Gemeente Sneek
Centraal meldpunt openbare ruimte
Vanaf 1 maart 2005 hanteert de gemeente Sneek één centraal meldpunt
voor meldingen over de openbare ruimte. Dit systeem helpt de gemeente
professioneel en klantvriendelijk te werken en zo adequaat mogelijk de
meldingen over de openbare ruimte af te handelen. Dat zijn meldingen
die betrekking hebben op wegen, riolering, groen, reiniging, bruggen,
waterwegen of gemeentelijke gebouwen.
In het systeem worden de meldingen opgenomen van de inwoners van de
gemeente Sneek, ongeacht te wijze waarop deze binnenkomen. Daarna
wordt de melding via het systeem doorgestuurd naar een bepaalde
afdeling of persoon. De melding wordt daar vervolgens in behandeling
genomen en, indien nodig, worden er na beoordeling maatregelen
genomen.
De termijn waarbinnen deze maatregelen worden uitgevoerd, ligt vast in
het systeem. Deze termijnen kunnen later uiteraard naar boven of
beneden worden bijgesteld op basis van ervaring. Als de melding is
afgehandeld, krijgt deze in het systeem de status van "gereed".
Tijdens het traject van afhandeling kan de melder worden geïnformeerd
over de status van de melding en eventueel over de maatregelen die
zullen worden genomen.
In de toekomst kan het zelfs mogelijk worden om de afhandeling van een
bepaalde melding via het internet te "volgen".
De nieuwe werkwijze levert heeft een aantal voordelen. Voor de melder
is het in eerste instantie duidelijk waar hij of zij zijn melding
terecht kan. Het systeem voorkomt ook zoveel mogelijk dat inwoners
meerdere malen aan verschillende medewerkers dezelfde melding moet
uitleggen. Daarnaast scheppen de vastgestelde afhandelingstermijnen
een stuk duidelijkheid.
Voor de gemeente heeft het systeem als belangrijk voordeel dat er
managementinformatie uit kan worden gegenereerd. Door op de hoogte te
zijn van de meldingenstroom ontstaat inzicht in knelpunten. Als wordt
geconstateerd dat bepaalde meldingen regelmatig voorkomen, kan gericht
naar preventieve maatregelen worden gezocht. Bijvoorbeeld door het
aanpassen van de riolering, de openbare verlichting of de bebording.
Daarnaast worden meldingen op een efficiëntere wijze afgehandeld en
dit levert uiteindelijk tijdwinst voor de gemeentelijke organisatie
op.
Hoe geeft u meldingen door?
Inwoners van de gemeente Sneek kunnen op verschillende manier
meldingen over de openbare ruimte doorgeven (en laten registreren).
Telefonisch via nummer (0515) 48 59 00
Met de fax via nummer (0515) 41 69 39
Via e-mail: meldingenopenbareruimte@sneek.nl
Via internet: het digitaal loket op van de gemeentelijke website,
productgroep Leefomgeving
Schriftelijk: postbus 10.000, 8600 HA Sneek
Mondeling: bij de balie van Oude Oppenhuizerweg 67
© copyright 2005 Gemeente Sneek - Laatste wijziging: 1-3-2005