Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 15.30 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Krediet voor aanpassing theaterzaal Zimihc
De theaterzaal van Zimihc kan uitgroeien tot een volwaardig professioneel podium voor de Utrechtse amateur-theatergroepen. Het college heeft besloten een krediet van ¬ 218.000 te verlenen aan de stichting Zimihc. Het krediet is een investeringssubsidie om de aanpassingen van de huidige theaterruimte mogelijk te maken.

Er is dringend behoefte aan een betaalbare en herkenbare speelplek voor het amateurtheater. Zimihc heeft bij de gemeente een plan ingediend om, als Huis voor Amateurkunst, in deze behoefte te voorzien. Het college wil hier graag aan meewerken. Zimihc huurt het pand aan de Bouwstraat 55 in de wijk Wittevrouwen al tien jaar van de gemeente.


2. Uitwerkingsplannen voor drie buurten in deelgebied Het Zand (Leidsche Rijn) In deelgebied Het Zand, in het hart van Leidsche Rijn, worden dit jaar de eerste woningen opgeleverd. Het Zand bestaat uit een aantal buurten. Voor de nieuwe buurten De Bongerd, Stationsomgeving en Tussen de Parken heeft het college de voorontwerp-uitwerkingsplannen vastgesteld. Daarover is nu inspraak mogelijk. Dinsdag 15 maart vindt een informatiebijeenkomst plaats.

Wonen in Het Zand betekent eigentijds wonen in een karakteristieke en oorspronkelijke omgeving, waar het bestaande landschap vertelt over de rijke historie van het gebied. De oude boerderijen en huizen, bestaande wegenlinten, fruitboomgaarden en sloten maken deel uit van het stedenbouwkundig plan van de wijk. De uitwerkingsplannen voor De Bongerd en Tussen de Parken maken vooral woningbouw, infrastructuur en openbare ruimte mogelijk. In het uitwerkingsplan voor de Stationsomgeving worden in beperkte omvang ook dienstverlening, bedrijvigheid, horeca en andere voorzieningen toegestaan. De uitwerkingsplannen zijn gebaseerd op het Stedenbouwkundig Plan voor Het Zand en houden rekening met afspraken die met bewoners en anderen belanghebbenden zijn gemaakt.


3. Bestemmingsplan voor watergang en weg in Het Zand (Leidsche Rijn) Op het perceel 't Zand 31 in Leidsche Rijn zijn een watergang en een verkeersweg gepland als onderdeel van De Bongerd, een nieuw te ontwikkelen buurt in deelgebied Het Zand. Met de eigenaar van het perceel is hierover overeenstemming bereikt. Om dit juridisch-planologisch mogelijk te maken moet een nieuw bestemmingsplan voor het perceel worden vastgesteld; momenteel heeft het nog een agrarische bestemming. Het college heeft ingestemd met het voorontwerp-bestemmingsplan, waarmee het kan worden vrijgegeven voor inspraak.


4. Filmprijs Stad Utrecht voortaan naar debuutfilm In overleg met het Nederlands Film Festival heeft het college besloten de Filmprijs van de Stad Utrecht voortaan uitsluitend toe te kennen aan een regisseur of regisseuse voor zijn/haar debuutfilm. De prijs wordt door het stadsbestuur uitgereikt tijdens het slotgala van het filmfestival. Tijdens de openingsavond worden de drie genomineerden bekend gemaakt. Het Nederlands Film Festival neemt in haar programmering een aparte competitiecategorie op voor de debuutfilm.

Door deze nieuwe procedure willen gemeente en filmfestival de belangstelling voor beginnende filmmakers versterken en de betekenis van de Filmprijs van de Stad Utrecht verder vergroten. De drie genomineerden worden aan het begin van het festival bekend gemaakt om de belangstelling voor de genomineerde filmmakers te vergroten.

Onder een debuutfilm wordt verstaan: de eerste zelfstandige productie (film of documentaire; kort of lang) van een filmmaker, die buiten de schoolsituatie is gemaakt en openbare vertoning krijgt of heeft gekregen. Onder openbare vertoning wordt verstaan: vertoning op festivals, in de bioscoop of uitzending via televisie.


5. Betaald parkeren voor delen van Dichterswijk en Rivierenwijk In delen van de Dichterswijk en Rivierenwijk wordt betaald parkeren ingevoerd. Het college besloot hiertoe op basis van een draagvlakmeting die in december jl. plaatsvond. In de buurten waar toen een meerderheid voor de invoering van betaald parkeren heeft gekozen, geldt met ingang van 1 mei a.s. het betaald parkeerregime. In de Dichterswijk gaat het daarbij om de Hubert Pootstraat, de Jan Luykenstraat, Raadwijk en de Hendrik Tollenstraat. In Rivierenwijk wordt betaald parkeren ingevoerd in het gebied omsloten door de Vondellaan, een deel van de Jutfaseweg, Amaliastraat, Dollardstraat, een deel van de Rijnlaan (zelf niet inbegrepen) en een deel van de Balijelaan (zelf niet inbegrepen). Bewoners en bedrijven in de Dichterswijk en Rivierenwijk worden binnenkort met een stadsplan over de invoering van betaald parkeren geïnformeerd. Daarmee worden ze ook tijdig in de gelegenheid gesteld om een parkeervergunning aan te vragen.


6. Dwangsom belangrijker bij handhaving bouwregelgeving De gemeente gaat het opleggen van een dwangsom gebruiken als belangrijkste instrument om de bouwregelgeving te handhaven. Uit de praktijk blijkt dat veel overtreders een einde maken aan overtredingen van regelgeving als zij te maken krijgen met een dwangsom. Ook zijn de personeelslasten van het opleggen van een dwangsom lager dan bij het uitoefenen van bestuursdwang, waarbij van gemeentewege een illegale situatie wordt beëindigd. Verder kan een besluit tot het opleggen van een dwangsom simpel worden teruggedraaid als de uitkomst van een beroepsprocedure daar aanleiding toe geeft.

In het 'Beleidskader voor de inzet van bestuursrechterlijke handhavingsinstrumenten door Bouwbeheer' wordt aangeven, wanneer wel en wanneer niet gebruik gemaakt wordt van het middel van de dwangsom. Zo zal Bouwbeheer bij bijvoorbeeld instortingsgevaar of brandgevaar of klachten over ernstige geluidsoverlast direct ingrijpen om een einde te maken aan dergelijke situaties. Het beleidskader beschrijft de wijze waarop Bouwbeheer het instrument dwangsom hanteert en legt vast hoe op objectieve wijze de hoogte van een dwangsom wordt bepaald. Zo wordt bijvoorbeeld bij illegale bouw uitgegaan van bouwkosten en bij illegale sloop van kosten die nodig zijn om het gesloopte bouwwerk te herstellen.


7. Kadernota handhaving bouwregelgeving
De gemeente gaat de bouwregelgeving op programmatische wijze handhaven. Als gevolg daarvan wordt voortaan jaarlijks aan de gemeenteraad gemeld wat de beleidsvoornemens zijn en wordt inzichtelijk gemaakt hoe frequent en hoe diepgaand er wordt gecontroleerd en hoe de uitvoering in het voorafgaande jaar is verlopen. De nieuwe manier van werken wordt beschreven in de kadernota 'Handhaven met beleid'.

Met deze werkwijze loopt de afdeling Bouwbeheer van de Dienst Stadsontwikkeling vooruit op een wijziging van de Woningwet. Deze voorziet er in de handhaving van de bouwregelgeving democratischer en transparanter te maken. Omdat met de beschikbare personele capaciteit en financiële middelen niet alle controle- en handhavingstaken tegelijkertijd kunnen worden verricht, moeten prioriteiten worden gesteld. Dat gebeurt op basis van een risicoanalyse, waarbij het waarborgen van fysieke en acute veiligheid voorrang heeft. Verder houdt de prioriteitenlijst rekening met bestuurlijke wensen en belangen van burgers. De werkwijze bij het opstellen van de prioriteitenlijst wordt beschreven in de subnota 'Wikken en Wegen'. De voorgestelde aanpak heeft geresulteerd in 'De Bouwbeheergids', waarin het handhavingsprogramma voor 2005 wordt beschreven. De raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling wordt over de kadernota geïnformeerd. Ook komt er een uitgebreid informatietraject richting belanghebbenden en betrokkenen bij de bouw-regelgeving.


8. Draaiboek ondersteuning bewoners bij herstructurering De gemeente heeft een draaiboek opgesteld om bewoners te ondersteunen van woningen die gesloopt, dan wel ingrijpend gerenoveerd worden. Het gaat om maatregelen voor een zorgvuldige communicatie met, en een goede begeleiding van bewoners betrokken bij herstructureringsprojecten. Het draaiboek is opgesteld in samenwerking met de Utrechtse woningcorporaties en de stedelijke koepel van bewonersorganisaties ( De Bundeling). Het is de een uitwerking van een door de gemeenteraad gesteund intiatiefvoorstel van de PvdA-fractie. Het draaiboek sluit aan bij afspraken die al eerder zijn overeengekomen in het kader van het eind 2002 gesloten DUO-akkoord.

Tot de maatregelen die in het draaiboek worden genoemd behoren onder meer: het houden van een bewonersenquete, het monitoren van de herhuisvesting, het inzetten van casemanagers voor bewoners die niet op eigen kracht naar een ander huis kunnen zoeken. Ook komen aan de orde zaken als tijdelijke verhuur van leegstaande panden, dagelijks toezicht en beheer tijden sloop/nieuwbouw of renovatiewerkzaamheden. Gemeente en corporaties zullen er voor zorgen dat het draaiboek breed verspreid wordt en bekend is bij betrokken ambtenaren en medewerkers. In een aparte overeenkomst wordt vastgelegd dat het draaiboek bij elk herstructureringsproject als handleiding gebruikt wordt voor het opstellen van een communicatieplan, een sociaal plan, en een beheerplan. Veel van de voorgestelde activiteiten en maatregelen behoren al tot de reguliere activiteiten van corporaties en gemeentelijke diensten. Voor twee projectmatige activiteiten( het inzetten van casemanagers en informatiepunten in de wijk) stelt de gemeente voor de komende 5 jaar jaarlijks een bedrag van ¬ 250.000 beschikbaar.


9. Concentratie ouderenzorg Utrecht Noordoost
Momenteel wordt in Utrecht Noordoost ouderenzorg aangeboden in zorgcentrum Tuindorp-Oost en zorgcentrum De Lichtkring. Beide complexen zijn gelegen aan de Eijkmanlaan. Het bestuur van de centra wil het zorgaanbod nu concentreren op het terrein van De Lichtkring. De concentratie van het zorgaanbod heeft te maken te maken met het langer zelfstandig blijven wonen van ouderen en - daarmee samenhangend - gewijzigde zorgopvattingen. Het bestuur heeft het voornemen verzorgingshuis De Lichtkring te renoveren en hier ook de verpleeghuisfunctie van Tuindorp-Oost onder te brengen. Verder zijn er plannen om bij het complex 26 zogenaamde aanleunwoningen te bouwen. De verzorgingsflat Tuindorp Oost komt op termijn beschikbaar voor een nieuwe invulling.

Het college heeft besloten om een Nota van Uitgangspunten op te stellen. Daarin zal worden aangegeven onder welke voorwaarden de gemeente wil meewerken aan dit initiatief Speciale aandacht zal worden besteed aan de omvang van het bouwvolume van de nieuwbouw en de grotere parkeerbehoefte bij de Lichtkring. Over de concept-nota van uitgangspunten zal te zijner tijd met de buurt worden gecommuniceerd.