IP/05/225
Brussel, 1 maart 2005
"HELP - Voor een leven zonder tabak": de EU lanceert een nieuwe campagne
tegen roken
Jongeren, niet-rokers en rokers die willen stoppen, kunnen hulp
krijgen om een leven zonder tabak te leiden. Dat is de boodschap van
een nieuwe EU-campagne tegen roken, met een budget van 72 miljoen
euro, die vandaag van start gaat. Markos Kyprianou, EU-commissaris
voor gezondheid en consumentenbescherming, gaf het startschot voor de
campagne op het Schumanplein voor het Berlaymont-gebouw, het
hoofdkwartier van de Europese Commissie in Brussel, door de
campagneslogan "HELP: Voor een leven zonder tabak" te onthullen. Deze
slogan is aangebracht op een reusachtig opblaasbaar object dat in alle
25 EU-hoofdsteden tentoongesteld zal worden. De nieuwe campagne is
voor de Europese Commissie ontwikkeld door een consortium van
gezondheidsdeskundigen en PR-professionals (zie MEMO/05/68 voor
details). De roadshow zal worden gevolgd door een
"HELP"-reclamecampagne op TV en in de bioscoop in de loop van de
zomer. Commissaris Kyprianou verklaarde: "Ziekten en sterfgevallen als
gevolg van roken kosten de EU-landen 100 miljard euro per jaar.
Preventie- en voorlichtingscampagnes zoals "HELP" zijn een investering
in een gezondere en meer welvarende toekomst voor onze burgers. Deze
campagne zal een rookvrije leefwijze promoten onder jongeren, de
gevaren van passief roken benadrukken, en het streven naar rookvrije
openbare ruimten ondersteunen." De Europese Commissie heeft voor de
periode tot 2008 72 miljoen euro gereserveerd voor deze nieuwe
campagne. Jongeren (15-18 jaar) en jonge volwassenen (18-30 jaar)
zullen de voornaamste doelgroepen zijn.
Markos Kyprianou, EU-commissaris voor gezondheid en
consumentenbescherming, verklaarde: "Acht van de tien rokers beginnen
als tieners. En zodra ze eenmaal verslaafd zijn, betekent dat voor
velen een vroege dood. Ieder jaar sterven 650.000 EU-burgers aan
ziekten die verband houden met roken. Ik zal alles doen wat ik kan om
jongeren ervan te weerhouden te gaan roken, en om jonge rokers te
helpen hun verslaving af te schudden voordat hun gezondheid ernstige
schade lijdt. Mijn doel is een mentaliteitsomslag in de samenleving:
rookvrij moet de norm worden, en tabakverslaafden moeten een snel
slinkende minderheid worden. Als alle EU-landen het voorbeeld van
Ierland, Italië en Malta zouden volgen en roken in openbare
gelegenheden zouden verbieden, zouden we al een aardig eind op weg
zijn."
"HELP" is de tweede grote antirookcampagne op EU-schaal van de
Commissie en zal voortbouwen op de ervaringen van de eerste campagne,
"Feel Free to Say No", die liep van 2002 tot 2004, en in het kader
waarvan meer dan een miljard contacten met jongeren in de hele EU
werden gelegd (zie IP/04/1284). De "HELP"-campagne bestaat uit een
roadshow en een PR-campagne, een reclamecampagne en een website met
advies over stoppen met roken. Een Europees Waarnemingscentrum voor
tabak in de media (European Tobacco Media Observatory) zal
systematisch berichten in de media over de bestrijding van roken
verzamelen en analyseren.
De "HELP"-campagne is ontwikkeld door een consortium van
gezondheidsdeskundigen en mediabedrijven. De mediabedrijven die de
campagne produceren werken samen met de NGO's en de
volksgezondheidsorganen die deel uitmaken van het European Network for
Smoking Prevention (ENSP). Zij hebben hun strategie ontwikkeld met
input van een adviesraad van deskundigen onder voorzitterschap van
professor Gerard Hastings van het Centre for Tobacco Control Research
van de Universiteit van Stirling. De opdracht voor het ontwikkelen en
voeren van de nieuwe EU-campagne is aan dit consortium toegekend na
een open aanbesteding door de Commissie in 2004.
Verdere informatie
http://europa.eu.int/comm/health/ph_determinants/life_style/Tobacco/he
lp_en.htm,
http://europa.eu.int/comm/mediatheque/photo/index_en.html
en
http://www.help-eu.com
Zie ook MEMO/05/69 voor meer informatie over de acties van de EU
inzake de bestrijding van roken.
European Union