Team Communicatie
Ridderstraat 250
4101 BK Culemborg
Telefoon 0345 477720/477721
PERSBERICHT Culemborg, 24 februari 2005
Integratie- en participatieprojecten blijven succesvol
De Culemborgse projecten De Sleutel en MaPa die gericht zijn op een goede integratie en
participatie van allochtone Culemborgers werpen meteen vruchten af. De projecten zijn in de loop
van 2004 gestart.
Onder de naam Oudkomers en Horizon heeft de gemeente Culemborg in 2002 en 2003 behoorlijk
succesvol geïnvesteerd in activiteiten voor allochtone vrouwen en mannen. Zo volgden 115 vrouwen
diverse cursussen in de Nederlandse taal, maatschappijoriëntatie en opvoedingsondersteuning.
Stopzetting en vermindering van de Rijkssubsidies hebben geleid tot een einde van deze succesvolle
projecten Oudkomers en Horizon. Het werk van deze projecten, gecombineerd met nieuwe
elementen, heeft in 2004 doorgang gekregen in twee nieuwe projecten: De Sleutel en het MaPa
project.
Ook deze projecten vinden meteen hun draai. Zowel uitkeringsgerechtigden (m/v) als allochtone
vrouwen zonder uitkering worden benaderd om stappen te zetten richting arbeidsmarkt ofwel meer
te participeren in de maatschappij. De eerste resultaten zijn reeds zichtbaar: vier kandidaten zijn
uitgestroomd naar werk, dertig mensen volgen een inburgeringstraject, elf vrouwen zijn gestart met
taallessen in de wijk, vijf allochtone vrouwen hebben zich aangemeld als vrijwilligster, zeven
allochtone en autochtone vrouwen vormen een `koppel' in het maatjesproject en zestien moeders met
kind volgen het `Speel mee' project.
Het project De Sleutel is mogelijk gemaakt door subsidie van het Europees Sociaal Fonds
gecombineerd met geld van de gemeente Culemborg. Dit project wil allochtone mannen en vrouwen
helpen om werk te vinden. Daarvoor worden vier verschillende methodes gebruikt, waaronder
trajectbegeleiding en jobhunting. De Sleutel maakt onderscheid tussen kortdurend en langdurige
werklozen. Het project voor kortdurende werklozen is ook bedoeld voor autochtonen.
Medewerkers van de gemeente Culemborg schatten de totale doelgroep van het MaPa
(maatschappelijke participatie) project in op ongeveer tweehonderd vrouwen. Deze doelgroep bevat
vrouwen die nog nauwelijks buitenshuis actief zijn, tot aan vrouwen die al wel enige zelfstandige
stappen hebben gedaan in de richting van actievere deelname aan de samenleving. Om goed aan te
sluiten bij de verschillende behoeften, voorziet het MaPa project in meerdere cursussen.
MaPa biedt de vrouwen taallessen voor starters, inburgeringtaallessen (wettelijk verplicht), het Speel
mee project, het Maatjesproject, het vrijwilligsterproject en de mogelijkheid om een cursus samen te
stellen op basis van eigen ideeën. De taallessen voor starters zijn bedoeld voor vrouwen die nog
nauwelijks een stap buiten de deur zetten, omdat zij onder meer de Nederlandse taal niet spreken. De
cursus heeft een dubbele functie, aangezien vrouwen tijdens de lessen meer te weten komen over
onderwerpen die ze leuk vinden of waarmee ze dagelijks te maken hebben. Het Speel mee project
heeft weer een andere insteek. Om te voorkomen dat kinderen vanaf achttien maanden een
taalachterstand oplopen, kunnen ouder en kind op verwijzing van het consultatiebureau werken aan
hun taalontwikkeling. Zij kunnen dan samen meedoen aan taalspelletjes, liedjes en andere
spelvormen. Het Maatjesproject koppelt een vrouw van allochtone afkomst aan een Nederlandse
vrijwilligster. Gezamenlijk bekijken ze welke voorzieningen er zijn op het gebied van sport, welzijn et
cetera. Ook oefenen ze alledaagse situaties. Aangezien de zorg voor kinderen vaak een belemmering
vormt om op taalles te gaan, kunnen de allochtone vrouwen tot slot hun kinderen onderbrengen via
het vrijwilligersproject `Activiteit gebonden kinderopvang'. Deze kinderopvang wordt onder meer
verzorgd door allochtone vrouwen die op deze manier met de Nederlandse taal kunnen oefenen.