CAPITA BV

Nieuwe directeur Research International

Guy de Sévaux treedt per 1 maart 2005 aan als Nederlandse directeur van
marktonderzoekbureau Research International. De Sévaux komt van telecomprovider Orange,
waar hij Manager Corporate Strategy was. Onder zijn leiding moet Research International verder
uitgroeien tot onderzoekgedreven marketingadviesbureau.

De vooruitstrevende rol die Research International speelt, is De Sévaux op het lijf geschreven:
bedrijven begeleiden in innovatieve productontwikkeling waarbij de consument centraal staat
én tegelijkertijd een actieve rol vervult. De Sévaux zal de komende jaren dan ook investeren in
het uitbouwen van de methode Supergroup. De Supergroup is een creatieve snelkookpan waarin
consumenten nieuwe ideeën niet alleen beoordelen maar deze zelf ook mee ontwikkelen.

'Het werkt twee kanten op. Enerzijds voelt de consument dat hij daadwerkelijk een verschil kan
maken en niet langer de hekkensluiter is, anderzijds zorgt directe betrokkenheid van de
consument ervoor dat innovaties perfect afgestemd worden op de wensen van eindgebruikers',
verklaart de Sévaux. 'Dat is de kracht van innovatieve product- en campagneontwikkeling'.

De methode Supergroup heeft voor opdrachtgevers het voordeel dat er direct een concrete
oplossing of innovatie uit het onderzoek naar voren komt. 'En dan zijn onverwachte en
verrassende onderzoeksresultaten ineens geen bedreiging meer, maar een kans,' aldus De
Sévaux. Het nadeel van traditioneel marktonderzoek is volgens de nieuwe directeur dat het
alleen problemen oplost maar geen inspiratie biedt. Dat doet de methode Supergroup wel. De
Sévaux wil klanten uitdagen om open te staan voor eventuele onverwachte uitkomsten van
onderzoek en die vervolgens te gebruiken voor daadwerkelijke innovaties.

Research International heeft een speciale positie in de onderzoekswereld omdat het bureau
jaarlijks op eigen initiatief grootschalig internationaal kwalitatief onderzoek uitvoert naar
wereldwijde maatschappelijke ontwikkelingen en trends. Doel van het onderzoek is om beter
inzicht te krijgen in consumentengedrag en daarmee de mogelijkheden voor merken, producten
en marketing te verbeteren. Onderzoeken en adviezen voor klanten krijgen hierdoor een brede
internationale bedding.

Guy de Sévaux neemt de plaats in van Douwe Rademaker, die een overstap maakt naar RI Japan.
In zijn vorige functie bij telecomprovider Orange, begeleidde De Sévaux ondermeer de
succesvolle re-branding van Dutchtone naar Orange. Research International is wereldwijd leider
op het gebied van kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek en heeft vestigingen in meer dan

50 landen. Research International werkt onder andere voor KPN, Coca-Cola, Orange, Philips,
Numico, ING, Fortis, Vodafone, Unilever, en Heineken.