AutoRai

Genève 2005: Wereldpremière nieuwe Mazda MX-5 en facelift Mazda6

(1-3-2005)
Tijdens de 75^e Salon de lâ Auto van Genève presenteert Mazda vier nieuwe modellen die later dit jaar op de Europese markten zullen verschijnen. Twee wereldprimeurs eisen alle aandacht op: de derde generatie van de Mazda MX-5 roadster en de nieuwste versie van de Mazda6. Deze primeurs delen het podium met het nieuwe vlaggenschip, de Mazda6 MPS (Mazda Performance Series), en de Mazda5, de praktische Zoom-Zoom midi-MPV die plaats biedt aan maximaal zeven personen. Mazda MX-5 - evolutie van een icoon
Sinds de introductie van de Mazda MX-5 in 1989 is deze roadster de trendsetter binnen het segment van betaalbare tweezitters met veel rijplezier. De afgelopen 16 jaar heeft Mazda een aantal afgeleide versies van het klassieke concept op de markt gebracht, maar dit jaar beleeft een geheel nieuwe MX-5 zijn wereldpremière tijdens de autosalon van Genève.

De Mazda MX-5 is de belichaming van wat in het Japans âJinba Ittaiâ wordt genoemd: de eenheid tussen paard en ruiter. Deze uitdrukking beschrijft de relatie tussen de Mazda MX-5 en diens bestuurder. Net als bij de eerdere versies vormde Jinba Ittai het uitgangspunt bij de ontwikkeling van de derde generatie van de Mazda MX-5. De oervorm die de auto zo populair maakte is intact gebleven maar deze MX-5 is duidelijk een roadster voor de toekomst.

De modern vormgegeven nieuwe MX-5 straalt echter nog steeds rijplezier uit. De carrosserie is voorzien van moderne stijlaccenten aan de vóór- en achterzijde, die de functionaliteit van de moderne, lichtgewicht roadster en de kwaliteit van het merk Mazda onderstrepen. Het interieur is intiem, functioneel en comfortabel en de afwerking toont het vakmanschap van de ontwerpers en de bouwers. Het dashboard en de transmissietunnel zijn samengesmolten tot een T-vorm. Schakelaars, meters en bedieningsorganen zijn ergonomisch geplaatst. De metergroep bestaat uit vijf ronde, goed afleesbare tellers en meters die zijn voorzien van een metalen sierrand en ontspiegeld glas zodat ze ook in direct zonlicht goed afleesbaar zijn.

De nieuwe Mazda MX-5 is leverbaar in acht carrosseriekleuren en de koper kan kiezen uit drie interieurvarianten. Het basismodel is voorzien van smaakvolle zwarte stoffen bekleding en matzilveren afwerking. Bij de duurdere versies zijn de stoelen, het instrumentenpaneel en de deurpanelen in zwart of bruin/zwart leer uitgevoerd.

Aan de basis van de superieure veiligheidssystemen van de nieuwe MX-5 ligt de aanzienlijk stijvere carrosserie. Nieuw zijn de zijairbags in de rugleuningen van de stoelen. Comfort en gebruiksgemak kregen ook een impuls dankzij drie opbergvakken in de achterwand, een kaartenvak in de rugleuning van de bestuurdersstoel, een opbergvak aan de passagierszijde van de transmissietunnel, een flessenhouder in het portier en twee bekerhouders achter de schakelpook.

Twee nieuwe voorzieningen veraangenamen het rijden met open kap: nieuwe ventilatieopeningen op heuphoogte leiden warme of koele lucht door de cockpit en een achter de stoelen gemonteerd windscherm vermindert tocht en luchtwervelingen.

Twee nieuwe motoren drijven de nieuwe Mazda MX-5 aan: een krachtige
1.8 liter benzinemotor met een vermogen van 93 kW/ 126 pk bij 6.500 t/min* en een maximumkoppel van 167 Nm (17,0 kg-m) bij 4.500 t/min*, en een nog krachtigere 2.0 liter benzinemotor die 118 kW/160 pk bij 6.700 t/min en een koppel van 188 Nm bij 5.000 t/min* levert. De motor is voorin geplaatst en geeft zijn vermogen af op de achterwielen waarmee wordt gezorgd voor directe respons en veel rijplezier. De 1.8 liter motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en de 2.0 liter motor aan een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak, beiden ontworpen voor lichte bediening en een korte schakelslag.

Voor een optimale wisselwerking tussen de bestuurder en de nieuwe MX-5 ontwikkelden de Mazda-ingenieurs een onderstel dat lineair en voorspelbaar op krachten reageert en voor een uitstekende wegligging zorgt. Die goede wegligging komt mede tot stand dankzij de lichte maar stijve carrosserie van de MX-5, een gewichtsverdeling van 50-50, bredere wielbasis, grotere spoorbreedte vóór en achter, double wishbone voorwielophanging en nieuwe multilink achterwielophanging. Overhellen van de carrosserie tijdens remmen of accelereren wordt tegengegaan door de dempers en de anti-duikgeometrie van de ophanging. De tandheugelbesturing werd aangepast en werkt nog preciezer en communicatiever dan voorheen. Bij het remsysteem van de nieuwe MX-5 heeft men gekozen voor een korte pedaalslag en een respons die in juiste verhouding tot de pedaaldruk staat en voor gelijkmatige remwerking zorgt. Die gelijkmatige remwerking wordt mede bereikt dankzij de grotere geventileerde remschijven en versterkte remklauwen op de voorwielen, minder meegevende remslangen en een grotere rembekrachtiger.

Mazda6 Facelift - een geweldige auto wordt nog beter Een ander hoogtepunt dit jaar op de Salon van Genève is de primeur van de nieuwe Mazda6. Deze auto onderging enkele belangrijke wijzigingen, die dit verkoopsucces tot een nog betere auto maken.

De nieuwe Mazda6 is te herkennen aan een meer uitgesproken en tegelijk elegantere vormgeving dankzij accenten aan de vóór- en achterzijde, die de auto meer sportiviteit meegeven. Dit geldt overigens voor alle modelversies. Tot die accenten behoren de nieuwe grille, nieuwe bumpers vóór en achter, zwarte sierringen rond de koplampen en achterlichten, nieuwe uitlaatpijpen, nieuwe aluminiumwielen en optionele mistlampen in de voorspoiler. Voor een nog krachtiger uitstraling kan men kiezen voor de Mazda6 GT-M, een model dat een sterke gelijkenis vertoont met het topmodel, de Mazda6 MPS.

Nieuwe kleuren en materialen hebben het comfort en de uitstraling van het interieur naar een hoger niveau getild, waarmee de Mazda6 een van de meest aantrekkelijke autoâs in zijn marktsegment is geworden. De wijzigingen omvatten nieuwe sierringen rond de tellers, andere portiergrepen en een titaniumkleurig middenpaneel.

Daarnaast beschikt de nieuwe Mazda6 over geavanceerde centrale portiervergrendeling, elektrische stoelverstelling met geheugenfunctie, ruitenwissers met regensensor en automatisch in- en uitschakelende verlichting.

Nieuwe wielen en banden, extra geluidsisolatie, nieuwe trillingsdempers en een carrosserie met grotere torsiestijfheid brengen het geluidsniveau in het interieur terug en zorgen voor nog meer rijplezier.

Vijf verfijnde motoren vormen de perfecte aanvulling op de combinatie van stijl, comfort en gebruiksgemak. Speciaal voor de Europese markt werden er twee viercilinder 2.0 liter CiTD common-rail turbodiesels ontwikkeld. In standaardversie levert deze motor 89 kW/121 pk bij 3.500 t/min* en een maximumkoppel van 320 Nm bij 2.000 t/min*. De high power versie produceert 105 kW/143 pk bij 3.500 t/min* en een maximumkoppel van 360 Nm bij 2.000 t/min. Beide motoren zijn standaard voorzien van een roetfilter en voldoen aan Euro Stage IV.

Drie gemoderniseerde 16-kleps benzinemotoren maken het motorgamma compleet. De serie begint bij de 1.8 liter die een vermogen van 88 kW/120 pk bij 5.500 t/min* en een koppel van 165 Nm bij 4.300 t/min* levert. De 2.0 liter produceert een vermogen van 108 kW/147 pk bij 6.500 t/min* en een maximumkoppel van 184 Nm bij 4.000 t/min*. De nog krachtiger 2.3 liter perst er 122 kW/166 pk bij 6.500 t/min* uit en een maximumkoppel van 207 Nm bij 4.000 t/min*. Beide dieselmotoren en de 2.0 en 2.3 liter benzineversies worden samen met een nieuw ontwikkelde handgeschakelde zesversnellingsbak gemonteerd. De oude 4-traps versie van de automatische transmissie is vervangen door een
5-traps Activematic versie, die optioneel leverbaar is voor de 2.0 liter en 2.3 liter benzinemotoren.

Om Zoom-Zoom rijplezier te garanderen werd het chassis van de nieuwe Mazda6 stijver gemaakt, werd de carrosserie plaatselijk verstevigd en werd de wielophanging gewijzigd. Net als zijn voorganger biedt de nieuwe Mazda6 veel actieve veiligheid: ruim bemeten schijfremmen rondom, antiblokkeerremsysteem met elektronische remkrachtverdeling en dynamische stabiliteitsregeling met elektronisch gestuurde brake-assist. Een samendrukbaar gaspedaal helpt de kans op beenletsel bij de bestuurder bij een frontale aanrijding te verkleinen. In aanvulling op de zes airbags beschikt de nieuwe Mazda6 over een herinneringssignaal dat aangeeft dat de veiligheidsgordels op zowel de vóór- als achterstoelen moeten worden vastgemaakt. Deze functie is vooral van belang voor gezinnen met kinderen.

Mazda6 MPS - De ultieme Zoom-Zoom sedan In Genève zal ook het nieuwe topmodel van de Mazda6-serie, de Mazda6 MPS, in de schijnwerpers staan. De Mazda6 MPS zal in het najaar op de Europese wegen verschijnen. De nieuw ontwikkelde, direct ingespoten 2.3 liter benzinemotor met turbo, de nieuwe Active Torque Split vierwielaandrijving en het opgewaardeerde onderstel maken de nieuwe Mazda6 MPS tot de ultieme Zoom-Zoom sedan van Mazda.

Onderscheidende en dynamische vormgeving van buiten en comfort en stijl van binnen: de nieuwe Mazda6 MPS vormt de ideale combinatie van sportiviteit, verfijning en comfort. Deze auto biedt een uitgekiende balans tussen prestaties en rijplezier dankzij een sublieme wegligging, optimale motorprestaties en remvermogen. Zijn nieuwe 2.3 DISI direct ingespoten turbomotor levert 191 kW/260 pk vermogen bij 5.500 t/min en een maximumkoppel van 380 Nm bij slechts 3.000 t/min*. Met dit vermogen is de Mazda6 MPS een snelle sprinter en ook in staat tot hoge gemiddelden op de autosnelweg. Gekoppeld aan de nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak staat dit vermogen garant voor opwindend Zoom-Zoom rijplezier bij alle snelheden.

Het hoge motorkoppel wordt probleemloos op de weg overgebracht via de nieuwe Active Torque Split vierwielaandrijving. De drie automatisch inschakelende standen zorgen onder alle omstandigheden voor de juiste vermogensafgifte aan de wielen. Het systeem registreert real-time invoergegevens over wegoppervlak en rijomstandigheden. Deze gegevens sturen de actieve elektromagnetische koppeling aan, die vóór het achterdifferentieel is ingebouwd en het koppel over vóór- en achterwielen in een verhouding tussen de 100-0 en 50-50 verdeelt.

Chassis en onderstel van de Mazda6 MPS werden aangepast aan het grote motorvermogen. Zo werd de body op sommige plaatsen verstevigd zodat de torsiestijfheid van de carrosserie met bijna de helft toenam ten opzichte van het standaardmodel. De double-wishbone voorwielophanging en de multi-link achterwielophanging, beiden met sterkere dempingseigenschappen, stijvere schroefveren en dikkere stabilisatorstangen, zorgen voor zeer stabiel en voorspelbaar weggedrag zonder dat het ten koste gaat van het comfort. Grote schijfremmen met ABS rondom en dynamische stabiliteitscontrole en brake assist garanderen een solide en stabiele remwerking.

De verstevigde carrosserie biedt in combinatie met het extreem stijve subframe een hoge mate van passieve veiligheid. Een samendrukbaar gaspedaal helpt de kans op beenletsel bij de bestuurder bij een frontale aanrijding te verkleinen. De bestuurder en voorpassagier beschikken over front- en zijairbags en zowel de vóór- als achterinzittenden beschikken over gordijnairbags.

Mazda5 - Zoom-Zoom voor zeven personen In de loop van dit jaar introduceert Mazda met zijn Mazda5 ook in het midi-MPV segment Zoom-Zoom rijplezier. De vormgeving van de nieuwe Mazda5 combineert uitgebalanceerde proporties met subtiele details, die het model een stijlvolle en strakke uitstraling geven.

De tweede en derde rij stoelen zijn toegankelijk via grote schuifdeuren ter weerszijden, een primeur in dit segment. Dankzij de brede deuropeningen (70 cm) en de brede treeplanken kunnen passagiers makkelijk instappen.

De Mazda5 is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: één daarvan legt de nadruk op de stijlvolle verschijning van de Mazda5 en de andere is bedoeld voor klanten die met hun Mazda5 een wat actievere levensstijl willen uitdrukken. De inzittenden beschikken over meer dan voldoende ruimte en comfort in een interieur dat werd ontworpen rond een centraal punt dat uitnodigt tot een gemakkelijke communicatie tussen de passagiers. Daarmee is de Mazda5 de ideale gezinsauto. Het unieke Karakuri-systeem is het meest opvallende voorbeeld van de veelzijdigheid en het gebruiksgemak van deze Mazda. Dit systeem maakt het mogelijk een zevende stoel vanonder de zitting van de linkerstoel van de tweede rij uit te vouwen of een opbergbox vanonder de rechterstoel. De tweede en derde rij stoelen kunnen eenvoudig worden neergeklapt waarna een volledig vlakke laadvloer ontstaat voor het vervoeren van grotere voorwerpen. De hoofdsteunen hoeven daarvoor niet verwijderd te worden.

Het interieur is voorzien van 45 opbergvakken, die samen met uitklaptafeltjes in de rugleuningen van de voorstoelen en de allernieuwste entertainmentsystemen het rijplezier nog verder vergroten.

De Mazda5 is wat later in het jaar leverbaar met een verbeterde versie van Mazdaâs 2.0 liter CiTD common rail turbodieselmotor, standaard voorzien van een roetfilter. Deze zuinige en schone motor voldoet aan de emissie-eisen volgens Euro Stage IV. De motor is in twee versies leverbaar: een standaardversie met 81 kW/110 pk bij 3.500 t/min en een maximumkoppel van 310 Nm bij 2.000 t/min*, en een high power versie met 105 kW/143 pk bij 3.500 t/min* en een maximumkoppel van 360 Nm bij 2.000 t/min*. Beide motoren worden samen met een handgeschakelde zesversnellingsbak gemonteerd om het motorvermogen optimaal te kunnen benutten. Bij de introductie is er in eerste instantie keuze uit twee 16-kleps DOHC benzinemotoren. De 1.8 liter levert een vermogen van 85 kW/116 pk bij 5.300 t/min* en een maximumkoppel van 165 Nm bij 4.000 t/min*. De krachtige 2.0 liter produceert 107 kW/145 pk bij 6.000 t/min* en 185 Nm koppel bij 4.500 t/min*.

De carrosserie van de Mazda5 kent een grote torsiestijfheid die bijdraagt aan het rijcomfort en een solide wegligging. De afstelling van de voorwielophanging met McPherson poten en de multi-link achterwielophanging voorkomt overhellen van de carrosserie en biedt een goed evenwicht tussen rijcomfort en Zoom-Zoom rijeigenschappen. Mazdaâs elektronisch-hydraulische stuurbekrachtiging garandeert een uitstekend stuurgevoel bij elke snelheid. De actieve veiligheid wordt gewaarborgd door grote geventileerde schijfremmen op de voorwielen, massieve schijfremmen op de achterwielen en ABS rondom met elektronische remkrachtverdeling en dynamische stabiliteitsregeling. De mechanische brake assist zorgt ervoor dat bij een noodstop de volle remdruk gebruikt wordt. Vóór- en zijairbags beschermen bestuurder en voorpassagier en een gordijnairbag biedt bescherming aan alle inzittenden. Alle stoelen hebben een driepuntsveiligheidsgordel en de bestuurder en voorpassagier hebben gordels met voorspanners en spankrachtbegrenzers. Op de deur- en raamstijlen en dakrand is energieabsorberende bekleding aangebracht en de twee buitenste stoelen op de tweede rij zijn voorzien van het ISOFIX-systeem voor het snel en veilig monteren van kinderzitjes.


*
In afwachting van typegoedkeuring