Genève 2005: Wereldpremière nieuwe Mazda MX-5 en facelift Mazda6
(1-3-2005)
Tijdens de 75^e Salon de lâ Auto van Genève presenteert Mazda vier
nieuwe modellen die later dit jaar op de Europese markten zullen
verschijnen. Twee wereldprimeurs eisen alle aandacht op: de derde
generatie van de Mazda MX-5 roadster en de nieuwste versie van de
Mazda6. Deze primeurs delen het podium met het nieuwe vlaggenschip, de
Mazda6 MPS (Mazda Performance Series), en de Mazda5, de praktische
Zoom-Zoom midi-MPV die plaats biedt aan maximaal zeven personen.
Mazda MX-5 - evolutie van een icoon
Sinds de introductie van de Mazda MX-5 in 1989 is deze roadster de
trendsetter binnen het segment van betaalbare tweezitters met veel
rijplezier. De afgelopen 16 jaar heeft Mazda een aantal afgeleide
versies van het klassieke concept op de markt gebracht, maar dit jaar
beleeft een geheel nieuwe MX-5 zijn wereldpremière tijdens de
autosalon van Genève.
De Mazda MX-5 is de belichaming van wat in het Japans âJinba Ittaiâ
wordt genoemd: de eenheid tussen paard en ruiter. Deze uitdrukking
beschrijft de relatie tussen de Mazda MX-5 en diens bestuurder. Net
als bij de eerdere versies vormde Jinba Ittai het uitgangspunt bij de
ontwikkeling van de derde generatie van de Mazda MX-5. De oervorm die
de auto zo populair maakte is intact gebleven maar deze MX-5 is
duidelijk een roadster voor de toekomst.
De modern vormgegeven nieuwe MX-5 straalt echter nog steeds rijplezier
uit. De carrosserie is voorzien van moderne stijlaccenten aan de
vóór- en achterzijde, die de functionaliteit van de moderne,
lichtgewicht roadster en de kwaliteit van het merk Mazda onderstrepen.
Het interieur is intiem, functioneel en comfortabel en de afwerking
toont het vakmanschap van de ontwerpers en de bouwers. Het dashboard
en de transmissietunnel zijn samengesmolten tot een T-vorm.
Schakelaars, meters en bedieningsorganen zijn ergonomisch geplaatst.
De metergroep bestaat uit vijf ronde, goed afleesbare tellers en
meters die zijn voorzien van een metalen sierrand en ontspiegeld glas
zodat ze ook in direct zonlicht goed afleesbaar zijn.
De nieuwe Mazda MX-5 is leverbaar in acht carrosseriekleuren en de
koper kan kiezen uit drie interieurvarianten. Het basismodel is
voorzien van smaakvolle zwarte stoffen bekleding en matzilveren
afwerking. Bij de duurdere versies zijn de stoelen, het
instrumentenpaneel en de deurpanelen in zwart of bruin/zwart leer
uitgevoerd.
Aan de basis van de superieure veiligheidssystemen van de nieuwe MX-5
ligt de aanzienlijk stijvere carrosserie. Nieuw zijn de zijairbags in
de rugleuningen van de stoelen. Comfort en gebruiksgemak kregen ook
een impuls dankzij drie opbergvakken in de achterwand, een kaartenvak
in de rugleuning van de bestuurdersstoel, een opbergvak aan de
passagierszijde van de transmissietunnel, een flessenhouder in het
portier en twee bekerhouders achter de schakelpook.
Twee nieuwe voorzieningen veraangenamen het rijden met open kap:
nieuwe ventilatieopeningen op heuphoogte leiden warme of koele lucht
door de cockpit en een achter de stoelen gemonteerd windscherm
vermindert tocht en luchtwervelingen.
Twee nieuwe motoren drijven de nieuwe Mazda MX-5 aan: een krachtige
1.8 liter benzinemotor met een vermogen van 93 kW/ 126 pk bij 6.500
t/min* en een maximumkoppel van 167 Nm (17,0 kg-m) bij 4.500 t/min*,
en een nog krachtigere 2.0 liter benzinemotor die 118 kW/160 pk bij
6.700 t/min en een koppel van 188 Nm bij 5.000 t/min* levert. De motor
is voorin geplaatst en geeft zijn vermogen af op de achterwielen
waarmee wordt gezorgd voor directe respons en veel rijplezier. De 1.8
liter motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en de 2.0
liter motor aan een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak, beiden
ontworpen voor lichte bediening en een korte schakelslag.
Voor een optimale wisselwerking tussen de bestuurder en de nieuwe MX-5
ontwikkelden de Mazda-ingenieurs een onderstel dat lineair en
voorspelbaar op krachten reageert en voor een uitstekende wegligging
zorgt. Die goede wegligging komt mede tot stand dankzij de lichte maar
stijve carrosserie van de MX-5, een gewichtsverdeling van 50-50,
bredere wielbasis, grotere spoorbreedte vóór en achter, double
wishbone voorwielophanging en nieuwe multilink achterwielophanging.
Overhellen van de carrosserie tijdens remmen of accelereren wordt
tegengegaan door de dempers en de anti-duikgeometrie van de ophanging.
De tandheugelbesturing werd aangepast en werkt nog preciezer en
communicatiever dan voorheen. Bij het remsysteem van de nieuwe MX-5
heeft men gekozen voor een korte pedaalslag en een respons die in
juiste verhouding tot de pedaaldruk staat en voor gelijkmatige
remwerking zorgt. Die gelijkmatige remwerking wordt mede bereikt
dankzij de grotere geventileerde remschijven en versterkte remklauwen
op de voorwielen, minder meegevende remslangen en een grotere
rembekrachtiger.
Mazda6 Facelift - een geweldige auto wordt nog beter Een ander
hoogtepunt dit jaar op de Salon van Genève is de primeur van de
nieuwe Mazda6. Deze auto onderging enkele belangrijke wijzigingen, die
dit verkoopsucces tot een nog betere auto maken.
De nieuwe Mazda6 is te herkennen aan een meer uitgesproken en tegelijk
elegantere vormgeving dankzij accenten aan de vóór- en achterzijde,
die de auto meer sportiviteit meegeven. Dit geldt overigens voor alle
modelversies. Tot die accenten behoren de nieuwe grille, nieuwe
bumpers vóór en achter, zwarte sierringen rond de koplampen en
achterlichten, nieuwe uitlaatpijpen, nieuwe aluminiumwielen en
optionele mistlampen in de voorspoiler. Voor een nog krachtiger
uitstraling kan men kiezen voor de Mazda6 GT-M, een model dat een
sterke gelijkenis vertoont met het topmodel, de Mazda6 MPS.
Nieuwe kleuren en materialen hebben het comfort en de uitstraling van
het interieur naar een hoger niveau getild, waarmee de Mazda6 een van
de meest aantrekkelijke autoâs in zijn marktsegment is geworden. De
wijzigingen omvatten nieuwe sierringen rond de tellers, andere
portiergrepen en een titaniumkleurig middenpaneel.
Daarnaast beschikt de nieuwe Mazda6 over geavanceerde centrale
portiervergrendeling, elektrische stoelverstelling met
geheugenfunctie, ruitenwissers met regensensor en automatisch in- en
uitschakelende verlichting.
Nieuwe wielen en banden, extra geluidsisolatie, nieuwe
trillingsdempers en een carrosserie met grotere torsiestijfheid
brengen het geluidsniveau in het interieur terug en zorgen voor nog
meer rijplezier.
Vijf verfijnde motoren vormen de perfecte aanvulling op de combinatie
van stijl, comfort en gebruiksgemak. Speciaal voor de Europese markt
werden er twee viercilinder 2.0 liter CiTD common-rail turbodiesels
ontwikkeld. In standaardversie levert deze motor 89 kW/121 pk bij
3.500 t/min* en een maximumkoppel van 320 Nm bij 2.000 t/min*. De high
power versie produceert 105 kW/143 pk bij 3.500 t/min* en een
maximumkoppel van 360 Nm bij 2.000 t/min. Beide motoren zijn standaard
voorzien van een roetfilter en voldoen aan Euro Stage IV.
Drie gemoderniseerde 16-kleps benzinemotoren maken het motorgamma
compleet. De serie begint bij de 1.8 liter die een vermogen van 88
kW/120 pk bij 5.500 t/min* en een koppel van 165 Nm bij 4.300 t/min*
levert. De 2.0 liter produceert een vermogen van 108 kW/147 pk bij
6.500 t/min* en een maximumkoppel van 184 Nm bij 4.000 t/min*. De nog
krachtiger 2.3 liter perst er 122 kW/166 pk bij 6.500 t/min* uit en
een maximumkoppel van 207 Nm bij 4.000 t/min*. Beide dieselmotoren en
de 2.0 en 2.3 liter benzineversies worden samen met een nieuw
ontwikkelde handgeschakelde zesversnellingsbak gemonteerd. De oude
4-traps versie van de automatische transmissie is vervangen door een
5-traps Activematic versie, die optioneel leverbaar is voor de 2.0
liter en 2.3 liter benzinemotoren.
Om Zoom-Zoom rijplezier te garanderen werd het chassis van de nieuwe
Mazda6 stijver gemaakt, werd de carrosserie plaatselijk verstevigd en
werd de wielophanging gewijzigd. Net als zijn voorganger biedt de
nieuwe Mazda6 veel actieve veiligheid: ruim bemeten schijfremmen
rondom, antiblokkeerremsysteem met elektronische remkrachtverdeling en
dynamische stabiliteitsregeling met elektronisch gestuurde
brake-assist. Een samendrukbaar gaspedaal helpt de kans op beenletsel
bij de bestuurder bij een frontale aanrijding te verkleinen. In
aanvulling op de zes airbags beschikt de nieuwe Mazda6 over een
herinneringssignaal dat aangeeft dat de veiligheidsgordels op zowel de
vóór- als achterstoelen moeten worden vastgemaakt. Deze functie is
vooral van belang voor gezinnen met kinderen.
Mazda6 MPS - De ultieme Zoom-Zoom sedan In Genève zal ook het nieuwe
topmodel van de Mazda6-serie, de Mazda6 MPS, in de schijnwerpers
staan. De Mazda6 MPS zal in het najaar op de Europese wegen
verschijnen. De nieuw ontwikkelde, direct ingespoten 2.3 liter
benzinemotor met turbo, de nieuwe Active Torque Split
vierwielaandrijving en het opgewaardeerde onderstel maken de nieuwe
Mazda6 MPS tot de ultieme Zoom-Zoom sedan van Mazda.
Onderscheidende en dynamische vormgeving van buiten en comfort en
stijl van binnen: de nieuwe Mazda6 MPS vormt de ideale combinatie van
sportiviteit, verfijning en comfort. Deze auto biedt een uitgekiende
balans tussen prestaties en rijplezier dankzij een sublieme
wegligging, optimale motorprestaties en remvermogen. Zijn nieuwe 2.3
DISI direct ingespoten turbomotor levert 191 kW/260 pk vermogen bij
5.500 t/min en een maximumkoppel van 380 Nm bij slechts 3.000 t/min*.
Met dit vermogen is de Mazda6 MPS een snelle sprinter en ook in staat
tot hoge gemiddelden op de autosnelweg. Gekoppeld aan de nieuwe
handgeschakelde zesversnellingsbak staat dit vermogen garant voor
opwindend Zoom-Zoom rijplezier bij alle snelheden.
Het hoge motorkoppel wordt probleemloos op de weg overgebracht via de
nieuwe Active Torque Split vierwielaandrijving. De drie automatisch
inschakelende standen zorgen onder alle omstandigheden voor de juiste
vermogensafgifte aan de wielen. Het systeem registreert real-time
invoergegevens over wegoppervlak en rijomstandigheden. Deze gegevens
sturen de actieve elektromagnetische koppeling aan, die vóór het
achterdifferentieel is ingebouwd en het koppel over vóór- en
achterwielen in een verhouding tussen de 100-0 en 50-50 verdeelt.
Chassis en onderstel van de Mazda6 MPS werden aangepast aan het grote
motorvermogen. Zo werd de body op sommige plaatsen verstevigd zodat de
torsiestijfheid van de carrosserie met bijna de helft toenam ten
opzichte van het standaardmodel. De double-wishbone voorwielophanging
en de multi-link achterwielophanging, beiden met sterkere
dempingseigenschappen, stijvere schroefveren en dikkere
stabilisatorstangen, zorgen voor zeer stabiel en voorspelbaar
weggedrag zonder dat het ten koste gaat van het comfort. Grote
schijfremmen met ABS rondom en dynamische stabiliteitscontrole en
brake assist garanderen een solide en stabiele remwerking.
De verstevigde carrosserie biedt in combinatie met het extreem stijve
subframe een hoge mate van passieve veiligheid. Een samendrukbaar
gaspedaal helpt de kans op beenletsel bij de bestuurder bij een
frontale aanrijding te verkleinen. De bestuurder en voorpassagier
beschikken over front- en zijairbags en zowel de vóór- als
achterinzittenden beschikken over gordijnairbags.
Mazda5 - Zoom-Zoom voor zeven personen In de loop van dit jaar
introduceert Mazda met zijn Mazda5 ook in het midi-MPV segment
Zoom-Zoom rijplezier. De vormgeving van de nieuwe Mazda5 combineert
uitgebalanceerde proporties met subtiele details, die het model een
stijlvolle en strakke uitstraling geven.
De tweede en derde rij stoelen zijn toegankelijk via grote
schuifdeuren ter weerszijden, een primeur in dit segment. Dankzij de
brede deuropeningen (70 cm) en de brede treeplanken kunnen passagiers
makkelijk instappen.
De Mazda5 is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: één daarvan legt de
nadruk op de stijlvolle verschijning van de Mazda5 en de andere is
bedoeld voor klanten die met hun Mazda5 een wat actievere levensstijl
willen uitdrukken. De inzittenden beschikken over meer dan voldoende
ruimte en comfort in een interieur dat werd ontworpen rond een
centraal punt dat uitnodigt tot een gemakkelijke communicatie tussen
de passagiers. Daarmee is de Mazda5 de ideale gezinsauto. Het unieke
Karakuri-systeem is het meest opvallende voorbeeld van de
veelzijdigheid en het gebruiksgemak van deze Mazda. Dit systeem maakt
het mogelijk een zevende stoel vanonder de zitting van de linkerstoel
van de tweede rij uit te vouwen of een opbergbox vanonder de
rechterstoel. De tweede en derde rij stoelen kunnen eenvoudig worden
neergeklapt waarna een volledig vlakke laadvloer ontstaat voor het
vervoeren van grotere voorwerpen. De hoofdsteunen hoeven daarvoor niet
verwijderd te worden.
Het interieur is voorzien van 45 opbergvakken, die samen met
uitklaptafeltjes in de rugleuningen van de voorstoelen en de
allernieuwste entertainmentsystemen het rijplezier nog verder
vergroten.
De Mazda5 is wat later in het jaar leverbaar met een verbeterde versie
van Mazdaâs 2.0 liter CiTD common rail turbodieselmotor, standaard
voorzien van een roetfilter. Deze zuinige en schone motor voldoet aan
de emissie-eisen volgens Euro Stage IV. De motor is in twee versies
leverbaar: een standaardversie met 81 kW/110 pk bij 3.500 t/min en een
maximumkoppel van 310 Nm bij 2.000 t/min*, en een high power versie
met 105 kW/143 pk bij 3.500 t/min* en een maximumkoppel van 360 Nm bij
2.000 t/min*. Beide motoren worden samen met een handgeschakelde
zesversnellingsbak gemonteerd om het motorvermogen optimaal te kunnen
benutten. Bij de introductie is er in eerste instantie keuze uit twee
16-kleps DOHC benzinemotoren. De 1.8 liter levert een vermogen van 85
kW/116 pk bij 5.300 t/min* en een maximumkoppel van 165 Nm bij 4.000
t/min*. De krachtige 2.0 liter produceert 107 kW/145 pk bij 6.000
t/min* en 185 Nm koppel bij 4.500 t/min*.
De carrosserie van de Mazda5 kent een grote torsiestijfheid die
bijdraagt aan het rijcomfort en een solide wegligging. De afstelling
van de voorwielophanging met McPherson poten en de multi-link
achterwielophanging voorkomt overhellen van de carrosserie en biedt
een goed evenwicht tussen rijcomfort en Zoom-Zoom rijeigenschappen.
Mazdaâs elektronisch-hydraulische stuurbekrachtiging garandeert een
uitstekend stuurgevoel bij elke snelheid. De actieve veiligheid wordt
gewaarborgd door grote geventileerde schijfremmen op de voorwielen,
massieve schijfremmen op de achterwielen en ABS rondom met
elektronische remkrachtverdeling en dynamische stabiliteitsregeling.
De mechanische brake assist zorgt ervoor dat bij een noodstop de volle
remdruk gebruikt wordt. Vóór- en zijairbags beschermen bestuurder en
voorpassagier en een gordijnairbag biedt bescherming aan alle
inzittenden. Alle stoelen hebben een driepuntsveiligheidsgordel en de
bestuurder en voorpassagier hebben gordels met voorspanners en
spankrachtbegrenzers. Op de deur- en raamstijlen en dakrand is
energieabsorberende bekleding aangebracht en de twee buitenste stoelen
op de tweede rij zijn voorzien van het ISOFIX-systeem voor het snel en
veilig monteren van kinderzitjes.
*
In afwachting van typegoedkeuring
AutoRai