Marktleiderschap coach ontdekt 5 unieke krachten voor topprestaties
Volgens het "Handboek voor de (toekomstige) Marktleider"EINDHOVEN, 20050112 -- Op www.marktleiderschap.nl introduceert Marktleiderschap coach, Dhr. J.P. Close, de 5 krachten welke hij heeft ontdekt en die volgens hem elk bedrijf tot Marktleider kunnen brengen. Het uitgangspunt van Close is dat iedereen Marktleiderschap kan ambieren, behalen en uitbouwen mits hij of zij bereid is te focussen.
Volgens coach Close heeft elke ondernemer maar één vaste basisdoelstelling: Marktleiderschap. Om dat te bereiken is het noodzakelijk een duidelijk marktgebied af te bakenen waarin het bedrijf goede kansen denkt te maken om leider te worden. "Focussen is juist zo moeilijk, omdat het dwingt om keuzes te maken, vooral keuzes rond de wegen die NIET bewandeld gaan worden, hoe interessant die ook leken."
Marktkeuze is het eerste punt uit de lijst van vijf van Close. Hij noemt ze zelf liever "krachtvelden", omdat de begrippen tegelijkertijd maximaal benut moeten worden, en daarnaast elkaar sterk beinvloeden. "Als alle vijf de krachten volledig gespannen staan is het bedrijf in staat topprestaties te lever," aldus de coach. "Maar als één van de krachten niet optimaal benut wordt, schaadt het meteen een aantal anderen, waardoor het bedrijf veel minder presteert." Dhr. Close heeft naast zijn bedrijfskunde opleiding en 25 jaar internationale management ervaring, ook een wiskunde diploma, hetgeen hij toepast in zijn coaching model. De site bevat bijvoorbeeld een vrijblijvende en gratis auto-evaluatie mogelijkheid voor ondernemers om hun eigen bedrijf te toetsen aan de 5 krachten. Tevens presenteert Close een aantal verschillende evaluatieniveaus voor ondernemers: A, B, C, X en F, waarbij de "A" scoorders topprestaties moeten kunnen leveren op hun marktgebied, en de rest nog flink zouden moeten trainen.
"De moeilijkste stap voor een ondernemer is ondernemerschap zelf, en vooral in deze moeilijke tijden," aldus Close. "Een bedrijf starten en uitbouwen tot een nationaal of internationaal begrip is een topprestatie, vergelijkbaar met het halen van een belangrijke voetbal titel, of een medaille op de olympische spelen. Het vergt onder andere moed, visie, doorzettingsvermogen, originaliteit, wilskracht, een droom en geluk. Vaak moet de ondernemer zichzelf omhoog tillen uit de druk van regels, belastingen, tegenslagen en marktbewegingen, maar als er een doel bestaat en deze bereikt wordt, viert ook de ondernemer feest."
"Als coach bied ik een systeem, een methodiek om een ondernemer en het bedrijf te helpen een afgesproken doelstelling te bereiken. De doelstelling van mijn methode is bekend: Marktleiderschap. De 5 krachten welke ik in kaart heb gebracht, zijn daarbij een uniek hulpmiddel om een uitgangspositie te vinden voor mijn methodiek, en prioriteiten te stellen die de onderneming snel op weg kunnen helpen." legt Close uit. "Deze weg is keihard, en zeker in het begin, als er mogelijk heilige huisjes geruimd moeten worden, maar dat is een onderdeel van ondernemerschap. Door een duidelijke, simpele en doelgerichte structuur te gebruiken is al een grote stap voorwaarts geboekt. De coach wijst, de ondernemer beoordeelt en voert uit."
De 5 punten of krachten worden volledig beschreven in het boek: "Handboek voor de (toekomstige) Marktleider" dat Close in Maart op de markt breng. Het boek en de website moeten een interactief en gratis hulpmiddel zijn voor alle doelbewuste ondernemers, van starter tot managers van wereldconcerns. Close kan zelf maar een klein aantal bedrijven tegelijkertijd coachen, persoonlijk of online, dus via deze weg hoopt hij dat heel ondernemend Nederland er profijt kan hebben van zijn werk.