28-02-05
CDA wil einde aan misstanden in verpleegzorg
Woensdag 23 februari jl. heeft de Kamer uitgebreid gedebatteerd met de
staatssecretaris van VWS over de problemen in de verpleegzorg.
Naar aanleiding van diverse televisie-uitzendingen bleek dat de zorg
in sommige huizen ver onder de maat is. Staatssecretaris Ross heeft
daarom een pakket maatregelen aangekondigd, waarmee de zorg op zeer
korte termijn moet verbeteren. Kamer èn bewindsvrouw zijn van mening
dat misstanden absoluut niet kunnen.
Antoinette Vietsch: De CDA-fractie vindt de getoonde misstanden
afschuwelijk. Een menswaardige behandeling van verpleeghuispatiënten
is toch het minste wat je kan vragen?! Wie is verantwoordelijk, wie
kan er iets aan doen, om die vraag gaat het. De directies zijn
verantwoordelijk voor de instellingen en de kwaliteit van geleverde
zorg. Maar de Staatssecretaris moet via de Inspectie in de gaten
houden dat de zorg niet door de bodem zakt. Om dit te verbeteren
kondigt de Staatssecretaris in haar brief nieuwe maatregelen aan en
daarbij pakt ze de signalen vanuit het veld èn van de Kamer op.
1. een goed bereikbaar gratis telefonisch meldpunt; de
klokkenluidersregeling,
2. registratieplicht voor particuliere instellingen,
3. instelling van consulenten- en expertteams die individuele
instellingen helpen.
Wij steunen deze maatregelen van harte.
Vietsch: "Laatst sprak ik een verpleegkundige die ontslag genomen had.
Zij moest mensen de luier om laten, ondanks dat hij nat was. Dat een
cliënt vervolgens ernstige doorligplekken kreeg, was de druppel
geweest. Dit verhaal was voor mij de aanleiding om aan te dringen op
de klokkenluidersregeling voor personeel van instellingen. Ik ben blij
dat de Staatssecretaris dit via het telefonisch meldpunt dit geregeld
heeft. Ook ben ik tevreden dat zij de Inspectie extra middelen geeft
om direct op deze meldingen nader onderzoek te doen."
De aangekondigde registratie van de particuliere instellingen betekent
dat deze nu ook onder de kwaliteitswet gaan vallen en dat zij dus ook
onder het toezicht van de inspectie komen. Het is goed dat de private
instellingen, die zich voordoen als goede verpleeghuizen, ook
aangepakt gaan worden. Instellingen die problemen blijken te hebben,
kunnen in het vervolg hulp krijgen van een consulententeam.
Uit de analyse van het consulententeam zou kunnen blijken dat de
AWBZ-instelling helaas slechte kwaliteit moet leveren door financiële
problemen uit het verleden. Er kan bijvoorbeeld een directeur met
handdruk ontslagen zijn of er kan een verkeerde investering gepleegd
zijn. De CDA-fractie vindt dat dan het College Sanering c.q. het CTG
ingeschakeld mag worden om de instelling te helpen met financieel
advies en geld.
Om de gehele gang van zaken van zaken kritisch onder de loep te nemen,
zal de staatssecretaris ook een zogenoemde 'gezant' aanstellen. Deze
persoon heeft veel ervaring met management en cliëntgerichte
benaderingen en zal de verpleeghuiszorg doorlichten. Er komt een
onderzoek naar de achterliggende oorzaken van de problemen van de
tehuizen. Sommige instellengen slagen er namelijk wel degelijk in hun
bewoners goed te verzorgen. Als de 'gezant' concludeert dat geldgebrek
de oorzaak van de problemen is, moet daar, aldus de staatssecretaris,
iets aan gedaan worden. Maar ze denkt dat veel problemen in de
verpleeghuizen te wijten zijn aan gebrekkige organisatie. De Tweede
Kamer wilde ook dat de zogenoemde ambulante teams een zak met geld
meekrijgen op hun rondtocht langs verpleeghuizen die slecht
functioneren. Als ze tegen acute problemen aanlopen die alleen met
geld kunnen worden opgelost, moeten de teams zonder ellenlange
bureaucratische procedures simpelweg hun buidel kunnen trekken.
De staatssecretaris stelde voor dit doel 10 miljoen euro beschikbaar.
De Tweede Kamer tekende erbij aan dat het geld niet mag worden
gebruikt om slecht presterende verpleeghuizen een premie te geven,
terwijl tehuizen die hun zaakjes wel op orde hebben buiten de boot
vallen.
Woordvoerder Vietsch sprak tevens haar verontwaardiging uit over de
hoge salarissen die directeuren zichzelf toekennen. Die variëren soms
tussen zon E 60.000,-- en E 260.000,-- per jaar. Vietsch: De ABVAKABO
constateerde dat de helft van de verpleeghuisdirecteuren meer verdient
dan de Minister-president. Minister Hoogervorst heeft bij de
begrotingsbehandeling aangegeven dat hij het vreselijk vindt dat de
salarisnormeringen in de zorg door directeuren zelf worden
vastgesteld. Waar blijft de door hem toegezegde soberdere regeling? We
verzoeken de regering de salarissen van directeuren in de ouderenzorg
nadrukkelijk te betrekken bij de nieuwe, soberder vormgegeven en niet
vrijblijvende salariëringcode voor directeuren van zorginstellingen
Vietsch benadrukte dat we niet alle heil moeten zoeken in nieuwe
normen en nieuwe papierwinkels. Het gaat erom of we patienten zien als
producten die op vaste tijden eten krijgen en naar de wc mogen. En
waarover veel vergaderd moet worden. Of zien we hen als mensen die als
ze het zwaar hebben, die zorg nodig hebben, maar ook een arm om zich
heen willen krijgen. Nieuwe normen waaraan de kwaliteit getoetst kan
worden, kan leiden tot nieuwe bureaucratie in het kader van verder
wantrouwen. Geeft een nieuwe normenset weer niet veel extra
administratie of komt deze in de plaats van de bestaande normen? En
krijgen we dan niet weer een dergelijk discussie van: hoeven we niet
te doen, staat niet op de lijst. Net zoals wc-papier niet op de lijst
staat van zaken die cliënten behoren te krijgen en dus door cliënten
zelf aangeschaft moeten worden? Waarom kan niet volstaan worden met
nuchter verstand? Elke tv-kijker kan de Staatssecretaris zo vertellen
dat mensen gewoon te eten en te drinken moeten hebben. Daar is geen
normenset voor nodig. Regels afschaffen in plaats van invoeren, dat is
toch de lijn van de Regering? Vermindering van bureaucratie zou
gerealiseerd kunnen worden door vereenvoudiging van indicatie en
voorkomen van tijdschrijven in verpleeghuizen."
CDA