Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, op het
Hiswa symposium op 1 maart 2005 in de RAI in Amsterdam om 10.00 uur.
Dames en heren,
De Hiswa ziet Abraham!
Een mijlpaal die terecht een koninklijk tintje verdient.
Of beter nog: twee koninklijke tintjes.
Ten eerste vanmiddag, als de kroonprins deze vijftigste editie van de
Hiswa officieel komt openen.
En ten tweede omdat op deze Hiswa het startschot wordt gegeven voor
een wel heel bijzonder cadeau aan de Koningin voor haar zilveren
regeringsjubileum.
Daar wil ik graag eerst even bij stilstaan.
Vanmiddag zal op de Hiswa een schaalmodel worden onthuld van een
speciale zeilboot voor mensen met een lichamelijke handicap.
Met de bouw wordt binnenkort gestart.
Als alles volgens planning verloopt zal deze catamaran tijdens Sail
2005 te water worden gelaten.
Dit project is een initiatief van het Prinses Beatrix Fonds en de
sportkoepel voor mensen met een lichamelijke handicap, Nebas.
Om de bouw van deze boot, de `Beatrix', mogelijk te maken is geld
nodig.
Daarom vindt er tijdens de Hiswa een loterij plaats voor dit goede
doel.
Bedrijven kunnen dit project natuurlijk ook sponsoren.
Ik roep u op vandaag aan de loterij mee te doen of anderszins uw
bijdrage te doneren.
Het betekent zó veel voor mensen met een handicap om te kunnen zeilen
en te genieten van het water.
U snapt dat natuurlijk als geen ander!
Ik reken er dus op dat u uw steentje zult bijdragen.
Dames en heren,
Terug naar de Hiswa.
Terug naar vijftig jaar watertanden van juweeltjes van boten in alle
soorten en maten.
Ik feliciteer de Hiswa van harte met dit feestelijke jubileum.
Vijftig jaar Hiswa is voor de Hiswa Vereniging een mooie aanleiding om
de klokken eens gelijk te zetten over de toekomst van de watersport in
Nederland.
Wat zijn de actuele thema's?
Wat gebeurt er in Europa?
En welke koers gaan we de komende jaren varen?
Daar gaat dit symposium over.
Ik denk dat de toekomst voor de watersport er in het algemeen
rooskleurig uitziet.
De toenemende welvaart en de vergrijzing gecombineerd met het
Zwitserleven gevoel zorgt ervoor dat de watersport alleen maar zal
groeien.
De vele honderden stands op de Hiswa en de stijgende bezoekerscijfers
bevestigen dat beeld.
Maar we moeten die groei wel in goede banen leiden.
Dames en heren,
Ik vind het belangrijk hier te staan.
De watersportindustrie is namelijk een gigantisch bedrijf en de Hiswa
Vereniging is een belangrijke gesprekspartner voor de overheid.
Denk bijvoorbeeld maar aan de recent gehouden Ronde Tafel Conferentie
Maritiem Cluster in 2004 waar de Hiswa ook aan tafel zat.
De heer Wijnolst - die na mij het woord krijgt - heeft als inspirator
van die strategische conferentie een goede aanzet gegeven voor een
dialoog tussen de elf sectoren uit het cluster en de betrokken
overheden.
Over twee maanden zal moeten blijken of we resultaten hebben geboekt.
Ik heb daar overigens veel vertrouwen in.
Dat de Hiswa bij dergelijke bijeenkomsten aanschuift is niet
verbazingwekkend.
Zij vertegenwoordigt veel partijen en veel belangen.
Als we over de watersportindustrie praten, hebben we het over meer dan
4.000 bedrijven, werkgelegenheid voor 30.000 mensen, een omzet van 2.5
miljard euro en een belangrijk exportproduct ter waarde van 700
miljoen euro.
We hebben het ook over meer dan 1.5 miljoen watersporters en 300.000
pleziervaartuigen!
Dus of het nu over sluizen en bruggen, jachthavens, de
waterinfrastructuur, het milieu, de vogelrichtlijn, ligplaatsen,
toeristische voorzieningen, vaarbewijzen, waterbeheer, veiligheid of
het maritieme cluster gaat: de Hiswa zit aan tafel!
Dames en heren,
Ik wil mijn bijdrage vanmorgen vooral richten op die voor Nederland zo
ontzettend belangrijke waterinfrastructuur.
Want dat is tenslotte mijn core business.
Excellente vaarwegen en een excellente economie zijn voor mij twee
kanten van dezelfde medaille; vooral met oog op de toekomst van het
goederenvervoer.
Nu al gaat 40 procent van ons goederenvervoer over water en daarmee is
de capaciteit nog lang niet uitgeput.
Daarom steek ik tot 2010 ruim 700 miljoen extra in het onderhoud van
onze vaarwegen.
Dat is voldoende om op korte termijn een flinke slag te maken in het
wegwerken van achterstallig onderhoud aan de hoofdwaterwegen.
Maar voor de langere termijn is het niet voldoende.
Want zowel het goederenvervoer als de recreatievaart zullen in de
toekomst alleen maar groeien.
Het is mijn lange termijn ambitie om Nederland in beweging te houden,
ook op het water!
Dus ik wil geen eindeloze wachttijden bij sluizen of gevaarlijke
situaties op onze drukke waterwegen.
Het doel is een soepele en veilige doorstroming van het verkeer op
onze waterwegen
Daarom heb ik tussen 2010 en 2020 10,5 miljard euro gereserveerd voor
onze vaarwegen.
Want bij ambities hoort geld, anders heb je er niet zoveel aan.
Van deze investeringen in rijksvaarwegen profiteert u natuurlijk mee.
Maar de recreatievaarder geniet uiteraard vooral ook van de kleinere
vaarwegen in plaats van de vaarsnelwegen.
Daar zijn de provincies en gemeenten in eerste instantie
verantwoordelijk voor.
Ook die werken dan constant aan kwaliteitsverbetering.
De Beleidsvisie Recreatietoervaart Nederland is ons vangnet.
Daarmee bewaken we de kwaliteit.
En dat doen we samen: bestuurders en bedrijven, in de Stichting
Recreatietoervaart.
Ik hoef u er niet van te overtuigen dat het belangrijk is om serieus
naar de specifieke belangen van de recreatievaart te kijken.
Denk maar aan het voorbeeld van de bruine vloot.
Als we niet zo alert waren geweest, dan had de Nieuwe Europese
richtlijn 82/714 een einde gemaakt aan het varende bestaan van veel
historische schepen.
Een enorm verlies voor Nederland.
Ik ben blij dat ik heb kunnen voorkomen, ondersteund door goed
lobbywerk vanuit de sector natuurlijk.
We doen het dus samen.
Natuurlijk blijft er altijd iets te wensen over, maar met deze manier
van werken lopen we internationaal wel voorop.
Nederland heeft niet voor niets een voortrekkersrol gespeeld bij de
totstandkoming van de VN-resolutie van de Economische Commissie voor
Europa.
Die resolutie moet leiden tot een kwalitatief hoogstaand Europees
recreatietoervaartnet.
Ik neem aan dat u daar net zo tevreden over bent als ik.
Dames en heren, goed onderhouden vaarwegen met voldoende diepe en
brede vaargeulen en betrouwbare sluizen en bruggen zijn belangrijk.
Maar veilige vaarwegen vind ik even belangrijk.
De overheid blijft dan ook investeren in veilige vaargeulen, veilige
markeringen en slimme verkeersbegeleiding.
Maar ook de waterrecreant heeft een belangrijke verantwoordelijkheid.
Kortweg: ken de vaarregels en houd je er aan!
Zeker nu het steeds drukker wordt op het water.
Ik denk dat het goed is dat we samen - sector en overheid - aandacht
blijven geven aan die menselijke factor.
Bijvoorbeeld door de kwaliteit van de vaaropleidingen te bewaken, ook
in Europees verband.
Bijvoorbeeld door voorlichting te geven over goed vaargedrag.
En bijvoorbeeld door gezamenlijke campagnes als: `Varen doe je samen.'
Zo werken we samen aan een veilig en verantwoord gebruik van onze
vaarwegen.
Ik blijf daarvoor op u rekenen.
Dames en heren, de menselijke factor is een belangrijk element in de
veiligheid op het water maar de techniek speelt een steeds grotere
rol.
Dat is volgens mij een belangrijke vaststelling als je het over de
toekomst van de recreatievaart hebt.
Ik vermoed in dit verband dat u wel eens gehoord hebt van River
Information Services, afgekort RIS.
Dat is een Europees netwerk waarmee straks informatie over
scheepvaartbewegingen, ladingen, vaarroutes, stremmingen,
bedieningstijden van sluizen enzovoort gebundeld kan worden
aangeboden.
RIS betekent sneller, efficiënter en veiliger binnenvaartverkeer.
Als een binnenvaartschipper straks uit Rotterdam vertrekt naar
Boedapest, hoeft de schipper zich maar één keer aan te melden.
Alle gegevens reizen vervolgens automatisch mee naar de plaats van
bestemming.
Makkelijker kunnen we het niet maken!
RIS is dus goed nieuws voor de binnenvaartsector.
Maar het is ook goed nieuws voor u!
Want ik zie u denken: what's in it for me?
Er zit absoluut iets van uw gading in RIS.
Denk bijvoorbeeld aan elektronische beschikbare informatie over
vaarroutes, bedieningstijden, stremmingen, verkeersdrukte,
waterstanden, weerberichten enzovoorts.
Ik zie nog veel meer toepassingen van digitale informatiediensten
bijvoorbeeld over ligplaatsen en toeristische informatie.
Ik roep u op om gebruik te maken van de mogelijkheden die RIS biedt.
En ik roep u vooral ook op om te laten horen waar u nog meer behoefte
aan hebt!
Bezoekt u binnenkort eens de site www.risinnederland.nl.
U bent met velen en dus een interessante doelgroep in de markt voor
RIS!
Een mooie taak voor de Hiswa Vereniging, lijkt me.
Dames en heren,
Tot slot nog een persoonlijke noot.
Wat ik u namelijk nog niet verklapt heb, is dat ik ook een boot heb.
Of eigenlijk: een schipper met een boot.
Net als u ben ik dus in mijn vrije tijd een enorme liefhebber.
En als minister ben ik ook nog doordrongen van het grote economische
en maatschappelijke belang van uw sector.
Kortom, de mens en de minister zijn twee handen op één buik.
Ik kan dan ook vol overtuiging zeggen dat ik veel vertrouwen heb in
een rooskleurige toekomst van uw sector.
Zeker als de Hiswa Vereniging zo actief blijft als de afgelopen
vijftig jaar.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat