Ford SAV Concept richt zich op nieuwe marktniche
(2-3-2005)
De SAV Concept van Ford of Europe laat in twee opzichten een frisse
benadering zien. Ten eerste wordt hiermee een geheel nieuw type auto
gedefinieerd, de Sports Activity Vehicle: een monospace met drie rijen
die niet alleen een atletisch uiterlijk heeft maar ook sportieve
rijeigenschappen.
Ten tweede biedt de Ford SAV Concept een dynamisch design waarin de
nieuwe designrichting voor Ford of Europe zichtbaar is.
De Ford SAV Concept is gestroomlijnd en doelgericht en is het
toonbeeld van nieuwe flexibele ideeën voor het vervoer van personen
en goederen. Volgens Martin Smith, de onlangs benoemde Executive
Director of Design van Ford of Europe, is dit de eerste auto die de
nieuwe designtaal van Ford laat zien.
âWe geloven dat er op de markt voor gezinsauto's veel mogelijkheden
liggen voor onconventionele auto's met een profiel, formaat en
uiterlijk dat past bij een actieve levensstijlâ, zegt Smith. âDe Ford
SAV Concept laat ook zien dat we in staat zijn onze flexibele
voertuigarchitectuur toe te passen op een breder aanbod van modellen
waarmee we meer klanten aan kunnen spreken. Dit verhaal is nog maar
net begonnen en belooft een opwindende toekomst.â
De designtaal van de SAV Concept wordt gekenmerkt door dynamische
lijnen en grote oppervlakken die symbool staan voor kracht, inhoud en
betrouwbaarheid. Binnen de unieke afmetingen van deze auto worden met
deze designbenadering de fundamenten gelegd waarop het designteam van
Ford of Europe wil voortbouwen, met doordachte grafische elementen en
unieke designdetails waaruit boeiende en aantrekkelijke ontwerpen
kunnen ontstaan.
âFord weet hoe belangrijk het design is voor klanten en begrijpt heel
goed hoe hierop kan worden ingespeeld om onze producten nog spannender
te makenâ, zegt Smith. âIk werk aan de visie die ten grondslag zal
liggen aan het nieuwe gezicht van Ford in Europa. Dergelijke
belangrijke ontwikkelingen voltrekken zich niet in een handomdraai,
maar de SAV Concept laat een paar belangrijke eerste stappen zien. Met
de SAV Concept is de basis gelegd.â
Design Director Chris Bird van Ford of Europe heeft een belangrijke
rol gespeeld bij de ontwikkeling van de SAV Concept. âWe zijn erg blij
met de boodschap die de Concept overbrengt over onze toekomstâ, zegt
Bird.
Andere afmetingen, andere benadering
Het is de bedoeling dat de Ford SAV Concept op de markt een positie
inneemt tussen de Ford Galaxy en de Mondeo, en dat aan de hand hiervan
toekomstige mogelijkheden worden onderzocht voor zelfs nog meer
diversiteit in het hart van het aanbod aan Ford's gezinsauto's. Het
nieuwe concept tilt het innovatieve flexibele concept voor de
achterstoelen, dat is geïntroduceerd in de Focus C-MAX, naar een
hoger plan met de introductie van op afstand bedienbare achterstoelen
en een integraal opslagsysteem.
Met één druk op de knop kunnen de drie afzonderlijke stoelen van de
achterste rij in de SAV Concept anders worden ingesteld. Met behulp
van elektrische motoren schuift de middelste stoel achterwaarts naar
het midden. De stoel staat dan precies tussen de geïntegreerde,
gemonteerde bagagetrolleys die zijn voorzien van ingebouwde armsteunen
voor de passagier op de derde rij. De twee overgebleven buitenste
stoelen worden enigszins naar binnen verplaatst, zodat elke inzittende
van extra ruimte en comfort kan genieten.
Gestroomlijnde metallic buitenkant
Net als de nauwsluitende pakken van hedendaagse topsporters laat de
buitenkant van de Ford SAV Concept geen twijfel bestaan over de
sportieve eigenschappen van deze auto.
De lak is metallic zilver, wat het gestroomlijnde uiterlijk extra
benadrukt.
âWe wilden een auto maken met de ruimte en flexibiliteit van een
people-mover, maar met een heel andere emotionele band met de
bestuurder", zegt de ontwerper van het exterieur van de SAV Concept,
Geoff Gardiner. âWe wilden zowel wat betreft uitstraling als
prestaties een extreem dynamische auto ontwikkelen waarop de eigenaar
met recht trots zou kunnen zijn.â
De designelementen van het exterieur zijn gebaseerd op de huidige
Ford-modellen, maar worden gekenmerkt door extra emotie en diepte. Het
silhouet van de SAV Concept is uniek, met de karakteristieke,
supersnelle, gebogen voorruit en de schuine daklijn die eindigt in een
integrale achterspoiler. De opvallende zijruiten en het sterke
âkick-upâ design aan de achterzijde geven het profiel een dynamische
uitstraling en zorgen voor een sterke D-dakstijl.
De stoerdere lijnen en meer geprononceerde carrosseriedelen van de SAV
Concept en het boeiende samenspel van de verschillende vormen geven
een duidelijk signaal dat de Europese designtaal van Ford aan het
veranderen is.
De voorkant van de auto is bijzonder geprononceerd met de grote
dubbele koplampen, de schuine motorkap en de bumper die rondom de
brede, diepe omgekeerde trapezoïdale vorm van de onderste
grilleopening loopt. Het lijnenspel komt bij elkaar in de van het
Ford-logo voorziene grille.
De auto valt vooral op door de bijzondere details. De mistlampen zijn
hoger en meer in het midden geplaatst dan bij de vorige Ford-modellen,
zodat ze als designelement extra overheersen, terwijl de buitenste
onderste bumper is voorzien van diepe luchtinlaten van geruwd
aluminium, voor de remkoeling.
De sterke carrosserielijnen aan de zijkant en de geprononceerde
wielkasten geven de Ford SAV Concept een sportieve, doelgerichte
uitstraling. Vanaf de voorste luchtinlaat met aluminium rand bij de
wielkast loopt een snelle lijn naar achter. Aan de zijkant wordt een
beetje spanning gecreëerd door een lagere parallelle lijn die de
carrosserie substantie geeft.
Aan de achterzijde van de SAV Concept bevindt zich een spectaculair,
naar boven gebogen raam, met als fraai tegenwicht twee opvallende
achterlampen die doorlopen tot aan de achterklep. De glimmende dubbele
uitlaat versterkt het design van de onderste bumper. De auto is
voorzien van fraai vormgegeven aluminium wielen met vijf
geprononceerde Y-spaken en 21-inch sportbanden met een laag profiel.
Design verbeterd door Shared Technologies-benadering
Hoewel de SAV Concept het toonbeeld is van een mogelijke nieuwe
richting binnen de markt van gezinsauto's, is deze ontwikkeld door
ontwerpers die productiekansen wilden laten zien.
âDe auto is zo realistisch afgewerkt, dat hij eruitziet alsof je er zo
mee kunt wegrijdenâ, zegt Derrick Kuzak, Vice President Product
Devolopment Ford of Europe. âWe denken dat dat precies is wat veel
bezoekers in Genève zullen willen doen.â
Het designteam heeft aan het project gewerkt binnen het kader van de
Shared Technologies-benadering van Ford. Deze ontwikkelingsmethode
biedt ontwerpers extreem veel flexibiliteit om verschillende
carrosseriestijlen en verschillende soorten auto's te ontwikkelen.
âOntwerpers hebben altijd moeten werken met beperkingen, die
uitzonderlijk streng kunnen zijn bij de zogenoemde platformbenadering.
Voor een ontwerper is het erg bevredigend om te kunnen beschikken over
de enorme hoeveelheid extra flexibiliteit die de Shared
Technologies-strategie van Ford biedtâ, zegt Kuzak.
âZoals de SAV Concept laat zien, worden onze creatieve ideeën niet
beperkt door de productiekansen. Dit type auto is bij geen enkele
andere fabrikant te krijgen.â
Zorg dat u klaar zit voor de rit van uw leven!
Het interieur van de SAV Concept is in velerlei opzichten sportief te
noemen: van het fraai vormgegeven stuurwiel (met in stevige duimgrepen
geïntegreerde elektronische schakelknoppen) tot de sportieve
contourstoelen.
âMet de SAV Concept zijn de interieurontwerpers op zoek gegaan naar
manieren om toekomstige sportmodellen nog verder te onderscheidenâ,
aldus Ernst Reim, interieurontwerper van de SAV Concept.
Het interieur is afgewerkt met fraai bij de buitenlak passende tin- en
leisteenkleuren, geaccentueerd met oranje details. Dit thema komt
nadrukkelijk naar voren in de opvallende middenconsole van het
instrumentenpaneel, die is afgewerkt in een oranje metallic kleur. De
heldere oranje accenten op de stoelen, de vloerbedekking, de met leer
beklede versnellingspook en het instrumentenpaneel maken het thema
compleet, tot in de kleinste details zoals de verlichting van knoppen
en meters.
De voor het interieur gebruikte materialen, waaronder bewerkt leer en
ademende stoffen, zijn geïnspireerd op de hightech materialen die
tegenwoordig worden gebruikt in duurdere sportschoenen en andere
sportkleding.
In het interieur is ook titaniumkleurig aluminium gebruikt voor het
accentueren van bedieningselementen zoals de versnellingspook, de
elektrisch bedienbare parkeerrem en de ventilatieopeningen. De oranje
'racestreep' in de vloerbekleding wordt omlijst door de stoelrails.
De spectaculaire contourstoelen van de SAV Concept zijn ontleend aan
de autosport. Zowel de voor- als achterstoelen houden de inzittenden
zo veilig en comfortabel mogelijk op hun plek, ook bij een pittige
rijstijl.
âDeze auto zegt 'zorg dat u klaar zit voor de rit van uw leven'â, zegt
Smith.
De SAV Concept heeft een diep gelegen instrumentenpaneel met in het
midden een beeldscherm met een hoge resolutie. Alle meters
(toerenteller, snelheidsmeter, temperatuurmeter en benzinemeter)
hebben een helder oranje naald en een aluminium omlijsting.
Verder zijn de pedalen van deze auto gemaakt van geruwd aluminium en
voorzien van rubberen inzetstukken die de bestuurder extra veel grip
bieden.
Evolutie van een visie
De SAV Concept vormt het begin van de zich volop ontwikkelende visie
van Ford op toekomstige producten. De afdeling Design van Ford of
Europe, met Martin Smith en Chris Bird aan het roer, is al helemaal
afgestemd op die nieuwe visie.
Smith legt uit dat het design van toekomstige Ford-auto's een visuele
weergave wordt van de dynamische rijeigenschappen van deze auto's.
âMet onze toekomstige designtaal worden deze kwaliteiten
gecommuniceerd. Je zou kunnen zeggen dat de dynamische
rijeigenschappen zichtbaar worden gemaaktâ, zegt Smith, die voorspelt
dat de auto's van Ford of Europe in de toekomst nog atletischer en
slanker zullen ogen, zodat de dynamische aspecten van deze modellen
optimaal worden benadrukt.
âHet resultaat is meer het product van een groot team dan van één
individuâ, zegt hij.
âBij Ford of Europe Design werken ontwerpers met visie. Ze zijn gek op
auto's, gek op ontwerpen, en zeer geïnteresseerd in trends op het
gebied van autotechniek. Het is mijn taak om de enorme hoeveelheid
kennis, expertise en enthousiasme van deze mensen om te vormen tot een
gemeenschappelijke visie.â
AutoRai