AutoRai

Peugeot 107: Het wordt leuk in de stad

(1-3-2005)
De Peugeot 107 is de opvolger van de 106 in het B-segment van de kleine auto's. Dit marktsegment is de afgelopen 10 jaar met 32% gegroeid dankzij een grotere verscheidenheid van nieuwe carrosserievarianten. Peugeot is natuurlijk al zeer actief in dit deel van de markt met de dynamische 206 en binnenkort met de innovatieve 1007.
PSA Peugeot Citroën heeft de nieuwe 107 samen met Toyota Motor Corporation ontwikkeld. De drie auto's die het resultaat van de samenwerking zijn, worden op hetzelfde platform in het Tsjechische KolÃn gebouwd.

Styling
Uitgangspunten voor het ontwerp van de 107 waren het gebruik van bestaande motoren en een bestaand platform. De voorruit en de voorportieren van de nieuweling moesten voor alle drie de merken gelijk zijn.

Het Centre de Style Peugeot wilde een compacte auto ontwerpen met een uitgesproken karakter die veelzijdig zou zijn en vooral goed bruikbaar in de stad. Zo ontstond een auto met een korte overhang voor en achter en met de wielen op de uiterste hoeken. Dankzij de bolle vormen van de carrosserie staat er toch een volwaardige 4-persoons auto.

Aan de voorzijde heeft de 107 de familietrekken die we kennen van de jongste Peugeots. De brede luchtinlaat en de verdoorgetrokken koplampen zijn in dit geval met een jeugdige inslag ontworpen.

Van opzij gezien valt de evenwichtigheid van het 5-deurs model op door het achterportier dat doorloopt tot het achterlicht en zo de achterstijl aan het zicht onttrekt. Elk achterlicht loopt langs de geheel glazen achterklep vanaf de dakrand door tot aan de bumper.

Het interieur straalt een rijke kwaliteit uit door de vormgeving van de verschillende onderdelen zoals het van achteren verlichte, centrale bedieningspaneel.

Elk merk gebruikt specifieke bekledingen om deze vrolijke auto aan te kleden.

Innemende uitstraling
Met z'n bolle vormen en fijne lijnen nodigt de 107 uit om te delen in de geneugten des levens...

De katachtige uitstraling die zo kenmerkend is voor de moderne Peugeot, vloeit voort uit de amandelvormige koplampen, de grote mond laag in de bumper en de grote, schuingeplaatste voorruit. Aan de achterkant springen de grote achterlichten aan weerszijden van de geheel glazen achterklep in het oog.

Dat karakter en eenvoud geen tegenstrijdige eigenschappen zijn, toont de 107 door de non-conformistische combinatie van stijlelementen; integendeel, deze jonge en sprankelende auto laat een frisse wind waaien in het hedendaagse aanbod van autoâs in deze klasse.

Thuis in de stad
Het favoriete speelterrein van de 107 is de drukke stad. Zij die er vaak in verkeren, die er parkeren en elke dag weer veel geduld moeten hebben, zullen de veelzijdigheid en 't slimme ontwerp van deze 3- of 5-deurs auto snel leren waarderen.

Compact
De 107 staat voor 3,43 m geluk in de stad. 25 cm korter dan de 106 en daarmee een van de kortste 4-zitsauto's op de markt. Zijn breedte van
1,63 m maakt het mogelijk om vlot te manoeuvreren in overvolle verkeerssituaties.

De hoogte is 1,465 m; een maat die past binnen het ontwerp en zorgt voor voldoende hoofdruimte in het interieur.

Door de grote wielbasis van 2,34 m en de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie kan de bestuurder ver voorin zitten, wat zorgt voor een uitstekend zicht naar voren. Ook het zicht naar achteren is riant door de glazen achterklep en de grote buitenspiegels.

Handelbaar
De 107 heeft vanwege zijn slimme ontwerp ook een ideale draaicirkel voor een echte stadsauto: minder dan 10 m. In combinatie met de elektrische stuurbekrachtiging maakt dat de auto uiterst wendbaar.

Mechaniek op maat ...
Er is keuze uit drie aandrijfunits. Prima geschikt voor het hectische verkeer in de stad, kruip-door/sluip-door in nauwe straatjes, maar die stuk voor stuk ook op de buitenweg hun mannetje staan. Ook daar tonen ze een levendig karakter maar daarnaast nog steeds een bijzonder gunstig verbruik en een zeer geringe uitstoot van schadelijke stoffen.

Een benzinemotor
3 cilinders, 12 kleppen, Euro 4 â 2 bovenliggende nokkenassen met variabele kleptiming â 998 cm3 â 50 kW (ongeveer 68 pk) bij 6.000 tr/min â 93 Nm bij 3.600 tr/min, ontworpen door Toyota Motor Corporation.

Deze motor kan aan een van de volgende versnellingsbakken worden gekoppeld:

- een handbediende 5-versnellingsbak

- een elektronisch geregelde 5-versnellingsbak (2Tronic).

Het ontbreken van het koppelingspedaal zal vooral in een stedelijke omgeving op prijs worden gesteld. De versnellingsbak kan volledig automatisch werken, maar het is tevens mogelijk om zelf te schakelen met behulp van de pook op de vloer.

Een HDi-dieselmotor
4 cilinders, 8 kleppen, Euro 4, met Common Rail, 1.398 cm3 â 40 kW (ongeveer 54 pk) bij 4.000 tr/min â 130 Nm bij 1.750 tr/min, ontworpen door PSA Peugeot Citroën. Deze motor wordt uitsluitend in combinatie met een handbediende 5-versnellingsbak geleverd.

Prestaties / verbruik

Benzine handgeschakeld

Benzine


2Tronic

Diesel HDi

handgeschakeld

Max. snelheid (km/h)

157

157

154

Brandstofverbruik (l/100 km)

ECE

5.5

5.5

5.3

EUDC

4.1

4.1


3.4

Gemiddeld


4.6

4.6

4.1

CO (g/km)

109

109

109

Mede door zijn lage gewicht (790 kg, 3-deurs benzine) is de 107 bij uitstek geschikt voor in de stad, maar ook af en toe de snelweg op is geen enkel probleem. Daarbij gaat de auto bijzonder zuinig om met brandstof en stoot daarbij zeer lage emissies uit, en dat is natuurlijk goed nieuws voor zowel gebruikers als het milieu.

Niet nonchalant ...
De 107 voelt zich overal en altijd op zijn gemak. De wegligging van de auto is uitstekend en die kwalificatie geldt ook als het gaat om de bescherming van de inzittenden.

Het onderstel is ontworpen voor vlot en veilig rijden op droge en natte wegen. Het bestaat uit:

- een Mc-Pherson voorwielophanging met stabilisatorstang
- een achteras met flexibele traverse

- 14"-velgen met 155/65R14-banden

- geventileerde remschijven vóór met een diameter van 247 mm en een dikte van 22 mm

- trommelremmen achter met een diameter van 200 mm
- elektrische stuurbekrachtiging

Alle uitvoeringen van de 107 hebben standaard een Bosch ABS met EBD (elektronische remkrachtverdeling) en CSC (Cornering Stability Control). Dat laatste maakt het remmen in een bocht veel stabieler door slim gebruik te maken van de mogelijkheden van het ABS. ESP zal enige maanden na de introductie als optie leverbaar zijn.

Nergens bang voor ...
Bij kleine auto's wordt veel gevraagd van de structuur om de inzittenden goed te beschermen. Bij botsingen moet in korte tijd veel energie in een kleine ruimte worden opgevangen. Daarom is er veel aandacht en energie in dit deel van het nieuwe ontwerp gestoken. Bovendien is de auto voorzien van allerlei details die de gevolgen van een botsing minimaliseren:


- de stuurkolom kan over 73 mm worden teruggetrokken,
- op de binnenzijde van het schutbord is schokabsorberend materiaal aangebracht,

- de bestuurdersairbag heeft een inhoud van 60 l, die van de voorpassagier meet 90 l en kan uitgeschakeld worden, wanneer daar een kinderzitje wordt geplaatst,

- de veiligheidsgordels voorin hebben gordelspanners en spankrachtbegrenzers,

- de zittingen van de voorstoel zijn voorzien een anti-duiksysteem,
- in de portieren is energieabsorberend materiaal aangebracht,
- de zijairbags (afhankelijk van uitvoering) hebben een inhoud van 9 l om de borstkas van de inzittenden te beschermen,
- de windowairbags van 24 l (optioneel leverbaar) beschermen het hoofd van de voor- en achterpassagiers.

De bestuurder wordt gewaarschuwd door een visueel en een hoorbaar signaal als hij vergeet om de gordel vast te maken. Op elke passagiersplaats kan een kinderzitje worden geplaatst. De in delen neerklapbare achterbank is op beide zitplaatsen voorzien van Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes.

Met al deze voorzieningen voldoet de 107 aan het hoogste niveau van EuroNcap voor de bescherming van de inzittenden.

Ten slotte is bij de plaatsing van de verschillende mechanische delen voorin rekening gehouden met de gevolgen van een botsing voor voetgangers. Dankzij een speciale bumperbalk en een beschermende motorkap hoeven voetgangers dan ook niet bang te zijn voor een 107!

Aan boord van de 107⦠Eerlijke eenvoud
Binnenin de 107 is geen plaats voor zwaarmoedigheid. Ontspanning staat voorop. En daarom komt de vaak heel bewust gekozen carrosseriekleur terug aan de binnenkant van de portieren.

De middenconsole, met daarop de bediening van verwarming of airconditioning, is deels voorzien van lichtdoorlatend materiaal dat in het donker van achteren oranje wordt verlicht.

De doordachte eenvoud van het ontwerp maakt de bediening simpel. Het grote ronde instrumentenpaneel is op de stuurkolom geplaatst met daar bovenop separaat een toerenteller en zijn eigen behuizing.

Dezelfde eenvoud is terug te vinden in het ontwerp van de stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen.

De 107 is een auto die het leven overzichtelijker maakt.

Riante ruimte
De voorruit van de 107 is erg ver naar voren geplaatst. Dat geeft de inzittenden een gevoel van ruimte, dat nog eens versterkt wordt door de vorm van het dashboard dat overloopt in de portierpanelen en de speciaal voor deze auto ontworpen, slanke stoelen.

âOverdaad schaadtâ hebben de designers gedacht en daardoor is er maximale leefruimte en comfort voor alle inzittenden.

De voorstoelen zijn over 240 mm in lengte verstelbaar.

De achterbank is bij de 3-deurs uitvoeringen gemakkelijk te bereiken door het ontgrendelmechanisme op de voorstoelen dat voor de inzittenden goed bereikbaar is.

Het stoelframe en de kussens zijn zodanig gevormd dat de stoel maar weinig ruimte inneemt, zonder dat dit overigens ten koste gaat van de veiligheid. Zo krijgen de achterpassagiers extra ruimte voor knieën en voeten.

De achterbank heeft een vaste zitting. De rugleuning is, afhankelijk van de uitvoering, als geheel of in twee gelijke delen neerklapbaar. Inschuifbare hoofdsteunen achter zijn daarbij standaard of als optie verkrijgbaar.

De vergrendeling van de rugleuning is vanuit de bagageruimte goed bereikbaar.

Te vergroten bagageruimte
Als de hoedenplank is gemonteerd, is er 139 l bagageruimte, zonder de plank is er 200 liter beschikbaar.

De afstand tussen de rugleuning van de achterbank en de laaddrempel is 477 mm. Dat is voldoende voor sporttassen, de meeste kinderwagens en natuurlijk de boodschappen.

Meer ruimte nodig? Met opgeklapte rugleuningen groeit de ruimte tot aan het dak tot 751 dm3 en de lengte tot de rugleuning van de voorstoelen tot 1.093 mm.

In de vloer van de bagageruimte is een volwaardig reservewiel opgeborgen.

Het aantal bergvakken is groot door slim gebruik te maken van de ruimte die bekledingspanelen bieden:


- het grote dashboardkastje,

- het bergvak onder het stuur,

- de bergvakken op het paneel op de middenconsole,
- de bekerhouders op de centrale console.

In de voorportieren zitten vakken voor wegenkaarten en gidsen, zodat deze altijd onder handbereik zijn. Bij de 5-deurs hebben de achterportieren bijna even grote vakken terwijl de achterruiten toch open kunnen klappen.

In de 3-deurs uitvoering zijn de zijpanelen achter voorzien van bergvakken.

Ambiance - simpelweg comfortabel ...
In de 107 wordt de koude of warme lucht via de bolvormige roosters links en rechts op het dashboard in het interieur geblazen. Midden op het dashboard zit een breed ventilatierooster dat de lucht gelijkmatig verdeelt. Airconditioning met luchtrecirculatie en filter voor pollen en kleine stofdeeltjes wordt als optie aangeboden.

De zijruiten zijn met de hand of elektrisch (standaard of optie) te bedienen. In het laatste geval is op elk portier een tuimelschakelaar voor het openen en sluiten aangebracht.

De portieren kunnen, standaard of optioneel, met een hoogfrequente afstandsbediening vergrendeld worden.

Muziek!
De radioCDspeler is in Nederland optioneel en heeft een fraaie vormgeving die past in het geheel. Het systeem wordt geleverd met 2 luidsprekers van 100 mm en heeft een frontaansluiting voor een externe MP3-speler.

Als het contact wordt aangezet, doet de radio dienst als klok.

In de accessoirecatalogus staan onder meer een CD-wisselaar die op dit systeem kan worden aangesloten en 165 mm luidsprekers die in de hoedenplank gemonteerd kunnen worden.

Carrosseriekleuren en interieuraankleding
Het kleurenpalet voor de carrosserie bestaat uit 8 tinten; van degelijk en braaf tot sprankelend en prikkelend.

Drie standaard lakken:
Blanc Lipizan,
Rouge Scarlet,
Jaune Citrus.

Vijf metallic lakken:
Noir Caldera,
Gris Gallium,
Gris Carlinite,
Bleu Damas,
Bleu Linarite.

De bekleding van de stoelen is speciaal voor deze auto ontworpen en heeft een sportieve uitstraling. Op de basisversie wordt Nokimate-stof gebruikt in de kleurencombinaties zwart/grijs of beige/grijs. In de luxere versie wordt Transcodage gebruikt in de kleur donkergrijs of beige.

Twee versies, twee uitvoeringen
Het 107-aanbod is eenvoudig en duidelijk: keuze uit 3 of 5 deuren, keuze uit 2 uitvoeringen en keuze uit 3 aandrijfunits.

De basisversie heeft alles wat van een moderne stadsauto tegen een concurrerende prijs verwacht mag worden: frontairbags, ABS, stuurbekrachtiging en een verstelbaar stuur, achterruitenwisser, van binnenuit verstelbare spiegels, een volwaardig reservewiel, bumpers in de kleur van de carrosserie met zwarte stootstrips.

De luxere versie krijgt bovendien zijairbags, elektrische ruitbediening vóór, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, een in gelijke delen neerklapbare achterbank met hoofdsteunen, stootstrips op de flanken en in carrosseriekleur gespoten spiegelkappen en portiergrepen.

Overigens zullen zowel het gamma als de uitrustingsniveaus voor Nederland in een later stadium vastgesteld worden.