Afspraken over nieuw station Breda CS bekrachtigd
ondertekening 28feb klein.jpg
Met het ondertekenen van een tussenovereenkomst hebben minister S.
Dekker (VROM), wethouder J. Niederer (Breda), directeur NS Vastgoed,
drs. ir. C. de Boo (namens de NS) en drs. P. Kraaijeveld (directie
Prorail) is de concrete ontwikkeling van het nieuwe Bredase station
dichterbij gebracht. Ook minister C. Peijs (Verkeer & Waterstaat)
ondertekende vandaag de tussenovereenkomst voorlopig ontwerp
OV-terminalcomplex Breda CS nsp. Nog deze week bekrachtigt dr. E.
Janse de Jonge, namens het provinciebestuur van Noord-Brabant, de
afspraken met zijn handtekening. Hiermee is de weg vrij voor de
formele opdrachtverstrekking aan architect Koen van Velsen om het
voorlopig ontwerp te maken.
NSP-mijlpaal
In 2000 verwierf Breda van het Rijk voor de gebiedsontwikkeling rondom
het station, als gevolg van de aanleg van de Hogesnelheidslijn en de
shuttlebogen van en naar de stad, de status van Nieuw Sleutel Project.
Sindsdien zijn er diverse momenten geweest waarop de visie op de
Bredase Spoorzone en het deelgebied Stationskwartier is vastgelegd en
door deskundigen onder de loep werd genomen. De ambities voor het NSP
en afspraken om deze te realiseren zijn door alle betrokken partijen,
Rijk, NS Vastgoed en gemeente, vastgelegd in overeenkomsten. Het Rijk
wil met de Nieuwe Sleutelprojecten een impuls geven voor sterke steden
en een vitale economie en heeft daartoe via het ministerie van VROM
financiële middelen gereserveerd voor de ontwikkeling ervan. Na de
eerdere ondertekening van de Intentieovereenkomst tussen gemeente en
Rijk en de Planovereenkomst met de NS (beide in februari 2002), de
presentatie van het Masterplan Breda Centraal (mei 2003) en de
toetsresultaten daarop van het rijk (december 2003), is deze
ondertekening opnieuw een mijlpaal in de Bredase NSP-ontwikkeling.
Voor Breda betekent dit de laatste stap voor de daadwerkelijke start
van het ontwerpen van een integraal OV-Terminalcompex, dat alle
openbare en particuliere vervoersvormen op efficiënte wijze
samenbrengt. Een complex dat behalve het trein- en busstation,
parkeervoorzieningen en fietsenstallingen ook commercieel vastgoed zal
bevatten. Voor de ontwikkeling, van de Bredase spoorzone, Via Breda,
vormt het nieuwe station de motor die de ontwikkeling van een
Euregionaal zakencentrum mogelijk maakt in combinatie met een
aantrekkelijk stedelijk woon-, werk-, en uitgaansgebied.
Werkbezoek minister Dekker
Tijdens haar werkbezoek in het teken van de 56-wijkenaanpak, onderbrak
minister Dekker het programma om deze overeenkomst te ondertekenen.
Ook de andere ondertekenaars en genodigden kwamen hiervoor bijeen in
één van de Bredase voorbeeldwijken, het herstructureringsgebied
Noord-Oost. Dit gebied vormt samen met de wijk Heuvel de Bredase
inbreng in het door VROM gefaciliteerde samenwerkingsverband. Voor de
wijze waarop Breda de herstructurering van deze wijken samen met
diverse partners aanpakt, werd eerder door VROM een omvangrijke
subsidie beschikbaar gesteld. De ontvangst en ondertekening in Huize
Raffy benadrukt niet alleen het succes van Samenwerken aan
leefbaarheid' in Breda Noord-Oost, en Heuvel, Kwaliteit maken we
samen', maar symboliseert ook het belang van de vernieuwing van de
stationsomgeving voor de gehele stad. Balans tussen oude, vernieuwde
en nieuwe stadsdelen en wijken en zorgvuldig omgaan met de diverse
belangen gedurende het proces, zijn belangrijke voorwaarden voor het
succes van Via Breda. Uit het programma van het werkbezoek blijkt, dat
de verschillende sferen in de stad goed samengaan en de kracht van
Breda tonen.
Breda, 28 februari 2005
Gemeente Breda