Jaguar introduceert unieke XKR-S
(1-3-2005)
De 75e Autosalon van Genève markeert voor Jaguar de introductie van
de nieuwe XKR-S. Deze unieke uitvoering voegt een nieuw hoofdstuk toe
aan een reeks succesvolle special editions die sinds de introductie
van de allereerste Jaguar XK verschenen zijn.
In de XKR-S wordt het stoere en sportieve karakter van de Jaguar XK
nog verder doorgevoerd. Zo beschikt deze bijzondere uitvoering over
tal van nieuwe specificaties en is de standaarduitrusting verder
uitgebreid. Dit maakt de XKR-S uniek in zijn soort.
âEr zijn maar weinig mensen die een Jaguar XK voorbijlopen zonder dat
ze zich even omdraaien om de karakteristieke vormen van de auto te
bewonderenâ, vertelt Ian Callum, Design Director van Jaguar Cars.
âVorig jaar hebben we de XK meer met zijn tijd mee laten gaan, door
wijzigingen aan het exterieur door te voeren, zoals de luchtinlaat
vóór, een meer geprononceerde voorkant en een gewijzigde
achterbumper en -spoiler. Nu hebben we nieuwe, speciaal voor de XKR-S
ontworpen, limited edition exterieurkleuren aan het programma
toegevoegd en de standaarduitrusting verder uitgebreid. Daarmee
stellen we onze klanten in staat om in een uitgesproken luxueuze en
unieke Jaguar XK te rijden.â
Al in 1948 zette Jaguar de toon met de introductie van de
legendarische XK120 Sportsaloon. Deze maakte de naam XK beroemd en
zorgde er mede voor dat ook de huidige Jaguar XK symbool staat voor
stijl, luxe, sportieve prestaties en een excellent rijgedrag.
Unieke exterieurkleuren en sportieve accenten
De XKR-S is naast de kleuren Jaguar Racing Green, Midnight en Platinum
leverbaar in vier nieuwe bijzondere exterieurkleuren, namelijk Copper
Black Metallic, Frost Blue Metallic, Bay Blue Metallic en Satin Silver
Metallic. Voor het interieur kan de rijder kiezen tussen Warm Charcoal
of Ivory leder, beide met contrasterende stiksels en een
middenconsole- en dashboardafwerking in sportief carbon fiber.
Als eerbetoon aan Jaguars historische verbintenis met de autosport
wordt het uiterlijk van deze jongste generatie van de Jaguar XK
opgesierd met unieke badges en sportieve accenten. Daartoe horen onder
meer gepolijste dorpellijsten met geblokt embleem, refererend aan de
finishvlag, en vloermatten met logo en lederen piping. Ook de licht
gewijzigde, witte Jaguar Growler-badge op de motorkap verwijst met
twee zwart-wit geblokte emblemen naar de finishvlag. Het sportieve
karakter van de XKR-S wordt verder benadrukt door nieuwe,
donkergekleurde achterlichtunits en uniek vormgegeven lichtmetalen 20
inch Perseus
R Performance-velgen, waarachter de befaamde rode remklauwen met
cross-drilled remschijven van Brembo duidelijk zichtbaar zijn.
De Jaguar XKR-S in vogelvlucht
* Nieuwe specificaties, extra uitgebreide standaarduitrusting met
voorzieningen die voorheen als optie leverbaar waren en een
luxueus afgewerkt interieur;
* Leverbaar in twee uitvoeringen â XKR-S Coupe en Convertible;
* Vier unieke exterieurkleuren â Copper Black Metallic, Frost Blue
Metallic, Bay Blue Metallic en Satin Silver Metallic â naast de
huidige exterieurkleuren Jaguar Racing Green, Midnight en
Platinum;
* Standaard Bluetooth(TM)-telefoonsysteemvoorziening, Jaguar Premium
Sound System en DVD-navigatiesysteem;
* Nieuwe, unieke lichtmetalen 20 inch Perseus R performance-velgen;
* Zwart-wit geblokt embleem, refererend aan de finishvlag, op witte
Jaguar Growler-badge en op gepolijste dorpellijsten;
* Interieur afgewerkt met zacht gelooid leder voorzien van
contrasterende stiksels;
* Vloermatten met logo en lederen piping;
* Voorzien van 4.2 liter V8 Supercharged-motor, die deze XKR-S Coupe
en Convertible een indrukwekkend vermogen geeft.
XKR-S: Veilig, krachtig en luxueus
Zowel de XKR-S Coupe als de XKR-S Convertible wordt aangedreven door
een 4.2 liter V8 Supercharged-motor met een indrukwekkend vermogen van
400 DIN-pk/291 EEC-kW. De uiterst geavanceerde zestraps automatische
transmissie zorgt voor een zijdezachte overbrenging van dit vermogen
dat zo karakteristiek is voor deze Jaguar. De XKR-S heeft een
elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h, en accelereert in
slechts 5,4 seconden (Convertible 5,6) naar 100 km/h.
âDe huidige Jaguar XK is nog steeds een sensatie in de autobrancheâ,
vertelt Phil Hodgkinson, Director Product Engineering van Jaguar Cars.
âDe AJ-V8 staat bekend als een van de beste Jaguar-motoren ooit en de
Supercharger onder de motorkap maakt de XKR-S een echte rijdersauto.â
Geavanceerde veiligheidsvoorzieningen
In 2003 werd het zeer complete arsenaal aan veiligheidsvoorzieningen
verder uitgebreid met onder andere Emergency Brake Assist (voor
maximale remkracht in geval van een noodstop) en Dynamic Stability
Control. Dit diende slechts één doel: meer veiligheid, comfort en
gemak voor de bestuurder en zijn passagier. Daarom is de XK ook
uitgerust met het geavanceerde A.R.T.S. (Adaptive Restraint Technology
System), dat de impact van een aanrijding, alsmede de zithouding van
de bestuurder en voorpassagier en de wijze waarop ze de
veiligheidsgordel dragen, registreert. Vervolgens bepaalt dit systeem
het moment en de kracht waarmee de airbags worden geactiveerd. Ook de
XKR-S beschikt over al deze geavanceerde voorzieningen en is zelfs
voor extra veiligheid voorzien van Adaptive Cruise Control met Forward
Alert. Dit systeem meet voortdurend de afstand tussen de bestuurder en
diens voorligger en ondersteunt de bestuurder bij het aanpassen van de
snelheid om een veilige afstand te bewaren, of waarschuwt de
bestuurder zodra deze binnen een vooraf ingestelde afstand tot de auto
voor hem komt.
Extra uitgebreide standaarduitrusting
Om de XK-rijder voortaan nog meer luxe te bieden, wordt de
standaarduitrusting van de XKR-S verder uitgebreid. Zo beschikt de
XKR-S over een verwarmbare voorruit, Park Distance Control achter,
cross-drilled remschijven met rode remklauwen van Brembo, Adaptive
Cruise Control met Forward Alert, een Aluminium Interior Package,
bekerhouders vóór, een R Performance-stuurwiel en -transmissiehendel
en een Memory Package met twee geheugenposities voor de instelling van
de bestuurdersstoel, buitenspiegels en stuurkolom.
Ook standaard is het DVD-navigatiesysteem, het Jaguar Premium Sound
System met 320 watt uitgangsvermogen en een
Bluetooth(TM)-telefoonsysteemvoorziening. Hiermee kan een mobiele
telefoon draadloos worden bediend met de toetsen op het stuurwiel van
de XKR-S, waarbij de telefoon zich slechts ergens in het interieur van
de auto behoeft te bevinden.
âJaguar levert eersteklas producten die staan voor uitzonderlijke
kwaliteitâ, aldus Bibiana Boerio, Managing Director van Jaguar Cars.
âDe uitgebreide standaarduitrusting in combinatie met bijzondere
specificaties maakt deze XK Sportsaloon absoluut begerenswaardig.â
De legende leeft voort
âVan de legendarische XK120 die de naam XK voor het eerst op de weg
zette â en duizenden trotse eigenaren het genot van het rijden in een
Jaguar liet beleven â tot de huidige XK, heeft deze Jaguar voortdurend
maatstaven gezet wat betreft de combinatie van kracht, stijl,
sportiviteit, geweldige prestaties en uitstekende rijeigenschappenâ,
aldus Joe Greenwell, Chairman en CEO van Jaguar Cars.
Al meer dan een halve eeuw sieren de XK-modellen van Jaguar het
straatbeeld. De legendarische XK120 Sportsaloon die in 1948 een
hartstochtelijk onthaal kreeg tijdens de Earls Court Motor Show in
Londen en de al even befaamde E-type (destijds ook bekend als XK-E )
in de jaren â60 en â70 zijn altijd synoniem gebleven voor verfijnde,
sportieve prestaties en luxe, verpakt in een uitgesproken fraai
uiterlijk. De XKR-S zet deze traditie op geheel eigen wijze voort.
De XK120 werd oorspronkelijk ontworpen als demonstratiemodel om aan te
tonen dat de nieuwe zescilinder motor met bovenliggende nokkenas in
staat was een topsnelheid van ruim 190 km/h te behalen. Desondanks
ging het model al snel in massaproductie en was de XK120 in 1950 de
meest begeerde sportauto op de markt. De roadster werd snel opgevolgd
door een coupéversie die destijds gold als de norm op gebied van luxe
en comfort voor sportwagens.
In 1954 werd de XK120 opgevolgd door de XK140, een duidelijke
verbetering ten opzichte van het originele design. Meer comfort en een
ruimer interieur en bovendien meer vermogen. Drie jaar later
introduceerde Jaguar de XK150, een logische voortzetting van de
eerdere modellen en de allereerste Jaguar Saloon met schijfremmen.
Met de introductie van de legendarische Jaguar E-Type verdween de
benaming XK in 1961 naar de achtergrond. De E-Type geldt onmiskenbaar
als een van de iconen voor autodesign uit de twintigste eeuw en wordt
in musea regelmatig als voorbeeld ingezet bij tentoonstellingen over
klassiek autodesign. Toch zijn de allereerste XK-modellen in
belangrijke mate verantwoordelijk geweest voor de allure en de
uitstekende reputatie die de Jaguar XK vandaag geniet.
De introductie van de Jaguar XK8 had in 1996 evenveel impact als de
originele XK120 bij zijn onthulling. De XK8 gold direct als norm voor
elegante sportwagens in het premium segment. Het was dan ook Jaguars
eerste nieuwe Sportsaloon in twintig jaar â en zelfs de eerste voor
een gehele generatie van autorijders â en werd de bestverkochte
Sportsaloon in de geschiedenis van Jaguar. In 1999 deed Jaguar het nog
eens dunnetjes over met de indrukwekkende XKR.
Deze R Performance-uitvoering voegde met zijn fenomenale prestaties
een nieuw hoofdstuk toe aan het succesverhaal van de Jaguar XK8. Van
zijn gewelfde front en schuin aflopende daklijn tot de gespierde
heupen is de XKR de fraaie belichaming van het prachtige roofdier
waarnaar hij is vernoemd. In de afgelopen vier jaar zijn diverse
speciale uitvoeringen op de markt verschenen, om belangrijke momenten
in de historie van het model luister bij te zetten. Deze in zeer
beperkte oplage verschenen modellen zijn stuk voor stuk ware
collectors items, zoals de XKR âSilverstoneâ uit 2001 en de XKR 100
uit 2002. Deze laatste was een eerbetoon aan de honderdste geboortedag
van de oprichter van Jaguar, Sir William Lyons (1902-1985).
Nu is daaraan de XKR-S toegevoegd. Dit veelbelovende model is een
speciale uitvoering met vele bijzonderheden. Absoluut uniek in zijn
soort.
AutoRai