TRENDBOX BV
Vrouwen gaan voor zon, mannen voor waterstof.
Vrouwen gaan voor zon, mannen voor waterstof.
Zonne-energie blijkt het te winnen als populaire alternatieve
brandstofvorm voor de toekomst. 21% van de Nederlandse automobilisten
ziet het met de blik vooruit wel zitten om de auto met zonnepanelen
uit te rusten als dat mogelijk zou zijn. Gas/LPG en waterstof volgen
op de voet met elk 18% van de stemmen. Vrouwen gaan veel vaker voor
zonne-energie (30%) dan mannen (14%), die op hun beurt weer vaker
kiezen voor waterstof (24%) dan vrouwen (10%). Zo blijkt uit het Focus
on Cars onderzoek van Trendbox onder ruim 1000 automobilisten dat eind
2004 is gehouden.
Nu mobiliteit weer mag en de verwoede pogingen om de automobilist uit
de auto te krijgen tot het verleden behoren, wordt de noodzaak voor
alternatieve brandstofvormen alleen meer groter. Fossiele brandstoffen
zijn niet onuitputtelijk en de reductie van CO2 is wenselijker dan
ooit. Alleen personenauto's verbranden jaarlijks al 8 miljard liter
brandstof en de uitstoot nam sinds 1990 met ruim 20% toe. Zowel
autofabrikanten als brandstofproducenten zijn derhalve op zoek naar
alternatieve energievormen voor auto's in de toekomst.
De enige alternatieve brandstofvorm die echt bekend is bij de
Nederlandse automobilist is gas/LPG (91% kent het in meer of mindere
mate). Dan volgt een middenmoot van elektra (45%), zonne-energie
(38%), lijnzaadolie (34%), waterstof (33%), biodiesel (33%) en hybride
(27%). Bio-ethanol (14%), fuell cell (11%) en perslucht (7%) sluiten
de rij.
Natuurlijk bestaat er een verband tussen voorkeur en bekendheid, want
bio-ethanol, fuell cell en perslucht scoren ook nauwelijks als
voorkeursbrandstof in de toekomst. Toch zien we ook dat elektra met
45% bekendheid slechts van 6% van de automobilisten de voorkeur
krijgt. De hoge bekendheid met gas/LPG die niet wordt vertaald in een
hoge voorkeur heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat deze
brandstofvorm ook ooit opraakt en bovendien bij verbranding niet
geheel vrij is van schadelijke emissie. Zonne-energie en waterstof,
die al bovenaan in de voorkeurslijst staan, doen het ten opzichte van
de bekendheid met deze alternatieve brandstofvormen helemaal goed.
Dat we het voornamelijk in de alternatieve brandstofvormen en niet in
alternatief vervoer moeten zoeken, blijkt ook uit Life & Living, het
al vijftien jaar lopende trendonderzoek van Trendbox onder inmiddels
ruim 70.000 Nederlanders. We zien daar het aandeel Nederlanders dat
van mening is dat een auto noodzakelijk is al jaren stabiel rond de
50% schommelt. Ook al weten we al jaren dat de auto slecht is voor het
milieu, we laten hem er al jaren niet voor thuis staan. Ondanks dat de
files langer zijn worden, is de Nederlander zelfs in afnemende mate
van mening dat er te veel auto's zijn en te veel asfalt is (van 46% in
1994 naar 36% in 2004).
Over Trendbox
Trendbox B.V. is een van de grootste volledig onafhankelijke
marktonderzoekbureaus in Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft
het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans
tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox
zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor
marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de
Research Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde
marktonderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie over Trendbox is
te vinden op www.trendbox.nl.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Trendbox
020-669 44 14
Richard Montanus
Onderzoeksdirecteur
richard.montanus@trendbox.nl
Of een bezoek brengen aan onze website: www.trendbox.nl
28 feb 05 09:30