AutoRai

Jaguar introduceert unieke XKR-S

(1-3-2005)
De 75e Autosalon van Genève markeert voor Jaguar de introductie van de nieuwe XKR-S. Deze unieke uitvoering voegt een nieuw hoofdstuk toe aan een reeks succesvolle special editions die sinds de introductie van de allereerste Jaguar XK verschenen zijn.
In de XKR-S wordt het stoere en sportieve karakter van de Jaguar XK nog verder doorgevoerd. Zo beschikt deze bijzondere uitvoering over tal van nieuwe specificaties en is de standaarduitrusting verder uitgebreid. Dit maakt de XKR-S uniek in zijn soort.

âEr zijn maar weinig mensen die een Jaguar XK voorbijlopen zonder dat ze zich even omdraaien om de karakteristieke vormen van de auto te bewonderenâ, vertelt Ian Callum, Design Director van Jaguar Cars. âVorig jaar hebben we de XK meer met zijn tijd mee laten gaan, door wijzigingen aan het exterieur door te voeren, zoals de luchtinlaat vóór, een meer geprononceerde voorkant en een gewijzigde achterbumper en -spoiler. Nu hebben we nieuwe, speciaal voor de XKR-S ontworpen, limited edition exterieurkleuren aan het programma toegevoegd en de standaarduitrusting verder uitgebreid. Daarmee stellen we onze klanten in staat om in een uitgesproken luxueuze en unieke Jaguar XK te rijden.â

Al in 1948 zette Jaguar de toon met de introductie van de legendarische XK120 Sportsaloon. Deze maakte de naam XK beroemd en zorgde er mede voor dat ook de huidige Jaguar XK symbool staat voor stijl, luxe, sportieve prestaties en een excellent rijgedrag.

Unieke exterieurkleuren en sportieve accenten
De XKR-S is naast de kleuren Jaguar Racing Green, Midnight en Platinum leverbaar in vier nieuwe bijzondere exterieurkleuren, namelijk Copper Black Metallic, Frost Blue Metallic, Bay Blue Metallic en Satin Silver Metallic. Voor het interieur kan de rijder kiezen tussen Warm Charcoal of Ivory leder, beide met contrasterende stiksels en een middenconsole- en dashboardafwerking in sportief carbon fiber.

Als eerbetoon aan Jaguars historische verbintenis met de autosport wordt het uiterlijk van deze jongste generatie van de Jaguar XK opgesierd met unieke badges en sportieve accenten. Daartoe horen onder meer gepolijste dorpellijsten met geblokt embleem, refererend aan de finishvlag, en vloermatten met logo en lederen piping. Ook de licht gewijzigde, witte Jaguar Growler-badge op de motorkap verwijst met twee zwart-wit geblokte emblemen naar de finishvlag. Het sportieve karakter van de XKR-S wordt verder benadrukt door nieuwe, donkergekleurde achterlichtunits en uniek vormgegeven lichtmetalen 20 inch Perseus
R Performance-velgen, waarachter de befaamde rode remklauwen met cross-drilled remschijven van Brembo duidelijk zichtbaar zijn.

De Jaguar XKR-S in vogelvlucht

* Nieuwe specificaties, extra uitgebreide standaarduitrusting met voorzieningen die voorheen als optie leverbaar waren en een luxueus afgewerkt interieur;

* Leverbaar in twee uitvoeringen â XKR-S Coupe en Convertible;
* Vier unieke exterieurkleuren â Copper Black Metallic, Frost Blue Metallic, Bay Blue Metallic en Satin Silver Metallic â naast de huidige exterieurkleuren Jaguar Racing Green, Midnight en Platinum;

* Standaard Bluetooth(TM)-telefoonsysteemvoorziening, Jaguar Premium Sound System en DVD-navigatiesysteem;

* Nieuwe, unieke lichtmetalen 20 inch Perseus R performance-velgen;
* Zwart-wit geblokt embleem, refererend aan de finishvlag, op witte Jaguar Growler-badge en op gepolijste dorpellijsten;
* Interieur afgewerkt met zacht gelooid leder voorzien van contrasterende stiksels;

* Vloermatten met logo en lederen piping;
* Voorzien van 4.2 liter V8 Supercharged-motor, die deze XKR-S Coupe en Convertible een indrukwekkend vermogen geeft.

XKR-S: Veilig, krachtig en luxueus
Zowel de XKR-S Coupe als de XKR-S Convertible wordt aangedreven door een 4.2 liter V8 Supercharged-motor met een indrukwekkend vermogen van 400 DIN-pk/291 EEC-kW. De uiterst geavanceerde zestraps automatische transmissie zorgt voor een zijdezachte overbrenging van dit vermogen dat zo karakteristiek is voor deze Jaguar. De XKR-S heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h, en accelereert in slechts 5,4 seconden (Convertible 5,6) naar 100 km/h.

âDe huidige Jaguar XK is nog steeds een sensatie in de autobrancheâ, vertelt Phil Hodgkinson, Director Product Engineering van Jaguar Cars. âDe AJ-V8 staat bekend als een van de beste Jaguar-motoren ooit en de Supercharger onder de motorkap maakt de XKR-S een echte rijdersauto.â

Geavanceerde veiligheidsvoorzieningen
In 2003 werd het zeer complete arsenaal aan veiligheidsvoorzieningen verder uitgebreid met onder andere Emergency Brake Assist (voor maximale remkracht in geval van een noodstop) en Dynamic Stability Control. Dit diende slechts één doel: meer veiligheid, comfort en gemak voor de bestuurder en zijn passagier. Daarom is de XK ook uitgerust met het geavanceerde A.R.T.S. (Adaptive Restraint Technology System), dat de impact van een aanrijding, alsmede de zithouding van de bestuurder en voorpassagier en de wijze waarop ze de veiligheidsgordel dragen, registreert. Vervolgens bepaalt dit systeem het moment en de kracht waarmee de airbags worden geactiveerd. Ook de XKR-S beschikt over al deze geavanceerde voorzieningen en is zelfs voor extra veiligheid voorzien van Adaptive Cruise Control met Forward Alert. Dit systeem meet voortdurend de afstand tussen de bestuurder en diens voorligger en ondersteunt de bestuurder bij het aanpassen van de snelheid om een veilige afstand te bewaren, of waarschuwt de bestuurder zodra deze binnen een vooraf ingestelde afstand tot de auto voor hem komt.

Extra uitgebreide standaarduitrusting
Om de XK-rijder voortaan nog meer luxe te bieden, wordt de standaarduitrusting van de XKR-S verder uitgebreid. Zo beschikt de XKR-S over een verwarmbare voorruit, Park Distance Control achter, cross-drilled remschijven met rode remklauwen van Brembo, Adaptive Cruise Control met Forward Alert, een Aluminium Interior Package, bekerhouders vóór, een R Performance-stuurwiel en -transmissiehendel en een Memory Package met twee geheugenposities voor de instelling van de bestuurdersstoel, buitenspiegels en stuurkolom.

Ook standaard is het DVD-navigatiesysteem, het Jaguar Premium Sound System met 320 watt uitgangsvermogen en een
Bluetooth(TM)-telefoonsysteemvoorziening. Hiermee kan een mobiele telefoon draadloos worden bediend met de toetsen op het stuurwiel van de XKR-S, waarbij de telefoon zich slechts ergens in het interieur van de auto behoeft te bevinden.

âJaguar levert eersteklas producten die staan voor uitzonderlijke kwaliteitâ, aldus Bibiana Boerio, Managing Director van Jaguar Cars. âDe uitgebreide standaarduitrusting in combinatie met bijzondere specificaties maakt deze XK Sportsaloon absoluut begerenswaardig.â

De legende leeft voort
âVan de legendarische XK120 die de naam XK voor het eerst op de weg zette â en duizenden trotse eigenaren het genot van het rijden in een Jaguar liet beleven â tot de huidige XK, heeft deze Jaguar voortdurend maatstaven gezet wat betreft de combinatie van kracht, stijl, sportiviteit, geweldige prestaties en uitstekende rijeigenschappenâ, aldus Joe Greenwell, Chairman en CEO van Jaguar Cars.

Al meer dan een halve eeuw sieren de XK-modellen van Jaguar het straatbeeld. De legendarische XK120 Sportsaloon die in 1948 een hartstochtelijk onthaal kreeg tijdens de Earls Court Motor Show in Londen en de al even befaamde E-type (destijds ook bekend als XK-E ) in de jaren â60 en â70 zijn altijd synoniem gebleven voor verfijnde, sportieve prestaties en luxe, verpakt in een uitgesproken fraai uiterlijk. De XKR-S zet deze traditie op geheel eigen wijze voort.

De XK120 werd oorspronkelijk ontworpen als demonstratiemodel om aan te tonen dat de nieuwe zescilinder motor met bovenliggende nokkenas in staat was een topsnelheid van ruim 190 km/h te behalen. Desondanks ging het model al snel in massaproductie en was de XK120 in 1950 de meest begeerde sportauto op de markt. De roadster werd snel opgevolgd door een coupéversie die destijds gold als de norm op gebied van luxe en comfort voor sportwagens.

In 1954 werd de XK120 opgevolgd door de XK140, een duidelijke verbetering ten opzichte van het originele design. Meer comfort en een ruimer interieur en bovendien meer vermogen. Drie jaar later introduceerde Jaguar de XK150, een logische voortzetting van de eerdere modellen en de allereerste Jaguar Saloon met schijfremmen.

Met de introductie van de legendarische Jaguar E-Type verdween de benaming XK in 1961 naar de achtergrond. De E-Type geldt onmiskenbaar als een van de iconen voor autodesign uit de twintigste eeuw en wordt in musea regelmatig als voorbeeld ingezet bij tentoonstellingen over klassiek autodesign. Toch zijn de allereerste XK-modellen in belangrijke mate verantwoordelijk geweest voor de allure en de uitstekende reputatie die de Jaguar XK vandaag geniet.

De introductie van de Jaguar XK8 had in 1996 evenveel impact als de originele XK120 bij zijn onthulling. De XK8 gold direct als norm voor elegante sportwagens in het premium segment. Het was dan ook Jaguars eerste nieuwe Sportsaloon in twintig jaar â en zelfs de eerste voor een gehele generatie van autorijders â en werd de bestverkochte Sportsaloon in de geschiedenis van Jaguar. In 1999 deed Jaguar het nog eens dunnetjes over met de indrukwekkende XKR.

Deze R Performance-uitvoering voegde met zijn fenomenale prestaties een nieuw hoofdstuk toe aan het succesverhaal van de Jaguar XK8. Van zijn gewelfde front en schuin aflopende daklijn tot de gespierde heupen is de XKR de fraaie belichaming van het prachtige roofdier waarnaar hij is vernoemd. In de afgelopen vier jaar zijn diverse speciale uitvoeringen op de markt verschenen, om belangrijke momenten in de historie van het model luister bij te zetten. Deze in zeer beperkte oplage verschenen modellen zijn stuk voor stuk ware collectors items, zoals de XKR âSilverstoneâ uit 2001 en de XKR 100 uit 2002. Deze laatste was een eerbetoon aan de honderdste geboortedag van de oprichter van Jaguar, Sir William Lyons (1902-1985).

Nu is daaraan de XKR-S toegevoegd. Dit veelbelovende model is een speciale uitvoering met vele bijzonderheden. Absoluut uniek in zijn soort.