FNV

De Geus weer destructief bij opzeggen verdrag havenwerk

De Tweede Kamer moet minister De Geus van zijn onzalige plan afbrengen om het ILO-verdrag, dat erkende havenwerkers registreert en beschermt, op te zeggen. Zo reageert FNV Bondgenoten op het wetsvoorstel dat de bewindsman maandag heeft ingediend.
Vakbondsbestuurder Niek Stam was al begonnen met een lobby in de Tweede Kamer omdat De Geus al eerder te kennen had gegeven af te willen van de bevoorrechte positie van werkloze havenwerkers boven andere werkzoekenden.

"Dit is heel gek. Zelfs in het tweede voorstel van de Europese commissie om de havendiensten te liberaliseren wordt lidstaten opgeroepen het ILO-verdag te ratificeren om tot `level playing field' te komen binnen Europa. Maar deze minister zegt het verdrag vervolgens gewoon op. Dit is minachting voor de Europese Commissie", zegt Stam.

De rechter bepaalde op 29 september 2004 nog dat de weigering van de Staat om de verplichting tot registratie van havenwerkers in nationale wetgeving en praktijken te bewerkstelligen in strijd is met het artikel 3 van het verdrag ILO 137 alsmede het bepaalde in de ILO-constitutie. Tevens heeft de rechter aangegeven dat de rechterlijke macht geen wetgeving kan opleggen aan de Staat, omdat een rechter niet op de stoel van de wetgever mag gaan zitten.

"Ook hier is minachting voor de rechterlijke macht en rechterlijke uitspraken aan de orde door De Geus", zegt Stam. "Dit is de minister van destructie. Alles wat op zijn weg komt, ruimt hij op."

"Het is toch te gek op los te lopen wat deze man doet. De Geus rijdt door een rood stoplicht en krijgt van de rechter een bekeuring vanwege het overtreden van de wet. Wat doet de Geus? Gewoon het stoplicht weg halen want dan kan je ook niet de wet overtreden."

ILO-verdrag 137 (betreffende de sociale gevolgen van nieuwe laad- en losmethoden) is in 1976 door Nederland geratificeerd. Twintig jaar zorgden de werkgeversorganisaties in Rotterdam en Amsterdam voor de pasjesregeling, van belang voor de veiligheid in de zeehavens. Maar de werkgeversorganisaties bestaan niet meer.

"Daarom is het van belang dat iedere havenwerker beseft dat zijn eigen werkgever hiervoor verantwoordelijk is", stelt Stam. "Opzegging van de ILO-verdragen heeft grotere gevolgen dan misschien in eerste instantie zou lijken. Ook als het gaat om arbeidsvoorwaarden."

Volgens Stam helpt De Geus de werkgevers nu een handje. Minister De Geus zegt het te betreuren dat werknemers en werkgevers er samen niet uit zijn gekomen. Maar voorrang voor erkende havenwerkers vindt hij niet stroken met zijn arbeidsmarktbeleid, blijkt uit het persbericht over het wetsvoorstel.