Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, op het Hiswa symposium op 1 maart 2005 in de RAI in Amsterdam om 10.00 uur.

Dames en heren,

De Hiswa ziet Abraham!

Een mijlpaal die terecht een koninklijk tintje verdient.

Of beter nog: twee koninklijke tintjes.

Ten eerste vanmiddag, als de kroonprins deze vijftigste editie van de Hiswa officieel komt openen.

En ten tweede omdat op deze Hiswa het startschot wordt gegeven voor een wel heel bijzonder cadeau aan de Koningin voor haar zilveren regeringsjubileum.

Daar wil ik graag eerst even bij stilstaan.

Vanmiddag zal op de Hiswa een schaalmodel worden onthuld van een speciale zeilboot voor mensen met een lichamelijke handicap.

Met de bouw wordt binnenkort gestart.

Als alles volgens planning verloopt zal deze catamaran tijdens Sail 2005 te water worden gelaten.

Dit project is een initiatief van het Prinses Beatrix Fonds en de sportkoepel voor mensen met een lichamelijke handicap, Nebas.

Om de bouw van deze boot, de `Beatrix', mogelijk te maken is geld nodig.

Daarom vindt er tijdens de Hiswa een loterij plaats voor dit goede doel.

Bedrijven kunnen dit project natuurlijk ook sponsoren.

Ik roep u op vandaag aan de loterij mee te doen of anderszins uw bijdrage te doneren.

Het betekent zó veel voor mensen met een handicap om te kunnen zeilen en te genieten van het water.

U snapt dat natuurlijk als geen ander!

Ik reken er dus op dat u uw steentje zult bijdragen.

Dames en heren,

Terug naar de Hiswa.

Terug naar vijftig jaar watertanden van juweeltjes van boten in alle soorten en maten.

Ik feliciteer de Hiswa van harte met dit feestelijke jubileum.

Vijftig jaar Hiswa is voor de Hiswa Vereniging een mooie aanleiding om de klokken eens gelijk te zetten over de toekomst van de watersport in Nederland.

Wat zijn de actuele thema's?

Wat gebeurt er in Europa?

En welke koers gaan we de komende jaren varen?

Daar gaat dit symposium over.

Ik denk dat de toekomst voor de watersport er in het algemeen rooskleurig uitziet.

De toenemende welvaart en de vergrijzing gecombineerd met het Zwitserleven gevoel zorgt ervoor dat de watersport alleen maar zal groeien.

De vele honderden stands op de Hiswa en de stijgende bezoekerscijfers bevestigen dat beeld.

Maar we moeten die groei wel in goede banen leiden.

Dames en heren,

Ik vind het belangrijk hier te staan.

De watersportindustrie is namelijk een gigantisch bedrijf en de Hiswa Vereniging is een belangrijke gesprekspartner voor de overheid.

Denk bijvoorbeeld maar aan de recent gehouden Ronde Tafel Conferentie Maritiem Cluster in 2004 waar de Hiswa ook aan tafel zat.

De heer Wijnolst - die na mij het woord krijgt - heeft als inspirator van die strategische conferentie een goede aanzet gegeven voor een dialoog tussen de elf sectoren uit het cluster en de betrokken overheden.

Over twee maanden zal moeten blijken of we resultaten hebben geboekt.

Ik heb daar overigens veel vertrouwen in.

Dat de Hiswa bij dergelijke bijeenkomsten aanschuift is niet verbazingwekkend.

Zij vertegenwoordigt veel partijen en veel belangen.

Als we over de watersportindustrie praten, hebben we het over meer dan 4.000 bedrijven, werkgelegenheid voor 30.000 mensen, een omzet van 2.5 miljard euro en een belangrijk exportproduct ter waarde van 700 miljoen euro.

We hebben het ook over meer dan 1.5 miljoen watersporters en 300.000 pleziervaartuigen!

Dus of het nu over sluizen en bruggen, jachthavens, de waterinfrastructuur, het milieu, de vogelrichtlijn, ligplaatsen, toeristische voorzieningen, vaarbewijzen, waterbeheer, veiligheid of het maritieme cluster gaat: de Hiswa zit aan tafel!

Dames en heren,

Ik wil mijn bijdrage vanmorgen vooral richten op die voor Nederland zo ontzettend belangrijke waterinfrastructuur.

Want dat is tenslotte mijn core business.

Excellente vaarwegen en een excellente economie zijn voor mij twee kanten van dezelfde medaille; vooral met oog op de toekomst van het goederenvervoer.

Nu al gaat 40 procent van ons goederenvervoer over water en daarmee is de capaciteit nog lang niet uitgeput.

Daarom steek ik tot 2010 ruim 700 miljoen extra in het onderhoud van onze vaarwegen.

Dat is voldoende om op korte termijn een flinke slag te maken in het wegwerken van achterstallig onderhoud aan de hoofdwaterwegen.

Maar voor de langere termijn is het niet voldoende.

Want zowel het goederenvervoer als de recreatievaart zullen in de toekomst alleen maar groeien.

Het is mijn lange termijn ambitie om Nederland in beweging te houden, ook op het water!

Dus ik wil geen eindeloze wachttijden bij sluizen of gevaarlijke situaties op onze drukke waterwegen.

Het doel is een soepele en veilige doorstroming van het verkeer op onze waterwegen

Daarom heb ik tussen 2010 en 2020 10,5 miljard euro gereserveerd voor onze vaarwegen.

Want bij ambities hoort geld, anders heb je er niet zoveel aan.

Van deze investeringen in rijksvaarwegen profiteert u natuurlijk mee.

Maar de recreatievaarder geniet uiteraard vooral ook van de kleinere vaarwegen in plaats van de vaarsnelwegen.

Daar zijn de provincies en gemeenten in eerste instantie verantwoordelijk voor.

Ook die werken dan constant aan kwaliteitsverbetering.

De Beleidsvisie Recreatietoervaart Nederland is ons vangnet.

Daarmee bewaken we de kwaliteit.

En dat doen we samen: bestuurders en bedrijven, in de Stichting Recreatietoervaart.

Ik hoef u er niet van te overtuigen dat het belangrijk is om serieus naar de specifieke belangen van de recreatievaart te kijken.

Denk maar aan het voorbeeld van de bruine vloot.

Als we niet zo alert waren geweest, dan had de Nieuwe Europese richtlijn 82/714 een einde gemaakt aan het varende bestaan van veel historische schepen.

Een enorm verlies voor Nederland.

Ik ben blij dat ik heb kunnen voorkomen, ondersteund door goed lobbywerk vanuit de sector natuurlijk.

We doen het dus samen.

Natuurlijk blijft er altijd iets te wensen over, maar met deze manier van werken lopen we internationaal wel voorop.

Nederland heeft niet voor niets een voortrekkersrol gespeeld bij de totstandkoming van de VN-resolutie van de Economische Commissie voor Europa.

Die resolutie moet leiden tot een kwalitatief hoogstaand Europees recreatietoervaartnet.

Ik neem aan dat u daar net zo tevreden over bent als ik.

Dames en heren, goed onderhouden vaarwegen met voldoende diepe en brede vaargeulen en betrouwbare sluizen en bruggen zijn belangrijk.

Maar veilige vaarwegen vind ik even belangrijk.

De overheid blijft dan ook investeren in veilige vaargeulen, veilige markeringen en slimme verkeersbegeleiding.

Maar ook de waterrecreant heeft een belangrijke verantwoordelijkheid.

Kortweg: ken de vaarregels en houd je er aan!

Zeker nu het steeds drukker wordt op het water.

Ik denk dat het goed is dat we samen - sector en overheid - aandacht blijven geven aan die menselijke factor.

Bijvoorbeeld door de kwaliteit van de vaaropleidingen te bewaken, ook in Europees verband.

Bijvoorbeeld door voorlichting te geven over goed vaargedrag.

En bijvoorbeeld door gezamenlijke campagnes als: `Varen doe je samen.'

Zo werken we samen aan een veilig en verantwoord gebruik van onze vaarwegen.

Ik blijf daarvoor op u rekenen.

Dames en heren, de menselijke factor is een belangrijk element in de veiligheid op het water maar de techniek speelt een steeds grotere rol.

Dat is volgens mij een belangrijke vaststelling als je het over de toekomst van de recreatievaart hebt.

Ik vermoed in dit verband dat u wel eens gehoord hebt van River Information Services, afgekort RIS.

Dat is een Europees netwerk waarmee straks informatie over scheepvaartbewegingen, ladingen, vaarroutes, stremmingen, bedieningstijden van sluizen enzovoort gebundeld kan worden aangeboden.

RIS betekent sneller, efficiënter en veiliger binnenvaartverkeer.

Als een binnenvaartschipper straks uit Rotterdam vertrekt naar Boedapest, hoeft de schipper zich maar één keer aan te melden.

Alle gegevens reizen vervolgens automatisch mee naar de plaats van bestemming.

Makkelijker kunnen we het niet maken!

RIS is dus goed nieuws voor de binnenvaartsector.

Maar het is ook goed nieuws voor u!

Want ik zie u denken: what's in it for me?

Er zit absoluut iets van uw gading in RIS.

Denk bijvoorbeeld aan elektronische beschikbare informatie over vaarroutes, bedieningstijden, stremmingen, verkeersdrukte, waterstanden, weerberichten enzovoorts.

Ik zie nog veel meer toepassingen van digitale informatiediensten bijvoorbeeld over ligplaatsen en toeristische informatie.

Ik roep u op om gebruik te maken van de mogelijkheden die RIS biedt.

En ik roep u vooral ook op om te laten horen waar u nog meer behoefte aan hebt!

Bezoekt u binnenkort eens de site www.risinnederland.nl.

U bent met velen en dus een interessante doelgroep in de markt voor RIS!

Een mooie taak voor de Hiswa Vereniging, lijkt me.

Dames en heren,

Tot slot nog een persoonlijke noot.

Wat ik u namelijk nog niet verklapt heb, is dat ik ook een boot heb.

Of eigenlijk: een schipper met een boot.

Net als u ben ik dus in mijn vrije tijd een enorme liefhebber.

En als minister ben ik ook nog doordrongen van het grote economische en maatschappelijke belang van uw sector.

Kortom, de mens en de minister zijn twee handen op één buik.

Ik kan dan ook vol overtuiging zeggen dat ik veel vertrouwen heb in een rooskleurige toekomst van uw sector.

Zeker als de Hiswa Vereniging zo actief blijft als de afgelopen vijftig jaar.

Dank u wel.