Ingezonden persbericht


Protestgroep MHBZ: Ontwikkeling van studenten heeft prioriteit boven het rendement
28 februari 2005, Amsterdam

Tijd van publicatie: 21:50

Studenten moeten worden opgeleid tot kritische, academisch denkende mensen. Om deze kritische, academische houding aan te leren zijn er tijd, middelen en inzet nodig aan de kant van de instelling, docent en student. Binnen het hoger onderwijs wordt aan deze randvoorwaarden om tot deze kritische academische houding te komen niet voldaan. De protestgroep MHBZ heeft daarom het Maagdenhuis bezet. Zo maakt zij haar onvrede over de huidige ontwikkelingen binnen het hoger onderwijs kenbaar en eist ze aandacht voor haar oplossingen.

Omdat het hoger onderwijs veelal niet uitdagend genoeg is, maakt het onderwijs de studenten murw en stimuleert zo de zesjescultuur. De weinige studenten die zich organiseren en wel in verzet komen, worden teruggefloten door hun College van Bestuur, omdat studenten over veel zaken geen beslissingsrecht hebben. Studenten hebben nu onvoldoende middelen om hun onderwijs structureel te verbeteren. Een student-lid in het College van Bestuur maakt het mogelijk dat studenten wel invloed kunnen uitoefenen.

De middelen die onderwijsinstellingen hebben, zijn te beperkt. Hierdoor gaan instellingen op zoek naar externe financiers (studenten of bedrijfsleven), of bezuinigen ze op de kwaliteit van hun onderwijs. Beide komen de toegankelijkheid, onafhankelijkheid en kwaliteit van het hoger onderwijs niet ten goede. Studenten genieten hierdoor niet het optimale onderwijs.

Kritische studenten dragen positief bij aan de maatschappij. Studenten moeten echter wel de kans hebben om zich te kunnen ontwikkelen. Daarom moet hun de ruimte gegeven te worden zich te verbreden, te verdiepen en zich te ontwikkelen buiten de studie om. Het studierantsoen (Rutte's leerrechten) zorgt er juist voor dat studenten minder gestimuleerd worden om zich in te zetten buiten de studie om en stimuleert de zesjescultuur. Wanneer instellingen, docenten en studenten de middelen krijgen om uitdagend onderwijs te verzorgen, is dat een eerste stap richting kwalitatief goed onderwijs, richting de kennissamenleving.


---

NIET TER PUBLICATIE
De protestgroep MHBZ bestaat uit enkele honderden studenten uit heel Nederland. Deze studenten hebben zich verenigd, omdat zij meer inspraak binnen het onderwijs eisen voor studenten en het niet eens zijn met de plannen van staatssecretaris Rutte.

De protestgroep ziet veel problemen binnen het hoger onderwijs: * Veel instellingen hebben een groot tekort aan middelen * Het afgeven van diploma's is belangrijker dan de ontwikkeling van de student. * Er is minder ruimte voor verdieping en academische vorming binnen het hoger onderwijs
* De zesjescultuur onder studenten zorgt voor niet-optimaal onderwijs * Het hoger onderwijs is sterk verschoolsd
* Het niveau van studiebegeleiding is onder de maat * Veel studenten lopen studievertraging op door de bachelor master structuur * Studenten werken gemiddeld 16 uur per week naast hun studie Zij is dan ook verontwaardigd dat veel van deze problemen geen aandacht krijgen binnen de nieuwe onderwijsplannen en voert daarom actie.

Voor meer informatie omtrent de bezetting en de protestgroep MHBZ kunt u contact opnemen:
Persvoorlichter binnen: Joost Heilbron tel: 06-16486501 Persvoorlichter buiten: Paschier Veefkind tel: 06-25337609 Persvoorlichter buiten: Fransien van ter Beek tel: 06-25337609

Voor meer informatie omtrent de eisen en beargumentering van de eisen kunt u terecht op:

www.mhbz.nl
weblog over de bezetting van het Maagdenhuis.
Login voor persgedeelte: pers
wachtwoord: voorlichting

www.leerrechten.nl
inhoudelijke website over het studierantsoen, in beheer van de LSVb