Ingezonden persbericht


Programmering Actuele Muziek Theater Lantaren Venster Rotterdam

Maart

Nieuwe muziek

Woensdag 2 maart

Lantaren 1, 20.30 uur
Entree: 11/9

Dubbelprogramma Luciano Berio & Klaas de Vries

door Charlotte Riedijk (sopraan), Godelieve Schrama (harp), Peppie Wiersma en Wim Vos (percussie) en Johanna ter Steege (declamatie)

Berio's Circles is hèt stuk voor de bezetting sopraan, harp en slagwerk.' Toch kroop de ambitie waar hij ogenschijnlijk niet mocht gaan. Zowel het muzikale antwoord van een van de grondleggers van de Rotterdamse School, Klaas de Vries', Deep Blue Marine, als Berio's meesterwerk zal ten gehore worden gebracht op deze avond waar literaire muziek en taal elkaar ontmoeten.

Luciano Berio (1925-2003) behoort tot de belangrijkste componisten van de tweede helft van de twintigste eeuw. Vooral op het gebied van de verhouding tussen taal en muziek, betekenis en betekenisloosheid heeft deze Italiaanse componist bijgedragen met een paar fenomenale partituren die tegenwoordig met recht behoren tot de klassiekers. Zijn meesterwerken als Thema - Omaggio a Joyce en Circles op teksten van respectievelijk James Joyce en e.e. Cummings zijn zelden op de Nederlandse podia te horen. Sopraan Charlotte Rietdijk, harpiste Godelieve Schrama en percussioniste Peppie Wiersma brengen daar nu verandering in. Om het programma te vervolmaken kreeg de Nederlandse componist Klaas de Vries een welhaast onmogelijke opdracht: componeer een antwoord op Circles voor sopraan, harp en slagwerk van Berio. De Vries bleef zichzelf, vond in de gedichten van Paul van Ostayen een vergelijkbaar groot taalvirtuoos als Cummings en schreef een even explosief als ontroerend vijfluik met de titel Deep Blue Marine. De première van dit laatste werk mag beschouwd worden als een voorafje van de de Nacht van Klaas de Vries later in de maand. Alle werken verkennen de schimmige en intrigerende grenzen tussen taal en muziek.

Om ook de tekstdichters de aandacht te geven die ze toekomt zal Johanna ter Steege verweven met het programma enkele gedichten declameren.

Uit te voeren werk:
Berio: Circles /Omaggio a Joyce
Klaas de Vries: Deep Blue Marine (première)

Woensdag 9 maart

Lantaren 1, 20.30 uur

Entree: 11/9
Proms in Lantaren/Venster, deel 5
Nieuw Ensemble o.l.v. Ed Spanjaard
In Baltische staten: werk van Petraskevics, Tulev, Tulve e.a. Proms in Rotterdam

De Baltische Staten kunnen bogen op een rijke muzikale traditie en hedendaagse muziek speelt een belangrijke rol in het culturele leven aldaar. Het Nieuw Ensemble was recent op festivals in Vilnius en Tallinn te gast en kwam in contact met interessante componisten. Kenmerkend voor hun muzikale taal is dat zij een grote klankschoonheid en welluidendheid weten te paren aan een hedendaagse toontaal. Uit Riga, Letland afkomstig zijn de veelbelovende Janis Petraskevics, Rolands Kronlaks en Martins Vilums, uit Estland de boeiende componisten Helena Tulve en Toivo Tulev. Vier van de vijf voor het Nieuw Ensemble gecomponeerde werken zijn fonkelnieuw en worden voor het eerst uitgevoerd. Toivo Tulevs Don't Call Him too Early stamt uit 2002 en beleeft zijn Nederlandse première. De componisten zullen allen bij de concerten aanwezig zijn.

Nieuw Ensemble
dirigent Ed Spanjaard

Programma :

Janis Petraskevics Mezzogiorno
Toivo Tulev Don't Call Him too Early
Helena Tulve nieuw werk
Rolands Kronlaks Plion
Martins Vilums nieuw werk

Zaterdag 12 maart
Lantaren 1, 20.30 uur
Entree; 11/9

Rotterdamse Tegentonen Dubbelconcert:

Kenmerkend voor de concerten uit de reeks Rotterdamse Tegentonen is de tegendraadsheid. Meestal van de muziek, vaak van de muzikanten en eigenlijk altijd wel van de programmering. Kortom, gedurfde en uitdagende waar voor je geld! Ook deze editie heeft alles in zich om weer eens vanouds buitensporig te worden en in de imaginaire annalen terecht te komen, het ongelijk van thuisblijvers bevestigend.

De doublebill bestaat uit de top van de Europese Underground Supersilent, uit Noorwegen en het Rosa Ensemble met een Captain Beefheart-programma.

-Supersilent (Noorwegen), de top van de Europese underground !!!

Supersilent is het vlaggenschip van het vermaarde Rune Grammofon-label en ontstond uit de samenwerking tussen producer/muziektechneut Helge Sten (aka Deathprod) en het improvisatietrio Veslefrekk. Bij Supersilent is alles mogelijk en dat is niet prettig-vrijblijvend bedoeld: verstilde en breekbare ambient, industriële soundscapes én heftige improvisaties. De grenzen van de jazz worden tot in het absurde opgerekt en toch is dit jazz, gelet op de niet geringe improvisatorische vaardigheden van de individuele muzikanten. Trompettist Arve Henriksen mag gezien worden als de meest getalenteerde trompettist van Scandinavië. Voorzover jazz nog steeds beschouwd kan worden als de "sound of surprise", dan moet Supersilent wel een van haar belangrijkste exponenten zijn. Voor de bezoekers van onze jazzconcerten op de (vaste) vrijdagavond, mag deze boeking gelden als een uitnodiging tot verkenning van de grenzen van de jazz.

Bezetting Supersilent:
Helge Sten: audio virus
Ståle Storløkken: keyboards, synthesizers
Jarle Vespestad: drums
Arve Henriksen: trompet, electronica.

www.supersilence.net

-Selling Hoovers in Mojave: muziek van en rondom Captain Beefheart door Rosa Ensemble met Hans Dagelet

Het Rosa Ensemble en Hans Dagelet spelen 'Selling Hoovers in Mojave', een muziekvoorstelling gebaseerd op de muziek en teksten van Captain Beefheart.

Captain Beefheart, aka Don van Vliet, is een van de origineelste artiesten uit de popmuziek. Hij mengt rock, jazz en blues tot een avantgardistisch en aanstekelijk geheel. Acteur Hans Dagelet spreekt, rapt, zingt, gromt en speelt trompet. De teksten zijn in het Nederlands. Het Rosa Ensemble werd in 1997 opgericht en ontleent zijn naam aan de Braziliaanse schrijver João Guimarães Rosa. Zijn controversiële maar verbluffend bloemrijke proza zette het mes in de Zuidamerikaanse literatuurgeschiedenis. De taal van João Guimarães Rosa, zwanger van betekenis, broeierig en muzikaal door de nadruk die de auteur legt op de klank van de woorden, staat model voor de klankwereld die het Rosa Ensemble oproept.

Bezetting:Rosa Ensemble:

Matthijs Berger (viool),
Laurens De Boer (piano),
Daniel Cross (slagwerk),
Karlijn Scheepers (saxofoon),
Mathijn den Duijf (geluid)

Hans Dagelet: trompet, tekst, grom en rap.

Donderdag 17 maart
Lantaren 1, 20.30 uur
Entree; 13/11

Proms in Lantaren/Venster, deel 6

Schönberg Ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw
Pastorale: werken van Abrahamsen, Dean, Léon en Schönberg piano Pauline Post

Voor Michelangelo lag het beeld al besloten in de steen: hij hoefde alleen de overtollige delen weg te hakken om het te onthullen. Iets dergelijks geldt ook voor de Deense componist Hans Abrahamsen, die zichzelf beschouwt als een bezoeker van een imaginaire ruimte vol muziek: de componist hoeft deze nog slechts op te schrijven. De klankwereld die Abrahamsen aan ons onthult heeft een sterke poëtische kracht vol dromerige vergezichten, zoals in Winternacht en het recentere Pianoconcert. Zelfs Schönbergs Klavierstücke tovert hij om tot een zinnelijk betoog. Tegenover de vergeestelijkte droomwereld van Abrahamsen staat de aardse passie van de Cubaans-Amerikaanse Tania Léon. Haar werk heeft een vurige energie, waarin het slagwerk vaak een grote rol speelt. De Mexicaan Silvestre Revueltas paart in Homenaje a Federico Garcia Lorca de ritmische tegendraadsheid aan zwoele dansmuziek; tragische blazers verbeelden de eenzaamheid van de dichter die in 1936 door de Frankisten werd vermoord.

Uit te voeren werk:
J.S. Bach (arr. H. Abrahamsen) - Befiehl du deine Wege

Arnold Schönberg (arr. H. Abrahamsen) - Vier Stücke - aus 6 Kleine Klavierstücke (op.19)

Hans Abrahamsen - Winternacht (1978)

Hans Abrahamsen - Pianoconcert (2000)
Tania Léon Hechizos - (1995)

Silvestre Revueltas Planos - (1934)

Silvestre Revueltas - Homenaje a Federico Garcia Lorca (1936)

Zaterdag 19 maart

Lantaren 1, 20.30 uur
Entree: 9/7

De Nacht van Klaas de Vries (ter ere van zijn 60e verjaardag)

Avondvullend programma met o.a

De Volharding, Charlotte Riedijk, Theo Loevendie en ensembles van het Rotterdams Conservatorium

Gedurende de maand maart viert Theater Lantaren/Venster in nauwe samenwerking met het Doelen Ensemble en het Rotterdams Conservatorium de 60e verjaardag van componist Klaas de Vries. De grote betekenis van De Vries voor het Rotterdamse muziekleven manifesteert zich op verschillende manieren, in de eerste plaats door middel van zijn compositorisch oeuvre. De nimmer aflatende zoektocht naar de esthetische werkelijkheid is vóór al het andere uitgangspunt van zijn muziek. Zijn gids bij deze queeste is zijn intuïtie; zijn belangrijkste instrument is zijn oor. In zijn eigen woorden: "Zonder meteen een soort gifmenger te zijn, bespeel je als componist de emotie van de luisteraar. Lange tijd was dat ten strengste verboden. Maar gelukkig is het empirische, het oor, weer belangrijk geworden."

Programma:

Klaas de Vries

Mars (tenorsax & piano),
Toccata Americana & Echo (piano),
Berceuse (basklarinet & slagwerk),
Songs and dances (viool & piano),
Organum (4 trombones en 3 versterkte piano's),
Umbrae (altfluit, basfluit en piano),
Brendel-liederen (stem en piano),
Drie harpisten (Ierse harp),
Moeilijkheden (Orkest de Volharding),
Deep Blue Marine (ensemble o.l.v sopraan Charlotte Riedijk).


- Klaas de Vries leest voor uit Fernando Pessoa


- Speciale electro-instrumentale compositie van Lars Skoglund met Theo Loevendie op sopraansax


- Optreden van René Uylenhoet als diskjockey, met een speciaal voor de gelegenheid gemaakte mix gebaseerd op composities van De Vries.


- In Venster 1 wordt de muziekdocumentaire Toonmeesters van Cherry Duyns vertoond.

In dit zelfde weekend zal ter ere van Klaas de Vries' verjaardag op zondag in Concertgebouw de Doelen werk van De Vries en Schubert worden uitgevoerd door het DoelenEnsemble.

Zaterdag 26 maart

Lantaren 1, 20.30 uur
Entree; 9/7

Arnold Marinissen (percussie) en Barbara Hannigan (vocalen)

Percussionist songs: werk van Wolff, Fox, Vivier, Norris, Ford, Schwitters en Van Kooten

Marinissen wordt wel een slagwerker genoemd "die duizend kleuren aan elke toets van de vibrafoon weet te ontlokken, die een aangeslagen stuk schroot kan laten glimmen en die zijn trommelvellen kan laten zingen". De Canadese sopraan Barbara Hannigan ontving haar opleiding aan de Universiteit van Toronto. Zij zette haar studie onder meer voort in Nederland aan het Koninklijk Conservatorium. Zij zong de rol van Saskia in Louis Andriessens Writing to Vermeer bij De Nederlandse Opera, en voorts bij The London Sinfonietta.

In dit concert reiken sopraan Barbara Hannigan en slagwerker Arnold Marinissen elkaar wederzijds melodieën en ritmes aan. Kleine handelingen met grote gevolgen.

programma:


. Arnold Marinissen - Miniatuur IV

. Kees van Kooten - Festival

. John Cage - Aria

. Stuart Smith - Songs I - IX

. Wim T. Schippers - In en om de kamers van Morgagni
. Gerhrd Staebler - FootPrints uit Performances für Liebhaber
. Mischa Mengelberg - Gooi Vang

. Claudio Baroni - A & B

. Christopher Fox- Phonogrammatische Inventionen
. Ron Ford - Follow thy Flight

Woensdag 30 maart

Lantaren 1, 20.30 uur
Entree: 11/9

Nieuw Trombone Collectief

Do Not Go Gentle

een avondvullend programma voor tenor, bas, strijkkwartet en trombonekwartet

Nieuw Trombone Collectief

Doelenkwartet
Marcel Beekman, tenor

Martijn Sanders, bas

Geert Bierling, continuo

Met werk van: Padding, Kyriakides, P.J. van Rossum, Strawinsky en Sch?tz

Op zoek naar nieuwe wegen voor de trombone in de kamermuziek, gaat het Nieuw Trombone Collectief een dialoog aan met twee van de oudste kamermuziekvormen uit de westerse geschiedenis: de liedvorm en het strijkkwartet. Als vertrekpunt voor deze confrontatie is de compositie In Memoriam Dylan Thomas -Dirge-canons and Song van Igor Stravinsky gekozen. Het Nieuw Trombone Collectief (NTC) heeft dan ook voor Do Not Go Gentle een éénmalig ensemble gevormd rondom de bezetting van dit werk: tenor, strijkkwartet en trombonekwartet. Gedurende het programma onderzoekt dit ensemble de mogelijkheden van zijn bezetting, door in verschillende deelbezettingen te spelen. Hiermee hoopt het NTC het publiek voortdurend te blijven verrassen in een continue ontdekkingsreis.


1 In Memoriam Dylan Thomas I. Stravinsky
Als eerbetoon aan de dichter na diens plotselinge overlijden, schreef Stravinsky deze toonzetting op het gedicht Do Not Go Gentle Into That Good Night van Dylan Thomas voor tenor, strijkkwartet en trombonekwartet.


2 Slow Wave Sleep Y. Kyriakides
De geredigeerde versie van de première op de Gaudeamusweek 2004 voor strijkkwartet, trombonekwartet en electronica. Het gedicht Do Not Go Gentle van Dylan Thomas was voor Kyriakides aanleiding om een werk over slaap en het mysterieuze onderbewustzijn te schrijven.


3 Fili Mi, Absolon H. Schütz
Heeft impliciet bijgedragen aan de definitieve vorm en bezetting van het werk van Stravinsky. Toen Stravinsky namelijk vernam dat het werk van Schütz voor bas, vier trombones en continuo ook op de avond van de première van In Memoriam Dylan Thomas werd uitgevoerd, besloot hij aan zijn lied voor tenor en strijkkwartet twee dirge-canons toe te voegen als proloog en epiloog voor strijkkwartet en trombonekwartet.


4 And Trees Would Sing M. Padding
Een toonzetting voor tenor en trombonekwartet van een tekstfragment, waarop verslag wordt gedaan van een samenwerking van Stravinsky en Thomas voor een nieuw te maken opera. Door het overlijden van Thomas is deze opera echter nooit voltooid.


5 Angel Alley P.J. van Rossum
Een groot cyclisch werk voor trombonekwartet, tape en film waarin een dwaaltocht door een landschap dat het einde van de wereld in zich draagt wordt gemaakt. Een meeslepend afscheid van het vol-aardse in muziek.

Dylan Thomas (1914-1953)

Do Not Go Gentle Into That Good Night
Do not go gentle into that good night,

Old age should burn and rave at close of day;

Rage, rage against the dying of the light.
Though wise men at their end know dark is right,

Because their words had forked no lightning they

Do not go gentle into that good night.
Good men, the last wave by, crying how bright

Their frail deeds might have danced in a green bay,

Rage, rage against the dying of the light.
Wild men who caught and sang the sun in flight,

And learn, too late, they grieved it on its way,

Do not go gentle into that good night.
Grave men, near death, who see with blinding sight

Blind eyes could blaze like meteors and be gay,

Rage, rage against the dying of the light.
And you, my father, there on the sad height,

Curse, bless, me now with your fierce tears, I pray.

Do not go gentle into that good night.

Rage, rage against the dying of the light.

Jazz ism met Stichting Jazz International Rotterdam

Vrijdag 4 maart
Aanvang: 20.30 uur
Entree: 15/13
Chris Speed-Jamie Saft-Ben Perowsky

Saxofonist Chris Speed in samenspraak met toetsenwonder Jamie Saft en de opzwepende drummer Ben Perowsky.

Tenorsaxofonist en klarinettist Chris Speed studeerde aan het New England Conservatory in Boston, waar hij onder meer de Oosteuropese volksmuziek ontdekte. Hierdoor geïnspireerd richtte hij samen met drummer Jim Black de band Pachora op. In 1992 trok hij naar New York, waar hij zich ontwikkelde tot een van de leidende figuren in de geïmproviseerde muziek. Hij speelde onder meer met Tim Berne, Myra Melford, Dave Douglas, Erik Friedlander en Mark Dresser. Verder richtte hij een eigen kwartet op met Jim Black, Skuli Sverisson en Cuong Vu. Van zijn nieuwe Trio Iffy maken toetsenwonder Jamie Saft en power-drummer Ben Perowsky deel uit. Jamie Saft beheerst alle mogelijke toetseninstrumenten, van piano tot Hammond B3 en analoge synthesizer. Onder eigen naam maakte hij een tweetal interessante CD's voor John Zorns Tzadik label. Drummer Ben Perowsky kent een veelzijdige carrière met artiesten van uiteenlopend pluimage: James Moody, Rickie Lee Jones, Roy Ayers en Madeleine Peyroux. Met Trio Iffy maakte hij voor Knitting Factory Records een CD waarin hij aantoont dat het ensemble alle mogelijke stijlen tussen warmbloedige lyriek en pure power tot in de finesses beheerst.

Bezetting:
Chris Speed: Saxofoon en klarinet
Jamie Saft: Toetsen
Ben Perwosky: Drums

Vrijdag 11 maart
Aanvang: 20.30 uur
Entree: 15/13
Myra Melford/Leroi Jenkins/Joseph Jarman

Ensemble met de verfijnde pianiste Myra Melford, jazzviolist Leroi Jenkins en rietblazer Joseph Jarman, voormalig lid van het Art Ensemble of Chicago.

De Amerikaanse pianiste Myra Melford vestigde haar reputatie in Europa met haar indrukwekkende optredens tijdens de Knitting Factory Tour of Europe in 1990. Myra Melford studeerde bij boogie-pianist Erwin Helfer en pikte het blues- en folkidioom op van haar broer, de producent Michael Melford. Gary Peacock, Don Pullen en Henry Threadgill brachten haar de kneepjes van de eigentijdse jazz bij. Myra Melford verwerkte al deze informatie tot een krachtige eigen taal. Haar spel getuigt van een brede muzikale visie en met haar trio met bassist Lindsey Horner en drummer Reggie Nicholson oogstte ze in de eerste helft van de jaren negentig internationaal veel succes. De afgelopen jaren had ze veel succes met haar kwintet 'The Same River Twice', waarvan onder meer trompettist Cuong Vu en rietblazer Chris Speed deel uitmaken. Haar nieuwste ensemble presenteert jazz in een kamermuziek-achtige 'setting', met de legendarische jazzviolist Leroi Jenkins en Joseph Jarman, voormalig lid van het Art Ensemble of Chicago.

Bezetting:
Myra Melford: piano
Leroi Jenkins: viool
Joseph Jarman: riet

Vrijdag 18 maart
Aanvang: 20.30 uur
Entree: 12/10
Paul van Kemenade: 'The South African Connection'

De Tilburgse altsaxofonist Paul van Kemenade gaat wederom een succesvolle cross-over aan met Afrikaanse musici.

Paul van Kemenade is een van de beste en meest originele Nederlandse altsaxofonisten. Hij beschikt over een ongekend lyrisch, in weemoed gedrenkt geluid. Volgens Trouw lijkt de altist zich in zijn solo's "binnenste buiten te keren. Zonder schroom schotelt hij de luisteraars de meest intieme en gruwelijke details voor. Pure schoonheid gezet tegenover de rauwe zelfkant van het bestaan." Van Kemenade maakt onder meer deel uit van het Podium Trio en de Contraband. Daarnaast is hij een doortastend bandleider en componist. Het in 1982 opgerichte kwintet van altist Van Kemenade ( Boy Edgar Prijs '99) heeft altijd grote interesse getoond voor allerlei muzikale kruisbestuivingen. Zo speelde het ensemble met popgroepen, symfonieorkesten, harmonieën en jeugdorkesten. Sinds 1994 werkt de groep samen met Zuid-Afrikaanse musici als Feya Faku, Sydney Mnisi, Louis Mhlanga en Zim Ngqawana. Met deze musici deden ze vanaf 1998 diverse internationale tournees. Op dit moment speelt het kwintet samen met Les Frères Guissé uit Senegal, met Ba Cissoko uit Guinée, met David Linx uit Parijs en weer dit gloednieuwe project met musici uit Zuid Afrika. Er worden speciaal voor dit project geschreven stukken gespeeld, afkomstig van de bandleden.

Bezetting:

Sonti Nomasonto Mndebele: zang
Feya Faku: trompet en bugel
Louk Boudesteijn: trombone
Paul van Kemenade: altsaxofoon
Sydney Mnisi: tenorsaxofoon
Bhekisisa Khoza: gitaar
Jeroen van Vliet: toetsen
Wiro Mahieu: bas
Pieter Bast: drums

Vrijdag 25 maart
Aanvang: 20.30 uur
Entree: 15/13
Joey Baron 'Killer Joey'

Joey Baron (1955) is misschien wel de meest gevraagde en populaire drummer van de actuele Amerikaanse jazz. Zijn spel is ritmisch bijzonder inventief en buitengewoon muzikaal. Hij speelde onder meer met Tom Berne, Dave Douglas, Arthur Blythe en Ellery Eskelin. Furore maakte hij met John Zorns bands Masada en Naked City. Ook zijn eigen ensembles als Barondown en de Down Home Band konden rekenen op enthousiaste reacties. Joey Baron beheerst bijna alle slagwerkstijlen, van dixieland tot rock-and roll en van bebop tot free. In zijn nieuwste band 'Killer Joey' streeft hij naar een synthese van diverse muziekstijlen. De composities bestijken een breed scala, waarin rock, free jazz, folk en moderne klassieke muziek elkaar ontmoeten. Bijzonder in Killer Joey is de aanwezigheid van twee gitaristen, Steve Cardenas en Brad Shepik, die uiteraard zullen zorgen voor spannende duels!

Bezetting:
Brad Shepik: gitaar
Steve Cardenas: gitaar
Tony Scherr: bas
Joey Baron: drums

---- --
Programmering nieuwe muziek

Lantaren/Venster, Rotterdam

2005

April

Zaterdag 2 april

Lantaren 1
20.30 uur
Entree: 11/9

Orkest de Volharding met Tatiana Koleva (percussie)

City Lights: werk van Reich, Riley, Ter Veldhuis, Dennehy, Brouwer, Beljon en Koolmees

Woensdag 6 april

Lantaren 1, 20.30 uur
Entree: 9/7
Eleonore Pameijer (fluit) en Marcel Worms (piano)
Muziek uit Zes Continenten
Werk van Nechuhushtan, Kulenty, Ford, Oorebeek, Ping, Wullur, Rzewski e.v.a.

Zaterdag 16 april
Lantaren 1, 20.30 uur
Entree; 11/9

Zephyr Kwartet

La voce d'Italia

Werk van Francesconi, Scelsi, Sciarrino, Gentile, Berio en Murat

Dinsdag 19 en woensdag 20 april

Lantaren 1, 20.30 uur

Entree: 7 (op vertoon van Conservatoriumpas gratis)

The Unanswered Question

Nieuwe muziek van de compositie-afdeling en uit de electronische studio van het Rotterdams Conservatorium

Zaterdag 23 april

Lantaren 1, 20.30 uur
Entree: 11/9

Schönberg Kwartet

Met nieuw werk van Louis Andriessen, Otto Ketting en Jan van Vlijmen

Woensdag 27 april

Lantaren 1, 20.30 uur
Entree: 11/9

Ives Ensemble

Einzelgänger

Werk van P.J.van Rossum, Rihm, Kondo, Ferrari, Clementi en Gudmundsen-Holmgren

---- --