CDA

28-02-05
CDA wil einde aan misstanden in verpleegzorg

Woensdag 23 februari jl. heeft de Kamer uitgebreid gedebatteerd met de staatssecretaris van VWS over de problemen in de verpleegzorg.

Naar aanleiding van diverse televisie-uitzendingen bleek dat de zorg in sommige huizen ver onder de maat is. Staatssecretaris Ross heeft daarom een pakket maatregelen aangekondigd, waarmee de zorg op zeer korte termijn moet verbeteren. Kamer èn bewindsvrouw zijn van mening dat misstanden absoluut niet kunnen.

Antoinette Vietsch: De CDA-fractie vindt de getoonde misstanden afschuwelijk. Een menswaardige behandeling van verpleeghuispatiënten is toch het minste wat je kan vragen?! Wie is verantwoordelijk, wie kan er iets aan doen, om die vraag gaat het. De directies zijn verantwoordelijk voor de instellingen en de kwaliteit van geleverde zorg. Maar de Staatssecretaris moet via de Inspectie in de gaten houden dat de zorg niet door de bodem zakt. Om dit te verbeteren kondigt de Staatssecretaris in haar brief nieuwe maatregelen aan en daarbij pakt ze de signalen vanuit het veld èn van de Kamer op.


1. een goed bereikbaar gratis telefonisch meldpunt; de klokkenluidersregeling,


2. registratieplicht voor particuliere instellingen,


3. instelling van consulenten- en expertteams die individuele instellingen helpen.

Wij steunen deze maatregelen van harte.

Vietsch: "Laatst sprak ik een verpleegkundige die ontslag genomen had. Zij moest mensen de luier om laten, ondanks dat hij nat was. Dat een cliënt vervolgens ernstige doorligplekken kreeg, was de druppel geweest. Dit verhaal was voor mij de aanleiding om aan te dringen op de klokkenluidersregeling voor personeel van instellingen. Ik ben blij dat de Staatssecretaris dit via het telefonisch meldpunt dit geregeld heeft. Ook ben ik tevreden dat zij de Inspectie extra middelen geeft om direct op deze meldingen nader onderzoek te doen."

De aangekondigde registratie van de particuliere instellingen betekent dat deze nu ook onder de kwaliteitswet gaan vallen en dat zij dus ook onder het toezicht van de inspectie komen. Het is goed dat de private instellingen, die zich voordoen als goede verpleeghuizen, ook aangepakt gaan worden. Instellingen die problemen blijken te hebben, kunnen in het vervolg hulp krijgen van een consulententeam.

Uit de analyse van het consulententeam zou kunnen blijken dat de AWBZ-instelling helaas slechte kwaliteit moet leveren door financiële problemen uit het verleden. Er kan bijvoorbeeld een directeur met handdruk ontslagen zijn of er kan een verkeerde investering gepleegd zijn. De CDA-fractie vindt dat dan het College Sanering c.q. het CTG ingeschakeld mag worden om de instelling te helpen met financieel advies en geld.

Om de gehele gang van zaken van zaken kritisch onder de loep te nemen, zal de staatssecretaris ook een zogenoemde 'gezant' aanstellen. Deze persoon heeft veel ervaring met management en cliëntgerichte benaderingen en zal de verpleeghuiszorg doorlichten. Er komt een onderzoek naar de achterliggende oorzaken van de problemen van de tehuizen. Sommige instellengen slagen er namelijk wel degelijk in hun bewoners goed te verzorgen. Als de 'gezant' concludeert dat geldgebrek de oorzaak van de problemen is, moet daar, aldus de staatssecretaris, iets aan gedaan worden. Maar ze denkt dat veel problemen in de verpleeghuizen te wijten zijn aan gebrekkige organisatie. De Tweede Kamer wilde ook dat de zogenoemde ambulante teams een zak met geld meekrijgen op hun rondtocht langs verpleeghuizen die slecht functioneren. Als ze tegen acute problemen aanlopen die alleen met geld kunnen worden opgelost, moeten de teams zonder ellenlange bureaucratische procedures simpelweg hun buidel kunnen trekken. De staatssecretaris stelde voor dit doel 10 miljoen euro beschikbaar. De Tweede Kamer tekende erbij aan dat het geld niet mag worden gebruikt om slecht presterende verpleeghuizen een premie te geven, terwijl tehuizen die hun zaakjes wel op orde hebben buiten de boot vallen.

Woordvoerder Vietsch sprak tevens haar verontwaardiging uit over de hoge salarissen die directeuren zichzelf toekennen. Die variëren soms tussen zon E 60.000,-- en E 260.000,-- per jaar. Vietsch: De ABVAKABO constateerde dat de helft van de verpleeghuisdirecteuren meer verdient dan de Minister-president. Minister Hoogervorst heeft bij de begrotingsbehandeling aangegeven dat hij het vreselijk vindt dat de salarisnormeringen in de zorg door directeuren zelf worden vastgesteld. Waar blijft de door hem toegezegde soberdere regeling? We verzoeken de regering de salarissen van directeuren in de ouderenzorg nadrukkelijk te betrekken bij de nieuwe, soberder vormgegeven en niet vrijblijvende salariëringcode voor directeuren van zorginstellingen

Vietsch benadrukte dat we niet alle heil moeten zoeken in nieuwe normen en nieuwe papierwinkels. Het gaat erom of we patienten zien als producten die op vaste tijden eten krijgen en naar de wc mogen. En waarover veel vergaderd moet worden. Of zien we hen als mensen die als ze het zwaar hebben, die zorg nodig hebben, maar ook een arm om zich heen willen krijgen. Nieuwe normen waaraan de kwaliteit getoetst kan worden, kan leiden tot nieuwe bureaucratie in het kader van verder wantrouwen. Geeft een nieuwe normenset weer niet veel extra administratie of komt deze in de plaats van de bestaande normen? En krijgen we dan niet weer een dergelijk discussie van: hoeven we niet te doen, staat niet op de lijst. Net zoals wc-papier niet op de lijst staat van zaken die cliënten behoren te krijgen en dus door cliënten zelf aangeschaft moeten worden? Waarom kan niet volstaan worden met nuchter verstand? Elke tv-kijker kan de Staatssecretaris zo vertellen dat mensen gewoon te eten en te drinken moeten hebben. Daar is geen normenset voor nodig. Regels afschaffen in plaats van invoeren, dat is toch de lijn van de Regering? Vermindering van bureaucratie zou gerealiseerd kunnen worden door vereenvoudiging van indicatie en voorkomen van tijdschrijven in verpleeghuizen."