerste wordt hiermee een geheel nieuw type auto gedefinieerd, de Sports Activity Vehicle: een monospace met drie rijen die niet alleen een atletisch uiterlijk heeft maar ook sportieve rijeigenschappen.
Ten tweede biedt de Ford SAV Concept een dynamisch design waarin de nieuwe designrichting voor Ford of Europe zichtbaar is.

De Ford SAV Concept is gestroomlijnd en doelgericht en is het toonbeeld van nieuwe flexibele ideeën voor het vervoer van personen en goederen. Volgens Martin Smith, de onlangs benoemde Executive Director of Design van Ford of Europe, is dit de eerste auto die de nieuwe designtaal van Ford laat zien.

âWe geloven dat er op de markt voor gezinsauto's veel mogelijkheden liggen voor onconventionele auto's met een profiel, formaat en uiterlijk dat past bij een actieve levensstijlâ, zegt Smith. âDe Ford SAV Concept laat ook zien dat we in staat zijn onze flexibele voertuigarchitectuur toe te passen op een breder aanbod van modellen waarmee we meer klanten aan kunnen spreken. Dit verhaal is nog maar net begonnen en belooft een opwindende toekomst.â

De designtaal van de SAV Concept wordt gekenmerkt door dynamische lijnen en grote oppervlakken die symbool staan voor kracht, inhoud en betrouwbaarheid. Binnen de unieke afmetingen van deze auto worden met deze designbenadering de fundamenten gelegd waarop het designteam van Ford of Europe wil voortbouwen, met doordachte grafische elementen en unieke designdetails waaruit boeiende en aantrekkelijke ontwerpen kunnen ontstaan.

âFord weet hoe belangrijk het design is voor klanten en begrijpt heel goed hoe hierop kan worden ingespeeld om onze producten nog spannender te makenâ, zegt Smith. âIk werk aan de visie die ten grondslag zal liggen aan het nieuwe gezicht van Ford in Europa. Dergelijke belangrijke ontwikkelingen voltrekken zich niet in een handomdraai, maar de SAV Concept laat een paar belangrijke eerste stappen zien. Met de SAV Concept is de basis gelegd.â

Design Director Chris Bird van Ford of Europe heeft een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de SAV Concept. âWe zijn erg blij met de boodschap die de Concept overbrengt over onze toekomstâ, zegt Bird.

Andere afmetingen, andere benadering
Het is de bedoeling dat de Ford SAV Concept op de markt een positie inneemt tussen de Ford Galaxy en de Mondeo, en dat aan de hand hiervan toekomstige mogelijkheden worden onderzocht voor zelfs nog meer diversiteit in het hart van het aanbod aan Ford's gezinsauto's. Het nieuwe concept tilt het innovatieve flexibele concept voor de achterstoelen, dat is geïntroduceerd in de Focus C-MAX, naar een hoger plan met de introductie van op afstand bedienbare achterstoelen en een integraal opslagsysteem.

Met één druk op de knop kunnen de drie afzonderlijke stoelen van de achterste rij in de SAV Concept anders worden ingesteld. Met behulp van elektrische motoren schuift de middelste stoel achterwaarts naar het midden. De stoel staat dan precies tussen de geïntegreerde, gemonteerde bagagetrolleys die zijn voorzien van ingebouwde armsteunen voor de passagier op de derde rij. De twee overgebleven buitenste stoelen worden enigszins naar binnen verplaatst, zodat elke inzittende van extra ruimte en comfort kan genieten.

Gestroomlijnde metallic buitenkant
Net als de nauwsluitende pakken van hedendaagse topsporters laat de buitenkant van de Ford SAV Concept geen twijfel bestaan over de sportieve eigenschappen van deze auto.
De lak is metallic zilver, wat het gestroomlijnde uiterlijk extra benadrukt.

âWe wilden een auto maken met de ruimte en flexibiliteit van een people-mover, maar met een heel andere emotionele band met de bestuurder", zegt de ontwerper van het exterieur van de SAV Concept, Geoff Gardiner. âWe wilden zowel wat betreft uitstraling als prestaties een extreem dynamische auto ontwikkelen waarop de eigenaar met recht trots zou kunnen zijn.â

De designelementen van het exterieur zijn gebaseerd op de huidige Ford-modellen, maar worden gekenmerkt door extra emotie en diepte. Het silhouet van de SAV Concept is uniek, met de karakteristieke, supersnelle, gebogen voorruit en de schuine daklijn die eindigt in een integrale achterspoiler. De opvallende zijruiten en het sterke âkick-upâ design aan de achterzijde geven het profiel een dynamische uitstraling en zorgen voor een sterke D-dakstijl.

De stoerdere lijnen en meer geprononceerde carrosseriedelen van de SAV Concept en het boeiende samenspel van de verschillende vormen geven een duidelijk signaal dat de Europese designtaal van Ford aan het veranderen is.

De voorkant van de auto is bijzonder geprononceerd met de grote dubbele koplampen, de schuine motorkap en de bumper die rondom de brede, diepe omgekeerde trapezoïdale vorm van de onderste grilleopening loopt. Het lijnenspel komt bij elkaar in de van het Ford-logo voorziene grille.

De auto valt vooral op door de bijzondere details. De mistlampen zijn hoger en meer in het midden geplaatst dan bij de vorige Ford-modellen, zodat ze als designelement extra overheersen, terwijl de buitenste onderste bumper is voorzien van diepe luchtinlaten van geruwd aluminium, voor de remkoeling.

De sterke carrosserielijnen aan de zijkant en de geprononceerde wielkasten geven de Ford SAV Concept een sportieve, doelgerichte uitstraling. Vanaf de voorste luchtinlaat met aluminium rand bij de wielkast loopt een snelle lijn naar achter. Aan de zijkant wordt een beetje spanning gecreëerd door een lagere parallelle lijn die de carrosserie substantie geeft.

Aan de achterzijde van de SAV Concept bevindt zich een spectaculair, naar boven gebogen raam, met als fraai tegenwicht twee opvallende achterlampen die doorlopen tot aan de achterklep. De glimmende dubbele uitlaat versterkt het design van de onderste bumper. De auto is voorzien van fraai vormgegeven aluminium wielen met vijf geprononceerde Y-spaken en 21-inch sportbanden met een laag profiel.

Design verbeterd door Shared Technologies-benadering Hoewel de SAV Concept het toonbeeld is van een mogelijke nieuwe richting binnen de markt van gezinsauto's, is deze ontwikkeld door ontwerpers die productiekansen wilden laten zien.

âDe auto is zo realistisch afgewerkt, dat hij eruitziet alsof je er zo mee kunt wegrijdenâ, zegt Derrick Kuzak, Vice President Product Devolopment Ford of Europe. âWe denken dat dat precies is wat veel bezoekers in Genève zullen willen doen.â

Het designteam heeft aan het project gewerkt binnen het kader van de Shared Technologies-benadering van Ford. Deze ontwikkelingsmethode biedt ontwerpers extreem veel flexibiliteit om verschillende carrosseriestijlen en verschillende soorten auto's te ontwikkelen.

âOntwerpers hebben altijd moeten werken met beperkingen, die uitzonderlijk streng kunnen zijn bij de zogenoemde platformbenadering. Voor een ontwerper is het erg bevredigend om te kunnen beschikken over de enorme hoeveelheid extra flexibiliteit die de Shared Technologies-strategie van Ford biedtâ, zegt Kuzak.

âZoals de SAV Concept laat zien, worden onze creatieve ideeën niet beperkt door de productiekansen. Dit type auto is bij geen enkele andere fabrikant te krijgen.â

Zorg dat u klaar zit voor de rit van uw leven!
Het interieur van de SAV Concept is in velerlei opzichten sportief te noemen: van het fraai vormgegeven stuurwiel (met in stevige duimgrepen geïntegreerde elektronische schakelknoppen) tot de sportieve contourstoelen.

âMet de SAV Concept zijn de interieurontwerpers op zoek gegaan naar manieren om toekomstige sportmodellen nog verder te onderscheidenâ, aldus Ernst Reim, interieurontwerper van de SAV Concept.

Het interieur is afgewerkt met fraai bij de buitenlak passende tin- en leisteenkleuren, geaccentueerd met oranje details. Dit thema komt nadrukkelijk naar voren in de opvallende middenconsole van het instrumentenpaneel, die is afgewerkt in een oranje metallic kleur. De heldere oranje accenten op de stoelen, de vloerbedekking, de met leer beklede versnellingspook en het instrumentenpaneel maken het thema compleet, tot in de kleinste details zoals de verlichting van knoppen en meters.

De voor het interieur gebruikte materialen, waaronder bewerkt leer en ademende stoffen, zijn geïnspireerd op de hightech materialen die tegenwoordig worden gebruikt in duurdere sportschoenen en andere sportkleding.

In het interieur is ook titaniumkleurig aluminium gebruikt voor het accentueren van bedieningselementen zoals de versnellingspook, de elektrisch bedienbare parkeerrem en de ventilatieopeningen. De oranje 'racestreep' in de vloerbekleding wordt omlijst door de stoelrails.

De spectaculaire contourstoelen van de SAV Concept zijn ontleend aan de autosport. Zowel de voor- als achterstoelen houden de inzittenden zo veilig en comfortabel mogelijk op hun plek, ook bij een pittige rijstijl.

âDeze auto zegt 'zorg dat u klaar zit voor de rit van uw leven'â, zegt Smith.

De SAV Concept heeft een diep gelegen instrumentenpaneel met in het midden een beeldscherm met een hoge resolutie. Alle meters (toerenteller, snelheidsmeter, temperatuurmeter en benzinemeter) hebben een helder oranje naald en een aluminium omlijsting.

Verder zijn de pedalen van deze auto gemaakt van geruwd aluminium en voorzien van rubberen inzetstukken die de bestuurder extra veel grip bieden.

Evolutie van een visie
De SAV Concept vormt het begin van de zich volop ontwikkelende visie van Ford op toekomstige producten. De afdeling Design van Ford of Europe, met Martin Smith en Chris Bird aan het roer, is al helemaal afgestemd op die nieuwe visie.

Smith legt uit dat het design van toekomstige Ford-auto's een visuele weergave wordt van de dynamische rijeigenschappen van deze auto's.

âMet onze toekomstige designtaal worden deze kwaliteiten gecommuniceerd. Je zou kunnen zeggen dat de dynamische rijeigenschappen zichtbaar worden gemaaktâ, zegt Smith, die voorspelt dat de auto's van Ford of Europe in de toekomst nog atletischer en slanker zullen ogen, zodat de dynamische aspecten van deze modellen optimaal worden benadrukt.

âHet resultaat is meer het product van een groot team dan van één individuâ, zegt hij.

âBij Ford of Europe Design werken ontwerpers met visie. Ze zijn gek op auto's, gek op ontwerpen, en zeer geïnteresseerd in trends op het gebied van autotechniek. Het is mijn taak om de enorme hoeveelheid kennis, expertise en enthousiasme van deze mensen om te vormen tot een gemeenschappelijke visie.â