Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Alphen aan den Rijn, 1 maart 2005

Onderzoek Security Management/Integron toont aan:

Klanten matig tevreden over particuliere beveiliging

Een beveiligingsbeambte moet 's ochtends een pand openen maar komt te laat. Gevolg: 40 werknemers staan een half uur voor de poort te wachten en kunnen niet aan het werk. Het is een van de voorbeelden die de tevredenheid van security en facility managers bepalen over de prestaties van de particuliere beveiligingsorganisatie waarmee ze zaken doen. Voor die prestaties geven zij gemiddeld een 6,9, zo blijkt uit het 1e Nationaal onderzoek 'Klanttevredenheid particuliere beveiliging', dat vakblad Security Management in samenwerking met onderzoeksbureau Integron heeft uitgevoerd.

Het onderzoek bestond uit een telefonische enquête onder abonnees van beveiligingsvakblad Security Management en Facto Magazine, vakblad voor facility management. In totaal deden 250 personen mee aan het onderzoek. De klanttevredenheid werd op elf concrete punten gemeten, zoals kundigheid van de beveiligingsbeambten, duidelijkheid van de facturen, telefonische bereikbaarheid, klantgerichte opstelling beveiligingsbeambten e.d.

Als het gaat om klanttevredenheid in het algemeen, scoort de branche als geheel een 6,9. Een matige score, aldus drs. Stephan van Gelder, directeur van onderzoeksbureau Integron. 'Onze gemiddelde benchmark op gebied van klanttevredenheid van 'business-to-business'-bedrijven is een 7,6, terwijl in de algemene facilitaire markt, waar wij klanten hebben in de schoonmaak, afvalinzameling, catering en beveiliging, een 7,4 wordt behaald. Een halve punt daaronder is dus zeker een punt van aandacht voor de beveiligingsbranche als geheel.' Als nader wordt ingezoomd op de grote beveiligingsorganisaties blijken de scores als volgt verdeeld:


. CSU Security 7,4

. PreNed Beveiliging 7,1

. Falck 6,7

. Securicor 6,5

. Securitas 6,4

. Middelgrote particuliere beveiligingsorganisaties 7,1
. Branchegemiddelde 6,9

Tijdschrift Security Management nr. 3 van maart 2005 bevat alle uitkomsten van het onderzoek, inclusief reacties en toelichtingen van security en facility managers en directeuren van particuliere beveiligingsorganisaties.

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Integron uit Rotterdam, een bureau gespecialiseerd in het opzetten en uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoek onder (o.a.) facilitaire dienstverleners.

Belangrijkste onderzoeksresultaten in het kort


. De branche particuliere beveiliging scoort op gebied van algemene klanttevredenheid een 6,9, een relatief lage score. Tussen beveiligingsorganisaties onderling zijn behoorlijke verschillen waar te nemen.
. 'De groep 'Overige particuliere beveiligingsorganisaties' doet het ten opzichte van de vijf grootste spelers (Falck, Securicor, Prened, CSU Security en Securitas) goed. Verwacht kan worden dat deze groep aan marktaandeel zal winnen.
. De algemene prijsperceptie voor de gehele branche is relatief laag (6,5).
. De drie belangrijkste punten voor de branche als geheel om algehele klanttevredenheid te verhogen zijn de kwaliteit, snelheid en duidelijkheid van offertes, de kundigheid van de beveiligingsmedewerkers en de prijs.

Voor informatie: zie www.securitymanagement.nl/shop (voor bestellen proefnummer).