Gemeente Delft
Per 1 maart gaat het Meldpunt Bezorgd? in Delft van start. Bij dit meldpunt kunnen publiek, politie, woningcorporaties en hulpverleners melding maken van zorgwekkende situaties. Het gaat om mensen die verward zijn, zichzelf vervuilen, verwaarlozen of in financiële nood zitten. Het Meldpunt bezorgd? brengt het probleem in kaart, zorgt dat het bij de juiste hulpverlener komt en bewaakt de voortgang. Veel partijen en organisaties werken binnen en achter het meldpunt samen.
Meldpunt Bezorgd? probeert mensen in probleemsituaties (financieel, psychisch, verslaving) die buiten de boot (dreigen te) vallen op het spoor te komen en hulp te bieden. Er zijn veel partijen actief op dit gebied met versnippering als gevolg. Meldpunt Bezorgd? speelt hierop in door alle partijen aan elkaar te koppelen en één centraal punt te bieden voor meldingen van zorgwekkende situaties. Bij het meldpunt werken hulpverleners van onder andere GGZ-Delfland en Stichting Kwadraad. Zij leggen contact met woningcorporaties, sociale dienst, DUIT en de Budget-winkel. Het bestaande BAW-overleg (bijzondere aandacht woonproble-matiek), het meldpunt Huiselijk Geweld en d'Ruit komen in het meldpunt.
Op basis van de Wet collectieve preventie volksgezondheid (Wcpv) is de gemeente verantwoordelijk voor samenhangend beleid op gebied van openbare geestelijke gezondheidszorg (Oggz). Daarbij gaat het onder andere om crisisopvang, dak- en thuislozenproblematiek, hulp bij rampen en bemoeizorg. In Delft is op het terrein van bemoeizorg (voor verborgen problematiek en zorgmijders) behoefte aan een centraal meldpunt waar iedereen probleemsituaties kan melden, van waaruit volgens dezelfde methodiek gewerkt wordt en waar betere registratie mogelijk is.
Voor de redactie
Nadere informatie bij: Sharon Buys, Communicatie gemeente Delft, tel. 260 29 75.
-----------------------
---- --